Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko kaikki INTJ-tyypit vapaaehtoisesti lapsettomia?

Vierailija
08.06.2015 |

Ainakin tosi moni vapaaehtoisesti lapseton on INTJ: pohdiskeleva, harkitseva, todennäköisesti itsensä ja arvonsa hyvin tunteva.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:51"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:31"]

Huomatkaa muuten, te keillä tulokset vaihtelee esim. INTJ ja INFJ, niin kyse ei ole siitä että olisitte "välimuotoa", vaan ette vain saa varmaa testitulosta. 

[/quote]

Kannattaa huomioida, että jopa puolet testin tehneistä saa toisenlaisen tuloksen toisella testikerralla, eli testin tulos on kaikkea muuta kuin stabiili. Siinä voi sitten miettiä testin luotettavuutta.

Eikä kyse ole siitä, etteikö testin tekijä tuntisi itseään tai tekisi testin huolimattomasti. Ylipäätään persoonallisuuden piirteiksi lasketaan sellaiset suuhtellisen pysyvät ominaisuudet, jotka henkilö kokee kuuluvaksi itseensä. Siksi persoonallisuustestejä ei oikeastaan voi tehdä väärin, jos testin tekijä ymmärtää kysymykset ja jos tekijällä ei ole voimakkaasti minuutta vääristävää häiriötä tai sairautta.

[/quote]

Ja edelleenkin, ne testit antaa todennäköisyyksiä. Esim. että 90% todnäk olet VWXY ja 9% todnäk ZÅÄÖ ja 1% todnäk ABCD. Todennäköisyys olla ABCD on pieni, mutta voit silti olla ABCD, jos se muuten tuntuu sinuun sopivan. Ei sitä testiä voikaan tehdä väärin.

Olen kyllä tehnyt muitakin persoonallisuustestejä, sellaisia jotka perustuvat laajempiin väestötutkimuksiin, ja mielestäni niiden anti on ollut yksilön kannalta ihan diibadaabaa, tyyliin että ihmiset voidaan jakaa erilaisiin suhteellisen stabiileihin luokkiin sen mukaan mitä he vastaavat kysymykseen "pidätkö ruusuista". Eli kun vastaan että pidän ruusuista, testi ilmoittaa minun kuuluvan luokkaan joka todennäköisimmin ostaisi ruusun mennessään kukkakauppaan ja minunkaltaisia ihmisiä löytyy suhteessa eniten Oslosta ja vähiten Novosibirskistä, jossa todennäköisimmin ostetaan tulppaaneja. Väestöä tutkittaessa sellaisista tiedoista varmaan onkin hyötyä ja MBTI:stä taas välttämättä ei, en kiellä.

Vierailija
62/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen INTJ, joka jo kertaalleen päätti olla hankkimatta lapsia. Pitkällisen harkinnan jälkeen muutin kuitenkin mieltäni, ja nyt 5 kk äitinä on olleet elämäni parasta aikaa. Olen oppinut mm. tunteista ihan mielettömästi. Lapsi on tasoittanut minulla INTJ-luonteen negatiivisia puolia hurjasti.

Olisin varmasti voinut elää onnellisen elämän lapsettomanakin, mutta ymmärrykseni elämästä olisi jäänyt huomattavasti vähäisemmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:31"]

Huomatkaa muuten, te keillä tulokset vaihtelee esim. INTJ ja INFJ, niin kyse ei ole siitä että olisitte "välimuotoa", vaan ette vain saa varmaa testitulosta. Siis voitte olla INTJ tai voitte olla INFJ, testi ei erota luultavasti koska testi on huono tai vastaatte miten sattuu (niinhän ihmiset tekee).

[/quote]

Öö.. ei.

Otetaan esimerkiksi tämä F:n ja T:n erotusyritys ketjusta (itse satun olemaan nimenomaan näiden "rajatapaus"):

... yksi tapa erotella F:n ja T:n tyypit on miettiä tekisikö ihminen jotakin, joka tuntuu pahalta, jos sille teolle on kuitenkin hyvä, järjellinen perustelu. F-tyyppi ei tekisi, hänestä se mikä tuntuu hyvältä tai pahalta on oltava oikein tai vastaavasti väärin. Tämä päätöksentekosysteemi on hällä toiminut hänen elämänsä aikana hyvin ja hän osaa sitä käyttää. T-tyyppi voi niitä sisäisiä tai ryhmän tuntoja punnita, mutta jos jollekin ristiriitaiselle asialle on järjellinen peruste, T-tyyppi ohittaa tunteet päätöksenteossa vaikka voi ristiriidan kuitenkin noteerata.

