:( Pakko kait se on sitten "lähteä" eläkkeelle kolmikymppisenä :(
Taustatietona,... (JA JOO, SORI, PITKÄ STOORI!)
Pääsin lukion jälkeen opiskelemaan lähihoitajaksi, jouduin pakon edessä lopettamaan koulun kesken (=isäni vakava sairastuminen). Yritin saada koulupaikan lähempää kotoa, ei onnistunut. Ryhmissä ei ollut tilaa. Ja käskettiin vaan hakea kouluun keväällä.
Isäni kuoli seuravana keväänä. Pääsin töihin, olin sen kevään yhdessä perheessä lastenhoitajana. Sen jälkeen pääsin kaverille kesätöihin hoitamaan hänen taaperoaan.
Vuoden työttömyyden jälkeen pääsin opiskelemaan catering puolelle. Ei ollut mun juttu ollenkaan + kiusaaminen oli sen verta rankkaa, että lopetin joulun jälkeen. Tuohon vaikutti myös yhden luokan teinin latelema tappouhkaus.
Tuon jälkeen olenkin sitten ollut työttömänä, 10 vuotta suunnilleeen. EI ole töitä, tässä kaupungissa on mahdottomuus saada töitä, jos ei ole koulutusta. Ja vaikka olisi koulutuskin, niin helpompi on saada lottovoitto, kun töitä. Työttömyysprosentti on niin iso :(
Olen tuon 10 vuoden aikana ollut yhteensä vuoden harjoittelijana (yhdessä päiväkodissa 3kk ennen kuin päiväkoti meni remonttiin ja toisessa päiväkodissa sitten 9 kuukautta). Mukaan mahtuu myös n. 3 kuukauden sairasloma ison polvileikkauksen takia. Olen kuitenkin koko ajan hakenut kouluun. Sosionomiksi ja lähihoitajaksi. Ammattikorkeaan en pääse huonojen todistuksien takia ja lähihoitajaksi en istten pääse muuten vaan :( 7 kertaa olen hakennut lähihoitajaksi ja eiköhän se nyt ollut tässä. Kun en pääse, niin en pääse. Se ryhmätilanne vaikuttaa liikaa (=olen joka kerta pyytänyt niitä tuloksia ja muut alueet menee kyllä hyvin, mutta tuo ryhmätilanne on sitten asia erikseen).
Työkkärissä on nyt tämän kevään aikana heilutettu tuota eläkekorttia ja ehkä se sitten on parasta. Vaikka yritän parhaani, niin se ei riitä. Töitä haen aktiivisesti, mutta yleensä en pääse edes haastatteluun.
Tuo lähihoitaja oli ainut ala, joka sopisi (tai sitten se sosionomi), muut kiinnostavat alat ei sovi. Mulla kun on paha (puu)pöly allergia, hajusteyliherkkyys (saan esim. hyasenteista ja muista voimakkaan tuoksuisista kukista pahan migreenikohtauksen) ja astma. Nuo estävät työskentelyn esim. floristina tai entisöijänä tai maalarina. Eli ne kaikki muut alat, jotka kiinnostavat.
Ja lisäksi mulla on paha sosiaalisten tilanteiden fobia. Pärjään kyllä normaalissa elämässä ja ei tuo oikeasti estäisi esim. päiväkodissa työskentelyä (sain päiväkodeista pelkkää positiivista palautetta ja kannustettiin hakemaan alalle), tuo on vaan esteenä kouluun pääsemiselle -> se ryhmätilanne, missä menen lukkoon ja paniikkiin :(
Oppisopimuskella voi vaan kouluttautua mummojen hoitajaksi, se ei ole mun juttu. Muuta en enää keksi, kun tuon eläkkeen :( Vaikka ikää on "vasta" 33v.
Kommentit (221)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:36"]Miten niin ei saa psykiatrista apua fobiaan? Joka ikisessä kunnassa on mielenterveystoimisto.
[/quote]
Mistä oikein keksit tämmöistä paskaa, päivitä tietosi tälle vuosituhannelle, Espoon kokoisessa pikkukunnassa ei ole vuosiin ollut yhtään mielentervystoimistoa ja vaikea uskoa että jossain muualla olisi paremmin.
T. Eläkkeellä oleva
[/quote]
Helsingissä niitä kutsutaan nykyään psykiatrian poliklinikoiksi. Mistä te espoolaiset saatte lakisääteisen hoitonne?
