Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajattomat lapset, äh en jaksa!

Vierailija
09.02.2022 |

Pian alkaa taas työpäiväni varhaiskasvatuksessa. Olen jo valmiiksi uupunut kun mietin miten raskas se tulee olemaan. Ja syy: rajattomat lapset. Lapset joille ei ole kotona opetettu mikä on oikein ja mikä väärin. Lapset, jotka tuodaan päiväkotiin kasvatettavaksi, vaikka vanhempi olisi kotona. Ongelmana on vaan se, että he eivät kunnioita aikuista auktoriteettina.
Ja tarkoitan muuten normaalisti kehittyneitä lapsia, joskin jo tuon ikäisenä täysin kieroon kasvaneita. Miksi vanhemmat haluatte, että lapsenne kasvaa kieroon? Voisiko joku tällainen vanhempi vastata tai kommentoida. Näitä on niin paljon.

Kommentit (727)

Vierailija
301/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoululaiset ovat tarpeeksi viisaita , saaneet kasvatusta ja tarvitsevat pistoolit vyölleen koulua käydäkseen . Nopein vetäjä voittaa, ei nörtti . Oppia voivat ottaa maailman suurista johtajista .

Vierailija
302/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaatko koskaan sitä aikaa, kun et vielä ollut varhaiskasvattaja vaan olit tarhatäti? Siihen aikaan lapsille saattoi pitää kuria jos eivät totelleet. Usein lapsia jopa rangaistiin tai pideltiin kiinni jos eivät muuten alkaneet olla ihmisiksi.

Miten lapsia rankaistiin? Eikö nykyään rankaista enää mitenkään? Enkä tietenkään tarkoita mitään fyysistä väkivaltaa, mutta muuten?

Esim. jäähytettiin. Nykyisin sekin lasketaan väkivallaksi, eli niin ei saa tehdä.

No höpö höpö. Kyllä tottelematon lapsi hetkeksi rauhoitetaan istumaan aloilleen rauhoittumaan. Yhdessä keskustellaan ja palautetaan sääntöjä mieleen. Sen jälkeen lapsi miettii mitä haluaisi tehdä. Toki on oravanpyörä, enkä usko, että meidän eskari/pk olisi ainoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vanhemm onat perustelevat liikaa. Puolet selityksistä menee ohi korvien. Haluun karkkia. Vastaa, että lauantaina on karkkipäivä. Piste. Mitä siihen muuta tarvii sanoa?

Kun kattoo näitä supernanny ja muita ohjelmia, niin niissä pennut pyörittävät vanhempiaan mennen tullen. Mutta myös vanhemmat ovat itse hirveitä nipoja. Jos lapsi ei halua istua yhdessä ruokapöydässä, niin itse en ainakaan jahtaisi sitä ympäri keittiötä ja latelisi uhkauksia. Söisin oman ruokani rauhassa ja korjaisin astiat pöydästä. Jääköön ilman. 

Lisäksi rankaiseminen eli jäähyt, takavarikot, uhkailut sun muut, ovat omasta mielestäni yleensä turhia. Lapsen täytyy haluta itse tehdä oikein. Jos yhtäkkiä kiroilee ja on alkanut käyttäytyä huonosti, selvittäisin, mistä käytös johtuu. Rankaiseminen saattaa olla jopa julmaa. 

Lapsen kasvattaminen tapahtuu ihan itsestään, normaalin elämän sivussa. Lapsi katsoo mallia siitä, miten hänen omat vanhempansa elävät. Esimerkki vaikuttaa tosi paljon. Jos äiti kiroilee, lapsi kiroilee. Jos äiti vie lapsen 50 kertaa sänkyyn, kun se tulee sieltä pois, lapsi tulee 50 kertaa pois sängystä. 

Itse en veisi. 

Kyllä lapselle voi sanoa,että karkit eivät ole terveydelle hyväksi ja hampaisiin voi tulla reikiä,siksi niitä ei saa syödä usein.

Vierailija
304/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä tällainen lapatossuvanhemmuus johtuu?

Ei uskalleta olla tiukkoja, koska pelätään lastensuojelua.

Varhaiskasvatus on mukana lietsomassa tuota.

