Ovatko kaikki INTJ-tyypit vapaaehtoisesti lapsettomia?
Ainakin tosi moni vapaaehtoisesti lapseton on INTJ: pohdiskeleva, harkitseva, todennäköisesti itsensä ja arvonsa hyvin tunteva.
Kommentit (107)
Olen INTJ-nainen ja adoptiolasta olen miettinyt. Omaa lasta en ole koskaan haikaillut.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:55"]Olen lähes nelikymppinen INTJ-nainen. En ole vela, mutta minulla ei ole lapsia, koska en ole vielä kyennyt perustelemaan itselleni aukottomasti sitä, miksi minun pitäisi lisääntyä. ;)
[/quote][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:55"]Olen lähes nelikymppinen INTJ-nainen. En ole vela, mutta minulla ei ole lapsia, koska en ole vielä kyennyt perustelemaan itselleni aukottomasti sitä, miksi minun pitäisi lisääntyä. ;)
[/quote]En minäkään kyennyt. Mutta tulin raskaaksi, enkä kyennyt perustelemaan itselleni miksi EN pitäisi lasta. Nyt minulla on kaksi ihanaa lasta ja kolmannenkin haluaisin, mutta oma ikä jo estää.
[/quote]Harkitsevat ihmiset olisivat usein vanhempia ja menettävät tilaisuuden harkitsemalla liikaa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:55"]Olen lähes nelikymppinen INTJ-nainen. En ole vela, mutta minulla ei ole lapsia, koska en ole vielä kyennyt perustelemaan itselleni aukottomasti sitä, miksi minun pitäisi lisääntyä. ;)
[/quote][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:55"]Olen lähes nelikymppinen INTJ-nainen. En ole vela, mutta minulla ei ole lapsia, koska en ole vielä kyennyt perustelemaan itselleni aukottomasti sitä, miksi minun pitäisi lisääntyä. ;)
[/quote]En minäkään kyennyt. Mutta tulin raskaaksi, enkä kyennyt perustelemaan itselleni miksi EN pitäisi lasta. Nyt minulla on kaksi ihanaa lasta ja kolmannenkin haluaisin, mutta oma ikä jo estää.
[/quote]Harkitsevat ihmiset olisivat usein vanhempia ja menettävät tilaisuuden harkitsemalla liikaa.
[/quote]Siis hyviä vanhempia :)
Olen se "lapsellinen" INTJ. Persoonallisuus on testattu useampaan otteeseen, aina sama tulos. Tunnistan itseni tuon luonnetyypin kuvauksista.
Äitinä olen hyvin perhekeskeinen ja järjestelmällinen. Lapset ja aviomies ovat tärkeintä minulle mutta olen myös itse itselleni tärkeä. Teen työtä, jossa olen hyvä ja joka on minulle tärkeä. Tarvitsen sen "oman" ajan eli urheilen säännöllisesti, yksinään, tottakai :) Jaan vanhemmuuden sekä taloudenpidon (kodinhoito, raha-asiat) fifty-fifty mieheni kanssa. Jos en olisi tuota miestäni aikoinaan itselleni "löytänyt", olisin tod.näk. lapseton :)
En ole hiljainen, oikeastaan päinvastoin. Esimieheni pitää minua hyvänä asiakastyössä, sillä olen hänen mielestään sosiaalinen. Osaan olla sitä, mutta vaadin aina sen ajan omaan hiljentymiseen ja pohdiskeluun.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:06"]
Bloggaaja Takkirauta on INTJ ja aika vahvasti perhearvojen kannalla. En taida edes tuntea INTJ-naisia tosielämässä, sen verran harvinainen persoonallisuustyyppi.
[/quote]
Takkiraudan kirjoittaja on muuten malliesimerkki INTJ:stä, jonka maailmankuva perustuu tosiasiassa vahvoille tunteille, mutta joiden ympärille on rakennettu "loogisuuteen ja rationaalisuuteen" perustuva mustavalkoinen rakennelma, joka ei kestä minkäänlaista törkkimistä. Eli tunteet edellä mennään ja logiikalla selitetään perästä päin oman ajatusrakennelman pettämättömyys.
INTJ on varmasti parhaimmillaan nerokas, järjestelmällinen ja kyvykäs tyyppi (en ole tavannut tosielämässä), mutta pahimmillaan taas yllämainitun kaltainen autistinen jankkaaja.
Sanon tämän kaikella rakkaudella, seuraan Takkirautaa säännöllisesti.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:18"]
Bloggaaja Takkirauta on INTJ ja aika vahvasti perhearvojen kannalla. En taida edes tuntea INTJ-naisia tosielämässä, sen verran harvinainen persoonallisuustyyppi.
[/quote]
Luulenpa, että INTJ on Suomessa paljon yleisempi kuin monessa muussa maassa ja heitä kasautuu tietyille aloille. Esim. opiskelukavereissani on itseni lisäksi useitakin naisia, jotka voisivat hyvin olla INTJ-tyyppiä. Nykyisessä asuinmaassani introvertit tuntuvat ainakin näennäisesti harvinaisuuksilta. Itsekin käyttäydyn nykyään päällisin puolin suomalaisten silmiin varmasti erittäin ekstrovertisti, hölinä ja jatkuva seurustelu kun kuuluu täällä kohteliaisiin käytöstapoihin.
t: 7
[/quote]
Tämä nyt varmaan vaikuttaa pilkun viilaukselta, mutta luettuani kommenttisi pari kertaa ymmärsin että Suomessa INTJ on yleisempää kuin muualla, mutta kuitenkin myönsit käyttäytyväsi eri kulttuurissa vastoin "tyyppiäsi", mikä siis saa sen näyttämään harvinaisemmalta. Eli kyllä näitä löytyy, mutta he "joutuvat" esittämään jotain muuta.
Suomea voisi pitää introverttien unelma maana, mutta pidempään elettyäni ja tarkastelua asiaa, täällä on yhtä kaikki hirveä hinku puuttua toisten asioihin. Eniten inhoan mielenterveyshoitoa, jossa ei ole kunnollisia vaihtoehtoja.
[/quote]
Niin, vähän sitä tarkoitinkin. Luulen, että Suomessa oikeastikin voi olla enemmän INTJ-tyyppiä, eihän tästä kulttuurista ole tällaista muodostunut ihan tyhjästä. Toisaalta esimerkiksi juuri tuota introverttiyttä voi olla kovin vaikeaa ulkopuolisen päätellä yksittäisestä yksilöstä, ellei kysessä ole erittäin läheinen ihminen.
Siinä olen samaa mieltä, ettei Suomi käytännössä välttämättä olekaan mikään introverttien unelmapaikka. Itse ainakin koen saavani olla enemmän oma itseni lopulta täällä muualla. Toki olen oppinut small talkin, mutta toisaalta minusta ei tunnu siltäkään, että ihmiset käyttäisivät introverttiystaipumusta minua vastaan. Minun on introverttiyden vuoksi vaikea joskus pidemmän aikaa keskittyä sosiaaliseen tilanteeseen, jossa on paljon ihmisiä kerralla, joiden kanssa pitäisi seurustella. Saatan siksi helposti upota sellaisessa tilanteessa ihan vahingossa täysin omiin ajatuksiini. Suomessa tähän tartuttiin usein, joku valopää oli aina huutamassa, että "Kyllä tuo Maija on niiiin UJO! Taaskaan uskaltanut sanoa mitään moneen minuuttiin!". Tällaista ei täällä muualla ole koskaan tapahtunut, annettaan kaikkien kukkien kukkia.
En ole lapseton. Tosin voisin hyvin ollakin jos vaimo olisi yhtään vähemmän lapsirakas. Voin kyllä kuvitella että naispuolinen INTJ on aika suurella todennäköisyydellä lapseton.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:48"]INTJ:t ovat introvertteja, järjestelmällisiä, älyllisiä ja itsensä ja arvonsa hyvin tuntevia. -ap
[/quote]
Tai sellaisiksi itseään luulevat. Olisihan se nyt syvä järkytys, jos ei voisi väittää olevansa älyllinen.
[/quote]
Kyllä INTJt ovat ennemmin älyllisiä kun tunteellisia. Sitä se T ennustaa. -ap
Onpa vaikea vastata noihin testien kysymyksiin, kun on kaksi aivan erilaista ja toistensa kanssa nahistelevaa persoonallisuuden puolta: yksityiselämässä ujo ja yksin viihtyvä, pienissäkin ihmisporukoissa itsensä surkeaksi tunteva ja kömpelö lukutoukka, mutta töissä luontevasti johtoaseman omaksuva seurallinen ja empaattinen vitsiniekka.
Onneksi ei ole ollut asiaa psykologeille eikä soveltuvuuskokeiden tekijöille. Saattaisi tulla arvion sijasta diagnoosi.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:49"]
Takkiraudan kirjoittaja on muuten malliesimerkki INTJ:stä, jonka maailmankuva perustuu tosiasiassa vahvoille tunteille, mutta joiden ympärille on rakennettu "loogisuuteen ja rationaalisuuteen" perustuva mustavalkoinen rakennelma, joka ei kestä minkäänlaista törkkimistä. Eli tunteet edellä mennään ja logiikalla selitetään perästä päin oman ajatusrakennelman pettämättömyys.
INTJ on varmasti parhaimmillaan nerokas, järjestelmällinen ja kyvykäs tyyppi (en ole tavannut tosielämässä), mutta pahimmillaan taas yllämainitun kaltainen autistinen jankkaaja.
[/quote]
Tää on tosi hyvin oivallettu siitä millainen INTJ on.
Mäkin olen INTJ nainen, ja mun ns. periaatteet ja maailmankuva perustuu tunteisiin, mutta ne on perusteltu loogisesti, olen opiskellut filosofiaa pääaineena, joten perustelu on mulle hyvin helppoa, mutta se pohjimmainen motivaatio on tunne; esim. olen intohimoinen eläinten oikeuksien kannattaja, ja spesismi perusteluna on melkolailla aukoton, mutta sitä ei ole motivoinut loogisuus.
Ja olen myös vela, pohjimmaltaan siinäkin on tunne, tiesin jo 4v ikäisenä etten ikinä halua olla "äiti", ja koen äitiyden emotionaalisen insestin äärimmäisen vastenmielisenä.
Mutta perustelen kyllä sen aukottoman loogisesti. Luulen, että jos haluaisin lapsia, niin silloin adoptio voisi toimia ja voisin rakastaa jopa adoptiolapsia, mutta biologisia lapsia en voisi. En ehkä myös kestäisi syyllisyyttä biologisesta lapsesta, jos katsotaan asiaa antinatalismin näkökulmasta.
Jokainen hirveä asia, jonka lapsi/ihminen kokee on pohjimmiltaan sen lapsen tänne väkisin synnyttäneen ihmisen syytä. Se on valtava eettinen taakka, pahempi kuin mikään muu.
Mun mies on INFP, ja se ei ikinä, ikinä suostuisi hankkimaan lapsia.
Minua motivoivat arvot, eivät tunteet. Tunteita tulee ja menee, arvot ovat melkolailla pysyviä. Tämä ei tarkoita, etten kokisi voimakkaitakin tunteita. Minä en vain ota niitä kauhean vakavasti. -ap
Itse olen INFJ, ja vapaaehtoisesti lapseton nelikymppinen. Käsittääkseni muuten INFJ on vielä INTJ:täkin harvinaisempi tyyppi, ainakin täällä http://fi.wikipedia.org/wiki/Myers%E2%80%93Briggsin_tyyppi-indikaattori vain 1,5 % on INFJ ja 2,1% INTJ.
Itse koen olevani liian outo että tulisin toimeen useimpien muiden ihmisten kanssa. Intuitiivinen puoleni on niin vahva, että muut kuin kaltaiseni outolinnut eivät pysty lainkaan tajuamaan minua. Teen jopa työni, joka on periaatteessa loogista ajattelua vaativaa ohjelmointia, ilman ajattelua, lähes kokonaan intuitiolla. Hiljennyn vaan ja käännyn sisäänpäin niin ratkaisut tulee sieltä ilman ajatteluprosessia. Useimpien muiden on vaikea käsittää ihmistä, joka ei voi suoraan esim. perustella ratkaisujaan, koska ei ole edes päässyt niihin ajattelemalla.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:49"]
[/quote]
[/quote]
Samaa mieltä tuota Takkiraudasta. Kun löysin blogin, olin ihan haltioitunut tyypin tietomäärästä eri asioista. Näytti että hän on loogisuuden ja tietäväisyyden malliesimerkki. Mutta sitten jossain vaiheessa huomasin tuon saman, että näyttää että tosiaan hän valitsee tunteella mitä mieltä on mistäkin, ja sitten etsii sen tueksi faktat, eikä niin kuin kuvittelisi oikeasti loogisen ihmisen tekevän, eli muodostavan mielipiteitä faktojen pohjalta.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:13"]
Luulen, että jos haluaisin lapsia, niin silloin adoptio voisi toimia ja voisin rakastaa jopa adoptiolapsia, mutta biologisia lapsia en voisi. En ehkä myös kestäisi syyllisyyttä biologisesta lapsesta, jos katsotaan asiaa antinatalismin näkökulmasta.
[/quote]
Et voisi rakastaa biologisia lapsiasi? Oletkohan nyt ylenkatsonut sen seikan, että olet loppujen lopuksi eläin, ja kaikki suhteellisen terveet eläimet (ja ihmiset) kiintyvät omaan jälkeläiseensä viettien ja hormonitoiminnan takia? Ethän sentään kuvittele olevasi tällaisten asioiden yläpuolella?
Sen kummemmin ottamatta kantaa lapsettomuuden perusteluihisi. On huomattavasti todennäköisempää, että nimenomaan rakastaisit niitä omia lapsiasi kuin adoptiolapsia.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:13"]
Luulen, että jos haluaisin lapsia, niin silloin adoptio voisi toimia ja voisin rakastaa jopa adoptiolapsia, mutta biologisia lapsia en voisi. En ehkä myös kestäisi syyllisyyttä biologisesta lapsesta, jos katsotaan asiaa antinatalismin näkökulmasta.
[/quote]
Et voisi rakastaa biologisia lapsiasi? Oletkohan nyt ylenkatsonut sen seikan, että olet loppujen lopuksi eläin, ja kaikki suhteellisen terveet eläimet (ja ihmiset) kiintyvät omaan jälkeläiseensä viettien ja hormonitoiminnan takia? Ethän sentään kuvittele olevasi tällaisten asioiden yläpuolella?
Sen kummemmin ottamatta kantaa lapsettomuuden perusteluihisi. On huomattavasti todennäköisempää, että nimenomaan rakastaisit niitä omia lapsiasi kuin adoptiolapsia.
[/quote]
Jos ei ole INTJ, ei välttämättä ymmärrä tätä piirrettä meissä, mutta me tosiaan toimimme monissa asioissa biologisia impulsseja vastaan, jos ne ovat arvojemme ja järkemme vastaisia. Ei ole sellaista tunnetta, joka saisi minut käyttäytymään itselleni täysin vieraalla ja vastenmielisellä tavalla.
Tuossa on hyvä esimerkki siitä, miten kävisi, jos minä hankkisin lapsia: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2303588/The-mother-says-having-children-biggest-regret-life.html (En tiedä mutta veikkaisin tämän naisen olevan INTJ.) -ap
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:46"]
[/quote]
:D
Tällaisten juttujen takia on niin vaikeaa ymmärtää tavallisia ihmisiä, jos oma tyyppi on INTJ.
Ja ei muuten todellakaan ole todennäköisempää.
Nuo tyypit on lähinnä horoskooppeja ihmisille, jotka kuvittelevat olevansa liian fiksuja uskomaan horoskooppeihin, joten ihan turha mokomasta huuhaasta mitään johtopäätöksiä lapsettomuuden suhteen.
Linkkaan häpeämättömästi keskusteluni tänne, aiheena INFJ-stereotypia(t).
http://www.vauva.fi/keskustelu/4492830/ketju/infj_n_maailmankuva
Olen yhden nettitestin mukaan INTJ ja haluan lapsi enemmän kuin mitään, toistaiseksi olen siis lapseton opiskelija. Täytyisi ehkä tehdä testi uudestaan joskus kun tuossa persoonallisuustyypissä tuntuu olevan paljon sellaista joka ei itseeni sovellu. Periaatteessa ymmärrän kyllä erilaisia piilomerkityksiä ja osaan analysoida esimerkiksi poliitikkojen puheita muutenkin kuin kirjaimellisesti, mutta omissa ihmissuhteissani en ole koskaan harrastanut sellaista "ylianalysointia".
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:55"]Olen lähes nelikymppinen INTJ-nainen. En ole vela, mutta minulla ei ole lapsia, koska en ole vielä kyennyt perustelemaan itselleni aukottomasti sitä, miksi minun pitäisi lisääntyä. ;)