Onko sulla muuten yhtään oikeasti ja asianmukaisesti annettua diagnoosia?
Sulla on riipivän pahat ruoka-aineallergiat, niin onko ne testattu prick-testeillä? Sähän olisit saanut myös uudelleenkoulutustukea, jos ala on sopimaton. Vai teitkö itse diagnoosin?
Sulla on myös paha hajusteallergia. Onko tää ihan tutkittu ja testattu? Vai päädyitkö itse tähän päätelmään, kun niistä hyasintista tuli kerran päänsärkyä.
Entäs se pölyallergia?
Astma? Onko sulla diagnoosi ja säännöllinen lääkitys, vai oletko itse päätellyt taudin kun joskus henkeä ahdistaa?
Entäs se sosiaalisten tilanteiden pelko? Ootko kertaakaan jutellu psykiatrin kanssa taudistasi ja sen hoidosta? Vai päättelitkö itse potevasi tätä tautia, kun täydessä bussissa on epämukavaa? (Eikö se ole ahtaanpaikankammo ennemminkin)
Vähän kuulostaa siltä, että et AP edes yritä. Olet jo lannistunut etukäteen ja varma epäonnistumisestasi, niin ei kannata edes yrittää? Yrittää kannattaa aina. Ei sulla ole mitään hävittävää! Et varmaan voi syrjäytyä enempää kuin jo olet syrjäytynyt.
Voihan se olla, että työkkäri ehdottelee sulle eläkettä, että saisi sut pois omalta kontoltaan, mutta ei eläkettä kuitenkaan kovin helposti myönnetä. Kuntoutustukea vartenkin pitäisi olla ensin se vuosi saikulla, ja olet ilmeisesti nytkin ihan normaalisti työttömänä?
Ihmettelen miksi sulle ei ole ehdoteltu mitään erikoisammattikouluja tms. jos kerran olet noin ongelmallinen mitä annat ymmärtää. Niihin varmaan käytännössä pääsee helpommin ja tukeakin on saatavilla.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:50"] [/quote] Jos pystyt kaupassa jne koiran kanssa lenkeillä käymään ja olet mm. siellä päiväkodissakin ollut töissä, niin ei kuulosta pahalta. Vaikea sos. tilanteiden pelkoinen ihminen ei kykene ulos välttämättä edes avustajan kanssa ja vastaamaan puhelimeen. Että kyllä sulla ei ihan kaikista pahemmasta päästä ole onneksi pelkotilasi ja hyvä niin. Numero 12. Mun fobia on pahimmasta päästä.. Testien mukaan 107.. Eli tuskinpa se tuosta enää pahenee.. [/quote] [/quote] Huoh, no turhaan mä tässä alan nyt asiaa vääntämään. Kait mä nyt herranen aika tiedän itse mikä on tilanne ja kuinka paha tuo on! Jos nyt ihan välttämättä haluat tietää enempi, niin... -En pysty syömään, jos muut katsovat -Soitan ainoastaan pakon edessä eli hoidan asiat kaikkein mieluiten joko tekstarilla tai meilitse. -En pysty olemaan ihmisjoukoissa, pakko se on kaupassa käydä, jos haluaa syödä jotain.. Mutta esim. jouluna vältän kaupassa käyntiä. -Bussissa ahdistun, jos bussi on täynnä. -En pysty olemaan tarkkailun alla (esim. esitelmät ym. missä pitää puhua ihmisjoukolle), menen lukkoon ja paniikkiin. -En uskalla puhua vieraille aikuisille (lapset ovat asia erikseen!) Ennen koiraa todellakin olin linnottautuneena neljän seinän sisällä ja kävin vaan pikaisesti kaupassa ja kerran viikossa harrastuksessa. [/quote] Mulla on samat ja oon ihan perus introvertti. Että anteeks nyt vaan, mutta sun sosiaalisten tilanteiden pelko ei oo niin paha kuin ajattelet. Tai mä ainakin oon töissä ja elätän itseäni ja koitan nauttia elämästä vaikka omaan masennustaustaa. Ota vastuu omasta elämästäsi ja hakeudu hoitoon.
