Voiko asunnon myydä itsekin, ilman LKV välittäjää?
Kyseessä kerrotaloasunto eli asunto-osake. Millaista turvaa LKV (laillistettu kiinteistövälittäjä) käyttö myynnissä luo mahdollisten oikeudenkäyntien osalta? (virhe asunnossa, home-ongelma tms.). LKV-palkkiot tuntuvat aika korkeilta, kuvathan voi ottaa itsekin esim. kännykällä ja siivota?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välittäjää ole pakko käyttää. Rajaa vain aika paljon potentiaalisia ostajia pois kun myy itse.
Miksi rajaa pois?
Hyvin moni ostaja ei halua asioida omistajan kanssa. Vaikka välittäjä ei käytännössä juuri mistään juridisesti vastaakaan, on hän kuitenkin neutraalimpi taho myymään asuntoa kuin omistaja itse. Enpä itsekään edes harkitsisi omistajan itse kauppaamaa asuntoa, ja olen kuullut samaa hyvin monelta muultakin. Mutta kannattaahan sitä tietty yrittää jos rahaa pitää yrittää säästää, saattaa se ostaja hyvällä säkällä niinkin löytyä.
Oma kokemus on päinvastainen. Ostimme talon ja mieluummin olisimme asioineet omistajan kuin välittäjän kanssa. Välittäjä ei osannut vastata kysymyksiin, vaan joutui ottamaan yhteyttä omistajaan. Vastausten saamiseen meni päivä tai pari, mutta omistajalta ne olisi saanut heti. Omistajalta olisi voinut saada monia hyödyllisiä tietoja. Välittäjältä niitä oli turha kysellä.
Lisäksi kaupanteko oli hidasta. Ostopäätöksestä meni kolme viikkoa kauppakirjojen allekirjoitukseen. Oman talon mmyimme itse. Kaupanteko onnistui alle viikossa ostajan ostopäätöksen jälkeen. Kauppakirjat allekirjoitettin kaupanvahvistajan toimistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasuntoa ei kannata yrittää myydä itse, myyntritapahtuma on monimutkainen ja kauppakirjaan voi pujahtaa virheitä. Elikkä LKV-välittäjää kannattaa käyttää, vatrsinkin epäselvissä myynneissä.
Höpöhöpö! Kerrostaloasunnon myynti on niin helppoa.
Tämä. Kerrostaloasunto on kasa taloyhtiön osakkeita. Vastuut ovat hyvin pienet.
Omakotitalon kohdalla paperityöt ovat isommat, mutta ei siinäkään mitään ihmeellistä ole.
Oleellisinta on kuitenkin, pystyykö välittäjä oikeasti saamaan paremman hinnan kuin itse saisi. Ja jopa niin paljon paremman, että kattaa kaikki kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me myytiin viime vuonna välittäjän kautta kolmio, saatiin voittoa yli 100 000 euroa viiden vuoden asumisen jälkeen. Välittäjä teki "helppoa rahaa" 10 000 e, mutta ei haitannut meitä, sillä saimme kuitenkin enemmän kuin itse myymällä, koska emme olisi koskaan lähteneet pyytämään niin paljon. Siitäkin huolimatta että meillä toki oli useamman välittäjän arvio asunnosta. Tämä yksi vaan päätti lähteä aika korkean pyynnin kanssa liikkeelle ja se sitten kannattikin. Toki bonusta pienten lasten kanssa oli myös että kuvat, esitteet ja näytöt hoituivat siinä sivussa ilman omaa työpanosta.
Minun kokemukseni mukaan välittäjät saattavat ensi luvata ison hinnan, sitten kun talo ei menekään kaupaksi ja välityssopimus on mukavasti taskussa kolmeksi kuukaudeksi, aletaan suostutella hyväksymään pyyntihinta.
Tätä mietittiin että näin voi käydä. Myynnillä ei ollut kuitenkaan kiire, niin päätettiin että annetaan tämän välittäjän yrittää, lähtöhinta oli yli 50 000 enemmän kuin toiseksi korkeimmassa arviossa, joten varaa vähän tiputtaakin oli. Ei ihan sitä saatu mutta kuitenkin huomattavasti enemmän kuin tuo alempi arvio. Itsellä ei olisi ollut pokkaa lähteä myymään tuolla hinnalla. Toki oli ehkä tuuriakin mukana, että oikea ostaja sattui paikalle ja kämppä oli viikossa myyty.
Vierailija kirjoitti:
Itse maksan ihan mielelläni palveluista. Avaimet käteen sopii tässäkin itselleni parhaiten, keskityn mielummin omaan päivätyöhöni kuin asuntokauppaan.
Itse kun en asuntokauppaa käy edes joka vuosikymmen, niin jos lasken, että palkkio tästäkin talosta olisi sen 25.000 e, niin todellakaan a) ei vielä haittaa päivätöitä b) säästyneillä rahoilla ostan vaikka auton, tai teetän uuteen asuntoon täydellisen remontin.
Veikkaanpa, että tuo lainaamani kommentti oli kiinteistönvälittäjän kirjoittama.
Asunto-osakkeen myynti on irtaimen kauppaa, joten siinä ei tarvitse kaupanvahvistajaa. Ota malliksi se teidän kauppakirja ja tee uusi sen mukaan.
Jos käyttää välittäjää ja ilmenee virhe asunnossa, niin onko välittäjällä jokin vakuutus?
Osaatko tarvittaessa virtualisoida digitaalisesti sisustuksen itse?
Osaatko MYYDÄ kuinka hyvin itse?
Tunnetko kaikki taloyhtiön menneisiin ja tuleviin remontteihin liittyvät tiedot kuinka tarkasti ja ylipäätänsä taloyhtiöiden lainsäädäntöön liittyvät asiat?
Vertaa ammattivälittäjien NPS-lukuja... Parhaimmilla huitelee jossain reippaasti yli 90 prosentissa.
Ja jo 75 prosenttia pidetään alalla hyvänä.
Nyt kun itsellä on kokemusta ammattivälittäjästä, niin voin suoraan sanoa, että itse olisin ollut ihan kädetön, mutta toki joku muu voi osata itsekin....
Kyllä ammattitaitoista välittäjää tarvitaan noin isoissa kaupoissa.
Kysymys on vaan siitä, että ovatko kymppitonnien palkkiot mitenkään kohtuullisia?
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan ainoa ongelma voi olla osakekirja, jotka nykyään ovat sähköisiä. Minulle ei ole selvinnyt, miten sähköinen osakekirja siirretään henkilöltä toiselle.
Teen tuota pankissa työkseni asiakkaiden puolesta. Täyttää simppelin lomakkeen nimeltä omistusoikeuden reksiteröinti ja lähettää sen Maanmittauslaitokselle. Muistaa laittaa tarvittavat liitteet. Jos osakekirja sähköistetään (osakekirja on sähköistettävä kaupan yhteydessä, jos yhtiön osakeluettelo on sähköinen), pitää liittää alkuperäinen kirjallinen osakekirja siirtomerkintöineen Maanmittarille. Hinta pankilta about satasen työstä, jonka asiakas itse tekisin parissa minuutissa. Jos tuosta ei selviä, niin ymmärrän miksi ihmiset käyttävät LKV välittäjiä.
Nimenomaan osakehuoneisto on helppo myydä itse. Kauppakirjalomakkeita ja esisopimuksia löytyy esimerkiksi oikotieltä. Tilaat vain isännöitsijän todistuksen ja otat siitä kopioita näytölle. Puhun kokemuksesta. Olen itse myynyt. Olen käyttänyt myös mallina edellisiä kauppakirjoja.