Ateismi on kristinuskon alaosasto
Esitän provokatiivisen väitteen. Ateismi on oikeasti kristinuskon alaosasto, sillä ateistit määrittelevät itsensä suhteessa uskomiseen ja Jumalaan, vaikkakin negatiivisen uskon kautta. Jopa väite "en usko Jumalaan" on itsessään uskopohjainen väite, sillä varmaa tietoa ateistilla tästä ei ole (vaikka hän toisin saattaa itse uskoa). Täten voidaan väittää, että ateismi on vain yksi uskonnon laji ja yleisesti nimenomaan kristinuskon yksi alahaara siinä missä baptismi, mormonismi jne. Ateistin identiteetti on pysyvästi yhdistetty kristinuskoon ja Jumalaan, koska hän määrittelee itsensä käyttäen Jumalaa rajapintana jossa hänen identiteettinsä muodostuu. Ateisti yrittää rimpuilla eroon Jumalasta ja uskonnoista, mutta epäonnistuu siinä surkeasti ja vajoaa vain yhdeksi uskomisen tavaksi muiden joukossa.
Tiedoksenne vielä, etten itse kuulu kirkkoon tai ole "uskis" joten hihhulihuutelut ja muut ateisteille tyypilliset lapsellisuudet voitte jättää väliin.
Kommentit (156)
Minä en usko Kristinuskon Jumalaan mutta en ole ateisti. Ateisti ei usko MIHINKÄÄN yliluonnolliseen tai maailmaa ja elämää ohjailevaan "voimaan" tms. Itse uskon vahvasti muunmuassa karmaan.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:51"] No eihän muillekaan uskovaisille uskovaisuus ole ainoa identiteetti. Luuletko ettei uskovaisia postimerkkeilijöitä ole olemassa? ap [/quote]Miten he tähän liittyvät? Paitsi tietenkin niin, että sinun mukaasi olen yksi heistä. Lisäksi olen tummaihoinen fittnessharrastajamies, koska määrittelen itseni valkoihoiseksi sohvaperunanaiseksi.
[/quote]
Itsehän aloit puhumaan postimerkkeilystä. Tuota jälkimmäistä oivallustasi on vaikea ymmärtää. Yrität ehkä rimpuilla eroon epämiellyttävästä ajatuksesta joka järkyttää identiteettiäsi.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:30"]
Miten sitten selität ihmisen, jota ei kiinnosta uskonto eikä ateismi pätkääkään ja jonka mielestä kaikki yliluonnollinen on höpö höpöä? Eli ei usko mihinkään mikä mahdollistaisi uskonnollisen ajattelun, mutta ei myöskään pyristele irti mistään?
[/quote]
Minä kirjoitin myös tämän ja nyt ap väittää minun olevan agnostikko! Agnostikkohan ei väitä, että kaikki yliluonnollinen on höpö höpöä. Hän uskoo, että on se mahdollisuus, että yliluonnollista ja jumalajuttua on olemassa, vaikkei hän ei uskokaan varmasti, että on.
Miten ihminen, jonka mielestä jumaluus on ihmisen päässä olevaa keksintöä voi sanoa, ettei "ota kantaa, onko Jumalaa olemassa vai ei"?
12
[/quote]
No en ole niin väittänyt. Jos tuo hypoteettinen henkilö olet sinä, niin silloinhan sinä itse määrittelet oman uskontosi. Ilmeisesti se on siis ateismi. ap
Otan siis kantaa Jumalan olemassa oloon ja sanon, että hän on yhtä suuri kuin ihmisen päässä olevat ajatukset, eli ihmisen keksintöä. Kuten uskonnotkin, jotka ovat oppirakennelmia.
Minusta se on ateismia, koska minusta ihminen ei ole ajatuksineen mikään Jumala.
12
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:25"]
Esitän provokatiivisen väitteen. Ateismi on oikeasti kristinuskon alaosasto, sillä ateistit määrittelevät itsensä suhteessa uskomiseen ja Jumalaan, vaikkakin negatiivisen uskon kautta. Jopa väite "en usko Jumalaan" on itsessään uskopohjainen väite, sillä varmaa tietoa ateistilla tästä ei ole (vaikka hän toisin saattaa itse uskoa). Täten voidaan väittää, että ateismi on vain yksi uskonnon laji ja yleisesti nimenomaan kristinuskon yksi alahaara siinä missä baptismi, mormonismi jne. Ateistin identiteetti on pysyvästi yhdistetty kristinuskoon ja Jumalaan, koska hän määrittelee itsensä käyttäen Jumalaa rajapintana jossa hänen identiteettinsä muodostuu. Ateisti yrittää rimpuilla eroon Jumalasta ja uskonnoista, mutta epäonnistuu siinä surkeasti ja vajoaa vain yhdeksi uskomisen tavaksi muiden joukossa.
Tiedoksenne vielä, etten itse kuulu kirkkoon tai ole "uskis" joten hihhulihuutelut ja muut ateisteille tyypilliset lapsellisuudet voitte jättää väliin.
[/quote]
Ateismi tarkoittaa etten usko mihinkään jumalaan.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:58"]
Minä synnyin uskonnottomana ja olen viisikymppisenä ihan yhtä uskonnoton. Tässä välillä olen kyllä kuullut kaikenlaisista jumalista ja jumaluuksista, mutta eivät nuo ole minun uskonnottomuuttani heilutelleet tai väritelleet.
...
[/quote]
Sama täällä.
45
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:51"] No eihän muillekaan uskovaisille uskovaisuus ole ainoa identiteetti. Luuletko ettei uskovaisia postimerkkeilijöitä ole olemassa? ap [/quote]Miten he tähän liittyvät? Paitsi tietenkin niin, että sinun mukaasi olen yksi heistä. Lisäksi olen tummaihoinen fittnessharrastajamies, koska määrittelen itseni valkoihoiseksi sohvaperunanaiseksi.
[/quote]
Itsehän aloit puhumaan postimerkkeilystä. Tuota jälkimmäistä oivallustasi on vaikea ymmärtää. Yrität ehkä rimpuilla eroon epämiellyttävästä ajatuksesta joka järkyttää identiteettiäsi.
[/quote]
Päinvastoin, sinä, jos olit ap yrität rimpuilla onko uskonnoista sinulle apua vai ei, kuten 5-kymppisemme hienosti oivalsikin!
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:56"]
Ateismi on uskonto siinä missä postimerkkien keräämättä jättäminen on harrastus.
[/quote]
:D
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:40"]
Millä perusteella kaikki ateistit kieltäisivät uskonsa juuri kristinuskon jumalaa (jonka nimi nyt vain sattuu olemaan Jumala) kohtaan? Minä ainakin sanon, etten usko jumaliin määrittelemättä tarkemmin, mihin niistä.
[/quote]
Ei tuo ole mitenkään ristiriidassa sanomani kanssa. Tuo on sinun identiteettisi jonka olet määritellyt itsellesi ja olet tehnyt sen jumalien kautta. Olet siis yksi uskovainen muiden joukossa. ap
[/quote]
Mitä kettua sinä nyt höpötät. Ei kukaan määrittele itseään ateistiksi, vaan se tarkoittaa sitä ettei usko mihinkään, mitä ei ole osoitettu toteen.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:40"] Millä perusteella kaikki ateistit kieltäisivät uskonsa juuri kristinuskon jumalaa (jonka nimi nyt vain sattuu olemaan Jumala) kohtaan? Minä ainakin sanon, etten usko jumaliin määrittelemättä tarkemmin, mihin niistä. [/quote] Ei tuo ole mitenkään ristiriidassa sanomani kanssa. Tuo on sinun identiteettisi jonka olet määritellyt itsellesi ja olet tehnyt sen jumalien kautta. Olet siis yksi uskovainen muiden joukossa. ap [/quote] Mitä kettua sinä nyt höpötät. Ei kukaan määrittele itseään ateistiksi, vaan se tarkoittaa sitä ettei usko mihinkään, mitä ei ole osoitettu toteen.
