Ovatko kaikki INTJ-tyypit vapaaehtoisesti lapsettomia?
Ainakin tosi moni vapaaehtoisesti lapseton on INTJ: pohdiskeleva, harkitseva, todennäköisesti itsensä ja arvonsa hyvin tunteva.
Kommentit (107)
Täällä kolmekymppinen INTJ. Nuorena olin vahvasti sitä mieltä, että lapsia en tule hankkimaan. Vanhemmiten mieli on kääntynyt, että ehkä sitä voisi yrittää jos löytyisi hyvä mies, mutta lapsi ei kuitenkaan ole välttämätön. No ei ole sitä miestäkään vielä niin saas nähdä kuinka käy.
Heh. Olen INTJ-tyyppiä ja lapsia on, koska ensimmäisen kohdalla en pystynyt mitenkään perustelemaan itselleni aborttia.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:51"]
Ei ole sellaista tunnetta, joka saisi minut käyttäytymään itselleni täysin vieraalla ja vastenmielisellä tavalla.
[/quote]
Tähän muuten perustuu mulla se miksi en petä parisuhteessa.
Sekin on loogisesti perusteltu ja en poikkea siitä, ihan yhdentekevää miltä tuntuu, jos se on sitä vastaan mitä olen päättänyt, niin en vain tee sitä.
Ja tähänkin voi tulla muut personaallisuustyypit selittämään miten mitä vain voi käydä milloin vain, ja voit vain löytää itsesi jostakin housut nilkoissa, mutta INTJ tyypillä sellaista ei vain tapahdu.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:51"]
Jos ei ole INTJ, ei välttämättä ymmärrä tätä piirrettä meissä, mutta me tosiaan toimimme monissa asioissa biologisia impulsseja vastaan, jos ne ovat arvojemme ja järkemme vastaisia. Ei ole sellaista tunnetta, joka saisi minut käyttäytymään itselleni täysin vieraalla ja vastenmielisellä tavalla.
[/quote]
Sanot siis, että sinun rationaalisuutesi menee biologisten impulssien yläpuolelle? Yritän ymmärtää kuvitteellisen esimerkin kautta. Joku kuvitteellinen INTJ-ihminen (nainen) saisi lapsen ja päättäisi jostain syystä olla hoivaamatta lastaan, henkilö voisi varmasti olla käyttäytymättä rakastavasti, mutta olen melko vakuuttunut siitä, että ko. äiti tuntisi silti saman hormonimyrskyn ja siitä johtuvan kiintymyksen, jopa rakkauden, niin kuin kaikki muutkin synnyttäneet äidit, ellei kyseessä olisi sosiopaatti tai muu poikkeus. (En kyllä tosin osaa kuvitella tilannetta, jossa äiti tuntisi rakkautta lastaan kohtaan mutta päättäisi järjellä olla hoitamatta tätä, mutta olkoon nyt esimerkkinä. )
Kyllä, voit oletettavasti hillitä itseäsi, käytöstäsi ja toimintaasi tiettyyn rajaan asti, mutta ei, et sinä ole kone, joka on perusbiologian yläpuolella. Sinäkin olet jossain määrin viettiesi orja, niin kuin kaikki ihmiset.
En tässä ota kantaa itse vapaaehtoiseen lapsettomuuteen, vaan sinun yksittäiseen väitteeseesi.
Mistä tiedät, ettei ole tunnetta, joka voisi suistaa sinut normaaleilta käyttäytymismalleiltasi? Oletko jo kokenut kaikki mahdolliset tunteet, joita voit koskaan kokea?
Testitulokseni vaihtelee INTJ:n ja INFJ:n välillä. Mies on INTJ, tosin thinking/feeling-osassa vain kevyesti kallellaan thinking-puolelle. Haluamme tulevaisuudessa lapsia, mutta olennaista molemmille on se, että oma elämä on mahdollisimman hyvin raiteillaan, (korkea-)koulut käyty ja muutenkin taloudellisesti järkevä tilanne. Jos tällaista tilannetta ei tulisi, en ainakaan itse haluaisi lapsia ollenkaan. Saa nähdä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:06"]
Bloggaaja Takkirauta on INTJ ja aika vahvasti perhearvojen kannalla. En taida edes tuntea INTJ-naisia tosielämässä, sen verran harvinainen persoonallisuustyyppi.