[/quote]
Joooo.... Mä olen introvertti. MUTTA.. Katsos kulta pieni, kun introvertti ei saa paniikkikohtausta tai ahdistuskohtausta täpötäydessä bussissa, jos joutuu "ahdetuksi" pieneen nurkkaan, josta "ei ole ulospääsy tietä". Tai jos joudut esiintymään ihmisten edessä. Normaalista esiintymisjännityksestä kärsivä ei mene lukkoon tai saa paniikkikohtausta ja meinaa oikeasti pyörtyä. Jännityksestä kärsivä kyllä joo saattaa tuntea ahdistusta ja saattaa punastella ja änkyttää jne.
Äh, mitä mä tässä turhaan yritän selittää. Yhtä tyhjän kanssa joidenkin suhteen.
[/quote]
Minusta vähän kuulostaa siltä, että sä et taida tietää sosiaalisten tilanteiden pelosta kovinkaan paljoa. Onko tääkin joku sellainen juttu, että uskot jonkun mutun perusteella totena? Sulla ei ollut sosiaalisten tilanteiden pelon lisäksi mitään muuta päävaivaa, mutta nyt onkin paniikkihäiriökin?
Ja hei älkää kiusatko täällä apta kun Se tuli oikeesti neuvoja kysymään.Ap,älä ota noita töykeitä postailuja tosissaan ja älä vastaile niihin.Täällä on ihmisiä tahallaan provoamassa ja ne nauttii kun suutut ja loukkaannut.Se sinun on opeteltava että jos joku täälläkin aukoo päätä niin mitä väliä?Se on sen omaa tyhmyyttä ja ei sinun tarvitse edes korvaasi lotkauttaa.Toisesta sisään ja toisesta ulos.Lue vain positiiviset viestit ja älä suutu rakentavasta kritiikistä tai kyselyistä(rakentavaa harva osaa kunnolla antaa).Ja kyllä sitä kuule moni epäonnistuu ja usein,siitä on vaan pakko noustava.He eivät välttämättä vaan näytä sitä niin voimakkaasti kuin sinä.Ja ehkä jos et läpäise niissä kokeissa soveltuvuustestiä niin sitten Se vaan ei ole sun alas.Siksi ne testit on siellä!Siksipä pitääkin kokeilla jotain muuta.Voisi sanoa että jos 3 hakukerran jälkeen ei ole edes lähelläkään sisäänpääsyä niin sitten kannattaa harkita muitakin vaihtoehtoja.Kyllä jotku hakee vaikka viidennennin kerran että sisään pääsisi.On harmi että et ehkä ole saanut tukea,etkä uraneuvontaa ja työkkäri nyt on paskin laitos tässä maassa.Mutta sinä itse pystyt päättämään mitä teet ja pystyt auttamaan itseäsi eteenpäin.
Eikö lähäriksi pääse nykyään myös oppisopimuksella? Tai miten koulunkäynninohjaajan tutkinto? Kestääkin niin vähän aikaa, mutta antaisi edes signaalin siitä, että yritystä on.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:20"]
Siis mitä ihmettä... Kerropas AP mikä esimerkiksi estää siistin toimistotyön teon? Esim. joku back office-tyyppinen homma, missä ei juuri tarvitse sosialisoida? Logiikkasi on että koska sinulla ei ole edellytyksiä muutamalle suosikkialallesi --> eläkkeelle? No huh huh...
[/quote]
Todella "hyvä" neuvo kun juuri on todettu että näistä back-office ammattilaista on törkeän paljon ylitarjontaa.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:24"]
En mä oikein usko, että catering-puolella kiusataan. Varsinkaan jos olit vanhempi.
[/quote] Ei tarvi usko, jos et halua. Ei kiusaaminen mitään alaa katso.
[/quote]
Sitä et muuten tainnutkaan vielä mainita, että miksi tämä catering-alakaan ei ollut sulle sopiva?
[/quote]
No jos se sulle nyt mitään kuuluu, niin mulla on liuta ruoka-aine allergioita. Sen takia mitkään "ruokapuolen" ammatit eivät sovi..
Ja mitä tuohon tappouhkaukseen tulee, niin se oli todellakin päin naamaa sanottu: JOS näytät vielä kerrankin naamasi täällä, niin mä tapan sut. Että se siitä "turpa kii" tms. kommentista.
Ja todellakin, ei kannata laukoa "viisauksia" jos ei tiedä toisen menneisyyttä.. Voipi pilkka osua omaan nilkkaan. Ei kaikki ole syntyneet kultalusikka suussa ja ei kaikilla ole ollut onnellista ja turvallista lapsuutta.