"Voi voi, laittoiko paha äiti sinut kotona nurkkaan seisomaan kun olit puhunut rumia ja vetänyt siskoa turpaan? Ei hätää, Pirjo-täti tekee äidistä lasun ja sitten äiti ei enää pääse tekemään sinulle pahaa."

En ole eläissäni tavannut tuon kaltaista aikuista varhaiskasvatuksessa. Olen vm 71 ja ollut päiväkodissa kunnes kouluun menin. Olen myös työskennellyt pk:ssa ja nyt nuorimmainen eskarissa. Kyllä meillä on aina ollut vastuuntuntoiset aikuiset.

Vierailija
305/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi jo ymmärtää kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta vanhemm onat perustelevat liikaa. Puolet selityksistä menee ohi korvien. Haluun karkkia. Vastaa, että lauantaina on karkkipäivä. Piste. Mitä siihen muuta tarvii sanoa?

Kun kattoo näitä supernanny ja muita ohjelmia, niin niissä pennut pyörittävät vanhempiaan mennen tullen. Mutta myös vanhemmat ovat itse hirveitä nipoja. Jos lapsi ei halua istua yhdessä ruokapöydässä, niin itse en ainakaan jahtaisi sitä ympäri keittiötä ja latelisi uhkauksia. Söisin oman ruokani rauhassa ja korjaisin astiat pöydästä. Jääköön ilman. 

Lisäksi rankaiseminen eli jäähyt, takavarikot, uhkailut sun muut, ovat omasta mielestäni yleensä turhia. Lapsen täytyy haluta itse tehdä oikein. Jos yhtäkkiä kiroilee ja on alkanut käyttäytyä huonosti, selvittäisin, mistä käytös johtuu. Rankaiseminen saattaa olla jopa julmaa. 

Lapsen kasvattaminen tapahtuu ihan itsestään, normaalin elämän sivussa. Lapsi katsoo mallia siitä, miten hänen omat vanhempansa elävät. Esimerkki vaikuttaa tosi paljon. Jos äiti kiroilee, lapsi kiroilee. Jos äiti vie lapsen 50 kertaa sänkyyn, kun se tulee sieltä pois, lapsi tulee 50 kertaa pois sängystä. 

Itse en veisi. 

Kyllä lapselle voi sanoa,että karkit eivät ole terveydelle hyväksi ja hampaisiin voi tulla reikiä,siksi niitä ei saa syödä usein.

Mikä ongelma karkkipäivässä?

Vierailija
306/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa käsittää tätä nykytrendiä "pelätä lastensuojelua". Onhan sossutädeissäkin vanhempia ja joutuvat asettamaan rajat omille lapsille. On toki niitäkin, jotka ovat huippuluokkaa työssään, mutta oma lapsi huostaanotettu. Voi hyttyset hyvät.

Vierailija
307/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö jotain tutkimuksia tai tietoa aiheesta? Kiinnostaa.. Ymmärrän sen, ettei haluta käyttää fyysistä kuritusta ja ymmärrän senkin että jatkuvat rangaistukset ja negatiivinen palaute ei tehoa, päinvastoin saattaa pahentaa tilannetta. Mutta haloo välimuoto?

Yhdessäolo, läsnä. Lapsi voi huonosti mikäli vanhempi ei välitä. Tämä kännykän per*ele!

Vierailija
308/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatus on mukana lietsomassa tuota.

"Voi voi, laittoiko paha äiti sinut kotona nurkkaan seisomaan kun olit puhunut rumia ja vetänyt siskoa turpaan? Ei hätää, Pirjo-täti tekee äidistä lasun ja sitten äiti ei enää pääse tekemään sinulle pahaa."

