Voiko asunnon myydä itsekin, ilman LKV välittäjää?
Kyseessä kerrotaloasunto eli asunto-osake. Millaista turvaa LKV (laillistettu kiinteistövälittäjä) käyttö myynnissä luo mahdollisten oikeudenkäyntien osalta? (virhe asunnossa, home-ongelma tms.). LKV-palkkiot tuntuvat aika korkeilta, kuvathan voi ottaa itsekin esim. kännykällä ja siivota?
Kommentit (112)
Itse maksan ihan mielelläni palveluista. Avaimet käteen sopii tässäkin itselleni parhaiten, keskityn mielummin omaan päivätyöhöni kuin asuntokauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sori vaan, mutta eikö koko ketju kierrä sitä asian ydintä?
Itsekin vastustan korkeita palkkioita, koska esim. 800 000 euron omakotitalosta laskennallinen palkkio on 40 000 € !!!
Eikö heidän pääargumenttinsa ole, että he pystyvät saamaan kohteesta palkkionsa verran paremman hinnan ?
Eli ostajankin kannattaa ostaa muulta kuin välittäjän kautta.
Juuri näin: jos uskaltaa omistajalta suoraan ostaa, niin todennäköisesti säästää ja paljon. Moni ei uskalla.
Jos myyjä puolestaan uskoo, että välittäjä saa vaikka sen 5 % paremman hinnan, niin sittenhän kaikki myyntipalvelut saa ilmaiseksi, koska ostaja joutuu lopulta niiden maksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitysliikkeen käytön hyöty tulee siitä että kauppakirjat tulee tehtyä oikein. Lisäksi kaupassa tarvitaan joka tapauksessa henkilö jolla on kaupanvahvistajan oikeus, sellainen löytyy useimmista välitysliikkeistä.
Kauppakirjat voi tehdä pankissa, tulee huomattavasti halvemmaksi kuin välittäjä.
En nyt siitä huomattavasta tiedä. Välittäjän palkkio on siinä suunnilleen kaksi ja puoli tuhatta euroa. Pankkilakimiehen palkkiokin useita satasia. Välittäjän hintaan kuuluu paljon sellaista mitä itse myymällä jää tekemättä.
Esimerkiksi mitä?
Ihan turhaa maksaa jollekin välittäjälle.Ei ole turhaa ainakaan siinä tapauksessa, että asuu itse eri kaupungissa kuin missä myytävä asunto on. Meillä on pian tämä tilanne.
Miksette myy kun vielä asutte?
Ei asuta siinä. Kyseinen asunto on mieheni perimä, se vaan pitää tyhjentää ensin ennen kuin päästään myymään. Eräät tietyt viivästykset ovat vain estäneet sen tekemisen, mutta toiveena on, että viimeistään maaliskuun lopulla se on myynnissä. Ja kun asumme eri kaupungissa kuin missä asunto on, se menee välittäjän myytäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee kiinteistövälittäjät, jotka eivät osaa kielioppia. Yhdyssanavirheitä ja pilkun väärinkäyttöä.
Juuri tänään luin ilmoituksen jossa oli iso lista tulevia isoja remppoja ja esittelytekstinä oli "asu ilman remonttihuolia!"
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasuntoa ei kannata yrittää myydä itse, myyntritapahtuma on monimutkainen ja kauppakirjaan voi pujahtaa virheitä. Elikkä LKV-välittäjää kannattaa käyttää, vatrsinkin epäselvissä myynneissä.
Olen aina myynyt itse kerrostaloasunnon. Aina tarkoittaa tapauksessani kolme kertaa. Jos on helposti kaupaksi menevä kohde, ei ole mitään järkeä maksaa välittäjälle. Kauppakirjapohjan voi halutessaan tarkistuttaa juristilla.
Myyntitapahtuma on yksinkertainen. Kun ostaja ja myyjä ovat päässeet sopuun hinnasta, varataan aika ostajan pankkiin, jossa kauppakirja allekirjoitetaan ja rahat siirretään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitysliikkeen käytön hyöty tulee siitä että kauppakirjat tulee tehtyä oikein. Lisäksi kaupassa tarvitaan joka tapauksessa henkilö jolla on kaupanvahvistajan oikeus, sellainen löytyy useimmista välitysliikkeistä.
Kauppakirjat voi tehdä pankissa, tulee huomattavasti halvemmaksi kuin välittäjä.
En nyt siitä huomattavasta tiedä. Välittäjän palkkio on siinä suunnilleen kaksi ja puoli tuhatta euroa. Pankkilakimiehen palkkiokin useita satasia. Välittäjän hintaan kuuluu paljon sellaista mitä itse myymällä jää tekemättä.
Esimerkiksi mitä?
Ihan turhaa maksaa jollekin välittäjälle.Ei ole turhaa ainakaan siinä tapauksessa, että asuu itse eri kaupungissa kuin missä myytävä asunto on. Meillä on pian tämä tilanne.
Miksette myy kun vielä asutte?