Ja jos ette ole sattuneet huomaamaan, niin tässä on nyt yksi, joka jankkaa enemmän. Eli tuo Hesassa asuva..
[/quote]
Siis oikeesti! TUO oli se traumatisoiva tappouhkaus! :D Tiedätkö, että päivystyksessä työskentelevälle lähihoitajalle sanotaan aika paljon rumemmin kuin tuo aika monesti yhdessä yövuorossa!
[/quote]
Voi vittu, mitä helvetin kiksejä sä oiken saat tolla mollauksella ja käkätyksellä? OIKEESTI??!! Ja kyllä mä tiedän mitä lähihoitajan työ on ja mitä ne joutuvat kokemaan jne. Ja kaikki, kun eivät katsos halua mihinkään päivystys hommiin.
Ja toisekseen, tuon uhkauksen latelija oli huhujen mukaan huumeiden käyttäjä, tiedä sitten oliko totta vaiko ei.
Mutta joo, kyllä mä tiedän, että mä olen luovuttaja. Sitähän se työkkärin akkakin hoki! Ja kyllä mä tiedän, että olen luuseri ja tyhmä..
Ei kun hetkinen... ENPÄS OLE.
[/quote]
Huhujen mukaan oli huumeiden käyttäjä. :D Voi apua! Ja ilmaista iloa sun tarinoista saadaan, eihän noin hassuja selittelyjä ole kellään, joka on muiden ihmisten kanssa tekemisissä. Omissa mielikuvitusmaailmoissa kaikki tietysti on mahdollista.
Et sä varmastikaan tyhmä ole, ihan normilahjakas kuten suurin osa meistä. Mutta veltto välttelijä kyllä ja tosi kova selittelemään. Sun elämästäsi tulee luuserin tai menestyjän elämä ihan sun omien valintojen perusteella - ei siksi, mitä joku sanoi sulle vuonna 2003.
[/quote]
HUOH. HAISTAKAA nyt jo saatana vittu. Onhan se vitun kiva, että jotkut saavat revittyä huumoria toisten ihmisten elämästä. TAPU TAPU ja voi apua vaan. Ei sitten tullut mieleen, että harvemmin vittu olen toisten ihmisten kanssa tekemisissä.. Sitä katsos se yksinäisyys tekee, kun ei ole ystäviä eikä hirveämmin kavereitakaan.
[/quote]
Siksihän me tätä luetaan. On aika puhuttelevaa, miten syvälle mielikuvitusmaailmaan ihminen voi elämässään upota. Sulla on tosi paljon outoja luuloja ja ajatuksia. Vielä muutama vuosi koiran kanssa kahdestaan, niin kadotat otteen reaalimaailmasta ihan kokonaan. Valinta on tietty ihan sinun, mutta nyt olisi varmaan kriittiset viimeiset hetket rantautua oikeaan maailmaan, jos sinne vielä haluat.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:23"]
Sulla on riipivän pahat ruoka-aineallergiat, niin onko ne testattu prick-testeillä? Sähän olisit saanut myös uudelleenkoulutustukea, jos ala on sopimaton. Vai teitkö itse diagnoosin?
Sulla on myös paha hajusteallergia. Onko tää ihan tutkittu ja testattu? Vai päädyitkö itse tähän päätelmään, kun niistä hyasintista tuli kerran päänsärkyä.
Entäs se pölyallergia?
Astma? Onko sulla diagnoosi ja säännöllinen lääkitys, vai oletko itse päätellyt taudin kun joskus henkeä ahdistaa?
Entäs se sosiaalisten tilanteiden pelko? Ootko kertaakaan jutellu psykiatrin kanssa taudistasi ja sen hoidosta? Vai päättelitkö itse potevasi tätä tautia, kun täydessä bussissa on epämukavaa? (Eikö se ole ahtaanpaikankammo ennemminkin)
[/quote]
Eh...
On kuule testattu..
Astma todettu 11-vuotiaaa. Säännöllinen lääkitys.
Siitepöly, kumi, nikkeli, ruoka-aine ym. allergiat todettu teininä, ihan "kunnollisen" korvalääkärin tekemänä, kysienen lääkäri on myös allergialääkäri. Kärsin lapsena pahasta liimakorvasta, niin sen takia tuli juostua tuolla ihan tarpeeksi.
Hajusteyliherkkyys on myöskin todettu. Oireita aiheuttaa mm. voimakkaasti tuoksuvat kukat, hajusteet, pyykkiaineet ym. ym. ym.