[/quote]
Takkiraudan kirjoittaja on muuten malliesimerkki INTJ:stä, jonka maailmankuva perustuu tosiasiassa vahvoille tunteille, mutta joiden ympärille on rakennettu "loogisuuteen ja rationaalisuuteen" perustuva mustavalkoinen rakennelma, joka ei kestä minkäänlaista törkkimistä. Eli tunteet edellä mennään ja logiikalla selitetään perästä päin oman ajatusrakennelman pettämättömyys.
INTJ on varmasti parhaimmillaan nerokas, järjestelmällinen ja kyvykäs tyyppi (en ole tavannut tosielämässä), mutta pahimmillaan taas yllämainitun kaltainen autistinen jankkaaja.
Sanon tämän kaikella rakkaudella, seuraan Takkirautaa säännöllisesti.
[/quote]
INTJ voi aivan hyvin olla ASD-tyyppi. Jos ihminen vaikuttaa autistiselta jankkaajalta niin se voi olla autistinen, oli persoonallisuustyyppi mikä tahansa. Ei kaikki mikä ihmisestä näkyy, johdu kognitioista. (En tiedä kuka on Takkirauta.)
Alkuperäiseen aiheeseen, olen ENTP ja perhe on perustettu INTJ:n kanssa ja INTJ oli meistä se, joka halusi lapsia ennemmin kuin myöhemmin, itse suhtauduin lapsiasiaan siten että toki joskus juu mutta en tiedä koska. Aika äkkiä niitä sitten tuli.
Öh, onko muita esimerkkejä INTJ-bloggaajista kuin Takkirauta?
INTJ usemman testin mukaan ja olen vela.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:07"]
Testitulokseni vaihtelee INTJ:n ja INFJ:n välillä. Mies on INTJ, tosin thinking/feeling-osassa vain kevyesti kallellaan thinking-puolelle. Haluamme tulevaisuudessa lapsia, mutta olennaista molemmille on se, että oma elämä on mahdollisimman hyvin raiteillaan, (korkea-)koulut käyty ja muutenkin taloudellisesti järkevä tilanne. Jos tällaista tilannetta ei tulisi, en ainakaan itse haluaisi lapsia ollenkaan. Saa nähdä.
[/quote]
Kuulostaa enemmän T-tyypin tavalta ajatella noin järkevä lähestymistapa. Itse olen F (INFJ) ja ajattelen päinvastaisesti, eli pelkästään tunteella noissa asioissa. Jos olisin halunnut lapsen, olisin hankkinut, miettimättä asiaa kauheasti. Sillä mentaliteetilla että aina sitä jotenkin pärjää tai lapsi tuo leivän tullessaan. Mutta minun tunnemaailmani on sanonut, että en halua lapsia, koska kokisin perheenäidin osan vaativan liikaa sosiaalista kommunikaatiota ja myös liikaa sitoutumista käytännön rutiinitoimiin joita inhoan.
Huomatkaa muuten, te keillä tulokset vaihtelee esim. INTJ ja INFJ, niin kyse ei ole siitä että olisitte "välimuotoa", vaan ette vain saa varmaa testitulosta. Siis voitte olla INTJ tai voitte olla INFJ, testi ei erota luultavasti koska testi on huono tai vastaatte miten sattuu (niinhän ihmiset tekee). INTJ käyttää Ni>Te>Fi>Se kognitioita ja INFJ käyttää Ni>Fe>Ti>Se -kognitioita. Fe ("ekstroverttinen feeling") on ihan eri asia kuin Fi (introverttinen feeling) ja Te on ihan eri asia kuin Ti (ekstroverttinen/introverttinen thinking). Esim. Fe hakee referenssiä ryhmästä, mikä ryhmässä tuntuu hyväksyttävältä eli mikä on oikein ja mikä väärin, Fi taas on sitä mikä tuntuu itsestä oikealta ja mikä väärältä, ihan sama mitä muut on mieltä.
Olen ENTP (3. vahvin kognitio on Fe) eikä mulla juurikaan ole käsitystä siitä mikä itsestä tuntuu oikealta tai väärältä, kaikki on suhteellista, mutta reagoin kuitenkin aika voimakkaalla tunteella, esim. kiusaantumalla epäkorrektista käytöksestä ja etenkin jos tilanne liittyy minuun ja minun sosiaaliseen asemaani jotenkin. INTJ (jonka 3. vahvin kognitio on Fi) taas saattaa reagoida voimakkaasti tunteella jos hänen arvomaailmaa ja käsitystä oikeasta loukataan, eikä INTJ ole kovinkaan herkkä välttämättä edes huomaamaan sosiaalisia nyansseja tai ei välitä niistä. Silti kumpikaan meistä ei ole mitään tunneihmisiä, vaan meidän tunne-elämä ja myös kyvyt hallita tunneimpulsseja voi olla aika alkeellista ja kömpelöä, kun olemme tottuneet asioita käsittelemään järjellä, toisin kuin vaikka INFJ.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:31"]
Huomatkaa muuten, te keillä tulokset vaihtelee esim. INTJ ja INFJ, niin kyse ei ole siitä että olisitte "välimuotoa", vaan ette vain saa varmaa testitulosta. Siis voitte olla INTJ tai voitte olla INFJ, testi ei erota luultavasti koska testi on huono tai vastaatte miten sattuu (niinhän ihmiset tekee). [/quote]
Tulokset vaihtelee, koska ainoa akseli jota testi vähänkään luotettavasti mittaa, on I-E. Joka toinen testattu päätyy eri tyyppiin, jos testataan parin kuukauden päästä uudestaan. Toisinsanoen testi on pseudotieteellistä roskaa, mutta hyvin tuotteistettua sellaista.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:07"]
[/quote]
Kuulostaa enemmän T-tyypin tavalta ajatella noin järkevä lähestymistapa. Itse olen F (INFJ) ja ajattelen päinvastaisesti, eli pelkästään tunteella noissa asioissa. Jos olisin halunnut lapsen, olisin hankkinut, miettimättä asiaa kauheasti. Sillä mentaliteetilla että aina sitä jotenkin pärjää tai lapsi tuo leivän tullessaan. Mutta minun tunnemaailmani on sanonut, että en halua lapsia, koska kokisin perheenäidin osan vaativan liikaa sosiaalista kommunikaatiota ja myös liikaa sitoutumista käytännön rutiinitoimiin joita inhoan.
[/quote]
Totta, yksi tapa erotella F:n ja T:n tyypit on miettiä tekisikö ihminen jotakin, joka tuntuu pahalta, jos sille teolle on kuitenkin hyvä, järjellinen perustelu. F-tyyppi ei tekisi, hänestä se mikä tuntuu hyvältä tai pahalta on oltava oikein tai vastaavasti väärin. Tämä päätöksentekosysteemi on hällä toiminut hänen elämänsä aikana hyvin ja hän osaa sitä käyttää. T-tyyppi voi niitä sisäisiä tai ryhmän tuntoja punnita, mutta jos jollekin ristiriitaiselle asialle on järjellinen peruste, T-tyyppi ohittaa tunteet päätöksenteossa vaikka voi ristiriidan kuitenkin noteerata.
Huomatkaa muuten, te keillä tulokset vaihtelee esim. INTJ ja INFJ, niin kyse ei ole siitä että olisitte "välimuotoa", vaan ette vain saa varmaa testitulosta. Siis voitte olla INTJ tai voitte olla INFJ, testi ei erota luultavasti koska testi on huono tai vastaatte miten sattuu (niinhän ihmiset tekee). INTJ käyttää Ni>Te>Fi>Se kognitioita ja INFJ käyttää Ni>Fe>Ti>Se -kognitioita. Fe ("ekstroverttinen feeling") on ihan eri asia kuin Fi (introverttinen feeling) ja Te on ihan eri asia kuin Ti (ekstroverttinen/introverttinen thinking). Esim. Fe hakee referenssiä ryhmästä, mikä ryhmässä tuntuu hyväksyttävältä eli mikä on oikein ja mikä väärin, Fi taas on sitä mikä tuntuu itsestä oikealta ja mikä väärältä, ihan sama mitä muut on mieltä.
[/quote]
Täällä yksi INFJ joka on ihan liian erakko luonne välittääkseen mitään siitä mitä jotkut ryhmät hyväksyy tai ajattelee. Omien polkujeni kulkija olen. Oikea ja väärä ei muutenkaan ole missään mielessä minulle keskeisiä teemoja.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:39"]
Huomatkaa muuten, te keillä tulokset vaihtelee esim. INTJ ja INFJ, niin kyse ei ole siitä että olisitte "välimuotoa", vaan ette vain saa varmaa testitulosta. Siis voitte olla INTJ tai voitte olla INFJ, testi ei erota luultavasti koska testi on huono tai vastaatte miten sattuu (niinhän ihmiset tekee). [/quote]
Tulokset vaihtelee, koska ainoa akseli jota testi vähänkään luotettavasti mittaa, on I-E. Joka toinen testattu päätyy eri tyyppiin, jos testataan parin kuukauden päästä uudestaan. Toisinsanoen testi on pseudotieteellistä roskaa, mutta hyvin tuotteistettua sellaista.
[/quote]
Voi olla näinkin, mutta myös kannattaa muistaa että testi on testi ja teoria on teoria. Testeistä voi saada suuntaa ja lähemmäs varmempaa tietoa pääsee sitten perehtymällä asiaan syvemmin, ei sen testin pohjalta kannata päättää vielä mitään. Hyvin paljon yllättäviä yhtäläisyyksiä olen ainakin itse löytänyt ajattelussa ja kokemuksissa muilta ns. oman tyypin edustajilta, asioita jotka on auttaneet ymmärtämään itseäni paremmin. Jos menisin vaikka horoskooppi-foorumille, niin yhtäläisyydet ei todella olisi Kaksosten kokemusten kesken yhtä selviä. Mutta siltikin, eihän se ole parhaimmillaankaan kuin pieni osa ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:33"]Itse olen INTP:n ja INFP:n rajatapaus, riippuu päivästä kumpi tulee tulokseksi. Olisin muuten vela, mutta INTJ-mieheni ei voi kuvitellakaan elämää ilman lapsia, joten yritys on päällä. Tosin kyseenalaistan tuon mieheni toiveen, koska hänen muut toiveensa elämää koskien ovat niin vastakkaisia lapsiperhe-elämän kanssa. Pelkään, että lasten saaminen on sittenkin hänelle enemmän statuskysymys kuin todellinen, sisimmästä kumpuava toive. Miten kummassa saisin hänet harkitsemaan vielä tarkemmin toiveitaan?
[/quote]
Onhan tämä vain huono vitsi, jota minä en vain tajua? Yritätte lasta, vaikka sinä et sitä edes haluaisi. Ymmärräthän, että joudut yksin kantamaan vastuun lapsesta, jos perhe-elämä osoittautuukin erilaiseksi kuin miehesi on kuvitellut? Siinäpä hieno kohtalo lapsella, olla yh-velan lapsi. Mitäs jos kantaisit vastuusi jo nyt, etkä hankkisi lasta miehesi statusesineeksi?
Huomatkaa muuten, te keillä tulokset vaihtelee esim. INTJ ja INFJ, niin kyse ei ole siitä että olisitte "välimuotoa", vaan ette vain saa varmaa testitulosta.
[/quote]
Kannattaa huomioida, että jopa puolet testin tehneistä saa toisenlaisen tuloksen toisella testikerralla, eli testin tulos on kaikkea muuta kuin stabiili. Siinä voi sitten miettiä testin luotettavuutta.
Eikä kyse ole siitä, etteikö testin tekijä tuntisi itseään tai tekisi testin huolimattomasti. Ylipäätään persoonallisuuden piirteiksi lasketaan sellaiset suuhtellisen pysyvät ominaisuudet, jotka henkilö kokee kuuluvaksi itseensä. Siksi persoonallisuustestejä ei oikeastaan voi tehdä väärin, jos testin tekijä ymmärtää kysymykset ja jos tekijällä ei ole voimakkaasti minuutta vääristävää häiriötä tai sairautta.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:44"]
[/quote]
Täällä yksi INFJ joka on ihan liian erakko luonne välittääkseen mitään siitä mitä jotkut ryhmät hyväksyy tai ajattelee. Omien polkujeni kulkija olen. Oikea ja väärä ei muutenkaan ole missään mielessä minulle keskeisiä teemoja.
[/quote]
Minäkin olen omien polkujen kulkija ja INFP, mutta jostain syystä minulle on tärkeää tietää mitä mieltä enemmistö on oikeasta ja väärästä, mutta minulla on myös oma käsitys oikeasta ja väärästä ja yritän saada nämä toimimaan yhdessä omassa sisäisessä maailmassani. T. eri
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:44"]
[/quote]
[/quote]
No ehkä ei oikea ja väärä moraalisessa mielessä, mutta sillä T/F-jaolla tarkoitetaan nimenomaan sitä millä perusteella tekee päätöksiä. Oikea ja väärä siis siinä mielessä. Koko MBTI-homman ideahan on se, että ihmisten aivot havaitsee asioita (intuitiolla tai aistien kautta) ja tekee havaintoihin liittyviä päätelmiä (tunteella tai järjellä). Välttämättä päätelmät ei perustu havaintoihin, vaan aivot voi myös valita havainnot tukemaan päätelmiä... INFJ:n vahvin funktio ei olekaan se ulospäin suuntautuva tunne Fe (päätöksenteko funktio), vaan sisäänpäin suuntautuva intuitio Ni (havainnointifunktio), siksi ehkä et koe että sillä päätöksenteolla on suurta roolia elämässäsi. Ulkopuoliselle se sinun Fe voi silti näyttäytyä voimakkaana, koska se ekstroverttisena funktiona tuppaa niin tekemään siinä missä tosiasiassa vahvempi Ni ei niin helposti muille näy. Myöskin on ihan luultavaa, etten osaa INFJ:n ajatusmaailmaan päästä juuri mitenkään sisälle, koska jos se Fe on toiseksi vahvin funktio niin sen rooli on eri kuin minulla ENTP:nä. Minulle se Fe on jotakin josta joskus tulen tietoiseksi, usein sitä kautta että tiedostan ettei se toimi niin hyvin kuin haluaisin. Sinulle se on enemmän sitten kuin oikea käsi.
Itse olen INTJ, mutta 23-vuotiaana lääkisopiskelijana ei vielä mahdolliset tulevat kääröt kolkuttele mieltä. Tosin en ikinä ole haaveillut äitiydestä, kuten monet etenkin leikkiessään lapsena. Luulen että kumpikin vaihtoehto on mahdollinen tulevaisuudessa, mutta päätyminen lasten hankkimiseen vaatisi melko suuren 'biologisen sysäyksen' - tällä hetkellä vaipparalli ei killä silmissä yhtään.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:40"]
Samaa mieltä tuota Takkiraudasta. Kun löysin blogin, olin ihan haltioitunut tyypin tietomäärästä eri asioista. Näytti että hän on loogisuuden ja tietäväisyyden malliesimerkki. Mutta sitten jossain vaiheessa huomasin tuon saman, että näyttää että tosiaan hän valitsee tunteella mitä mieltä on mistäkin, ja sitten etsii sen tueksi faktat, eikä niin kuin kuvittelisi oikeasti loogisen ihmisen tekevän, eli muodostavan mielipiteitä faktojen pohjalta.
[/quote]
Takkirauta on tyypillinen nainen, joka vihaa naisia, ns. red pill nainen.
Sen jutut on niin urpoja, ja kaikki aina palaa siihen miten se on erinomainen, erinomainen nainen, ihan erilainen kuin muut naiset, niin ja hei tiesittekö muuten, että sillä on korkea äo, ad nauseam. Special snowflake tosiaan, niin kuin kaikki red pill naiset luulevat olevansa.
Huomasin miten vajaa se on, kun se perusteli naisten paskuutta tositvohjelmalla; sen mielestä ohjelma, johon on valittu leikeltyjä julkkistyrkkyjä on jotenkin osoitus kaikista naisista.
Uskomaton uuno, ja ei sen jatkuvasti mainostama korkea äo kyllä näy missään.