Ei asuta siinä. Kyseinen asunto on mieheni perimä, se vaan pitää tyhjentää ensin ennen kuin päästään myymään. Eräät tietyt viivästykset ovat vain estäneet sen tekemisen, mutta toiveena on, että viimeistään maaliskuun lopulla se on myynnissä. Ja kun asumme eri kaupungissa kuin missä asunto on, se menee välittäjän myytäväksi.
Jos asuu kauempana onkin vaikea myydä itse. Niihin matkoihin menee nopeesti satasia jos käy näyttämässä kaikille erikseen. Vaikka kuinka yrittäisi niputtaa niitä käyntejä.
Itse en ostaisi suoraan myyjältä. Sen verran suuri kauppa kyseessä ja isot rahat. Edes autoa en ikinä suostu ostamaan yksityiseltä. Pidän välittäjien palkkioita aivan liian suurina enkä periaatteessa haluaisi heitä edes käyttää. Silti en tekisi kauppoja suoraan omistajan kanssa. Myötähäpeä tulee niistä valokuvistakin, joita yksityiset lisäilevät ilmoituksiinsa. Panostaisivat edes kunnolliseen järkkäriin🤦🏼♀️ mutta ei, kun kaikessa pitää säästää, ja sitten ihmetellään kun ei tulosta synny ja pitkään palstoilla roikkunut asunto ei enää kiinnosta ketään.
Kerrostalossa jos hometta tai jotain putki vuotoja löytyy, ne on taloyhtiön vastuulla. Jos normaali elämä on siinä asunut.
Olen joskus katsonut kun yhtiössämme on osake myynnissä, että itse olisin tehnyt ihan erilaisen myynti-ilmoituksen. Joskus niissä on ihan virheitä välittäjän tekemänä. Jos asunto on helppo myydä (sijainti) niin kyllä kannattaa itse myydä. Osaa myös kertoa paljon paremmin lähialueesta ja yhtiöstä. Isännöitsijältä saa taloyhtiön tiedot.
Myin koronakesänä kesämökin.
Ilmoitus toriin, kustannus 0 e.
Syyskuussa myin vanhan kotimme.
Laitoin ilmoituksen alueen kahteen fb ryhmään. Kummassakin tuli paljon kiinnostuneita.
Pidin 5 näyttöä, sain 3 tarjousta. 2 pyyntihinballa, vika 5 tonnia yli. Toinen lähtöhinnan tarjoajista nokitti 10 000 e päälle. Sille myytiin.
Toisesta rapusta oli myynnissä vst asunto. Töimitin heille aluksi sen paperit. Ennen myyntiä sai meidän asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasuntoa ei kannata yrittää myydä itse, myyntritapahtuma on monimutkainen ja kauppakirjaan voi pujahtaa virheitä. Elikkä LKV-välittäjää kannattaa käyttää, vatrsinkin epäselvissä myynneissä.
Olen aina myynyt itse kerrostaloasunnon. Aina tarkoittaa tapauksessani kolme kertaa. Jos on helposti kaupaksi menevä kohde, ei ole mitään järkeä maksaa välittäjälle. Kauppakirjapohjan voi halutessaan tarkistuttaa juristilla.
Myyntitapahtuma on yksinkertainen. Kun ostaja ja myyjä ovat päässeet sopuun hinnasta, varataan aika ostajan pankkiin, jossa kauppakirja allekirjoitetaan ja rahat siirretään.
Juuri niin. Ja pankit siirtävät osakekirjat pankista toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt omakotitalon itse. Välittäjää en ota enää jos voin itse valita. Kiinteistön vaihdannan palvelussa (KVP) kaupan vahvistus tulee automaattisesti, maksaa alle satasen.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa jos hometta tai jotain putki vuotoja löytyy, ne on taloyhtiön vastuulla. Jos normaali elämä on siinä asunut.
Olen joskus katsonut kun yhtiössämme on osake myynnissä, että itse olisin tehnyt ihan erilaisen myynti-ilmoituksen. Joskus niissä on ihan virheitä välittäjän tekemänä. Jos asunto on helppo myydä (sijainti) niin kyllä kannattaa itse myydä. Osaa myös kertoa paljon paremmin lähialueesta ja yhtiöstä. Isännöitsijältä saa taloyhtiön tiedot.
Ensinnäkin osakeasuntoja on muuallakin kuin kerrostaloissa. Toiseksi, joo, on kyllä yhtiön vastuulla, mutta luuletko korjausten tulevan jotenkin erityisen edulliseksi?
Itse palkkaisin ehkä ammattilaisen ottamaan myyntikuvat, koska minulla ei ole kuin 6v vanha ja keltasävyjä vääristävä kännykkäkamera, mutta myynnin hoitaisin itse. Enkä nyt tarkoita Bo Lkv:n kuvaajaa, joka asettaa saunan lauteille heinän ja pari tuikkukippoa ja sitten ottaa niistä lähikuvan, jossa ei näy asuntoa nimeksikään.
Myyjää ei muuten juuri suojata välittäjän tekemiltä virheiltä, eikä vastuusta vapaudu käyttämällä välittäjää. Olen ollut kiinteistöjuristi joitakin vuosia, ja vastaan on tullut tapauksia, joissa välittäjä on unohtanut kertoa ostajille jonkin tärkeän asian, jonka myyjä on kyllä tuonut välittäjän tietoon. Sattuuhan noita, kun yhdellä välittäjällä on useampi kohde. Yhtäkään sellaista tapausta ei ole vielä tullut vastaan, jossa välitysliike olisi vastannut reklamaatioon "olitte oikeassa, mokasimme, korvaamme teille virheestä aiheutuneet kulut." Sen sijaan väitetään, että tällaista ei ksokaan välittäjälle kerrottu tai että välittäjä on toiminut täysin huolellisesti. Oikeuteen menemällä välitysliikkeeltä toki saa korvaukset, mutta kuka sellaiseen jaksaa lähteä, kun usein on toinen riita vireillä jo pettyneen ostajan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeen myynti on varsin yksinkertainen, kunhan raha ja osakekirjat vaihtaa omistajaa. Kiinteistön myynti on taas hieman konstikkaampi ja sitä koskee maakaari, mm kauppa on vahvistettava ja merkittävä rekisteriin.
Yksinkertaista se on silloin, jos on itse ostanut saman asunnon. Kopio vaan kauppakirjan ja vaihtaa siihen päivämäärät ja nimet ja hommaa isännöitsijäntodistuksen ja muutkin tarpeelliset paperit, joita itsekin sai ostaessaan sen.
Jos kyseessä on suositulla alueella hyvä kohde niin varmasti menee kaupaksi helposti. Jos kyseessä on huonokuntoinen asunto epäsuositulla alueella josta itse vielä ottaa hämärät kuvat niin saattaa aika kauan kestää myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välittäjää ole pakko käyttää. Rajaa vain aika paljon potentiaalisia ostajia pois kun myy itse.
Miksi rajaa pois?
Hyvin moni ostaja ei halua asioida omistajan kanssa. Vaikka välittäjä ei käytännössä juuri mistään juridisesti vastaakaan, on hän kuitenkin neutraalimpi taho myymään asuntoa kuin omistaja itse. Enpä itsekään edes harkitsisi omistajan itse kauppaamaa asuntoa, ja olen kuullut samaa hyvin monelta muultakin. Mutta kannattaahan sitä tietty yrittää jos rahaa pitää yrittää säästää, saattaa se ostaja hyvällä säkällä niinkin löytyä.
Minä ostan talo mieluummin omistajalta kuin ylisanoja viljelevältä välittäjältä. Katsokaa vaikka noita Bon ilmoituksia, eihän niillä ole mitään tekemistä asunnon kanssa, vaan harhauttavien mielikuvien luomisen kanssa.
Omistajaa on helppo tentata ja koska hän vastaa hänet on helppo saada vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin osakeasuntoja on muuallakin kuin kerrostaloissa. Toiseksi, joo, on kyllä yhtiön vastuulla, mutta luuletko korjausten tulevan jotenkin erityisen edulliseksi?
Missä hän sanoi, että tulee edulliseksi? Tokihan se ostajalle tulee edullisemmaksi kuin omakotitalossa koska koko yhtiö vastaa kustannuksista. Yhtiö on osakkaat ja osakkailta kerätään vastikkeet joilla asia hoidetaan.
Nykyään välittäjäpalkkion lisäksi maksat valokuvaajan palkkion, jonka välittäjä tuo. Eli ei pääse hintoja kyseleen saati kilpailuttaan. Välittäjän käyttäminen normaalin kerrostalokämpän myynnissä on täydellistä rahanhukkaa.
Kauppakirjat voi tehdä pankissa, ne voi tulostaa netistä itse. Isännöitsijän tod saa yllättäen isännöitsijältä. Ja ne kuvausrätit ja omenat pöydälle, niih. Eikä mitään yleisnäyttöjä kannata pitää, sopimuksen mukaan näyttö. Ne ilmoituksen korulauseet "monien mahdollisuuksien kohde" yms muuta paskanjauhamista. "Tervetuloa ihastumaan", huutonaurua. Nuo voi keksiä ihan itsekin.
Olen myynyt itse ha välittäjän kautta. Välittäjänä toimi Blok, joten hinta ei ollut ihan kohtuuton. Toimin itse asunnon.esittelijänä.
Ihan naurettavia hintoja nuo jotkut vetää...
Hyvin moni ostaja ei halua asioida omistajan kanssa. Vaikka välittäjä ei käytännössä juuri mistään juridisesti vastaakaan, on hän kuitenkin neutraalimpi taho myymään asuntoa kuin omistaja itse. Enpä itsekään edes harkitsisi omistajan itse kauppaamaa asuntoa, ja olen kuullut samaa hyvin monelta muultakin. Mutta kannattaahan sitä tietty yrittää jos rahaa pitää yrittää säästää, saattaa se ostaja hyvällä säkällä niinkin löytyä.