Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

:( Pakko kait se on sitten "lähteä" eläkkeelle kolmikymppisenä :(

Vierailija
12.06.2015 |

Taustatietona,... (JA JOO, SORI, PITKÄ STOORI!)

Pääsin lukion jälkeen opiskelemaan lähihoitajaksi, jouduin pakon edessä lopettamaan koulun kesken (=isäni vakava sairastuminen). Yritin saada koulupaikan lähempää kotoa, ei onnistunut. Ryhmissä ei ollut tilaa. Ja käskettiin vaan hakea kouluun keväällä.

Isäni kuoli seuravana keväänä. Pääsin töihin, olin sen kevään yhdessä perheessä lastenhoitajana. Sen jälkeen pääsin kaverille kesätöihin hoitamaan hänen taaperoaan.

Vuoden työttömyyden jälkeen pääsin opiskelemaan catering puolelle. Ei ollut mun juttu ollenkaan + kiusaaminen oli sen verta rankkaa, että lopetin joulun jälkeen. Tuohon vaikutti myös yhden luokan teinin latelema tappouhkaus.

Tuon jälkeen olenkin sitten ollut työttömänä, 10 vuotta suunnilleeen. EI ole töitä, tässä kaupungissa on mahdottomuus saada töitä, jos ei ole koulutusta. Ja vaikka olisi koulutuskin, niin helpompi on saada lottovoitto, kun töitä. Työttömyysprosentti on niin iso :(

Olen tuon 10 vuoden aikana ollut yhteensä vuoden harjoittelijana (yhdessä päiväkodissa 3kk ennen kuin päiväkoti meni remonttiin ja toisessa päiväkodissa sitten 9 kuukautta). Mukaan mahtuu myös n. 3 kuukauden sairasloma ison polvileikkauksen takia. Olen kuitenkin koko ajan hakenut kouluun. Sosionomiksi ja lähihoitajaksi. Ammattikorkeaan en pääse huonojen todistuksien takia ja lähihoitajaksi en istten pääse muuten vaan :( 7 kertaa olen hakennut lähihoitajaksi ja eiköhän se nyt ollut tässä. Kun en pääse, niin en pääse. Se ryhmätilanne vaikuttaa liikaa (=olen joka kerta pyytänyt niitä tuloksia ja muut alueet menee kyllä hyvin, mutta tuo ryhmätilanne on sitten asia erikseen).

Työkkärissä on nyt tämän kevään aikana heilutettu tuota eläkekorttia ja ehkä se sitten on parasta. Vaikka yritän parhaani, niin se ei riitä. Töitä haen aktiivisesti, mutta yleensä en pääse edes haastatteluun.

Tuo lähihoitaja oli ainut ala, joka sopisi (tai sitten se sosionomi), muut kiinnostavat alat ei sovi. Mulla kun on paha (puu)pöly allergia, hajusteyliherkkyys (saan esim. hyasenteista ja muista voimakkaan tuoksuisista kukista pahan migreenikohtauksen) ja astma. Nuo estävät työskentelyn esim. floristina tai entisöijänä tai maalarina. Eli ne kaikki muut alat, jotka kiinnostavat.

Ja lisäksi mulla on paha sosiaalisten tilanteiden fobia. Pärjään kyllä normaalissa elämässä ja ei tuo oikeasti estäisi esim. päiväkodissa työskentelyä (sain päiväkodeista pelkkää positiivista palautetta ja kannustettiin hakemaan alalle), tuo on vaan esteenä kouluun pääsemiselle -> se ryhmätilanne, missä menen lukkoon ja paniikkiin :( 

Oppisopimuskella voi vaan kouluttautua mummojen hoitajaksi, se ei ole mun juttu.  Muuta en enää keksi, kun tuon eläkkeen :( Vaikka ikää on "vasta" 33v.

Kommentit (221)

Vierailija
101/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:52"]

"Harmaasta alueesta" maininneelle. Valitettavasti yritin saada siirtoa, kysyin kahdesta koulusta. Kummassakin oli täynnä ja käskettiin hakemaan keväällä ihan yhteishaussa. Jos et usko, niin voi voi. Ei ole mun päänsärky. Kaikkeni yritin.

[/quote]

Jos kaikkesi yrittäisit, niin varmasti kirjoittaisit joka viikko kymmeniä työhakemuksia ja lukisit muutaman tunnin päivässä pääsykokeisiin, eikö totta? ;)

[/quote]

Hohhoijaaaaaa. Mä saan teidän takia päänsäryn.. Ei se pääsykokeisiin lukeminen mitään hyödytä, jos sun LÄHTÖPISTEET ei riitä kyseiseen kouluun! Esim. tuonne sosionomikoulutukseen vaaditaan 16 pistettä, että saa pääsykoekutsun. Itseltäni tuo jää viiden pisteen päähän, kun nykyisin ei enää saa sitä viittä pistettä ykkös vaihtoehdoista.

Esim. tänä keväänä luin ihan hulluna noihin kokeisiin ja itse asiassa toiseenkin kokeeseen (sairaanhoitaja). En saanut pääsykoekutsua ollenkaan.

Työhakemuksia laitan viikossa ehkä yhteensä 5, kun niitä sopivia paikkoja ei ole, niin niitä ei ole. Ei omassa kaupungissa, ei naapuri kaupungeissa.

[/quote]

Sinähän olet käynyt lukion, joten voit hakea vaikkapa mihin tahansa yliopistoon. Juu, jokaiseen valitaan osa opiskelijoista ihan vaan pääsykokeen perusteella. Sinähän pärjäisit mainiosti, kun niissä ei ole mitään ryhmätilanteita. Olisit tietysti tehnytkin näin, mutta aaveeltä saamasi päänsärky esti hakemisen vai? 

Mitkähän työpaikat olet muuten luokitellut itsellesi sopiviksi? Miksi kaikki, joita voi hakea ilman alan koulutusta, eivät kelpaa?

Vierailija
102/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden hyvin samantyyppisen ja -ikäisen henkilön, joka käsittääkseni on myös eläkkeellä psyykkisistä syistä (jonkinmoista sosiaalisten tilanteiden pelkoa sun muuta käsittääkseni taustalla). Hänen kanssaan keskustelu on juuri samanlaista kuin ap:n. Ajatukset kiertävät kehää, ensin ollaan surkeana ja seuraavassa hetkessä aggressiivisia, vika on kaikissa muissa ja muiden pitäisi ymmärtää ja joustaa hänen jokaisessa oikussaan. Hyvin, hyvin raskasta yrittää olla hänen kanssaan tekemisissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet edes hakenut opiskelemaan?

Eihän se fobiasi vuoksi olisi edes mahdollista.

Vierailija
104/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:53"]Samaa yrittivät minulle työvoimatoimistossa tuputtaa. Tämän seurauksena en sitten muutamaan vuoteen uskaltanut käydä millään lääkärillä ollenkaan kun pelkäsin että sieltä tulee joku eläketuomio. Onneksi sittemmin olen työllistynyt.
[/quote]
Tämä vaan sattuu olemaan työkkärin tehtävä, joten henkilökuntaa on turha syyttää. Tietysti olisi toivottavaa että kaikille työkykyisille saataisiin töitä omien kykyjensä mukaan, mutta aina se ei vaan onnistu.

Vierailija
105/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:37"]

Mut pysäyttäisi täysin, jos mulle puhuttaisi eläkkeestä kolmikymppisenä. Järkyttyisin, tuntuisi, että elämältä putoaisi pohja, tuntisin, että kääntäisin minkä kiven tahansa, että työllistyisin ja pääsisin elämän syrjään takaisin.

Kärsitkö opitusta avuttomuudesta?

[/quote]

Hämmentävää kuinka paljon jotkut laittavat painoarvoa työnteolle...

[/quote]

Sinunlaistesi takia Suomi tuhoutuu. Vedä cannabista hanuriis ja kuole pois paska.

Vierailija
106/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:33"]

Minua kiinnostaa yksi ainoa asia tässä keskustelussa: Miten ihmeessä ap:n kaltainen ihminen kuvittelee pärjäävänsä lähihoitajan työssä? Jos se ryhmätilanne kokeessa on liikaa, et todellakaan sovi alalle. Et ainakaan ennen kuin saat pääsi kuntoon. On aivan eri asia olla harjoittelijana pk:ssa kuin oikeasti töissä siellä. Vastuu painaa eikä se ole kevyt taakka, jos pää ei ole oikein kunnossa muutenkaan.

[/quote]

Nonni, TULIHAN SE SIELTÄ! Hyvähän se on kuule sun sanoa, etten muka sovellu alalle! Ja ettei pää kestä. Ja et kuule tiedä millainen tuo 9 kuukauden harjoittelujakso oli. Mitään taukoja en ehtinyt pitää, hyvä kun ehdin edes hotkia lounaan, kun pitikin olla jo taas menossa. Mulla olisi pitänyt olla kahvitauko sekä lounastauko. Kahvipaussia en ehtinyt ikinä pitää, lounastaukokin oli sen puolen tunnin sijaan max 5-10 minuuttia. Ylityötunnit paukkuivat. Vikana päivänä ylityötunteja oli kertynyt jo sellanen 25 tuntia.. Eli kyllä tuo ihan oikeasta työstä meni.

Eli enköhän itse tiedä paremmin mitä se mun pää kestää ja mitä ei. Ja juurikin lapsiryhmän kanssa pärjään. Olen myös vetänyt yksin lapsiryhmien harrastusporukkaa.

Ja harvassa työpaikassa kytätään ja kuljetaan koko ajan perässä ja olet koko ajan tarkkailun alla ja susta tehdään merkintöjä. Eli kyllä se pää kestää.

[/quote]

Sinä olit siellä harjoittelussa, mitä, kymmenen vuotta sitten? Meinaatko, että pystyisit yhä samaan, vaikka viimeiset vuodet olet lähinnä tehnyt kuoppaa kotisohvaan?

Vierailija
107/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoa olen miettinyt, varhaiskasvatusta (esim. erityislastentarhanopettaja), mutta en nyt tiedä. Moni on sanonut, että yliopistoon on vaikea päästä ja jos ei edes pääse lähihoitajaksi, niin miksi sitten yliopiston ovet aukeaisi?

Ja 99. Tunne pois vaan. Mä en ole sun kaverisi. Mulla kun ei satu olemaan yhtään ystävää.. Ja olen yksinäinen. Se ei kyllä ole ongelma. Olen jo tottunut siihen.

Vierailija
108/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkasikohan ap vastaamasta, kun tuli burn out liian pitkästä ketjusta?

Vierailija
109/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:16"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:33"]

Minua kiinnostaa yksi ainoa asia tässä keskustelussa: Miten ihmeessä ap:n kaltainen ihminen kuvittelee pärjäävänsä lähihoitajan työssä? Jos se ryhmätilanne kokeessa on liikaa, et todellakaan sovi alalle. Et ainakaan ennen kuin saat pääsi kuntoon. On aivan eri asia olla harjoittelijana pk:ssa kuin oikeasti töissä siellä. Vastuu painaa eikä se ole kevyt taakka, jos pää ei ole oikein kunnossa muutenkaan.

[/quote]

Nonni, TULIHAN SE SIELTÄ! Hyvähän se on kuule sun sanoa, etten muka sovellu alalle! Ja ettei pää kestä. Ja et kuule tiedä millainen tuo 9 kuukauden harjoittelujakso oli. Mitään taukoja en ehtinyt pitää, hyvä kun ehdin edes hotkia lounaan, kun pitikin olla jo taas menossa. Mulla olisi pitänyt olla kahvitauko sekä lounastauko. Kahvipaussia en ehtinyt ikinä pitää, lounastaukokin oli sen puolen tunnin sijaan max 5-10 minuuttia. Ylityötunnit paukkuivat. Vikana päivänä ylityötunteja oli kertynyt jo sellanen 25 tuntia.. Eli kyllä tuo ihan oikeasta työstä meni.

Eli enköhän itse tiedä paremmin mitä se mun pää kestää ja mitä ei. Ja juurikin lapsiryhmän kanssa pärjään. Olen myös vetänyt yksin lapsiryhmien harrastusporukkaa.

Ja harvassa työpaikassa kytätään ja kuljetaan koko ajan perässä ja olet koko ajan tarkkailun alla ja susta tehdään merkintöjä. Eli kyllä se pää kestää.

[/quote]

Sinä olit siellä harjoittelussa, mitä, kymmenen vuotta sitten? Meinaatko, että pystyisit yhä samaan, vaikka viimeiset vuodet olet lähinnä tehnyt kuoppaa kotisohvaan?

[/quote]

Tuosta harjoittelusta on kylläkin 5 vuotta aikaa.. EI kymmenen vuotta.

Vierailija
110/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:17"] Täällä on tämä sanottu jo monesti, mutta sanonpa vielä minäkin: hanki itsellesi psykiatrista hoitoa!! Kyllä todellakin monilla lääkkeet auttaa, ja ennen kaikkea terapia. Eihän tuossa ole mitään järkeä ettei hakeudu hoitoon jos on hoidettavissa olevasta ongelmasta kysymys!! (Ja joo, eläkkeelle ei mitään toivoakaan tuolla iällä & diagnoosilla.) t. alan ammattilainen [/quote] Sinä et ole minkäänalan ammattilainen, kun et taida tajuta, ettei sitä terapiaa saa millään, ellei ole yksityiselle varaa mennä, hyvä jos tapaat lääkäriäkään 1-2 krt vuodessa. Olen ap:n puolella. [/quote] En ole tuo, jolle vastaat. Mutta ei voi tietää, järjestyykö hoitoa, jos ei edes yritä. Minä sain monta vuotta määtäaikaista eläkettä (kuntoutustuki), ja olen nyt taas töissä. Minua on kyllä hoidettu ja kuntoutettu ihan helvetisti, julkisella puolella. Ei apua saa, jos ei sitä edes hae. Joskus pitää osata vaatia. Muuten se on voi voi.

[/quote] En tiedä vastasitko ap:lle vai mulle, mutta vaadittu on alusta asti sairastumisestani, kun täysikäiseksi tulin (sitä ennen kukaan ei auttanut,vaikka tiesi.. ei koulussa eikä kotona).. ymmärrätkö että kun sairaus on pahimmillaan, niin silloin ei pysty menemään ja kun on parempi kausi hieman ja tukea ympärillä, niin sitten apua ei tule ja koko tilanne on yksi katastrofi ja vaatimalla vaatiminenkaan ei auta, ei voi ottaa pillistä ihmisiä kiinni ja sanoa tehkää työnne kunnolla. Valitukset eivät auta, koska pitävät aina toistensa puolta. Tuollainen uuvuttaa ihmistä täysin. Mitä hyötyä ihminen saa pompottelusta? onko se mielestäsi auttamista? 
[/quote]
Vastasin sulle ja ap:lle. Ei ketään saa pompotella. Totesin vaan, että apua kuitenkin voi saada. Ap ei ole edes yrittänyt. Kaikki aina huutaa täällä, ettei kukaan auta. En tiedä, mikä poikkeusyksilö sitten olen, kun minut on katsottu intensiivisen hoidon ja kuntoutuksen arvoiseksi.

Vierailija
111/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:18"]

[/quote]

En vaan jaksa enää jankata samasta aiheesta ja kuunnella teidän mollaamsita. Kiitos teille parille, jotka ovat kommentoineet kannustavasti. Numeroita en muista. Samoin, kun sille toiselle, joka on yrittänyt vääntää ratakiskosta, ettei kaikki ole niin helppoa, kun luulisi.

Vierailija
112/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:17"]

Yliopistoa olen miettinyt, varhaiskasvatusta (esim. erityislastentarhanopettaja), mutta en nyt tiedä. Moni on sanonut, että yliopistoon on vaikea päästä ja jos ei edes pääse lähihoitajaksi, niin miksi sitten yliopiston ovet aukeaisi?

Ja 99. Tunne pois vaan. Mä en ole sun kaverisi. Mulla kun ei satu olemaan yhtään ystävää.. Ja olen yksinäinen. Se ei kyllä ole ongelma. Olen jo tottunut siihen.

