Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko kaikki INTJ-tyypit vapaaehtoisesti lapsettomia?

Vierailija
08.06.2015 |

Ainakin tosi moni vapaaehtoisesti lapseton on INTJ: pohdiskeleva, harkitseva, todennäköisesti itsensä ja arvonsa hyvin tunteva.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi kirjoittaa kokonaisia sanoja? Kirjoittamisen yksi tarkoitus on se, että lukija ymmärtää mitä teksti tarkoittaa. Nyt se ei toteutunut.

Vierailija
82/107 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 03:33"]

Miksi ei voi kirjoittaa kokonaisia sanoja? Kirjoittamisen yksi tarkoitus on se, että lukija ymmärtää mitä teksti tarkoittaa. Nyt se ei toteutunut.

[/quote]

T = Thinking, F = Feeling

MBTI= Myers Briggs Type Indicator

INTJ = Introverted-Intuitive-Thinking-Judging

Google hoitaa loput selitykset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap, en ole aiemmin yhdistänyt lapsettomuutta ja persoonallisuustyyppiäni.

Vierailija
84/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:31"]

Huomatkaa muuten, te keillä tulokset vaihtelee esim. INTJ ja INFJ, niin kyse ei ole siitä että olisitte "välimuotoa", vaan ette vain saa varmaa testitulosta. Siis voitte olla INTJ tai voitte olla INFJ, testi ei erota luultavasti koska testi on huono tai vastaatte miten sattuu (niinhän ihmiset tekee). INTJ käyttää Ni>Te>Fi>Se kognitioita ja INFJ käyttää Ni>Fe>Ti>Se -kognitioita. Fe ("ekstroverttinen feeling") on ihan eri asia kuin Fi (introverttinen feeling) ja Te on ihan eri asia kuin Ti (ekstroverttinen/introverttinen thinking). Esim. Fe hakee referenssiä ryhmästä, mikä ryhmässä tuntuu hyväksyttävältä eli mikä on oikein ja mikä väärin, Fi taas on sitä mikä tuntuu itsestä oikealta ja mikä väärältä, ihan sama mitä muut on mieltä.

[/quote]

Täällä yksi INFJ joka on ihan liian erakko luonne välittääkseen mitään siitä mitä jotkut ryhmät hyväksyy tai ajattelee. Omien polkujeni kulkija olen. Oikea ja väärä ei muutenkaan ole missään mielessä minulle keskeisiä teemoja.

[/quote]

No ehkä ei oikea ja väärä moraalisessa mielessä, mutta sillä T/F-jaolla tarkoitetaan nimenomaan sitä millä perusteella tekee päätöksiä. Oikea ja väärä siis siinä mielessä. Koko MBTI-homman ideahan on se, että ihmisten aivot havaitsee asioita (intuitiolla tai aistien kautta) ja tekee havaintoihin liittyviä päätelmiä (tunteella tai järjellä). Välttämättä päätelmät ei perustu havaintoihin, vaan aivot voi myös valita havainnot tukemaan päätelmiä... INFJ:n vahvin funktio ei olekaan se ulospäin suuntautuva tunne Fe (päätöksenteko funktio), vaan sisäänpäin suuntautuva intuitio Ni (havainnointifunktio), siksi ehkä et koe että sillä päätöksenteolla on suurta roolia elämässäsi. Ulkopuoliselle se sinun Fe voi silti näyttäytyä voimakkaana, koska se ekstroverttisena funktiona tuppaa niin tekemään siinä missä tosiasiassa vahvempi Ni ei niin helposti muille näy. Myöskin on ihan luultavaa, etten osaa INFJ:n ajatusmaailmaan päästä juuri mitenkään sisälle, koska jos se Fe on toiseksi vahvin funktio niin sen rooli on eri kuin minulla ENTP:nä. Minulle se Fe on jotakin josta joskus tulen tietoiseksi, usein sitä kautta että tiedostan ettei se toimi niin hyvin kuin haluaisin. Sinulle se on enemmän sitten kuin oikea käsi.

[/quote]

Mielenkiintoista kyllä. Tästä tuli 2 ajatusta. Ensimmäinen on, että olen aika äärimmäisen intuitiivinen, ja voi olla että sen ominaisuuden hallitsevuus peittää usein alleen muut. Toisaalta on niinkin, että intuitioita usein "säestää" jonkinlainen tunne, jonkinlainen sisäinen varmuus siitä että näin se on, näin pitää tehdä tai sanoa. Useimmiten taidan lukea sen intuition ominaisuudeksi, ja siksi en ole kokenut sitä erilliseksi funktioksi.

Vierailija
85/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena, nuorena ja nuorena aikuisena en missään nimessä halunnut lapsia. Nyt haluaisin, jos vaan taloudelliset puitteet saadaan kuntoon. Kuulostaa ehkä typerältä, mutta haluaisin ns kokea olevani biologinen olento, haluaisin geenieni jatkuvan. 