Mutta siitä vaan, ihan sama se mulle on.. Jos jotkut tekevät sen päätöksen, että teen ihan itse diagnoosit.
Ja joo, atooppinen iho on todettu jo vauvana.
Ja numero 143. Älä viitsi. Mä en jaksa vääntää sulle ratakiskosta yhtikäs mitään.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:32"]
Eikö lähäriksi pääse nykyään myös oppisopimuksella? Tai miten koulunkäynninohjaajan tutkinto? Kestääkin niin vähän aikaa, mutta antaisi edes signaalin siitä, että yritystä on.
[/quote]
Oppisopimuspaikat kiven alla ja yleensä niihin otetaan esim. entisiä sihteereitä joilla on työkokemusta ja elämänkokemusta. Koulunkäynnin ohjaajia vähennetään hallituksen toimesta rankalla kädellä, eli ei ehkä kannata siihen koota voimiaan.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:28"]
Ja hei älkää kiusatko täällä apta kun Se tuli oikeesti neuvoja kysymään.Ap,älä ota noita töykeitä postailuja tosissaan ja älä vastaile niihin.Täällä on ihmisiä tahallaan provoamassa ja ne nauttii kun suutut ja loukkaannut.Se sinun on opeteltava että jos joku täälläkin aukoo päätä niin mitä väliä?Se on sen omaa tyhmyyttä ja ei sinun tarvitse edes korvaasi lotkauttaa.Toisesta sisään ja toisesta ulos.Lue vain positiiviset viestit ja älä suutu rakentavasta kritiikistä tai kyselyistä(rakentavaa harva osaa kunnolla antaa).Ja kyllä sitä kuule moni epäonnistuu ja usein,siitä on vaan pakko noustava.He eivät välttämättä vaan näytä sitä niin voimakkaasti kuin sinä.Ja ehkä jos et läpäise niissä kokeissa soveltuvuustestiä niin sitten Se vaan ei ole sun alas.Siksi ne testit on siellä!Siksipä pitääkin kokeilla jotain muuta.Voisi sanoa että jos 3 hakukerran jälkeen ei ole edes lähelläkään sisäänpääsyä niin sitten kannattaa harkita muitakin vaihtoehtoja.Kyllä jotku hakee vaikka viidennennin kerran että sisään pääsisi.On harmi että et ehkä ole saanut tukea,etkä uraneuvontaa ja työkkäri nyt on paskin laitos tässä maassa.Mutta sinä itse pystyt päättämään mitä teet ja pystyt auttamaan itseäsi eteenpäin.
[/quote]
Vähän vaikeaa antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, kun jotkut haukkuvat mun elävän jossain mielikuvitusmaailmassa ja muuta paskaa :(
Muutenkin ollut koko päivän todellinen paskafiilis :(
[/quote]
Pääsee, mutta ainoastaan mummoja hoitamaan. Kaupungilla ei ole varaa muuhun ja mummojen hoitajista on huutava pula. Kyllä mua kiinnostaisi myös esim. kuntoutus, mutta..
Koulunkäyntiavustajan ja ip-kerhon ohjaajan (tuo on jo "yhdsitelmä tutkinto" tms.) tutkintoa olen myös miettinyt ja kolme kertaa hakenutkin. Kahdella kerralla ei ollut tarpeeksi hakijoita ja kolmannella kerralla en päässyt :(
Ei noilla kyllä hirveästi ole töitä, esim. meidän kaupungissa on viimeisen parin vuoden aikana vähennetty noita paikkoja radikaalisti :( Samoin kuin lasten avustajienkin paikkoja (tarkoitan nyt esim. erityislasten avustajia päiväkodeissa).
Sille, joka töksäytti siitä toimistotyöstä. Niin, eihän sitä mikään estä. Mutta kun jotkut ajattelevat myös sitä, millä alalla niitä töitä löytyy tulevaisuudessakin! Onko siinä oikeasti mitään järkeä, että luet kaksi-kolme ammattia itsellesi ja et tee päiväkään minkään alan töitä? Olen sen verta jalat maassa tyyppiä, että ajattelen myös noita asioita..
Jos esim. katselee meidän kaupungin ja lähialueiden vapaita työpaikkoja, niin tällä hetkellä töitä löytyy opettajille (lähinnä aineopettajille), sairaanhoitajille, lääkäreille (sekä terkka-aseman lääkäreille, että erikoislääkäreille), "puhelinmyyjille", siivoojille ja raksamiehille.
Ai joo.. Olen tehnyt puhelinmyyjän hommia joskus 8 vuotta sitten yhden kesän ja ei enää ikinä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:08"]
Oletko koskaan ollut ammatillisella kuntoutuskurssilla? Jos et ole, kannattaa tutustua myös siihen vaihtoehtoon. Esimerkiksi Verven järjestämänä näitä löytyy. Ammatillisen työryhmän (lääkäri, sosiaalityöntekijä, kuntoutusohjaaja, psykologi, fysioterapeutti) kanssa mietitään mitkä olisivat sinulle sopia työ- tai opiskelupaikkoja. Käydään myös tutustumassa työelämään parissa eri jaksossa. Kurssi on sinällään hyvä koska siellä saadaan rehellisesti ilmi kykysi työskennellä tai opiskella. Kuntoutus toimii yhteistyössä Kelan kanssa. Mikäli kuntoutuminen epäonnistuu niin se on nimenomaan sitten merkki siitä että voi joutua miettimään jopa sitä kuntoutustukea. Kela voi kuitenkin aina kieltäytyä antamasta kuntoutustukea vaikka sinulla olisi monen erikoislääkärin lausunnot.
[/quote]
Viime kerralla puhuttiin tuosta kuntoutuksestakin eli 3 kertaa viikossa neljä tuntia esim. kirjastossa tai päiväkodissa tms. paikassa hommssa. Mutta tuokin on vaan sen vuoden eli vuoden päästä ollaan sitten taas samassa kuopassa eli eli :/
Työkkärin uravalmennuksessa olin nyt loppu talvella. Kyllä, luitte oikein. Se oli pakko mennä, muuten olisi räpsähtänyt karenssi, muuten en olisi todellakaan tuonne mennyt. Ja tuo "valmentaja" sanoi heti, että tiesi välittömästi mikä on vialla, kun astuin paniikissa ovesta sisään ja muut olivat jo tulleet.. Tuo oli eka ihminen, joka ei heti arvostellut tai vähätellyt (tai väittänyt, ettei sulla ole mitään fobiaa tai se on vaan lievä).
[/quote]
Vuoden päästä voit olla paremmassa kunnossa ja luottaa itseesi enemmän. Vuosi on pitkä aika ja siinä ehtii tapahtua paljon.
Ymmärrän ap, että sulla on tosi paljon ongelmia ja sairauksia.
Mutta pakko sanoa, että puheissasi on myös ristiriitaisuuksia. Ensin sanoit, että et voi muuttaa pois kotikaupungistasi, koska kaikki ystäväsi ovat siellä. Nyt olet muutamaan otteeseen painokkaasti korostanut sitä, että sulla ei ole yhtä ainutta ystävää.
Miten sen asian kanssa oikein on?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:27"]
Suomessa on niin paljon koulukiusaamista ja työpaikkakiusaamista, että ihmettelen suuresti koko diagnoosia sosiaalisten tilanteiden pelko. Kyllähän normaali ihminen haluaa välttää kiusaamista, ei se mitään pelkoa ole. Miksi uhri syyllistetään, eikä niitä kiusaajia?
[/quote]
Siihen pelkoon kun vaikuttaa niin moni muukin asia. Mulla tuohon on syynä juurin se lapsuusiän paha stressi, erityisherkkyys (ai niin, tätä sanaahan ei täällä saanut sanoa ollenkaan, OOOPPPPS)
[/quote]Eli uhrin vika kun on niin herkkä? Mistä sinä tiedät miten paljon joku ihminen on saanut kestää? Sävysi on muutenkin pilkkaava.
[/quote]
Miten niin pilkkaava.. Vastasin tuolle, ketä lainasin. Ja täällä kerran oli yksi ketju juurikin erityisherkkyydestä, johon tuli sellaisia kommentteja, että oksat pois. Eli tuo erityisherkkyys on tämän palstan mielestä paskakin juttu..
Ja jos tarkkoja ollaan, niin olen aika varma, että jos joku tavis aavee mamma yrittäisi kävellä mun kengissä edes pienen matkan, niin tuskinpa pääsisitte näin pitkälle.
[/quote]Ok. Sori, ymmärsin väärin kommenttisi. Ja, herkkä minäkin siis :)))
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:43"]
[/quote]
Pääsee, mutta ainoastaan mummoja hoitamaan. Kaupungilla ei ole varaa muuhun ja mummojen hoitajista on huutava pula. Kyllä mua kiinnostaisi myös esim. kuntoutus, mutta..
Koulunkäyntiavustajan ja ip-kerhon ohjaajan (tuo on jo "yhdsitelmä tutkinto" tms.) tutkintoa olen myös miettinyt ja kolme kertaa hakenutkin. Kahdella kerralla ei ollut tarpeeksi hakijoita ja kolmannella kerralla en päässyt :(
Ei noilla kyllä hirveästi ole töitä, esim. meidän kaupungissa on viimeisen parin vuoden aikana vähennetty noita paikkoja radikaalisti :( Samoin kuin lasten avustajienkin paikkoja (tarkoitan nyt esim. erityislasten avustajia päiväkodeissa).
Sille, joka töksäytti siitä toimistotyöstä. Niin, eihän sitä mikään estä. Mutta kun jotkut ajattelevat myös sitä, millä alalla niitä töitä löytyy tulevaisuudessakin! Onko siinä oikeasti mitään järkeä, että luet kaksi-kolme ammattia itsellesi ja et tee päiväkään minkään alan töitä? Olen sen verta jalat maassa tyyppiä, että ajattelen myös noita asioita..
Jos esim. katselee meidän kaupungin ja lähialueiden vapaita työpaikkoja, niin tällä hetkellä töitä löytyy opettajille (lähinnä aineopettajille), sairaanhoitajille, lääkäreille (sekä terkka-aseman lääkäreille, että erikoislääkäreille), "puhelinmyyjille", siivoojille ja raksamiehille.
Ai joo.. Olen tehnyt puhelinmyyjän hommia joskus 8 vuotta sitten yhden kesän ja ei enää ikinä.
[/quote]
Minusta on järkeä hakeutua ihan mihin tahansa koulutukseen, jotta pääsisit pois sieltä kotinurkista. Tuossa tilanteessa minusta on aika turhaa miettiä, olisiko niitä töitä vai ei. Opiskelu voi toimia nimittäin hyvänä kuntoutuksena. Ja mikä tahansa tutkinto on jo astinlauta eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:46"]
Ymmärrän ap, että sulla on tosi paljon ongelmia ja sairauksia.
Mutta pakko sanoa, että puheissasi on myös ristiriitaisuuksia. Ensin sanoit, että et voi muuttaa pois kotikaupungistasi, koska kaikki ystäväsi ovat siellä. Nyt olet muutamaan otteeseen painokkaasti korostanut sitä, että sulla ei ole yhtä ainutta ystävää.
Miten sen asian kanssa oikein on?
[/quote]
Niin.. ystäviä tai oikeammin kavereita on harrastuksen puolesta, mutta ei noi nyt niin hyviä ole. Ystäviä ei ole yhtään. Siis sellaisia ystäviä, joihin voi oikeasti luottaa ja joiden kanssa lähtisi johonkin. Mutta uudessa kaupungissa joutuisi etsimään uuden harrastuksen jne.
Mutta kun ei sillä ap ole väliä että haukkuvat,ilmoita asiattomaksi ne viestit.Haukkuvat ihmiset yrittää vaan saada muita tuntemaan itsensä huonoiksi jotta oma minä ei tuntuisi niin paskalta.Pönkittää egoa kun saa potkia maassa makaavaa.Älä lue niitä!Tämä palstan anonymiteetti saa joissakin ihmisissä sen aikaan että ulos tulee vaan paskaa kun ei koeta että vastassa on oikea ihminen. Älä välitä niistä,Se on niiltä pois ei sinulta!Jokaisen elämä on erilainen ja jotku ei osaa asettua toisen kenkiin jos ei ole vastaavaa kokenut.Sinä olet ap ihan yhtä hyvä ihminen kuin kaikki muutkin tällä planeetalla,olosuhteet vaan monesti heittelee meitä joitakin sinne tänne.Löydä Se ola taistelutahtosi ja pidä kiinni!On myös paljon mukavia ja ystävällisiä ihmisiä jotka tahtovat vain hyvää muille.Ei-mukavat tulee jättää omaan arvoonsa ja poistua seurasta ja näin olen itse tutustunut niin mukavampiin.Sinäkin pystyt siihen!Ja sulla on varmasti vielä työtäkin ja koulua edessä kun otat vaan ohjat käsiin ja alat konkretisoida suunnitelmaa.Mille aloille voisit hakea,minne voisi päästä sisään.Jos on esim koe,johon kuuluu joitakin pääsykirjoja niin pystytkö ne opettelemaan.tee ihan paperille suunnitelmaa!Ihminen oppii vanhempanakin.Ja hae ihmeessä uudelle paikkakunnalle jos mikään ei sido,koska jos pääsisit kouluun niin siellä saa sosiaalisia kontakteja.Yliopisto olisi tietty hieno vaihtoehto ja siellä voi ihan oikeasti olla sullekin joku ala.Sielläkin kun on esim humanistinen puoli jos tekniikka ei kiinnosta.Oppilaitosten sivuilta löytyy paljon tietoa ja voisit saada sieltä inspiraatiota ja ideaa.Ja niihin kouluihin voi soitellakin opintoneuvojille ja kysellä!Töitäkin voi hakea ja jos ei omalta paikkakunnalta löydy niin ehkä toiselta?Nykyisin on valttia että suostuu vaihtamaan kaupunkia tarpeen tullen,mutta kokemuksen karttuessa voi pystyä paluu muuttamaan.Nyt hei häntää pystyyn,ihan varmasti pystyy vielä elämääs saamaan raiteille:)pois semmoiset ajatukset että olisit musta lammas ja luuseri,oot kovia saattanu kokea mutta oot vielä pystyssä!ja sussa on varmasti hyviä piirteitä ja ymmärrät ihmisiä jotka on vastaavien asioiden takia paininut,näe ne positiivisena puolena ja ole ylpeä itsestäsi!Ihmisyys, ystävyys ja ymmärtäväisyys ovat tavoiteltavia arvoja ja jokainen voi petrata niitä ja nostaa omaa elämänlaatuaan!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:23"]
Entäs se pölyallergia?
[/quote]
Eh...
On kuule testattu..
Astma todettu 11-vuotiaaa. Säännöllinen lääkitys.
Siitepöly, kumi, nikkeli, ruoka-aine ym. allergiat todettu teininä, ihan "kunnollisen" korvalääkärin tekemänä, kysienen lääkäri on myös allergialääkäri. Kärsin lapsena pahasta liimakorvasta, niin sen takia tuli juostua tuolla ihan tarpeeksi.
Hajusteyliherkkyys on myöskin todettu. Oireita aiheuttaa mm. voimakkaasti tuoksuvat kukat, hajusteet, pyykkiaineet ym. ym. ym.
Mutta siitä vaan, ihan sama se mulle on.. Jos jotkut tekevät sen päätöksen, että teen ihan itse diagnoosit.
Ja joo, atooppinen iho on todettu jo vauvana.
Ja numero 143. Älä viitsi. Mä en jaksa vääntää sulle ratakiskosta yhtikäs mitään.
[/quote]
Miten se sun hajusteyliherkkyys ilmenee aiheuttamalla migreeniä? Ja kai se migreenikin on ihan tutkittu ja todettu vaiva? Hajusteyliherkkyys on kuitenkin allerginen vaiva. Toki migreenin voi laukaista vahvat tuoksut, mutta sulla menee nää sun sairaudet aika iloisesti sekaisin. Ja aika monta psykosomaattista vaivaa olet kyllä itsellesi kerännyt: migreeni, astma, kaikki mahdolliset allergiat... Korkea verenpaine vielä uupuu listasta.
Aika harvinaista on niin voimakkaat ruoka-aineallergiat, ettei työssä pysty käsittelemään ruoka-aineita. Mutta toki sulla ne on poikkeuksellisen laajat ja voimakkaat, ja lääkäri sit suositteli sitä alan vaihtoa, eikö niin? :)
Ja et ilmeisesti halua vastata siihen, että oletko koskaan edes käynyt puhumassa psykiatrin kanssa sosiaalisten tilanteiden pelostasi? Vai kohdentuuko sosiaalisten tilanteiden pelkosi mahdollisesti myös psykiatreihin?
Siis mitä ihmettä... Kerropas AP mikä esimerkiksi estää siistin toimistotyön teon? Esim. joku back office-tyyppinen homma, missä ei juuri tarvitse sosialisoida? Logiikkasi on että koska sinulla ei ole edellytyksiä muutamalle suosikkialallesi --> eläkkeelle? No huh huh...