[/quote]

Sun ongelmasihan oli vain se ryhmätilanne, eikö totta? Silloinhan pääsisit näyttämään koko potentiaalisi kirjallisessa kokeessa, eikö niin? Kaikkesi olet yrittänyt, mutta yliopistoon et hakenut, koska joku on sanonut sinne olevan vaikea päästä. Oikeastiko? :D

Vierailija
113/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:13"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:37"]

Mut pysäyttäisi täysin, jos mulle puhuttaisi eläkkeestä kolmikymppisenä. Järkyttyisin, tuntuisi, että elämältä putoaisi pohja, tuntisin, että kääntäisin minkä kiven tahansa, että työllistyisin ja pääsisin elämän syrjään takaisin.

Kärsitkö opitusta avuttomuudesta?

[/quote]

Hämmentävää kuinka paljon jotkut laittavat painoarvoa työnteolle...

[/quote]

Sinunlaistesi takia Suomi tuhoutuu. Vedä cannabista hanuriis ja kuole pois paska.

[/quote] Ei suomi työvoimapulan takia ole tai koskaan ollut tuhoutumassa. Tukia voisi tosin laskea niin ei menisi niin paljon näiden elättämiseen.

Vierailija
114/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä oikein usko, että catering-puolella kiusataan. Varsinkaan jos olit vanhempi.

Vierailija
115/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:20"]

[/quote]

En vaan jaksa enää jankata samasta aiheesta ja kuunnella teidän mollaamsita. Kiitos teille parille, jotka ovat kommentoineet kannustavasti. Numeroita en muista. Samoin, kun sille toiselle, joka on yrittänyt vääntää ratakiskosta, ettei kaikki ole niin helppoa, kun luulisi.

[/quote]

Sitä se pääsykokeisiin lukeminen ja työhakemusten kirjoittaminenkin on, samasta aiheesta jankkaamista. Työelämästä puhumattakaan. Eivät välttämättä ole velttoja ihmisiä varten. 

Kaikki ei ole elämässä niin helppoa, se on totta. Mutta samassa maailmassa me muutkin ihmiset elämme, ei se sun elämäsi ole sen yhtään sen rankempaa ja julmempaa kuin meidän muidenkaan. Ikäviä juttuja ja jopa ikäviä sanoja joutuu kohtaamaan, ne kuuluvat jokaisen elämään. 

Vierailija
116/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:20"]

[/quote]

[/quote]

Otsikkona "PAKKO kait" jne, sitten kun keskustelussa täysin asianmukaisesti monin keinoin yritetään osoittaa, että ei ole pakko, se on jankkaamista? Kyllä tässä ketjussa jankataan juu, mutta minusta se olet ihan sinä itse joka jankkaa samaa asiaa eikä suostu näkemään että vaihtoehtojakin voisi hyvinkin olla. Hirmu surullista.

Vierailija
117/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:24"]

En mä oikein usko, että catering-puolella kiusataan. Varsinkaan jos olit vanhempi.

[/quote] Ei tarvi usko, jos et halua. Ei kiusaaminen mitään alaa katso.

Vierailija
118/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Joo, traumaattinen elämä, 12 vuotta sitten tullut tappouhkaus. Varmaan joku totesi ap:n jankkaukseen "turpa kii tai se turpoo kii" tms. = selkeä tappouhkaus. 

Vierailija
119/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:26"]

[/quote]

Sitä et muuten tainnutkaan vielä mainita, että miksi tämä catering-alakaan ei ollut sulle sopiva?

Vierailija
120/221 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:26"]

[/quote]

Sitä et muuten tainnutkaan vielä mainita, että miksi tämä catering-alakaan ei ollut sulle sopiva?

[/quote]

No jos se sulle nyt mitään kuuluu, niin mulla on liuta ruoka-aine allergioita. Sen takia mitkään "ruokapuolen" ammatit eivät sovi..

Ja mitä tuohon tappouhkaukseen tulee, niin se oli todellakin päin naamaa sanottu: JOS näytät vielä kerrankin naamasi täällä, niin mä tapan sut. Että se siitä "turpa kii" tms. kommentista.

Ja todellakin, ei kannata laukoa "viisauksia" jos ei tiedä toisen menneisyyttä.. Voipi pilkka osua omaan nilkkaan. Ei kaikki ole syntyneet kultalusikka suussa ja ei kaikilla ole ollut onnellista ja turvallista lapsuutta.

Ja jos ette ole sattuneet huomaamaan, niin tässä on nyt yksi, joka jankkaa enemmän. Eli tuo Hesassa asuva..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan