Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt olen siitä vakuuttunut: siskoni varastaa meiltä.

Vierailija
08.05.2015 |

Miten toimia? Sisko siis useamman pienen lapsen yh, itselläni pari lasta myös ja mies joka nyt sattuu tienaamaan keskimääräistä paremmin ja meidän elintaso sen mukainen, sisko kateutensa ja katkeruutensa ilmaissut asiasta hyvinkin suoraan joskus ja useammin epäsuoraan, tavallaan ymmärrän häntä, hänen lastensa isä oli juoppo petturipukki joka lähti nuoremman matkaan, elarit kierrättää ulosoton kautta jne. Olen auttanut siskoa paitsi hoitamalla lapsia usein (jolloin vien ne mm. leffaan, hoploppiin, kylpylään jne omaan laskuuni) että antamalla ilmaiseksi kaikki meidän lasten vaatteet, pyörät, turvaistuimet jne siis ihan kaikki. Synttäreinä ja jouluina olen aina muistanut sekä siskoa että lapsiaan kalliilla lahjoilla ja lahjakorteilla.

Pidempään olen jo ihmetellyt, mihin meiltä katoaa tavaraa - mun kaapista vaatteita, hajuvesiä, käsilaukku, lapsilta vaatteita ja leluja, mun lompakosta käteistä. Sisko asuu aika lähellä joten käy usein. Nyt viimeksi sitten EKA KERTAA pyysin siskoa meille lapsenvahdiksi, että minä ja mies päästiin leffaan kahdestaan. Ennen reissua laskin rahat keittiön kaapista, johon laitetaan kassaa "pahan päivän varalle" - sisko tietää paikan ja sen, ettei ikinä niin pidetä lukua rahasta. Palatessa tsekkasin kaapin, ja kappas vaan, yli satanen oli kadonnut.

Tosi paha mieli tuli, enkä tiedä mitä nyt. Siskoa autan enemmän kuin mielelläni kun hän vaan sitä pyytää, paljon olemme antaneet ilmaiseksi tavaran muodossa hänelle ja rahaa lainanneet periaatteella maksaa kun jaksaa. Nyt vaan niin paha mieli. Sisko lapsineen on tärkeitä ja rakkaita, mutta nyt on tunne ettei tämä juttu ihan oikein mene..

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:48"]

Minä tiedostan olevani pohjalaisena ehkä vähän huono neuvomaan ketään, koska meikäläisille tuollainen ei aiheuttaisi mitään pähkimistä. Ottaisimme asian ihan heti ja aivan suoraan esille. Että mitä helvettiä sun päässäsi sisko liikkuu, näinkö sä palkitset mut kaikesta siitä avusta, jota vuosien mittaan olen sulle antanut?!

Hyökkäys päälle vaan heti kättelyssä. Sisko on tehnyt rikoksen, ja vielä useaan otteeseen, ja mitä ilmeisimmin vielä kuvittelee, että a) sinä olet niin tyhmä ja leso, ettet mitään huomaa ja b) koska sulla on hyvätuloinen mies, sulta on lupa ja ok varastaa.

Jos alat laimeasti ihmetellä kadonneita kamoja, sisko ei koskaan mitään myönnä eikä ala katuakaan.

Jos sisko myöntää tekosensa, SITTEN voit lieventää vähän ja kysyä rauhallisesti, että mistä on kyse, vihaako sisko sinua vai mistä moinen kataluus kumpuaa. Muistuta häntä, että jos hänellä on paha rahatilanne, hän on aina voinut sinulta lainata, joten sekään ei kelpaa kyllä varastamisen syyksi.

Se on sinun siskosi, kyllä hänen kanssaan pitää asia käsitellä pohjia myöden, muuten suhteenne mätänää sisältä päin. Kateus ja katkeruus on tietyllä tasolla inhimillistä, mutta ei ole sinun vikasi, että siskolla on ollut elämässä vaikeaa. Ei se ole reilua sinua kohtaan.

[/quote]

Pohjalaiset tuntuvat olevan kostonhimoista porukkaa.

Vierailija
22/97 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt ihan samalla tavalla.

Siskoni vain ilmoitti tyynesti, että koska minulla on enemmän rahaa, niin hänellä on oikeus viedä osa siitä. Tavallaan yritti syyllistää siitä, että minulla on parempi työ, parempi hallinta raha-asioissa yms. ja rahan varastaminen oli "maksua" siskolle siitä, että sillä ärsytti asia.

Joillakin ei vain ole samanlaisia käsityksiä siitä mikä on oikein ja väärin, ja mitkä on normaalit rajat ihmisten välillä...

Ja en ole siskoni kanssa tekemisissä, se on mahdotonta tuollaisen ihmisen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:06"]

Itse en ehdottaisi välttämättä suoraa puhetta. Se voi monen suomalaisen korvaan  kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta, mutta suora puhe usein tuhoaa jopa enemmän ihmissuhteita kuin hienovaraisempi toiminta. Suoraan puhumalla, "varkaan käräyttämällä" et voita mitään. Et saa rahojasi takaisin, et saa siskoasi takaisin, saat vain pahan mielen kaikille (tosin se olisi monelle kommentoijalle varmasti mieleen).