Minä toimin toisinaan tietoisesti vastoin omia tunteitani (siis silloin kun on olemassa hyvä perustelu toimia toisin), koska haluan saada tietoa siitä, kuinka tarkasti ja luotettavasti tunteeni ohjaavat minua oikeaan suuntaan. Uskon tunnereaktioiden kuuntelemiseen elämänstrategiana vahvasti, mutta samalla hyväksyn että niihin vaikuttavat myös omat, virheelliset ennakkokäsitykset asioista ja vaikka mitkä muut tekijät, joiden johdosta tunnereaktio voi ohjata myös väärään suuntaan. Kontrolloin tämän ilmiön aiheuttamaa  haittaa elämässäni keräämällä dataa, ts. vaihtelemalla T- ja F reaktioiden välillä ja analysoimalla tuloksia. 

Olenko mielestäsi F vai T?

[/quote]

Totta kai teet noin, koska et ole tyhmä. Ei kukaan pärjää elämässä sillä että on vain yksi tapa toimia, vaan jokainen käyttää aivojen kapasiteettia parhaalla mahdollisella tavalla...

Jos koet olevasi INFJ tai INTJ, niin sinun vahvin funktio on Ni, toiseksi vahvin joko Te tai Fe ja kolmanneksi vahvin sitten vastaavasti Fi tai Ti. Kyse ei ole niin paljon siitä "käytätkö F vai T funktiota", käytät kyllä molempia, vaan tuntuuko sinusta tutummalta Te ja Fi kuvaukset (INTJ) vai Fe ja Ti kuvaukset (INFJ). Sen lisäksi voisit ehkä selvittää mitkä on sellaisia asioita jotka aiheuttaa sinulle ahdistusta ja miten toimit tai ajattelet silloin kun olet stressaantunut. Minä en osaa, mutta joku taitavampi voisi niiden taipumusten pohjalta saada lisätietoa. Ne funktiot ei ole työkaluja tai käytöksiä, vaan ehkä voisi ajatella enemmänkin näkökulmina tms.

Mitä kirjoitit kuulostaa kyllä enempi INTJ:n järkeilyltä siksikin, että puhut tunnereaktioista jotka saattaa ohjata sinua, eli voisin arvella että ulkoiset tunteisiin tai arvoihin liittyvät asiat vaikuttaa sinuun jossain määrin ja koet jotakin sisäistä heilahdusta asemastasi, jotakin jota voit sitten analysoida taas. Ainoat tunnereaktiot jotka huomaan ja jotka minuun selvästi vaikuttaa (Ti ja Fe), on sellaiset kun koen että joku käyttäytyy sosiaalisessa tilanteessa kömpelösti ja riitaa haastavasti, ilmoittamalla jotakin omia mielipiteitään jotka on ryhmän mielipidettä vastaan tai ilmoittamalla ne tavalla, joka ärsyttää ihmisiä. Jos se on joku läheinen ihminen, mulle tulee heti tarve selitellä sovittelevasti, että "niin siis hän tarkoittaa varmaankin että..." Myöskään en käsitä ollenkaan, että joku ristiriitatilanne voi vaikuttaa ihmisten väleihin pidempäänkin, miksei ne vain yritä nähdä toisen näkökulmaa.

Vierailija
64/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vielä senkin, että uskon että -NT- nainen herkästi voi muistuttaa tai kokea olevansa "oikeasti" tai "puoliksi" NF-tyyppiä, ihan siksi että naisilta odotetaan sellaista tunteellisuutta tai jotakin herkkyyttä. Nainen joutuu kehittämään sellaisia puolia itsessään, joita miehenä ei ehkä tarvitsisi, tai joutuu sen haasteen eteen nuorempana. En tiedä voiko sanoa että sitä oppii feikkaamaan sellaisia piirteitä, joita sukupuoleen liitetään, ehkä sitä oikeasti kehittää sitä itselleen epätyypillisempää funktiota vahvemmaksi kuin miehenä kehittäisi. Silti ero oikeasti -NF-tyyppeihin on suuri, NF:llä on se tunnepuoli niin paljon vahvemmin hallussa. JA silti, vaikka INTJ olisi kehittänyt sitä äffäänsä, hänestä ei tule INFJ vaan hän on sitten vain Fi-funktioltaan vähän vahvempi. INFJ:n funktiot ja niiden suunnat kun oli Ni, Fe ja Ti.

Vierailija
65/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 20:16"]

Mä olen INTJ, joka jo kertaalleen päätti olla hankkimatta lapsia. Pitkällisen harkinnan jälkeen muutin kuitenkin mieltäni, ja nyt 5 kk äitinä on olleet elämäni parasta aikaa. Olen oppinut mm. tunteista ihan mielettömästi. Lapsi on tasoittanut minulla INTJ-luonteen negatiivisia puolia hurjasti.

Olisin varmasti voinut elää onnellisen elämän lapsettomanakin, mutta ymmärrykseni elämästä olisi jäänyt huomattavasti vähäisemmäksi.

[/quote]

Mitä ominaisuuksia sä pidät INTJ-luonteen negatiivisina puolina?

Itse myös INTJ:nä en koe niitä olevan, muita kuin jatkuva ulkopuolisuuden tunne.

Vierailija
66/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen INTJ ja minulla on yksi lapsi. Lapsenhankinta oli kyllä todella pitkällisen pohdinnan ja punninnan tulos. Useamman vuoden ajan mietin varmaan päivittäin, haluanko oikeasti lasta vai en.

Vierailija
67/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, minulle persoonallisuustestit antavat vaihtelevasti INTJn ja ENFJn, joten... :D Olen siis vela.

Vierailija
68/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, tässä ihan hauska kuvaus INTJ:stä ja INFJ:stä huvipuistossa:

INTJ

That kid's about to drop his slushie, aaaaand yep! There it goes! (Ni) That's what happens when you try to carry six different things, you idiot. Why don't people know how many things they can carry? You've been with your body this long, and you still don't know how many things you can carry at once? (Te) It drives me crazy! (Fi) Assess the situation before you attempt something (Se)

INFJ

That kid's about to drop his slushie, aaaaand yep! There it goes! (Ni) He was really excited to be in line for the bumper cars first, and had to grab everything and carry it all with him, and splat! Spilled slushy. No surprise there. I can understand his excitement, (Fe) But it should be a lot easier if you carry things one at a time. (Ti) People should pay attention to their surroundings (Se)

Molemmat ennustaa saman tilanteen, mutta INTJ painottaa järkeä ja jopa henkilökohtaisesti ärsyyntyy toisen typeryydestä. INFJ:n ensireaktio on samaistua siihen epäonniseen lapseen ja lapsen tunteisiin.

Vierailija
69/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:37"]

Muuten, tässä ihan hauska kuvaus INTJ:stä ja INFJ:stä huvipuistossa:

INTJ

That kid's about to drop his slushie, aaaaand yep! There it goes! (Ni) That's what happens when you try to carry six different things, you idiot. Why don't people know how many things they can carry? You've been with your body this long, and you still don't know how many things you can carry at once? (Te) It drives me crazy! (Fi) Assess the situation before you attempt something (Se)

INFJ

That kid's about to drop his slushie, aaaaand yep! There it goes! (Ni) He was really excited to be in line for the bumper cars first, and had to grab everything and carry it all with him, and splat! Spilled slushy. No surprise there. I can understand his excitement, (Fe) But it should be a lot easier if you carry things one at a time. (Ti) People should pay attention to their surroundings (Se)

Molemmat ennustaa saman tilanteen, mutta INTJ painottaa järkeä ja jopa henkilökohtaisesti ärsyyntyy toisen typeryydestä. INFJ:n ensireaktio on samaistua siihen epäonniseen lapseen ja lapsen tunteisiin.

[/quote]

Tämä pätee ainakin minuun. Olen INTJ, ja ärsyynnyn päivittäin esimerkiksi tämän palstan vanhempien typeryydestä.

Vierailija
70/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:14"]

[/quote]

Itse myös INTJ:nä en koe niitä olevan, muita kuin jatkuva ulkopuolisuuden tunne.

[/quote]

Tietty itsekkyys, ylimielisyys, pakeneminen oman pään sisään. Kirjoitin tarkoituksella minulla, eihän me kaikki tietenkään identtisiä olla.

Vierailija
71/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:14"]

[/quote]

[/quote]

Tietty itsekkyys, ylimielisyys, pakeneminen oman pään sisään. Kirjoitin tarkoituksella minulla, eihän me kaikki tietenkään identtisiä olla.

[/quote]

Ja jatkan vielä, ollaanhan me aika tunteettomia k*päitä noiden emotionaalisempien persoonien näkökulmasta. En minä pidä sitä positiivisena.

Vierailija
72/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, nörttihoroskoopit! Tää nettitesti sano mulle että oon tosi herkkä ja älykäs ja siis ihan johtaja-ainesta niinku joku Einstein tai se Amerikkalainen pressa, onks muita uniikkeja lumihiutaleita kokoontunut vauvapalstalle?

Vierailija
73/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:55"]

Jee, nörttihoroskoopit! Tää nettitesti sano mulle että oon tosi herkkä ja älykäs ja siis ihan johtaja-ainesta niinku joku Einstein tai se Amerikkalainen pressa, onks muita uniikkeja lumihiutaleita kokoontunut vauvapalstalle?

[/quote]

No eihän ne sitä meinaa. Mitä uniikkia on olla yksi 16 arkkityypistä. Minä ja muutama sata miljoonaa tälläkin hetkellä maapallolla vaikuttavaa ihmistä...

Vierailija
74/107 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lisään: itsenäisesti ajatteleva, älykäs ja herkkä ihminen kyseenalaistaisi ensinnäkin tuon testin tulokset ja toisekseen tämän valtavan egoilun ja rinkirunkkauksen, kun kaikki av-mammat ja lautajonnet ja muut elämäänsä kyllästyneet nettitestejä ruksivat hörhöt ovat sitä superälykästä ja superherkkää harvinaista johtajaeliittiä.

Vierailija
75/107 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:02"]

[/quote]

Lisään: itsenäisesti ajatteleva, älykäs ja herkkä ihminen kyseenalaistaisi ensinnäkin tuon testin tulokset ja toisekseen tämän valtavan egoilun ja rinkirunkkauksen, kun kaikki av-mammat ja lautajonnet ja muut elämäänsä kyllästyneet nettitestejä ruksivat hörhöt ovat sitä superälykästä ja superherkkää harvinaista johtajaeliittiä.

[/quote]

Ei kyllä se harvinaisempi ja johtajatyyppinen on ENTJ. Eikä INTJ ole superherkkä, älykäs voi kyllä olla mutta niin voi muutkin tyypit olla.

Vierailija
76/107 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju :DDD Ei sais nauraa jos nää 'arkkityypit' oikeasti teitä auttaa hahmottamaan keitä olette ja miksi muut toimii niin kuin toimii, mut silti :'D

Vierailija
77/107 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 01:09"]

Tää ketju :DDD Ei sais nauraa jos nää 'arkkityypit' oikeasti teitä auttaa hahmottamaan keitä olette ja miksi muut toimii niin kuin toimii, mut silti :'D

[/quote]

Itkeähän tässä ennemminkin pitäisi, joku on vapaaehtoisesti valmis lokeroimaan itsensä johonkin ahtaaseen arkkityyppiin ja elää jotain itseään toteuttavaa ennustusta. Siinä menee monelta hyviäkin juttuja sivu suun. Firmaa täytyy silti ihailla, hyvin ovat tuotteistaneet testin, joka ei muille kelvannut ja tekevät nyt sillä hyvää tulosta. 

Aiemmin mainittu nörttihoroskooppi on kyllä ihan hyvä kiteytys.

Vierailija
78/107 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 01:23"]

Aiemmin mainittu nörttihoroskooppi on kyllä ihan hyvä kiteytys.

[/quote]

Jep, näkee siitäkin, että 90% näistä jotka eniten asiasta kohkaa, on jotain Ixxx tyyppejä.

T: INTP, jonka mielestä on melko paljonpuhuvaa, että 90% aiheeseen liittyvästä "tutkimuksesta" on suoraan tai välillisesti sidoksissa yhteen ja tiettyyn kaupalliseen toimijaan

Vierailija
79/107 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:48"]INTJ:t ovat introvertteja, järjestelmällisiä, älyllisiä ja itsensä ja arvonsa hyvin tuntevia. -ap [/quote] Tai sellaisiksi itseään luulevat. Olisihan se nyt syvä järkytys, jos ei voisi väittää olevansa älyllinen. [/quote] Kyllä INTJt ovat ennemmin älyllisiä kun tunteellisia. Sitä se T ennustaa. -ap

[/quote]

Olet ymmärtänyt koko T- F - jatkumon väärin. Kyse on päätöksenteon motivaatiosta, ei älyllisyydestä tai tunteellisuudesta, jotka on pinnallisia kuvauksia ehkä haasteellisimmasta MBTI-sektorista. Sitä paitsi tunne ja äly eivät sulje toisiaan pois. Jos katsot muita sektoreita, ne koskevat toisensa poissulkevia ominaisuuksia ja niin kuuluisi T-F- jatkumonkin olla. T liittyy useimmiten suorapuheisuuteen ja asioiden laittamiseen ihmisten edelle. Asiat voidaan sanoa suoraan ja ihmetellä miksi joku pahoitti mielensä. F liittyy tunteiden huomioiseen päätöksentekotilanteessa, jolloin asiasta sanottaessa pyritään huomioimaan vastapuolen tunteet ja pehmentää viesti sen mukaisesti. Päätöksentekotilanne voi olla myös vaikka auton tai talon osto. T tekee kaavamaisen listan plussia ja miinuksia ja laskee ne yhteen ja valitsee sen, joka sai eniten plussia. F saattaa yhtä lailla kirjata plussia ja miinuksia, mutta viime kädessä ratkaisee se, tuntuuko auto jotenkin omanlaiselta sitä ajaessa tai tuntuuko talo kodilta.

Kriisitilanteissa T:stä tulee hermoheikko, epälooginen ja ailahtevainen, koska tunteiden hallitseminen on haasteellisempi alue ja se korostuu stressitilanteissa. F sen sijaan muuttuu kylmäksi ja kovaksi ollessaan ahtaalla, ladellen faktoja jopa julmaan sävyyn. Tunteita huomioimaton asiapuhe on F:llä heikompi alue, jolloin se menee sitten vastaavasti överiksi kuin T:n tunteilu.

Vierailija
80/107 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 03:27"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:48"]INTJ:t ovat introvertteja, järjestelmällisiä, älyllisiä ja itsensä ja arvonsa hyvin tuntevia. -ap [/quote] Tai sellaisiksi itseään luulevat. Olisihan se nyt syvä järkytys, jos ei voisi väittää olevansa älyllinen. [/quote] Kyllä INTJt ovat ennemmin älyllisiä kun tunteellisia. Sitä se T ennustaa. -ap

[/quote]

Olet ymmärtänyt koko T- F - jatkumon väärin. Kyse on päätöksenteon motivaatiosta, ei älyllisyydestä tai tunteellisuudesta, jotka on pinnallisia kuvauksia ehkä haasteellisimmasta MBTI-sektorista. Sitä paitsi tunne ja äly eivät sulje toisiaan pois. Jos katsot muita sektoreita, ne koskevat toisensa poissulkevia ominaisuuksia ja niin kuuluisi T-F- jatkumonkin olla. T liittyy useimmiten suorapuheisuuteen ja asioiden laittamiseen ihmisten edelle. Asiat voidaan sanoa suoraan ja ihmetellä miksi joku pahoitti mielensä. F liittyy tunteiden huomioiseen päätöksentekotilanteessa, jolloin asiasta sanottaessa pyritään huomioimaan vastapuolen tunteet ja pehmentää viesti sen mukaisesti. Päätöksentekotilanne voi olla myös vaikka auton tai talon osto. T tekee kaavamaisen listan plussia ja miinuksia ja laskee ne yhteen ja valitsee sen, joka sai eniten plussia. F saattaa yhtä lailla kirjata plussia ja miinuksia, mutta viime kädessä ratkaisee se, tuntuuko auto jotenkin omanlaiselta sitä ajaessa tai tuntuuko talo kodilta.

Kriisitilanteissa T:stä tulee hermoheikko, epälooginen ja ailahtevainen, koska tunteiden hallitseminen on haasteellisempi alue ja se korostuu stressitilanteissa. F sen sijaan muuttuu kylmäksi ja kovaksi ollessaan ahtaalla, ladellen faktoja jopa julmaan sävyyn. Tunteita huomioimaton asiapuhe on F:llä heikompi alue, jolloin se menee sitten vastaavasti överiksi kuin T:n tunteilu.

[/quote]

Noi täällähän tuo kirjoittamani on oikein pähkinänkuoressa: "Don't confuse Feeling with emotion. Everyone has emotions about the decisions they make. Also do not confuse Thinking with intelligence." Unohtakaa siis tunteellisuus ja älyllisyys. Ne EIVÄT ole T-F jatkumon todelliset elementit.

http://www.myersbriggs.org/my-mbti-personality-type/mbti-basics/thinking-or-feeling.htm