[/quote]
Aika moni tässäkin ketjussa näyttää määrittelevän itsensä ateistiksi, joten olet väärässä. Ateismi on nimenomaan identiteetti. Ilmeisesti sinäkin sellaiseksi kutsut itseäsi.
[/quote]
Ja mikähän sinusta EI tee kristittyä uskista?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:03"]
[/quote]
[/quote]
Uskot ettei ole mitään jumalaa. Se on uskopohjainen väite ja identiteetti jossa määrittelet itsesi jumalien kautta. Eräs uskonnon alalaji siis. ap
[/quote]
Päinvastoin, kieltäydyn määrittelemästä itseäni jumalien kautta. Sehän on ateismin ydin. Sinä olet nyt pihalla kuin lumiukko. Tuo oli oikeasti hyvä vertaus, että ateismi on uskonto siinä missä postimerkkien keräämättä jättäminen on harrastus. Pohdipa sitä nyt hetki.
[/quote]
Ai vitsi nää on hauskoja nää "Tiedoksenne vielä, etten itse kuulu kirkkoon tai ole "uskis" -vakuuttelut. Ei mitenkään läpinäkyviä, ei.
Voi luoja, sä olet ap aika helvetin tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:02"]
Miten sitten selität ihmisen, jota ei kiinnosta uskonto eikä ateismi pätkääkään ja jonka mielestä kaikki yliluonnollinen on höpö höpöä? Eli ei usko mihinkään mikä mahdollistaisi uskonnollisen ajattelun, mutta ei myöskään pyristele irti mistään?
[/quote]
Minä kirjoitin myös tämän ja nyt ap väittää minun olevan agnostikko! Agnostikkohan ei väitä, että kaikki yliluonnollinen on höpö höpöä. Hän uskoo, että on se mahdollisuus, että yliluonnollista ja jumalajuttua on olemassa, vaikkei hän ei uskokaan varmasti, että on.
Miten ihminen, jonka mielestä jumaluus on ihmisen päässä olevaa keksintöä voi sanoa, ettei "ota kantaa, onko Jumalaa olemassa vai ei"?
12
[/quote]
No en ole niin väittänyt. Jos tuo hypoteettinen henkilö olet sinä, niin silloinhan sinä itse määrittelet oman uskontosi. Ilmeisesti se on siis ateismi. ap
[/quote]
Kyllä sinä väitit (määrittelit) minua agnostikoksi. Lue oma vastauksesi nro 23
12
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:27"]
Tuolla perusteella ateismi olisi myös hindulaisuutta tai islaminuskoa. Hohhoi.
[/quote]
Miksei noinkin. Yleensä Suomessa ateistit on nimenomaan kristittyjä ateisteja ja määrittelevät itsensä kristillisen Jumalan kautta, mutta voihan sitä ajatella laajemminkin. Uskovaisia joka tapauksessa. ap
[/quote]
Ihan kuin luulisit että ateismia esiintyy vain Suomessa tai se olisi keksitty täällä. Tämä pudottikin jo pohjan pois siltä mitä enää aiotkaan sanoa. Hohhoijakkaa todellakin!
[/quote]
Yrität kääntää keskustelua sivuun koska et uskalla kohdata ydinväitettäni. Minua ei kiinnosta missä ateismi on keksitty. Kun Suomessa ollaan niin puhun nyt etenkin täkäläisistä ateisteista. ap
[/quote]
Kyllähän uskallan, mikä puheessani kertoo sinulle, etten kohtaa sitä?
Lisäksi aloitit itse metsään menemisen sitomalla ateismin kristinuskoon, etkö nyt tajua, että se on melko kapeaa ajattelua?
[/quote]
Sanoin että se on yleensä suhteessa kristinuskoon, mutta se on sivu seikka vaikkei näin olisikaan, sillä ateistilla on tietenkin oikeus itse määritellä oman uskomisensa rajat. Kerroin vain että se on yksi uskonnon laji muiden joukossa. ap
[/quote]
Mitä tarkoitat kohdalla: "ateistilla on tietenkin oikeus itse määritellä oman uskomisensa rajat"?
Miten ne voisivat vaihdella ne rajat? Kerrotko, minkälaisia eri rajoja sä tarkoitat, niin voidaan keskustella taas itse aiheesta.
[/quote]
Vastaisitko ap myös tähän?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:03"]
[/quote]
[/quote]
Uskot ettei ole mitään jumalaa. Se on uskopohjainen väite ja identiteetti jossa määrittelet itsesi jumalien kautta. Eräs uskonnon alalaji siis. ap
[/quote]
Päinvastoin, kieltäydyn määrittelemästä itseäni jumalien kautta. Sehän on ateismin ydin. Sinä olet nyt pihalla kuin lumiukko. Tuo oli oikeasti hyvä vertaus, että ateismi on uskonto siinä missä postimerkkien keräämättä jättäminen on harrastus. Pohdipa sitä nyt hetki.
[/quote]
Kieltäydyt määrittelemästä itseäsi jumalien kautta, mutta silti teet niin. Tämä on juuri sitä rimpuilua josta aloituksessa puhuin. Ateisti yrittää rimpuilla eroon jumalasta/jumalista, muttei onnistu siinä. ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:27"]
Tuolla perusteella ateismi olisi myös hindulaisuutta tai islaminuskoa. Hohhoi.
[/quote]
Miksei noinkin. Yleensä Suomessa ateistit on nimenomaan kristittyjä ateisteja ja määrittelevät itsensä kristillisen Jumalan kautta, mutta voihan sitä ajatella laajemminkin. Uskovaisia joka tapauksessa. ap
[/quote]
Ihan kuin luulisit että ateismia esiintyy vain Suomessa tai se olisi keksitty täällä. Tämä pudottikin jo pohjan pois siltä mitä enää aiotkaan sanoa. Hohhoijakkaa todellakin!
[/quote]
Yrität kääntää keskustelua sivuun koska et uskalla kohdata ydinväitettäni. Minua ei kiinnosta missä ateismi on keksitty. Kun Suomessa ollaan niin puhun nyt etenkin täkäläisistä ateisteista. ap
[/quote]
Kyllähän uskallan, mikä puheessani kertoo sinulle, etten kohtaa sitä?
Lisäksi aloitit itse metsään menemisen sitomalla ateismin kristinuskoon, etkö nyt tajua, että se on melko kapeaa ajattelua?
[/quote]
Sanoin että se on yleensä suhteessa kristinuskoon, mutta se on sivu seikka vaikkei näin olisikaan, sillä ateistilla on tietenkin oikeus itse määritellä oman uskomisensa rajat. Kerroin vain että se on yksi uskonnon laji muiden joukossa. ap
[/quote]
Mitä tarkoitat kohdalla: "ateistilla on tietenkin oikeus itse määritellä oman uskomisensa rajat"?
Miten ne voisivat vaihdella ne rajat? Kerrotko, minkälaisia eri rajoja sä tarkoitat, niin voidaan keskustella taas itse aiheesta.
[/quote]
Vastaisitko ap myös tähän?
[/quote]
No jokainen uskovainenhan itse määrittelee mihin uskoo. Aivan kuten "uskiksia" on monenlaisia, on myös ateisteja. ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:02"]
[/quote]
12
[/quote]
[/quote]
Kyllä sinä väitit (määrittelit) minua agnostikoksi. Lue oma vastauksesi nro 23
12
[/quote]
Aivan sama. Määrittelet itsesi ateistiksi ja vain sillä on merkitystä. Puhuin tuossa jostain hypoteettisesta henkilöstä josta oletin sinunkin puhuvan. ap
[/quote]
12