Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko asunnon myydä itsekin, ilman LKV välittäjää?

Vierailija
31.01.2022 |

Kyseessä kerrotaloasunto eli asunto-osake. Millaista turvaa LKV (laillistettu kiinteistövälittäjä) käyttö myynnissä luo mahdollisten oikeudenkäyntien osalta? (virhe asunnossa, home-ongelma tms.). LKV-palkkiot tuntuvat aika korkeilta, kuvathan voi ottaa itsekin esim. kännykällä ja siivota?

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välitysliikkeen käytön hyöty tulee siitä että kauppakirjat tulee tehtyä oikein. Lisäksi kaupassa tarvitaan joka tapauksessa henkilö jolla on kaupanvahvistajan oikeus, sellainen löytyy useimmista välitysliikkeistä.

Kauppakirjat voi tehdä pankissa, tulee huomattavasti halvemmaksi kuin välittäjä.

Tai ihan kellä lakimiehellä, maksaa muutaman satasen tonnien sijaan - puhumattakaan jostain lähemmäksi kymppitonnista varainkin, kun asunto myy itse itsensä.

Tyhmä se on joka maksaa, fiksu se joka uskaltaa pyytää. Max 500e voisin maksaa välittäjälle.

Vierailija
22/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välitysliikkeen käytön hyöty tulee siitä että kauppakirjat tulee tehtyä oikein. Lisäksi kaupassa tarvitaan joka tapauksessa henkilö jolla on kaupanvahvistajan oikeus, sellainen löytyy useimmista välitysliikkeistä.

Plus eukalyptuksen oksa unohtuu helposti muuten kuvasta.

Ja leikkuulauta ja rosmariinin oksat ja sormisuolakippo ja kirkas öljypullo.

Nii-in, riskit ovat isot. Voi unohtua asetella kengät eteiseen ja kylpytossut kylpyhuoneeseen. Ja mitä jos laittaa vahingossa kuvan keittiöstä, eikä tiskipöydällä olevasta ruskeasta saippuapullosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppakirjat voi tehdä pankissa, tulee huomattavasti halvemmaksi kuin välittäjä.

Juuri näin - varsinkin jos kauppaan tarvitaan lainaa. Pankki kyllä katsoo että asunto vaihtaa oikein omistajaa, ja yleensä osakekirjat siirtyvät heille samalla pantiksi.

Vierailija
24/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi. Jopa kiinteistön voi, vaikka se on hankalampaa.

Vierailija
25/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein niin että hommasin kaikki tarvittavat asiakirjat, otin valokuvat (10x paremmat mitä välittäjät ottaisi kännykkäkamerallaan), tein ilmot nettiin, tein myyntiesitteen (olen rakennusalalla töissä niin siitäkin tuli 10x tarkempi kuin välittäjän sutaisema puolen sivun esite), järjestin näytöt ja tilasin välittäjältä ainoastaan kauppakirjan tekemiset. Maksoi 500e, sen 3500e sijasta. Välittäjä ei ole vastuussa siitä, mitä sinä kerrot kaupassa hänelle tai ostajalle. Jos valehtelet, ei välittäjä vastaa, jos et kerro home-epäilystä välittäjälle, ei välittäjä vastaa. Myyjä vastaa kaupan virheistä, ei välittäjä. Turha maksaa niille.

Vierailija
26/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasuntoa ei kannata yrittää myydä itse, myyntritapahtuma on monimutkainen ja kauppakirjaan voi pujahtaa virheitä. Elikkä LKV-välittäjää kannattaa käyttää, vatrsinkin epäselvissä myynneissä.

Kerrostaloasunnon myynti on yksinkertainen toimenpide, omakotitalon vaikeampaa ja monimutkaista.

Vierailija
27/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kukkakimppu jokaiselle pöydälle ja ikkunalaudalle, ruskea saippuapullo, avattu sisustuslehti pöydälle, kahvikupit ja rottinkinen tarjotin ja lauteille pyyhkeet ja palasaippua. Jokainenhan saippuoi itsensä saunassa, joten on ostajan helpompi kuvitella itsensä saippuoimaan itseään lauteille.

Vierailija
28/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasuntoa ei kannata yrittää myydä itse, myyntritapahtuma on monimutkainen ja kauppakirjaan voi pujahtaa virheitä. Elikkä LKV-välittäjää kannattaa käyttää, vatrsinkin epäselvissä myynneissä.

Asunto-osakkeen nimenomaan voi myydä itse paljon helpommin kuin kiinteistön. Myyjän vastuu on siinä huomattavasti pienempi kuin okt:ssa, koska osakas omistaa, ja niinollen vastaa, käytännössä vain sisäpinnat.

Olen myynyt kt-osakkeen, ja kauppakirjankin laadin itse netistä ladattuun valmiiseen pohjaan. Ei ollut vaikeaa, eikä kauppakirjaan mitään virheitä pujahda, kun ajatuksella tekee. Luonnos kannattaa hyväksyttää ostajalla ennen kaupantekoa ja luonnollisesti aukikirjoittaa kaikki viat ja virheet, mitä asunnossa on.

Vierailija
29/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Juuri toisin päin. Talon myyminen itse on riski, asunnon turvallista ja helppoa. Ainoa ongelma on palvelujaan tyrkyttävien välittäjien pois huiskiminen.

Mikä edes on ”epäselvä myynti”?

Hyvän ja pätevän kauppakirjamallin saa pikkurahalla, ja pankki neuvoo muussa.

Vierailija
30/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt siitä huomattavasta tiedä. Välittäjän palkkio on siinä suunnilleen kaksi ja puoli tuhatta euroa. Pankkilakimiehen palkkiokin useita satasia. Välittäjän hintaan kuuluu paljon sellaista mitä itse myymällä jää tekemättä.

Vierailija
31/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö! Kerrostaloasunnon myynti on niin helppoa.

Nimenomaan, osakkeen myynti on helppoa jos olet asunut normaalisti, etkä ole rikkonut tahallaan mitään tai tehnyt luvattomia remppoja. Kosteudesta (jos sitä löytyy) vastaa yhtiö, omakotitalossa myyjä.

Olen itse myynyt rivariasuntoni ja omakotitaloni. Hyvin meni molemmat. Pankista saa kaupanvahvistajan, ja niitä on myös yrittäjänä. Ei mitään vaikeutta ja jää rahat itselle. Han turha ammattikunta nämä välittäjät, nykyään saa oman ilman etuoveen jne.

Vierailija
32/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt siitä huomattavasta tiedä. Välittäjän palkkio on siinä suunnilleen kaksi ja puoli tuhatta euroa. Pankkilakimiehen palkkiokin useita satasia. Välittäjän hintaan kuuluu paljon sellaista mitä itse myymällä jää tekemättä.

Esimerkiksi mitä?

Ihan turhaa maksaa jollekin välittäjälle.

Vierailija
33/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasunnon myynti on yksinkertainen toimenpide, omakotitalon vaikeampaa ja monimutkaista.

Helppoa olimolemmat, olen nuorena myynyt rivarikotini ja sitten möin taloni. Ei mitään vaikeutta, näyttö oli la ja su, kolmen viikon kuluttua olin jo tyhjentänyt ison taloni ja ostanut itselleni kolmion uudesta talosta.

Vierailija
34/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välityspalkkio riippuu asunnon hinnasta ja voi olla erittäin paljon isompi. Esim Bo Välityspalkkio myyntitoimeksiannoista on 4,96 % kohteen velattomasta kauppahinnasta, vähimmäispalkkio 3800 €. Tuosta voi laskea mitä maksaa esim 500.000 e asunnon myynti.

Vierailija
35/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käytännössä kauppakirjan allekirjoitussessio menee? Mistä tiedät ettei ole huijari mukaostamassa? Miten tunnistautumiset?

Vierailija
36/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten käytännössä kauppakirjan allekirjoitussessio menee? Mistä tiedät ettei ole huijari mukaostamassa? Miten tunnistautumiset?

Kaupanvahvistaja tarkastaa.

Vierailija
37/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupanvahvistaja tarkastaa.

Ei as oy myynnissä tarvita kaupanvahvistajaa. Osaako kukaan joka myynyt as oy:n sanoa tästä?

Vierailija
38/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teettekaupat pankissa ja rahat siirtyy ja sitten kauppa.

Vierailija
39/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein niin että hommasin kaikki tarvittavat asiakirjat, otin valokuvat (10x paremmat mitä välittäjät ottaisi kännykkäkamerallaan),

.

Höpsistä. Ainakin isot välitysliikkeet ostavat valokuvauksen freelancereilta, joilla on järjestelmäkamerat ja dronit ilmakuvia varten. Niitä työpaikkoja on silloin tällöin haussa. 

Etuovessa on tällä hetkellä noin 30 tuhatta asuntoa myynnissä. Siellä voi valita vain yksityisten myyjien asunnot ja niitä on noin kaksi tuhatta. Kuvien laatu hyvinkin kirjava. Vaikka täällä 99 % mammoista selittää myyvänsä itse, niin nuo lukumäärät kertovat totuuden siitä, kuin yleistä se on. 

Vierailija
40/112 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, kaupanvahvistaja tarvitaan kiinteistökaupassa Ei osakehuoneisto kaupassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä