Olen ihan loppu lapsiin liittyvään metatyöhön
Kolmen lapsen äitinä Wilmaviestejä pukkaa vähintään se 30 kpl viikossa, päikkyyn hoitoaikojen jokapäiväinen suunnittelu ja lomien laitto. Valokuvauksiin pitää ilmoittautua netissä JA täyttää suostumuslomake. Lasten kuskaaminen hammastarkastuksiin erikseen ( ennen hoitui koulussa/ päiväkodissa) , koululaisen jokapäiväinen lukuläksyn kuittaus... jne. Lista on loputon.
Tätä kaikkea roskatyötä ei ennen ollut.
Kommentit (440)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiska. Monilla äideillä on paljon enemmän kuin tuo.
Juurikin sillain, aikaisemmin puettiin ja pestiin, siivottiin, laitettiin ruokaa ja luettiin iltasatu. Nykynuoriso tekee kaiken digitalistisesti sosialistisessa mediassa.
Nykyäänkin puetaan, pestään, siivotaan jne...
Lisäksi täytetään lippulappusia, kyselyitä, suunnitellaan, tarkstetaan, kuitataan yms. Kaikkea turhaa. Ketä näitä tarvitsee?
Tuntuu, että liukuvien työaikojen yleistymisen myötä on vielä lisääntynyt tuo, että vanhempien oletetaan pääsevän päiväkotiin ja koululle keskustelemaan milloin mistäkin keskellä päivää. Kaikilla vanhemmilla tähän ei vain ole mahdollisuutta, ja esimerkiksi hoitoalalla ei vain voi jättää potilaita hoitamatta kun pitäisi mennä keskustelemaan siitä, että Jani-Petterillä unohtui luistimet kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoista lässytystä taas. Nämä metamammat eivät pärjäisi kovinkaan pitkään missään sellaisissa työtehtävsissä, jotka vaativat oikeasti asioiden hallintaa.
Tai sitten he ovat semmoisissa, eikä työpäivän jälkeen enää riittäisi paukkuja hoitaa noita. Tämähän on se yleisin perustelu miksi miehet ei voi osallistua lasten hoitoon, on niin raskas työ ettei jaksa. Jostain syystä naisten on pakko jaksaa...
Just tämä. Itse teen asiantuntijatyötä, joka on käytännössä pelkkää muistamista. Eikä vaan joltain omalta erikoisalaltani, vaan pitää olla kartalla koko firman kaikista toiminnoista voidakseni tehdä omaa työtäni. Sekä muistaa miksi päädyttiin tähän ja tuohon ja miksi tämä olikaan nyt näin jne, vähintäänkin muistaa mistä tai keneltä se tieto löytyy (joo dokumentoinnissa on paljon parannettava edelleen, ei edes aloiteta siitä).
Sitten kotona pitää olla aikataulut suunniteltuna, kuka syö ja mitä ja milloin ja millä kellonlyömällä piti olla missäkin harrastuksessa. Harrastusten tiimoilta on ainakin kuusi wa-ryhmää mihin pakkaa infoa, koulusta on kolme wa-ryhmää, as Oy:llä on oma wa-ryhmä, sitten on tietysti wilma-infot, joita saattaa näin talvikaudella ja korona-aikana sadella paljonkin.
Myykää sitä, ostakaa tätä, muistakaa tuo, palauta kysely, osallistu keskusteluun opettajan kanssa, oikomishointokäynti, koronatesti, etätöitä lapsen sairastaessa kotona, pelireissulle muista nostaa käteistä bensarahaksi ja syömiseen, hanki uudet kengät, ai hanskat on taas rikki, jaa että valkoiset leggarit jumppaesitykseen, lyhty kouluun huomiseksi, missä tonttulakit, suolaista herkkua koulun leffapäivään..
Kyllä kun kaiken vaan summaa yhteen, niin pidemmän päälle se saattaa hiukan kuormittaa parempaakin ihmistä. Mutta toki aina löytyy niitä oman elämänsä sankareita, jotka nostavat itsensä jalustalle painaen muita alas. Toivottavasti ette ole koskaan väsyneet tai valittaneet elämässämme mistään, sillä AINA löytyy joku jolla on asiat vieläkin huonommin ja silloinhan ei sovi valittaa oman logiikkanne mukaan.
Nauroin tälle viestille, koska se on just tota. "Huomiseksi lapsille päiväkotiin mukaan nalleasu." Kysyin, että mikä?! Ja huomiseksi? "Ihan vaan vaikka kypärähattuun pahvista pyöreät korvat ja tummat vaatteet". Tämä oli muka joku pikkujuttu.
Koulusta taas tuli punainen merkintä ja viestissä luki "Turvallisuuden vuoksi on aiheellista, että puhuisitte kotona Leevin (nimi muutettu) kanssa kynän purekelusta. Tämä on toistuva ongelma ja asialle on syytä tehdä jotain.". Joo, kyllä on sanottu ja sanotaan vielä, mutta silti. Tuo wilma-spämmäys on ihan hullua. Ei ole unohtuneita läksyjä, ei myöhästymisiä, ei kiusaamista. Mutta että kynä suussa.
Omasta lapsestani tuli viesti, että oli "rikkonut viivottimen". Kysyin oliko siis rikkonut sen jonkun toisen lapsen päähän vai mitä oli tapahtunut. Oli taivuttanut sitä liikaa. Okei. Ja tarvitsin tämän viestin, koska....?
Hyvänen aika.... 😳 Lastemme onneksi he kävivät alakoulua muinoin 90-00-luvuilla. Nykyään olisivat varmaan vaikka missä normaalikäytös-terapiassa ja meiltä riistetty vanhemmuus.
Taas tuo termi. Voiko joku selittää, missä menee metatyön ja työn raja? Missä kohti työ muuttu metätyöksi?
Itse muistan, kun lapseni oli ekalla luokalla hänelle sattui sellainen opettaja, että jos lapsi vähän itki että sattuu päähän, mahaan tai milloin mitäkin paha mieli niin välittömästi soitettiin äidille, että tulee hakemaan. Olin kyllä vähän työpaikalla että tämäpä hauskaa...Sit kun saavuin koululle ei ollutkaan enää mitään hätää. Lopulta sanoin lapselle, että jos sua sattuu niin ihan heti ei kannata opelle kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Taas tuo termi. Voiko joku selittää, missä menee metatyön ja työn raja? Missä kohti työ muuttu metätyöksi?
Metatyö on sitä pakollista työhön rinnastettavaa toimintaa, mistä ei makseta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Turussa ilmoitan lasten hoitoajat päiväkotiin 2 kertaa vuodessa, teen siis yhden viikon ja kopioin sen puolelle vuodelle paitsi lasten lomien ajaksi.
Missäpäin Turkua pitää päivittää päiväkodin hoitoaikoja kokoajan?Noin itsekin tein (Turussa), koska mulla on säännöllinen työaika. Ystävälläni ei ole, joten joutuu oikeasti ilmoittamaan joka päivälle erikseen ne ajat. Erityisen tarkkoja ovat päviäkodissa, jos lapsi on "hankalaan" aikaan hoidossa eli ennen kahdeksaa tai neljän jälkeen. Näistä tulee heti sanomista, jos ei ole ilmoitettu oikein (henkilökunta mitoitetaan niiden ilmoitetujen aikojen mukaan).
Ja sekin on nykyään päiväkodille ongelma, jos haet lapsen päiväkodista aiemmin kuin mihin asti olit varannut hoitoaikaa. Silloin on turhaan varattu päiväkodin resursseja. Kaksi viikkoa etukäteen pitää aina olla minuuttiaikataulu toimitettuna päiväkodille, että millä kellonlyömällä ollaan lasta hakemassa. Siinäpä sitten arvot, että millainen kiiretilanne töissä mahtaa parin viikon päästä olla, pääsetkö ajoissa vai et..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on sitä pakollista työhön rinnastettavaa toimintaa, mistä ei makseta palkkaa.
Ei - kotityöt on tuo
Metatyön raja on häilyvä, mutta yksinkertasimmillaan imurointi on kotityö - miehen pyytäminen imuroimaan on metatyö. Metatyötä on siis kaikki näkymätön suunnittelu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme lasta joista yhdellä add. Voin sanoa että hänen kohdalla sitä "metatyötä" vasta onkin,kun täytetään vähän väliä jotain lomakkeita,lääkärissä käydään lääkityksen säätämisen takia usein,toimintaterapiassa on kuljettu 30 kilometrin päässä ja seuraavaksi aletaan kulkea toisenlaisessa terapiassa melkein 100 kilometrin päässä,koulu yms muita palavereita enemmän kuin "normaalisti".. kahdella muulla lapsella ei näitä ole,vaan ihan nuo aloittajan mainitsemat "normaalit jutut"..ja ne ei siis minun mielestä kuormita yhtään samallalailla kuin tuon yhden erityislapsen kanssa :D
Miksi teit erityislapsen?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi yksineläjän voi olla hankala hahmottaa metatyötä kotitöiden osalta. Hän käy kaupassa, kun ruokaa ei ole, siivoaa, kun on sotkuista, vastaa taloyhtiön asukaskyselyn ja lähettää mummolle joulukortin.
Kahden aikuisen talous ei tuosta paljoa eroa, toki erilaiset tavat pitää yhdistää, asioita sopia ja ehkä tehdä uudella tavalla.
Mutta kun lapsia tulee, hommataan koira, marsu, kesämökki, kakkosauto, selviää allergiat, tulee sairauksia ja niin edelleen metatyötä eli huolehdittava asioita on vaan enemmän ja enemmän. Ei ole useinkaan hankalaa, vie vain aikaa ja energiaa kaikesta muusta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiska. Monilla äideillä on paljon enemmän kuin tuo.
Juurikin sillain, aikaisemmin puettiin ja pestiin, siivottiin, laitettiin ruokaa ja luettiin iltasatu. Nykynuoriso tekee kaiken digitalistisesti sosialistisessa mediassa.
Nykyäänkin puetaan, pestään, siivotaan jne...
Lisäksi täytetään lippulappusia, kyselyitä, suunnitellaan, tarkstetaan, kuitataan yms. Kaikkea turhaa. Ketä näitä tarvitsee?
Kuka
Minä olen aina haaveillut neljästä lapsesta. En tähän yhteiskuntaa tee kuin korkeintaan puolet.
Olen ihan kypsä jo valmiiksi. Eka muksu päiväkodissa ja töihin pukkaa viestiä "Odotamme lastamme saapuvaksi päiväkotiin.". No siinäs odotatte. Minä ole töissä ja vaimolla varmaan joku syy miksi hän ei lasta sinne ole vienyt. Syyn saan tietää kun menen kotiin. Ärsyttää muutenkin täytellä jotain lappuja neuvolaan. "Käytätkö huumeita,.." No en! Kuka narkkari vastaisi edes että kyllä jotain heroiinia ja pössyttelen kannabista ihan kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei - kotityöt on tuo
Metatyön raja on häilyvä, mutta yksinkertasimmillaan imurointi on kotityö - miehen pyytäminen imuroimaan on metatyö. Metatyötä on siis kaikki näkymätön suunnittelu.
"Näkymätön suunnittelu", no johan nyt. Töiden delegoiminen on mielestäsi metatyötä? Ei tarvitse delegoida, kun työtehtävistä on sovittu, mikä kuuluu kenelle ja milloin tehdään.
Mielestäni jopa seuraavan päivän työasun valitseminen ja auton tankkaus työmatkaa varten ovat metatöitä. Eivät ne ole kotitöitäkään. Kaikki perheen huoltoon liittyvät asiat ovat kotityötä. Jos perheessä on kaksi vanhempaa, kotityöt jaetaan yhteisesti sopimalla, tai palkataan osaa hoitamaan ulkopuoista apua. Metatyötä ei jää kummittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi yksineläjän voi olla hankala hahmottaa metatyötä kotitöiden osalta. Hän käy kaupassa, kun ruokaa ei ole, siivoaa, kun on sotkuista, vastaa taloyhtiön asukaskyselyn ja lähettää mummolle joulukortin.
Kahden aikuisen talous ei tuosta paljoa eroa, toki erilaiset tavat pitää yhdistää, asioita sopia ja ehkä tehdä uudella tavalla.
Mutta kun lapsia tulee, hommataan koira, marsu, kesämökki, kakkosauto, selviää allergiat, tulee sairauksia ja niin edelleen metatyötä eli huolehdittava asioita on vaan enemmän ja enemmän. Ei ole useinkaan hankalaa, vie vain aikaa ja energiaa kaikesta muusta elämästä.
Hah. Yksineläjällä on myös asunto, lemmikkejä, mökki, auto ja sairauksia.
Yksineläjä hoitaa kaiken itse, ilman metatyöongelmia. Ei ole aikaa niille, kun pitää hoitaa n+1 asiaa, ihan itse.
Kyllä on helppoa, kun ei tarvi vängätä kenenkään kanssa, eikä pahoittaa mieltään, kun se/ne ei tee mitään. Kyllä sinkkukin voi silti väsyä ja ruveta marttyyriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaistahan se on nykyään, vanhemmuuden vaatimustaso on 100 x suurempi kuin esim omien vanhempien aikaan vanhemmilla oli. Mutta kyllä sen huomaa nopeasti mitä se on, joten jos ei jaksa niin sitten ei tee enempää lapsia. Mulla 5 lasta ja hyvin jaksan wilmat, tarhat, oikomishoidot ja kuravaatteet :)
Onko sulla myös masentunut puoliso ja dementoituneet vanhemmat niin kuin aloittajalla?
Itse asiassanykyään aika monella on.
- sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun lapsia tulee, hommataan koira, marsu, kesämökki, kakkosauto, selviää allergiat, tulee sairauksia ja niin edelleen metatyötä eli huolehdittava asioita on vaan enemmän ja enemmän. Ei ole useinkaan hankalaa, vie vain aikaa ja energiaa kaikesta muusta elämästä.Hah. Yksineläjällä on myös asunto, lemmikkejä, mökki, auto ja sairauksia.
Yksineläjä hoitaa kaiken itse, ilman metatyöongelmia. Ei ole aikaa niille, kun pitää hoitaa n+1 asiaa, ihan itse.
Kyllä on helppoa, kun ei tarvi vängätä kenenkään kanssa, eikä pahoittaa mieltään, kun se/ne ei tee mitään. Kyllä sinkkukin voi silti väsyä ja ruveta marttyyriksi.
Häneltä puuttuuu ne lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun lapsia tulee, hommataan koira, marsu, kesämökki, kakkosauto, selviää allergiat, tulee sairauksia ja niin edelleen metatyötä eli huolehdittava asioita on vaan enemmän ja enemmän. Ei ole useinkaan hankalaa, vie vain aikaa ja energiaa kaikesta muusta elämästä.Hah. Yksineläjällä on myös asunto, lemmikkejä, mökki, auto ja sairauksia.
Kyllä on helppoa, kun ei tarvi vängätä kenenkään kanssa, eikä pahoittaa mieltään, kun se/ne ei tee mitään. Kyllä sinkkukin voi silti väsyä ja ruveta marttyyriksi.Häneltä puuttuuu ne lapset.
Järkevä ihminen ei hanki enempää hoidettavia, mitä jaksaa hoitaa.
Yksineläjien jäljiltä löytyy toisinaan surullisia eläinkohtaloita, kun tupa tai talli ovat täynnään hoitamatta jääneitä elukoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei - kotityöt on tuo
Ei tarvi pyytää ketään imuroimaan, kun painaa puhelimen paista imuroi nappulaa ja kone hoitaa asian.
Ei muutenkaan kuulu metatyöhön pyytää miestä imuroimaan! Mies ei ole apulainen.
Eiköhän tuo ole LaSun paikka.
Vanhemmat eivät kykene suoriutumaan kasvatustyöstään.