Voiko asunnon myydä itsekin, ilman LKV välittäjää?
Kyseessä kerrotaloasunto eli asunto-osake. Millaista turvaa LKV (laillistettu kiinteistövälittäjä) käyttö myynnissä luo mahdollisten oikeudenkäyntien osalta? (virhe asunnossa, home-ongelma tms.). LKV-palkkiot tuntuvat aika korkeilta, kuvathan voi ottaa itsekin esim. kännykällä ja siivota?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitysliikkeen käytön hyöty tulee siitä että kauppakirjat tulee tehtyä oikein. Lisäksi kaupassa tarvitaan joka tapauksessa henkilö jolla on kaupanvahvistajan oikeus, sellainen löytyy useimmista välitysliikkeistä.
Kauppakirjat voi tehdä pankissa, tulee huomattavasti halvemmaksi kuin välittäjä.
En nyt siitä huomattavasta tiedä. Välittäjän palkkio on siinä suunnilleen kaksi ja puoli tuhatta euroa. Pankkilakimiehen palkkiokin useita satasia. Välittäjän hintaan kuuluu paljon sellaista mitä itse myymällä jää tekemättä.
Välityspalkkio riippuu asunnon hinnasta ja voi olla erittäin paljon isompi. Esim Bo Välityspalkkio myyntitoimeksiannoista on 4,96 % kohteen velattomasta kauppahinnasta, vähimmäispalkkio 3800 €. Tuosta voi laskea mitä maksaa esim 500.000 e asunnon myynti.
Jos on rahaa tuon hintaiseen asuntoon, niin luulisi olevan rahaa välityspalkkioonkin.
- eri
Pöljä, kyllä se raha kannattaa itse pitää, siksi varakas on varakas kun se pitää rahoistaan kiinni. Turhaa antaa 25 000 € jollekin tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on niin iso kauppa kyseessä että ei missään nimessä kannata omin päin tedä. riski todella suuri että jotain menee mönkään. kannattaaa aina ottaa kiint välittäjä hoitamaan. ammattilainen osaa asia n avian eri tavalla
terv lkv
Ja mistäs se lkv on vastuussa siinä kaupassa? Kestikö koulitus kauemmin kuin kaksi päivää?
tiedät kyllä varmasti kertomattakin , olet niin valveutunut. lkv koulutus on useampi kuukausi ja käsitellään myös lakitekstejä ym. todella tärkeää olla ammattilainen kaupassa mukana. se on ostajan ja myyjän etu nimenomaan, ei se välittäjä ilokseen sitä palkkiota ota vaan juuri sen verran että toimeen tulee.
Että oikein useampi kuukausi… Tiivisitettynä siis pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä kauppakirjan allekirjoitussessio menee? Mistä tiedät ettei ole huijari mukaostamassa? Miten tunnistautumiset?
Kaupanvahvistaja tarkastaa.
Ei as oy myynnissä tarvita kaupanvahvistajaa. Osaako kukaan joka myynyt as oy:n sanoa tästä?
Eismekiksi OPn sivuilta löytyy ohjeet, ostajan pankissa.
Silloin kun minä myin, tarvitsi, nyt en ole tarkstanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on niin iso kauppa kyseessä että ei missään nimessä kannata omin päin tedä. riski todella suuri että jotain menee mönkään. kannattaaa aina ottaa kiint välittäjä hoitamaan. ammattilainen osaa asia n avian eri tavalla
terv lkv
Ja mistäs se lkv on vastuussa siinä kaupassa? Kestikö koulitus kauemmin kuin kaksi päivää?
tiedät kyllä varmasti kertomattakin , olet niin valveutunut. lkv koulutus on useampi kuukausi ja käsitellään myös lakitekstejä ym. todella tärkeää olla ammattilainen kaupassa mukana. se on ostajan ja myyjän etu nimenomaan, ei se välittäjä ilokseen sitä palkkiota ota vaan juuri sen verran että toimeen tulee.
Ei tietenkään mielellään ota palkkiota, se on selvä.
Trokari ei vastaa yhtään mistään. Nappaa päivän työstä kahden kuukauden palkan.
Pankki auttaa jos on kysyttävää.
Vierailija kirjoitti:
terv lkv
Mistä sinä ja kaltaisesi olette koskaan vastanneet, ette edes omista virheistänne, tuli todistetuksi juuri äskettäin.
Älkää ihmiset näille turhakkeille rahojanne jakako.
Blok on minusta hyvä, ne ottavat alle prosentin palkkion, mutta tekevät hyvät esitteet ja valokuvat ja ottavat digitaaliset tarjoukset. Olen käyttänyt niitä pari kertaa ja käytän varmaan vielä tulevaisuudessakin.
Me myytiin viime vuonna välittäjän kautta kolmio, saatiin voittoa yli 100 000 euroa viiden vuoden asumisen jälkeen. Välittäjä teki "helppoa rahaa" 10 000 e, mutta ei haitannut meitä, sillä saimme kuitenkin enemmän kuin itse myymällä, koska emme olisi koskaan lähteneet pyytämään niin paljon. Siitäkin huolimatta että meillä toki oli useamman välittäjän arvio asunnosta. Tämä yksi vaan päätti lähteä aika korkean pyynnin kanssa liikkeelle ja se sitten kannattikin. Toki bonusta pienten lasten kanssa oli myös että kuvat, esitteet ja näytöt hoituivat siinä sivussa ilman omaa työpanosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitysliikkeen käytön hyöty tulee siitä että kauppakirjat tulee tehtyä oikein. Lisäksi kaupassa tarvitaan joka tapauksessa henkilö jolla on kaupanvahvistajan oikeus, sellainen löytyy useimmista välitysliikkeistä.
Plus eukalyptuksen oksa unohtuu helposti muuten kuvasta.
Ja leikkuulauta ja rosmariinin oksat ja sormisuolakippo ja kirkas öljypullo.
Naulassa kiva torikassi ja keväinen trenssi
sori vaan, mutta eikö koko ketju kierrä sitä asian ydintä?
Itsekin vastustan korkeita palkkioita, koska esim. 800 000 euron omakotitalosta laskennallinen palkkio on 40 000 € !!!
Eikö heidän pääargumenttinsa ole, että he pystyvät saamaan kohteesta palkkionsa verran paremman hinnan ?
Vierailija kirjoitti:
Me myytiin viime vuonna välittäjän kautta kolmio, saatiin voittoa yli 100 000 euroa viiden vuoden asumisen jälkeen. Välittäjä teki "helppoa rahaa" 10 000 e, mutta ei haitannut meitä, sillä saimme kuitenkin enemmän kuin itse myymällä, koska emme olisi koskaan lähteneet pyytämään niin paljon. Siitäkin huolimatta että meillä toki oli useamman välittäjän arvio asunnosta. Tämä yksi vaan päätti lähteä aika korkean pyynnin kanssa liikkeelle ja se sitten kannattikin. Toki bonusta pienten lasten kanssa oli myös että kuvat, esitteet ja näytöt hoituivat siinä sivussa ilman omaa työpanosta.
Minun kokemukseni mukaan välittäjät saattavat ensi luvata ison hinnan, sitten kun talo ei menekään kaupaksi ja välityssopimus on mukavasti taskussa kolmeksi kuukaudeksi, aletaan suostutella hyväksymään pyyntihinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus eukalyptuksen oksa unohtuu helposti muuten kuvasta.
Ja leikkuulauta ja rosmariinin oksat ja sormisuolakippo ja kirkas öljypullo.
Naulassa kiva torikassi ja keväinen trenssi
Makuuhuoneen seinälle voi ripustaa kukkamekon.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin vastustan korkeita palkkioita, koska esim. 800 000 euron omakotitalosta laskennallinen palkkio on 40 000 € !!!
Eikö heidän pääargumenttinsa ole, että he pystyvät saamaan kohteesta palkkionsa verran paremman hinnan ?
Maksan mielellään enemmän jos saan eukalyptuksen oksan kaupanpäälle.
Vierailija kirjoitti:
Eli ostajankin kannattaa ostaa muulta kuin välittäjän kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupanvahvistajan palkkio määräytyy valtion tekemän asetuksen mukaan ja on kauppaa kohden 120 euroa.
Kaupanvahvistaja ei tarvita, jos kyseessä on asunto-osake.
Kauppakirjan tekoon ei tarvita välittäjää, malleja saa ostaa netistä, tai vaikka lainata asiakirjamallikirjan kirjastosta, tai pyytää palveluna pankista.
Välittäjän hyöty tulee siinä, jos myytävää kohdetta täytyy kovasti markkinoida/ esitellä.
Ostajat yleensä haluavat asioida mieluummin välittäjän kuin myyjän kanssa, se koetaan jotenkin turvallisemmaksi, vaikkei se myyjän vastuuta tai tiedonantovelvollisuutta vähennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppakirjat voi tehdä pankissa, tulee huomattavasti halvemmaksi kuin välittäjä.
En nyt siitä huomattavasta tiedä. Välittäjän palkkio on siinä suunnilleen kaksi ja puoli tuhatta euroa. Pankkilakimiehen palkkiokin useita satasia. Välittäjän hintaan kuuluu paljon sellaista mitä itse myymällä jää tekemättä.
Esimerkiksi mitä?
Ihan turhaa maksaa jollekin välittäjälle.
Ei ole turhaa ainakaan siinä tapauksessa, että asuu itse eri kaupungissa kuin missä myytävä asunto on. Meillä on pian tämä tilanne.
Ei välittäjää ole pakko käyttää. Rajaa vain aika paljon potentiaalisia ostajia pois kun myy itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei välittäjää ole pakko käyttää. Rajaa vain aika paljon potentiaalisia ostajia pois kun myy itse.
Miksi rajaa pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi mitä?
Ihan turhaa maksaa jollekin välittäjälle.Ei ole turhaa ainakaan siinä tapauksessa, että asuu itse eri kaupungissa kuin missä myytävä asunto on. Meillä on pian tämä tilanne.
Miksette myy kun vielä asutte?
Itse kuitenkaan osaa puhua arkkitehtoonisesti upeista ratkaisuista, tekstuureista ja struktuureista ja master closeteista.