Ajatus siitä, että jokin tietty persoonallisuustyyppi olisi automaattisesti vela kuulostaa lapselliselta, kun ihmislajin keskeisin ominaisuus on variaatio ja sopeutuminen.

Vierailija
86/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen INTJ ja voisin kuvitella hankkivani lapsia sen takia, että vanhana joku pitää minun puoliani jos en itse siihen pysty. Ja enemmän kuin 1, koska se 1 voi kuolla. Aika ''afrikkalainen'' perustelu, mutta niin se on. Olisin myös kiinnostunut kasvattamaan lapsesta hyvin koulussa menestyjää, jotta hän pääsisi hyväpalkkaiseen ammattiin ja ehkä voisin itse hyötyä siitä jotenkin. Yksin en tähän hommaan ryhtyisi, vaan tartten miehen, joka voisi ottaa sen ns. perinteisen naisen roolin parisuhteessa. 

Vierailija
87/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:50"]

Lapsena, nuorena ja nuorena aikuisena en missään nimessä halunnut lapsia. Nyt haluaisin, jos vaan taloudelliset puitteet saadaan kuntoon. Kuulostaa ehkä typerältä, mutta haluaisin ns kokea olevani biologinen olento, haluaisin geenieni jatkuvan. 

Ajatus siitä, että jokin tietty persoonallisuustyyppi olisi automaattisesti vela kuulostaa lapselliselta, kun ihmislajin keskeisin ominaisuus on variaatio ja sopeutuminen.

[/quote]

Minä uskon että jokaisella ihmistyyppillä on tärkeä rooli ihmislajin kesken. Ehkä tärkeimpänä sen takia että olemme laumaeläimiä. Suurin osa jatkaa geenejään, mutta joukossa on niitä jotka ohjaavat lauman dynamiikkaa - hallitsemalla, opettamalla jne. - ja toiset turvaavat tarvittaessa. Minä todennäköisesti en hanki lapsia, koska koen että minulle luonnistuu toinen rooli ihmisyhteisössä paremmin. Sopeutuminen on selviämisen kannalta tärkeää, mutta silti inhoan kyseistä ilmiötä, koska se voi pahimmillaan tarkoittaa sopeutumista vaarallisen ympäristöön turvantunteen saavuttamiseksi.

Vierailija
88/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ihmisellä ole kuin hetken aikaa ollut yleisesti mahdollista päättää lapsien hankinnasta, eiköhän niitä ole ennen tullut useimmille biologisesti kykeneville halusi tai ei.

Vierailija
89/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:51"]

Jos ei ole INTJ, ei välttämättä ymmärrä tätä piirrettä meissä, mutta me tosiaan toimimme monissa asioissa biologisia impulsseja vastaan, jos ne ovat arvojemme ja järkemme vastaisia. Ei ole sellaista tunnetta, joka saisi minut käyttäytymään itselleni täysin vieraalla ja vastenmielisellä tavalla.

[/quote]

Sanot siis, että sinun rationaalisuutesi menee biologisten impulssien yläpuolelle? Yritän ymmärtää kuvitteellisen esimerkin kautta. Joku kuvitteellinen INTJ-ihminen (nainen) saisi lapsen ja päättäisi jostain syystä olla hoivaamatta lastaan, henkilö voisi varmasti olla käyttäytymättä rakastavasti, mutta olen melko vakuuttunut siitä, että ko. äiti tuntisi silti saman hormonimyrskyn ja siitä johtuvan kiintymyksen, jopa rakkauden, niin kuin kaikki muutkin synnyttäneet äidit, ellei kyseessä olisi sosiopaatti tai muu poikkeus. (En kyllä tosin osaa kuvitella tilannetta, jossa äiti tuntisi rakkautta lastaan kohtaan mutta päättäisi järjellä olla hoitamatta tätä, mutta olkoon nyt esimerkkinä. )

Kyllä, voit oletettavasti hillitä itseäsi, käytöstäsi ja toimintaasi tiettyyn rajaan asti, mutta ei, et sinä ole kone, joka on perusbiologian yläpuolella. Sinäkin olet jossain määrin viettiesi orja, niin kuin kaikki ihmiset.

En tässä ota kantaa itse vapaaehtoiseen lapsettomuuteen, vaan sinun yksittäiseen väitteeseesi.

Mistä tiedät, ettei ole tunnetta, joka voisi suistaa sinut normaaleilta käyttäytymismalleiltasi? Oletko jo kokenut kaikki mahdolliset tunteet, joita voit koskaan kokea?

[/quote]

En ole kokenut kaikkia mahdollisia tunteita, mutta tiedän, miten tunteet ylipäätään minuun vaikutttavat. Kyse ei ole siitä, että olisin erityisen rationaalinen (vaikka olen kyllä sitäkin). Tuon linkkaamani jutun naisella ei vain herännyt lasten syntymän jälkeen mitään tunnemyrskyä, eikä sellaista heräisi minullakaan. Kyse ei ole sosiopatiasta vaan persoonallisuuden eroista.

Vierailija
90/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:31"]

Huomatkaa muuten, te keillä tulokset vaihtelee esim. INTJ ja INFJ, niin kyse ei ole siitä että olisitte "välimuotoa", vaan ette vain saa varmaa testitulosta. Siis voitte olla INTJ tai voitte olla INFJ, testi ei erota luultavasti koska testi on huono tai vastaatte miten sattuu (niinhän ihmiset tekee).

[/quote]

Öö.. ei.

Otetaan esimerkiksi tämä F:n ja T:n erotusyritys ketjusta (itse satun olemaan nimenomaan näiden "rajatapaus"):

... yksi tapa erotella F:n ja T:n tyypit on miettiä tekisikö ihminen jotakin, joka tuntuu pahalta, jos sille teolle on kuitenkin hyvä, järjellinen perustelu. F-tyyppi ei tekisi, hänestä se mikä tuntuu hyvältä tai pahalta on oltava oikein tai vastaavasti väärin. Tämä päätöksentekosysteemi on hällä toiminut hänen elämänsä aikana hyvin ja hän osaa sitä käyttää. T-tyyppi voi niitä sisäisiä tai ryhmän tuntoja punnita, mutta jos jollekin ristiriitaiselle asialle on järjellinen peruste, T-tyyppi ohittaa tunteet päätöksenteossa vaikka voi ristiriidan kuitenkin noteerata.

Minä toimin toisinaan tietoisesti vastoin omia tunteitani (siis silloin kun on olemassa hyvä perustelu toimia toisin), koska haluan saada tietoa siitä, kuinka tarkasti ja luotettavasti tunteeni ohjaavat minua oikeaan suuntaan. Uskon tunnereaktioiden kuuntelemiseen elämänstrategiana vahvasti, mutta samalla hyväksyn että niihin vaikuttavat myös omat, virheelliset ennakkokäsitykset asioista ja vaikka mitkä muut tekijät, joiden johdosta tunnereaktio voi ohjata myös väärään suuntaan. Kontrolloin tämän ilmiön aiheuttamaa  haittaa elämässäni keräämällä dataa, ts. vaihtelemalla T- ja F reaktioiden välillä ja analysoimalla tuloksia. 

Olenko mielestäsi F vai T?

Vierailija
91/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme molemmat sekä veloja että INTJ-persoonia.

Vierailija
92/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:33"]

[/quote]

Millaista on olla yhdessä toisen INTJ kanssa?

Mä en ole koskaan edes tavannut toista INTJ.

Vierailija
93/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:31"]

Huomatkaa muuten, te keillä tulokset vaihtelee esim. INTJ ja INFJ, niin kyse ei ole siitä että olisitte "välimuotoa", vaan ette vain saa varmaa testitulosta. Siis voitte olla INTJ tai voitte olla INFJ, testi ei erota luultavasti koska testi on huono tai vastaatte miten sattuu (niinhän ihmiset tekee).

[/quote]

Öö.. ei.

Otetaan esimerkiksi tämä F:n ja T:n erotusyritys ketjusta (itse satun olemaan nimenomaan näiden "rajatapaus"):

... yksi tapa erotella F:n ja T:n tyypit on miettiä tekisikö ihminen jotakin, joka tuntuu pahalta, jos sille teolle on kuitenkin hyvä, järjellinen perustelu. F-tyyppi ei tekisi, hänestä se mikä tuntuu hyvältä tai pahalta on oltava oikein tai vastaavasti väärin. Tämä päätöksentekosysteemi on hällä toiminut hänen elämänsä aikana hyvin ja hän osaa sitä käyttää. T-tyyppi voi niitä sisäisiä tai ryhmän tuntoja punnita, mutta jos jollekin ristiriitaiselle asialle on järjellinen peruste, T-tyyppi ohittaa tunteet päätöksenteossa vaikka voi ristiriidan kuitenkin noteerata.

Minä toimin toisinaan tietoisesti vastoin omia tunteitani (siis silloin kun on olemassa hyvä perustelu toimia toisin), koska haluan saada tietoa siitä, kuinka tarkasti ja luotettavasti tunteeni ohjaavat minua oikeaan suuntaan. Uskon tunnereaktioiden kuuntelemiseen elämänstrategiana vahvasti, mutta samalla hyväksyn että niihin vaikuttavat myös omat, virheelliset ennakkokäsitykset asioista ja vaikka mitkä muut tekijät, joiden johdosta tunnereaktio voi ohjata myös väärään suuntaan. Kontrolloin tämän ilmiön aiheuttamaa  haittaa elämässäni keräämällä dataa, ts. vaihtelemalla T- ja F reaktioiden välillä ja analysoimalla tuloksia. 

Olenko mielestäsi F vai T?
[/quote]

Mielenkiintoisesti sanottu! Itse huomaan olevani jollain tavalla hyvin samankaltainen: Tunnun aina hakevan loogista perustelua ja oikeutusta toimilleni, mutta toisaalta olen ymmärtänyt, että eikö se että "minusta tuntuu, että haluan..." Ole looginen perustelu toiminnalleen? Eikö ole loogista kuunnella mielihalujaan? Toki se ei yksinään riitä, mutta mielessäni tunne käy yhtenä perusteluna yhtä hyvin kuin objektiivisemmatkin asiat. Olenko minä sitten F vai T? :)

Vierailija
94/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:33"]

[/quote]

Millaista on olla yhdessä toisen INTJ kanssa?

Mä en ole koskaan edes tavannut toista INTJ.

[/quote]

En oikein voi verrata mihinkään, sillä olen ollut vakavassa suhteessa vain yhden miehen kanssa. Ainakin kumpikin tarvitsee ja ymmärtää toisen tarvetta omaan aikaan ja yksinoloon. Muissa pariskunnissa usein ihmetyttää, kun ensin kaikki pitää tehdä yhdessä ja sitten valittaa kun siitä tulee ongelmia.

Vierailija
95/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:12"]

Öh, onko muita esimerkkejä INTJ-bloggaajista kuin Takkirauta?

[/quote]

Olisiko Laasanen?

Lassukoissa meitä INTJ-miehiä on paljon.

Vierailija
96/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnennyhden intj naisen ja kyllä,mhän on vapaaehtoisesti lapseton. Ja nyt 60-vuotiaana seisoo vakaasti päätöksensä takana.

Vierailija
97/107 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 02:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 01:23"]

Aiemmin mainittu nörttihoroskooppi on kyllä ihan hyvä kiteytys.

[/quote]

Jep, näkee siitäkin, että 90% näistä jotka eniten asiasta kohkaa, on jotain Ixxx tyyppejä.

T: INTP, jonka mielestä on melko paljonpuhuvaa, että 90% aiheeseen liittyvästä "tutkimuksesta" on suoraan tai välillisesti sidoksissa yhteen ja tiettyyn kaupalliseen toimijaan

[/quote]

Tuo on kyllä kiusallista. Onneksi en ole omia rahojani millekään kaupalliselle toimijalle luovuttanut, vaan ihan itse perehtynyt lukemalla muiden "amatöörien" juttuja. Ja niiden perusteella ei ole kyse mistään lokeroinnista tai siitä että sulle tää ja tää ja tää palikka, mutta varmaan erityisesti konsultoinnissa sitä blokkiajattelua tarjotaan. Osa noista netistä ekoilla hauilla löytyvistä kuvauksista on minusta todella horoskooppia vastaavia, en tunnista itseäni niistä.

Se vaan että miksi näissä aaveen mbti-ketjuissa aina on iitä ja ännää, niin hyvin isoa osaa ihmisistä ei a) kiinnosta koko vauva-palsta b) ei kiinnosta avata ketjua jonka otsikko ei tarkoita heille mitään c) ei kiinnosta lukea ketjua jossa on jotain kryptisiä kirjainyhdistelmiä ja ilmeisesti viitataan johonkin teoriaan ja d) ei todellakaan kiinnosta käyttää aikaa useampiosaisen (engl. kielisen) nettitestin tekemiseen. Joku ESTJ saattaa suostua testin tekemään, jos se hänelle tyky-päivänä tarjotaan ja sopivan suppeasti ja uskottavasti esitellään hyötyjä painottaen, mutta että käyttäisi vapaa-aikaansa tällaiseen...

Vierailija
98/107 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta

Vierailija
99/107 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsi. Yksi. Koeputkihedelmöitys. Olisi useampikin, olisi saanut tulla koeputkihedelmöityskerralla kaksi tai kolmekin, niin olisi ollut kerrasta poikki koko lapsimäärä, mutta ei sen aikaisista (90-luvun alku) teknisistä syistä onnistunut ja hedelmöityseettisistä ei sopinut. Lapsi nyt jo nuori mies on absoluuttisen ihana. Ja aivan omintakeinen, minun munasoluni, tuntematon siittiö. Mutta mä näen hänessä samoja ...outoja piirteitä kuin itsessäni. Että hänenkin on vaikea löytää kaltaisiaan.

Vierailija
100/107 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

INTJ:nä kerron tommosen jutun että lapsen tekoon tarvitan toinenkin ihminen.