Tämä. Tiedän tapauksen, jossa alaluokilla oleva lapsi satuili koulussa kuinka hänestä ei välitetä kotona ja kieltäytyi mm. lähtemästä kotiin koulusta. Teki tätä pari kertaa ja niinpä koulu kuuliaisesti otti sossuun yhteyttä. Totuus keissin taustalla oli se, että kersa ei ollut päässyt huvipuistoon/virtuaalipelipuistoon/sisäleikkipaikkoihin juuri silloin kun olisi halunnut. Ja tätä haluamista oli monta kertaa viikossa. Oli selitetty, että joskus voidaan käydä mutta että näihin menee rahaa, eikä sen vuoksi voida joka toinen päivä juosta pitkin maita ja mantuja. Muuten kotona asiat kunnossa. Mutta miettikää oikeasti, tuon ikäinen hoksaa jo, miten käyttää ns. systeemiä hyväkseen kun vanhemmat ei hypikään oman pillin mukaan.

Vierailija
309/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko maailma sekoaa ja tulee kaiken uusjako.

Vierailija
310/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa käsittää tätä nykytrendiä "pelätä lastensuojelua". Onhan sossutädeissäkin vanhempia ja joutuvat asettamaan rajat omille lapsille. On toki niitäkin, jotka ovat huippuluokkaa työssään, mutta oma lapsi huostaanotettu. Voi hyttyset hyvät.

Sanos muuta. Minun tutut sossutädit on äitejä kaikki. Eikä kukaan heistä täydellinen eikä edes väitä olevansa. Ihan tavallisia ihmisiä ovat, keskivertoa empaattisempia.

Vierailija
311/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattajan roolin on ottanut some ja Youtube. Yläkoulun opena ihmettelen, millaista henkistä ravintoa nämä tarjoavat lapsille ja nuorille. Kaikesta päätellen tosi huonoa, koska tytöt kiemurtelevat ulkonäkökoukussa ja pinta tuntuu monelle olevan kaikkein tärkeintä, myös pojille heidän tyttöjä arvioidessaan ja per seitä pisteyttäessään. Toiseksi tärkeintä on raha.

Joskus monilla nuorilla oli ajatuksia, he pohtivat asioita ja tiesivät monista asioista ja lukivat lehtiä ja kirjojakin. Miettivät elämän tarkoitusta jne. Nyt katsotaan kännykästä uutisotsikoista, jos niitäkään, ja pyöritään palstoilla kommunikoiden hymiöillä ja lyhyillä kommenteilla. Tieto on tosi pinnallista, ja näiden nuorten pitäisi ottaa maa haltuun ennen pitkää. Mitä tästä tulee?

No, ainakin keskinkertaisen älykkäillä nuorilla on nyt paremmat mahdollisuudet pärjätä elämässä, kun suuri osa on taantunut niin paljon. Ainakin, jos lukutaito on jossain kunnossa.

Minusta naiset ja tytöt ovat nykyään epätasa-arvoisempia kuin ennen, koska naisten tärkein ominaisuus somessa ja muussakin mediassa on nykyään seksikkyys, "hottius". Tämä on alkeellista aikaa.

Vierailija
312/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi, että hänellä on helpot lapset, eikä siksi pysty kertomaan, miten pitäisi kasvattaa. Tai jotain sinne päin. En osaa lainata tekstiä. Tämähän on ihan totta, että lapset ovat erilaisia persooniltaan ja luontaiselta tavaltaan reagoida ärsykkeisiin. Ei me aikuisetkaan olla samanlaisia, joten miksi lasten kasvatukseen annetaan ohjeita kuin kyseessä olisi lauma.

Vanhin lapseni on aina ollut vilkas. Häntä piti olla pienenä aina varoittamassa, että varo, se on kuumaa, varo, tuolta tulee auto, älä syö lunta. Hänen oli vaikeaa ottaa toisten tunteita huomioon, joten sitä käytiin paljon läpi, miltä toisesta tuntuu, jos teet noin (esim. huudat korvaan läheltä).

Keskimmäinen lapseni oli ylivarovainen kaikessa ja erittäin tottelevainen. Häntä piti rohkaista. Hänellä oli paljon pelkoja (esim. pimeän pelko, ötököiden pelko, sukeltamisen pelko). Helposti tukeutuu edelleen aikuisiin pienissäkin pulmissa.

Kolmas lapseni on pieni edelleen (5 v.). Häntäkään ei ole tarvinnut paljonkaan rajata. Perustottelevainen ja sopuisa lapsi. Väsyneenä kiukuttelee. Ei riko leluja, ei töni toisia, ei huuda. Oman puolensa pitämistä olen yrittänyt opettaa, ettei toiset jyrää.

Tämä onkin hassua, kun monilta vanhemmilta kuulee sitä, kun esim yksi lapsi mahdoton ja toinen pärjää normaalisti, että he vakuuttavat itselleen ja muille olevansa ihan hyviä kasvattajia, kun toisesta on kuitenkin tullut normaali ja on kerta saman kasvatuksen saanut. Samalla ikäänkuin toteavat että lapsessa oikeastaan olisi se vika.

Virhepäätelmä! Tässä tapauksessa vanhemmat eivät ole osanneet ottaa huomioon lasten erilaisuutta. Todentotta jokainen lapsi on erilainen ja tarvii ihan omanlaisensa kasvatuksen. Hyvä kasvattaja osaa huomioida lasten erilaisia tarpeita ja antaa tukea siinä missä sitä eniten tarvitsevat.

Sanos muuta. Lapsissa todellakin on eroa ja niin myös vanhemmissa. Joskus lapsen ja vanhemman temperamentti tai luonne sopii yhteen niin että vanhemman on helppo ymmärtää häntä ja löytää ne oikeat tavat kasvattaa, joskus taas ei ollenkaan. Todelliset kasvatustaidot mitataankin sen "haastavamman" lapsen kohdalla. Minunkin lapsista toinen on hyvin herkkä, toinen taas melko räiskähtelevä. Ei ole helppo miettiä miten olla yhtä aikaa tasapuolinen, mutta huomioida kuitenkin molempien luonteet ja tarpeet.

Vierailija
313/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajattomista lapsista tulee isona perussuomalaisia

Vierailija
314/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvattajan roolin on ottanut some ja Youtube. Yläkoulun opena ihmettelen, millaista henkistä ravintoa nämä tarjoavat lapsille ja nuorille. Kaikesta päätellen tosi huonoa, koska tytöt kiemurtelevat ulkonäkökoukussa ja pinta tuntuu monelle olevan kaikkein tärkeintä, myös pojille heidän tyttöjä arvioidessaan ja per seitä pisteyttäessään. Toiseksi tärkeintä on raha.

Joskus monilla nuorilla oli ajatuksia, he pohtivat asioita ja tiesivät monista asioista ja lukivat lehtiä ja kirjojakin. Miettivät elämän tarkoitusta jne. Nyt katsotaan kännykästä uutisotsikoista, jos niitäkään, ja pyöritään palstoilla kommunikoiden hymiöillä ja lyhyillä kommenteilla. Tieto on tosi pinnallista, ja näiden nuorten pitäisi ottaa maa haltuun ennen pitkää. Mitä tästä tulee?

No, ainakin keskinkertaisen älykkäillä nuorilla on nyt paremmat mahdollisuudet pärjätä elämässä, kun suuri osa on taantunut niin paljon. Ainakin, jos lukutaito on jossain kunnossa.

Minusta naiset ja tytöt ovat nykyään epätasa-arvoisempia kuin ennen, koska naisten tärkein ominaisuus somessa ja muussakin mediassa on nykyään seksikkyys, "hottius". Tämä on alkeellista aikaa.

Kun muistelen omaa yläkouluaikaa 20 vuotta sitten niin tuommoista se juuri oli. Luokkakaverit oli kiinnostuneita lähinnä siitä, kuka oli kenenkin kanssa viime viikonlopun bileissä (kyllä, yläasteikäiset joi itsensä humalaan harva se viikonloppu), kuka tykkää kenestäkin, julkkiksista, kaverin moposta ja uusimmista muotijutuista ja pleikkaripeleistä. Pojat puristeli tyttöjen tissejä välitunneilla ja tytöt rankkasi poikia hyvännäköisyys/cooliusjärjestykseen. Ei ollut helppoa olla filosofiasta kiinnostunut teini siinä joukossa.

Vierailija
315/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vanhemmat perustelevat liikaa. Puolet selityksistä menee ohi korvien. Haluun karkkia. Vastaa, että lauantaina on karkkipäivä. Piste. Mitä siihen muuta tarvii sanoa?

Itse en veisi. 

Muuten samaa mieltä, mutta kyllä perustella pitää. Miten lapsi muuten oppisi miksi karkkia ei syödä joka päivä tai miksi sängyllä ei saa pomppia? Perustelu ei poista sitä, että ollaan tiukkoja rajoista. Ei tietenkään tarvitse alkaa joka kerta alkaa selittää että voi kulta kun karkit pilaa hampaat, mutta kun lapsella on perustelut selvillä niin hän todennäköisesti uskoo. Tai ainakin minun lapsiin toimii erittäin hyvin se, että jos he kiukuttelevat hampaan pesusta niin muistutan mitä seuraa jos ei pese hampaita. Paljon tehokkaammin kuin "hampaat vain pestään, piste". Ja kyllä joskus vaan pitää olla periksiantamaton ja viedä se lapsi sänkyyn uudelleen ja uudelleen, ei voi antaa taaperon hillua ympäri kämppää puolta yötä. Riippuu taas lapsesta onko sänkyyn palauttaminen vai joku muu keino toimivampi.

Vierailija
316/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhemmat eivät kokemukseni mukaan kykene ottamaan lapsen vaikeita tunteita vastaan. Pelätään, että lapsi menee rikki, jos se alkaa itkeä pettymystään. Mutta pettymyksen sietokyky onkin itse asiassa todella tärkeä taito, joka jää monelta oppimatta. Sitten ollaan pulassa, kun teininä tämä kyseinen lapsi jostakin hyvin pienestä pettymyksestä tirvaisee ja alkaa tapella.

Monet vanhemmat eivät osaa ennakoida lasten kanssa yhtään. Yritetään vain selvitä siitä yhdestä hetkestä, eikä mietitä lapsen kokonaiskehitystä.

T. Lasten kanssa työskentelevä

Meidän muksun ristiäisissä pappi sanoi hyvin, että "vanhempien yksi tehtävä on aiheuttaa pettymyksiä lapsilleen". Ei toki pelkkiä pettymyksiä, mutta ns. sopivina annoksina niin, että lapsi oppii käsittelemään pettymyksiä ja ymmärtää, että kaikkea ei voi saada.

Tämä on kyllä yksi parhaita kasvatusneuvoja joita olen saanut äidiltäni. Hän käytti sitä usein kun kärtin jotain enkä saanut, ja samaa periaatetta olen noudattanut omien lasteni kohdalla. Ei kaikkea voi saada ja mielen pahoittuminen on joskus väistämätöntä, eikä sitä tarvitse pelätä. Samalla voi toki olla empaattinen ja sanoa että saa harmittaa, koska ketäpä ei joskus harmittaisi.

Vierailija
317/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompi jo ymmärtää kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en veisi. 

Mikä ongelma karkkipäivässä?

Ei karkkipäivässä sinänsä, mutta ei ole kyllä mitenkään kasvattavaa vain määrätä että karkkeja syödään vain tiettynä päivänä, ilman mitään perusteluja ja odottaa että lapsi jotenkin itse tajuaisi syyn joskus.

Vierailija
318/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen haluttiin subjektiivinen päiväkotioikeus. Nyt sitä puuhataan puoli vuotta täyttäneille. Lastentarhanopettajat ovat onnistuneesti lobanneet tätä. Tarkoituksena ilmeisesti tuoda arvostusta omalle työlle väittämällä, että lapsi ei voi kasvaa normaaliksi aikuiseksi ilman "laadukasta varhaiskasvatusta". Vanhemmat kuvittelevat, että päiväkodissa tarjotaan jotain ihmeellistä "virikettä", jota ilman lapsi ei kehity. Nyt kun tästä ajattelusta on tullut normi, on myöhäistä valittaa. Nyt vaan laitatte peliin sitä "laadukasta varhaiskasvatusta", että saadaan mukuloista kunnon kansalaisia.

Vierailija
319/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiku perussuomalaiset puolustaa omia ja ovat muös aseistautuneet vihollisia paremmin. Omille jaetaan rynkyt jo kezällä.

Vierailija
320/727 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiku perussuomalaiset puolustaa omia ja ovat muös aseistautuneet vihollisia paremmin. Omille jaetaan rynkyt jo kezällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan