Ovatko kaikki INTJ-tyypit vapaaehtoisesti lapsettomia?
Ainakin tosi moni vapaaehtoisesti lapseton on INTJ: pohdiskeleva, harkitseva, todennäköisesti itsensä ja arvonsa hyvin tunteva.
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:43"]
Mikä on INTJ? En jaksa giogleta
[/quote]
Eräs Myers-Briggs -persoonallisuustyyppi. INTJ:t ovat introvertteja, järjestelmällisiä, älyllisiä ja itsensä ja arvonsa hyvin tuntevia.
http://www.16personalities.com/fi/intj-persoonallisuus
-ap
En ihmettelisi vaikka olisivatkin.
Olen lähes nelikymppinen INTJ-nainen. En ole vela, mutta minulla ei ole lapsia, koska en ole vielä kyennyt perustelemaan itselleni aukottomasti sitä, miksi minun pitäisi lisääntyä. ;)
Eivät varmasti ole kaikki. Saattavat kyllä olla vahvasti edustettuina. Itse olen vapaaehtoisesti lapseton INFP. Mieheni, lapsia haluamaton hänkin, on kuin onkin INTJ.
Kumpikin tekemäni nettitesti (joiden oikeellisuuteen en kyllä luota vähääkään) antaa minulle tulokseksi INTJ. Sovin kuvauksiin pilkulleen. Olen vapaaehtoisesti lapseton ja yhä viisikymppisenäkin sinkku. Lapset eivät ole koskaan kiinnostuneet ja seurustelusuhteet ovat minun kohdallani päättyneet siihen, että olen tuskastunut parisuhdepeleihin, roolimalleihin ja vapauden tunteen eli itsemääräämisoikeuden kaventumiseen.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:02"]
Hirveän uskottava keskustelu.
[/quote]
Perustelisitko? Ja kerro toki myös oma tyyppisi. ;)
Eivät suinkaan, mm. minä olen ENTP.
Poikaystäväni on INTJ ja toistaiseksi hän saa väristyksiä pelkästään vauvakuvien katselemisesta. Hän on kuitenkin asennoitunut siihen, että jos hän jakaa kanssani elämäänsä, tulemme ajan kanssa lisääntymään. Muuten hän varmaan voisi olla aivan hyvin vela.
Itsekäs, Narsisitinen, Täydellisyyden tavoittelija, julkisuudenkipeä?
Bloggaaja Takkirauta on INTJ ja aika vahvasti perhearvojen kannalla. En taida edes tuntea INTJ-naisia tosielämässä, sen verran harvinainen persoonallisuustyyppi.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:48"]INTJ:t ovat introvertteja, järjestelmällisiä, älyllisiä ja itsensä ja arvonsa hyvin tuntevia. -ap
[/quote]
Tai sellaisiksi itseään luulevat. Olisihan se nyt syvä järkytys, jos ei voisi väittää olevansa älyllinen.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:06"]
Bloggaaja Takkirauta on INTJ ja aika vahvasti perhearvojen kannalla. En taida edes tuntea INTJ-naisia tosielämässä, sen verran harvinainen persoonallisuustyyppi.
[/quote]
Luulenpa, että INTJ on Suomessa paljon yleisempi kuin monessa muussa maassa ja heitä kasautuu tietyille aloille. Esim. opiskelukavereissani on itseni lisäksi useitakin naisia, jotka voisivat hyvin olla INTJ-tyyppiä. Nykyisessä asuinmaassani introvertit tuntuvat ainakin näennäisesti harvinaisuuksilta. Itsekin käyttäydyn nykyään päällisin puolin suomalaisten silmiin varmasti erittäin ekstrovertisti, hölinä ja jatkuva seurustelu kun kuuluu täällä kohteliaisiin käytöstapoihin.
t: 7
Itsekäs, Narsisitinen, Täydellisyyden tavoittelija, julkisuudenkipeä?
[/quote]
Mikäs sinua vituttaa?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:48"]INTJ:t ovat introvertteja, järjestelmällisiä, älyllisiä ja itsensä ja arvonsa hyvin tuntevia. -ap
[/quote]
Tai sellaisiksi itseään luulevat. Olisihan se nyt syvä järkytys, jos ei voisi väittää olevansa älyllinen.
[/quote]
Moni nainen kuvailee itseään mielummin tunteelliseksi kuin älylliseksi, jos pitää valita. Tuntellisuutta pidetään naisellisempana.
Itse olen INTP:n ja INFP:n rajatapaus, riippuu päivästä kumpi tulee tulokseksi. Olisin muuten vela, mutta INTJ-mieheni ei voi kuvitellakaan elämää ilman lapsia, joten yritys on päällä. Tosin kyseenalaistan tuon mieheni toiveen, koska hänen muut toiveensa elämää koskien ovat niin vastakkaisia lapsiperhe-elämän kanssa. Pelkään, että lasten saaminen on sittenkin hänelle enemmän statuskysymys kuin todellinen, sisimmästä kumpuava toive. Miten kummassa saisin hänet harkitsemaan vielä tarkemmin toiveitaan?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:18"]
[/quote]
Luulenpa, että INTJ on Suomessa paljon yleisempi kuin monessa muussa maassa ja heitä kasautuu tietyille aloille. Esim. opiskelukavereissani on itseni lisäksi useitakin naisia, jotka voisivat hyvin olla INTJ-tyyppiä. Nykyisessä asuinmaassani introvertit tuntuvat ainakin näennäisesti harvinaisuuksilta. Itsekin käyttäydyn nykyään päällisin puolin suomalaisten silmiin varmasti erittäin ekstrovertisti, hölinä ja jatkuva seurustelu kun kuuluu täällä kohteliaisiin käytöstapoihin.
t: 7
[/quote]
Tämä nyt varmaan vaikuttaa pilkun viilaukselta, mutta luettuani kommenttisi pari kertaa ymmärsin että Suomessa INTJ on yleisempää kuin muualla, mutta kuitenkin myönsit käyttäytyväsi eri kulttuurissa vastoin "tyyppiäsi", mikä siis saa sen näyttämään harvinaisemmalta. Eli kyllä näitä löytyy, mutta he "joutuvat" esittämään jotain muuta.
Suomea voisi pitää introverttien unelma maana, mutta pidempään elettyäni ja tarkastelua asiaa, täällä on yhtä kaikki hirveä hinku puuttua toisten asioihin. Eniten inhoan mielenterveyshoitoa, jossa ei ole kunnollisia vaihtoehtoja.
Tjaah, minä ainakin olen. Toisaalta kaksi aviomiestäni ovat molemmat niin ikään vapaaehtoisesti lapsettomia, mutta kumpikaan ei ole INTJ. Ehkä tämä pätee vain naisiin. INTJ on muuten harvinaisin persoonallisuustyyppi naisilla, lapsettomiakin on enemmän.