Ateismi on kristinuskon alaosasto
Esitän provokatiivisen väitteen. Ateismi on oikeasti kristinuskon alaosasto, sillä ateistit määrittelevät itsensä suhteessa uskomiseen ja Jumalaan, vaikkakin negatiivisen uskon kautta. Jopa väite "en usko Jumalaan" on itsessään uskopohjainen väite, sillä varmaa tietoa ateistilla tästä ei ole (vaikka hän toisin saattaa itse uskoa). Täten voidaan väittää, että ateismi on vain yksi uskonnon laji ja yleisesti nimenomaan kristinuskon yksi alahaara siinä missä baptismi, mormonismi jne. Ateistin identiteetti on pysyvästi yhdistetty kristinuskoon ja Jumalaan, koska hän määrittelee itsensä käyttäen Jumalaa rajapintana jossa hänen identiteettinsä muodostuu. Ateisti yrittää rimpuilla eroon Jumalasta ja uskonnoista, mutta epäonnistuu siinä surkeasti ja vajoaa vain yhdeksi uskomisen tavaksi muiden joukossa.
Tiedoksenne vielä, etten itse kuulu kirkkoon tai ole "uskis" joten hihhulihuutelut ja muut ateisteille tyypilliset lapsellisuudet voitte jättää väliin.
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:25"]
Esitän provokatiivisen väitteen. Ateismi on oikeasti kristinuskon alaosasto, sillä ateistit määrittelevät itsensä suhteessa uskomiseen ja Jumalaan, vaikkakin negatiivisen uskon kautta. Jopa väite "en usko Jumalaan" on itsessään uskopohjainen väite, sillä varmaa tietoa ateistilla tästä ei ole (vaikka hän toisin saattaa itse uskoa). Täten voidaan väittää, että ateismi on vain yksi uskonnon laji ja yleisesti nimenomaan kristinuskon yksi alahaara siinä missä baptismi, mormonismi jne. Ateistin identiteetti on pysyvästi yhdistetty kristinuskoon ja Jumalaan, koska hän määrittelee itsensä käyttäen Jumalaa rajapintana jossa hänen identiteettinsä muodostuu. Ateisti yrittää rimpuilla eroon Jumalasta ja uskonnoista, mutta epäonnistuu siinä surkeasti ja vajoaa vain yhdeksi uskomisen tavaksi muiden joukossa.
Tiedoksenne vielä, etten itse kuulu kirkkoon tai ole "uskis" joten hihhulihuutelut ja muut ateisteille tyypilliset lapsellisuudet voitte jättää väliin.
[/quote]
Vielä toisella tavalla ilmaistuna kategorisointiongelma.
Oletetaan monivalintakysymys.
Vastausvaihtoehdot
Yksi on oikein (teisti)
Kaikki ovat oikein (panteisti)
Mikään ei ole oikein (ateisti)
En tiedä eikä kiinnosta (agnostics)
Ja nyt esitit väitteenä että Mikään ei ole oikein on alisteinen vastaukselle Yksi on oikein tai yksi sen variaatioista. Mikä on tuollaisen ajattelun hyödyllisyys? Mihin sitä voi käyttää? Mikä on tavoitteesi?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:48"]
Ap väittää siis rimpuiluksi sitä, että joku ei tule lapsena koskaan ajatelleeksi, että puheet jumalasta olisivat totta, vaan pitää niitä uskovaisten IHMISTEN keksimänä. Ja sitten aikuisena kuulee, että sitä kutsutaan ateismiksi, niin hän "rimpuilee". Vaikka edelleenkään hän ei koskaan mieti asiaa.
Aha.
[/quote]
Miten voit määritellä itsesi ateistiksi jos et koskaan ajattele uskon kysymyksiä? Minusta tämä on aika ristiriitaista ja siksi en usko tuohon että että sinua ei kiinnosta jumalat tai uskominen (sen lisäksi että kirjoittelet toistuvasti tähän ketjuun selvästi tiedonjanoisena). ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:00"]Minä en usko Kristinuskon Jumalaan mutta en ole ateisti. Ateisti ei usko MIHINKÄÄN yliluonnolliseen tai maailmaa ja elämää ohjailevaan "voimaan" tms. Itse uskon vahvasti muunmuassa karmaan.
[/quote]
Ateisti ei usko jumaliin, tarkemmin ottaen persoonallisiin jumaliin. Kaikki muu yliluonnollinen hölynpöly on täysin "sallittua" ateisteille.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:52"]
Miten voit määritellä itsesi ateistiksi jos et koskaan ajattele uskon kysymyksiä? Minusta tämä on aika ristiriitaista ja siksi en usko tuohon että että sinua ei kiinnosta jumalat tai uskominen (sen lisäksi että kirjoittelet toistuvasti tähän ketjuun selvästi tiedonjanoisena). ap
[/quote]
En ole ajatellut uskon kysymyksiä ja siksi olen ateisti. -> ristiriitaista, olet siis uskovainen. T. AP
Olen ajatellut uskon kysymyksiä ja ne ovat kaikki väärin, siksi olen ateisti -> a-HA, rimpuilua! Olet uskovainen!
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:03"]
[/quote]
Ateismi tarkoittaa etten usko mihinkään jumalaan.
[/quote]
Uskot ettei ole mitään jumalaa. Se on uskopohjainen väite ja identiteetti jossa määrittelet itsesi jumalien kautta. Eräs uskonnon alalaji siis. ap
[/quote]
Sinä sotket nyt jumaluskon ja totena pitämisen keskenään. Vaikka suomen kielessä sana usko voikin tarkoittaa kumpaa tahansa, ei se silti salli vetää yhtäläisyysmerkkejä niiden väliin.
Muotoillaan toisin: kristitty uskoo Jumalaan, ateisti pitää erittäin todennäköisenä tai varmana että Jumalaa ei ole. Helpottaako?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:30"]
Miten sitten selität ihmisen, jota ei kiinnosta uskonto eikä ateismi pätkääkään ja jonka mielestä kaikki yliluonnollinen on höpö höpöä? Eli ei usko mihinkään mikä mahdollistaisi uskonnollisen ajattelun, mutta ei myöskään pyristele irti mistään?
[/quote]
Pesunkestävä ateisti
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:48"]
Ap väittää siis rimpuiluksi sitä, että joku ei tule lapsena koskaan ajatelleeksi, että puheet jumalasta olisivat totta, vaan pitää niitä uskovaisten IHMISTEN keksimänä. Ja sitten aikuisena kuulee, että sitä kutsutaan ateismiksi, niin hän "rimpuilee". Vaikka edelleenkään hän ei koskaan mieti asiaa.
Aha.
[/quote]
[/quote]
Mitkä viestit on mun ja millaista tiedonjanoa niissä on?
Määrittelen ateistiksi itseni ihan siltä pohjalta, että uskon Jumalan olevan ihmisen keksimä juttu.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:15"]
Miten sitten selität ihmisen, jota ei kiinnosta uskonto eikä ateismi pätkääkään ja jonka mielestä kaikki yliluonnollinen on höpö höpöä? Eli ei usko mihinkään mikä mahdollistaisi uskonnollisen ajattelun, mutta ei myöskään pyristele irti mistään?
[/quote]
Pesunkestävä ateisti
[/quote]
Näin minäkin sen määrittelisin, mutta ap ei :D
t. tuon kysyjä
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:46"]
Ateisti uskoo että Jumalaa ei ole olemassa. Uskovainen siis siinä missä muutkin.
[/quote]
Keksi jotai tuoreempaa länkytystä.
Ateismi on yhtä paljon uskonto, kuin selibaatti on seksiasento.
Minusta tuntuu, että ap se rimpuilee nimenomaan sen pelon kanssa, että Jumala olisikin vain ihmisen keksimä juttu.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:00"]
Minä en usko Kristinuskon Jumalaan mutta en ole ateisti. Ateisti ei usko MIHINKÄÄN yliluonnolliseen tai maailmaa ja elämää ohjailevaan "voimaan" tms. Itse uskon vahvasti muunmuassa karmaan.
[/quote]
Ateisti ei usko jumalien olemassa oloon. Periaatteessa ateisti siis voisi uskoa karman olemassaoloon.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:25"]
Ateismi tarkoittaa jumaluskon puutetta. Mä en siis "usko ateismiin" tai "usko ettei jumalia ole olemassa", vaan multa puuttuu kokonaan tämä usko mihinkään jumaliin. Se ei ole mikään usko. Ymmärrätkö? Jos sun jumalaa ei olisi koskaan ollutkaan, sä olisit nyt joko hindu tai vaikka suomenuskoinen, mä olisin edelleen ateisti.
Jotenkin tuntuu tosi monelle vaikealta tarttua tähän ateismin todellisuuteen.
[/quote]
En väitä että sinä "uskot ateismiin" vaan että sinä uskot ettei ole jumalia. Uskoa se on tuokin. Ateistit usein esittää ylimielisiä väitteitä että heillä olisi jotenkin parempaa tietoa jumalien olemassaolosta, vaikka näin ei ole. He vain uskovat omalla tavallaan. ap
[/quote]
Ei. En "usko" että jumalia ei ole olemassa. Vaan jumalia ei ole olemassa, se ei ole usko. Olemattoman uskomiseen ei tarvita uskoa, olemassaoloon tarvitaan, etkö vieläkään ymmärrä? se, että koitat nyt kovasti vääntää tämän sinun näkemyksesi mukaiseksi, ei muuta faktoja kuitenkaan miksikään.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:26"]
En häpeä. Halusin vain tehdä selväksi että turha lähteä sillä tasolla keskustelemaan kuin ateistit usein tekevät, eli hihhuliksi kutsuminen ja ad hominemit. ap
[/quote]
Yrität ilmeisesti saada ateistit käyttäytymään ala-arvoisesti, mutta eipä tunnu onnistuvan.
Teineillä on muuta puuhaa tähän aikaan kesäperjantaina.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:37"]
Ateisti rukoilee iltaisin, ettei jumalaa olisi. Se on se uskonlahko Jumalan Olemattomuuden todistajat :-D
[/quote]
No tuollainen on kyllä joku muu kuin ateisti... ehkä saatanan palvoja? Jumalat eivät saa ateistia tekemään mitään eikä ateisti toivo jumalilta mitään.
Taas näitä jankkauksia :D
Vanhempani kasvattivat minut ilman mitään uskontoa, aikoen kuulemma sitten antaa minun valita itse kunhan kasvoin aikuiseksi. Tuloksena oli että minulla ei ole minkäänlaista uskoa tai uskontoa, tai edes tarvetta sellaisiin. Pidän itseäni ateistina koska se tarkoittaa jumaluskon puutetta enkä katso että koko hommalla on mitään tekemistä minun kanssani. Aina välillä kuitenkin löytyy ap:n kaltainen intomieli joka haluaa väitellä asiasta... Kuvitelkaa jos joku puolituttu tulisi teille ihan tosissaan puhumaan menninkäisistä ja tivaamaan teiltä miten määrittelette menninkäisiin uskomattomuutenne ja väittämään että menninkäisten olemassaolon kieltäminen tarkoittaakin juuri sitä että uskotte menninkäisiin :D
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:44"]Teisti = uskoo Jumalaan tai jumaliin
Agnostikko = ei osaa sanoa, ei ota kantaa tai ei ole kiinnostunut miettimään asiaa
Ateisti = kieltää Jumalan ja jumalien olemassaolon
Ateismi ei siis ole uskonto, vähän niin kuin kalju ei ole hiustyyli tai alastomuus pukeutumistyyli. Siinä missä esim. kristinusko tai islam ovat uskonnollisia vakaumuksia niin ateismi on uskonnoton vakaumus.
[/quote]
Ei. Teisti uskoo, ateistilta puuttuu usko. Agnostikko joko uskoo tai ei usko, mutta katsoo että varmaa tietoa asiasta on mahdoton saada. Kaikki ovat käytännössä agnostikkoja, sillä yhtään todistetta ei ole, ja minkään olemassaolemattomuutta on luonnollisesti mahdotonta todistaa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:09"]
[/quote]
Ai vitsi nää on hauskoja nää "Tiedoksenne vielä, etten itse kuulu kirkkoon tai ole "uskis" -vakuuttelut. Ei mitenkään läpinäkyviä, ei.
[/quote]
Uskovainen kyllä olen siinä missä ateistitkin, mutta en kuulu kirkkoon, enkä ole "uskis" siinä mielessä kuin ateistit tätä olkiukkoa yleensä käyttävät (eli jonkinlainen naiivi mielikuvitusolentoihin uskova heikkopäinen ihminen tms.). ap
[/quote]
Eli olet kristitty uskis. Miksi et reilusti myönnä sitä? Häpeätkö uskoasi ateistien edessä?
[/quote]
En häpeä. Halusin vain tehdä selväksi että turha lähteä sillä tasolla keskustelemaan kuin ateistit usein tekevät, eli hihhuliksi kutsuminen ja ad hominemit. ap
[/quote]
Joten päätit sitten itse lähteä keskustelemaan kristittyjen uskisten niin kovin usein käyttämällä "ateistit ovat todellisuudessa vain jumalan hylänneitä uskovaisia" ja muuta ad hominem? :D
Oletko koskaan pohtinut, miksi ateismi on sinulle niin kova paikka? Vai oletko vielä niin tuore ja epävarma uskovainen, että sinulla on pakkokäännytysvaihe päällä?
[/quote]
Sulla on aika monta asiavirhettä tuossa. Se että haastaa ateismin käsitteen ei ole ensinnäkään mikään ad hominem, käännyttämisenäkään en sitä pidä, mutta jos sinä pidät, niin saat pitää. Ehkä koet uskosi uhatuksi siis. Minusta ateistit saa jatkaa omaa uskomistaan, mutta muistuttelevan vaan että eräänlaista uskomista sekin on. ap
[/quote]
Kyllä ateistien "tyypillisten piirteiden" esittäminen on juurikin ad hominem. Taisin arvata pakkokäännytysvaiheesi oikein? Sinänsä onnittelen sinua sen myöntämisestä, että kristinuskossa on kyse vain ja ainoastaan siitä, että halutaan uskoa johonkin, mitä ei ole. Kuolemanpelko on kova paikka.
[/quote]
Kun puhutaan ihmisryhmistä, ei voida välttyä yleistyksiltä. Uskonto perustuu määritelmällisesti uskomiseen. Väität tietäväsi että jotain ei ole, vaikka et voi sitä tietää. Tämä on sinun uskosi. Tämä tekee sinusta uskovaisen. ap
[/quote]
Ateisti ei esitä mitään väitteitä minkään muun kuin itsensä suhteen.
Alkuperäiselle postittajalle voi tehdä yhden myönnytyksen, mutta siihen se jääköön. Ateistit ja uskovaiset voivat löytää yhteisen sävelen arvokeskustelussa. Mutta työkalut jätettäköön omaan harkintaan ja ne ovat sinänsä epäkiinnostavia. "Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi" on mielekäs arvo. Jumalusko on tyystin tarpeeton työkalu ja viitekehys siihen. Tai ei ainakaan mitenkään välttämätön. Kirkko voisi tulla tässä vastaan koska sillä on tuo turha painolasti. Eli voisi olla tilaisuus jossa keskustellaan noista arvoista ja sitten jos ja kun joku haluaa vielä monimutkaistaa käytettäviä työkaluja jäisivät niistä keskustelemaan niin pitkään ja hartaasti kuin ikinä tahtovat. Eli vuoropuhelu on kuin onkin mahdollista. Ap voisi jatkaa tästä. Heitit pallon ateisteille kun se oikeasti on uskonnolla.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:33"]
[/quote]
Pitääkö sellaista selittää? Uskovaisuus on identiteettikysymys eikä olemassaolokysymys. ap
[/quote]
Niin että onhan sellainenkin ateisti. Mutta sun mielestä ilmeisesti ei ole. Perustele miksi ei.
[/quote]
Ihminen on ateisti siinä vaiheessa kun määrittelee itsensä ateistiksi. Ihminen joka ei ole koskaan syönyt lihaa koska ei ole ollut varaa ostaa sitä on teoriassa kasvissyöjä vaikkei itseään sellaiseksi kutsu. Muut voi määritellä toisia ihmisiä miten haluaa. Minua kiinnostaa vain se miksi ihminen itse identifioi itsensä. Identiteetit ei ole fyysisiä ominaisuuksia.
[/quote]
No ateistiksi, kunhan ensin kuulee, että hänen tilaansa nimitetään niin.
Ja nyt kerro, miten se rimpuilee irti mistään?
[/quote]
Voihan hän määritellä itsensä myös agnostikoksi jos ei halua ottaa kantaa onko Jumalaa olemassa vai ei. Yhdenlainen uskomisen laji tämäkin, mutta ei yhtä kiihkouskovainen kuin ateismi yleensä. ap
[/quote]
Siis taas tätä väsynyttä tuubaa. Et edes tiedä mitä agnostismi tai ateismi merkitsevät, mutta tulet tänne ylimielisenä kertomaan miten toisten asiat ovat. Vinkki: olet täysin kujalla
T. Agnostinen ateisti ( eipä taida ap:lle aueta)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:09"]
[/quote]
Ai vitsi nää on hauskoja nää "Tiedoksenne vielä, etten itse kuulu kirkkoon tai ole "uskis" -vakuuttelut. Ei mitenkään läpinäkyviä, ei.
[/quote]
Uskovainen kyllä olen siinä missä ateistitkin, mutta en kuulu kirkkoon, enkä ole "uskis" siinä mielessä kuin ateistit tätä olkiukkoa yleensä käyttävät (eli jonkinlainen naiivi mielikuvitusolentoihin uskova heikkopäinen ihminen tms.). ap
[/quote]
Eli olet kristitty uskis. Miksi et reilusti myönnä sitä? Häpeätkö uskoasi ateistien edessä?
[/quote]
[/quote]
Joten päätit sitten itse lähteä keskustelemaan kristittyjen uskisten niin kovin usein käyttämällä "ateistit ovat todellisuudessa vain jumalan hylänneitä uskovaisia" ja muuta ad hominem? :D
Oletko koskaan pohtinut, miksi ateismi on sinulle niin kova paikka? Vai oletko vielä niin tuore ja epävarma uskovainen, että sinulla on pakkokäännytysvaihe päällä?
[/quote]
Sulla on aika monta asiavirhettä tuossa. Se että haastaa ateismin käsitteen ei ole ensinnäkään mikään ad hominem, käännyttämisenäkään en sitä pidä, mutta jos sinä pidät, niin saat pitää. Ehkä koet uskosi uhatuksi siis. Minusta ateistit saa jatkaa omaa uskomistaan, mutta muistuttelevan vaan että eräänlaista uskomista sekin on. ap
[/quote]
Kyllä ateistien "tyypillisten piirteiden" esittäminen on juurikin ad hominem. Taisin arvata pakkokäännytysvaiheesi oikein? Sinänsä onnittelen sinua sen myöntämisestä, että kristinuskossa on kyse vain ja ainoastaan siitä, että halutaan uskoa johonkin, mitä ei ole. Kuolemanpelko on kova paikka.
[/quote]
Kun puhutaan ihmisryhmistä, ei voida välttyä yleistyksiltä. Uskonto perustuu määritelmällisesti uskomiseen. Väität tietäväsi että jotain ei ole, vaikka et voi sitä tietää. Tämä on sinun uskosi. Tämä tekee sinusta uskovaisen. ap