AP, jos olisin sinä, ottaisin siskosi vaikkapa uudelleen lastenvahdiksi ja kirjoittaisin kirjeen, jonka laittaisin käteiskassasi säilytyspaikkaan. Jos siskosi pyrkisi rahoillesi uudelleen, hän saisi kirjeen käteensä. Kirjeessä voisit kertoa, miten hänen tekonsa satutti sinua ja pyytää häntä kertomaan rehellisesti, jos hän tarvitsee rahaa. Näin toimiessasi osoittaisit, että olet moraalisesti siskoasi (ja suurinta osaa kommentoijista) ylemmällä tasolla.

Ole armelias, äläkä ala haastamaan riitaa syyttelyllä. Siskollasi ei ole varmastikaan asiat hyvin.

[/quote]

Ehdotuksesi on hyvä, harkitsen tätä. kiitos. Ja siis ei, missään nimessä en halua enkä aio siskoa "nolata" syyttämällä suoraan varkaaksi saati että mitään ilmoituksia asiasta tekisin. Tämä asia vaan sai minut niin pohjattoman surulliseksi. Me ei siskoni kanssa olla mistään ns. pumpulista ponnistettu, vaan aika rankka lapsuus takana, vanhemmilla päihdeongelmaa, väkivaltaisuutta ja köyhyyttä. Käytännössä meillä usein oli vain toisemme, ja minä isosiskona jo pienenä opin huolehtimaan pikkusiskosta. Kai se on sitten jäänyt päälle.. Mutta niin hyvin hänet tunnen, että tiedän ettei ole paha ihminen, ja olen itkenyt öitä hänen kanssaan silloin kun lastensa isä ns "paljasti oikeat karvansa". Eniten tässä loukkaa se, etten voi ymmärtää miksi ihmeessä sisko toimii noin, kun hänen todellakin pitäisi tietää, että minä olen aina olemassa häntä varten ja autan aina jos vaan pyytää. Lähinnä olen pohjattoman surullinen, ja kyllä, myös petetty olo. Olenko ollut täysi idiootti? ap

Vierailija
24/97 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:26"]

Itse en ehdottaisi välttämättä suoraa puhetta. Se voi monen suomalaisen korvaan  kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta, mutta suora puhe usein tuhoaa jopa enemmän ihmissuhteita kuin hienovaraisempi toiminta. Suoraan puhumalla, "varkaan käräyttämällä" et voita mitään. Et saa rahojasi takaisin, et saa siskoasi takaisin, saat vain pahan mielen kaikille (tosin se olisi monelle kommentoijalle varmasti mieleen).

AP, jos olisin sinä, ottaisin siskosi vaikkapa uudelleen lastenvahdiksi ja kirjoittaisin kirjeen, jonka laittaisin käteiskassasi säilytyspaikkaan. Jos siskosi pyrkisi rahoillesi uudelleen, hän saisi kirjeen käteensä. Kirjeessä voisit kertoa, miten hänen tekonsa satutti sinua ja pyytää häntä kertomaan rehellisesti, jos hän tarvitsee rahaa. Näin toimiessasi osoittaisit, että olet moraalisesti siskoasi (ja suurinta osaa kommentoijista) ylemmällä tasolla.

Ole armelias, äläkä ala haastamaan riitaa syyttelyllä. Siskollasi ei ole varmastikaan asiat hyvin.

[/quote]

Ehdotuksesi on hyvä, harkitsen tätä. kiitos. Ja siis ei, missään nimessä en halua enkä aio siskoa "nolata" syyttämällä suoraan varkaaksi saati että mitään ilmoituksia asiasta tekisin. Tämä asia vaan sai minut niin pohjattoman surulliseksi. Me ei siskoni kanssa olla mistään ns. pumpulista ponnistettu, vaan aika rankka lapsuus takana, vanhemmilla päihdeongelmaa, väkivaltaisuutta ja köyhyyttä. Käytännössä meillä usein oli vain toisemme, ja minä isosiskona jo pienenä opin huolehtimaan pikkusiskosta. Kai se on sitten jäänyt päälle.. Mutta niin hyvin hänet tunnen, että tiedän ettei ole paha ihminen, ja olen itkenyt öitä hänen kanssaan silloin kun lastensa isä ns "paljasti oikeat karvansa". Eniten tässä loukkaa se, etten voi ymmärtää miksi ihmeessä sisko toimii noin, kun hänen todellakin pitäisi tietää, että minä olen aina olemassa häntä varten ja autan aina jos vaan pyytää. Lähinnä olen pohjattoman surullinen, ja kyllä, myös petetty olo. Olenko ollut täysi idiootti? ap

[/quote]

siskona olet ihana suorastaan täysi kymppi mutta emotionaalisuudessasi kuitenkin aika naiivi ja siskosi selvästi häikäilettömästi osaa käyttää hyväksi sitä ja siis sua. sori.

Vierailija
25/97 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:37"]

siskona olet ihana suorastaan täysi kymppi mutta emotionaalisuudessasi kuitenkin aika naiivi ja siskosi selvästi häikäilettömästi osaa käyttää hyväksi sitä ja siis sua. sori.

[/quote]

Yleensä vaikean lapsuuden kokeneet vanhemmat sisarukset on ehdollistettu tuohon, se ei tavallaan ole naiiviutta, vaan siihen on niin voimakkaasti ehdollistettu, että se on "normaalia".

Sen takia tuollaisen lapsuuden kokeneet nuoremmat sisarukset yleensä kusevat täysillä sen vastuuntuntoisen vanhemman sisaruksen päälle, koska tietävät voivansa tehdä niin.

Se vanhempi sisarus on tuollaisille itsestäänselvyys, jota vastaan voi myös kapinoida, koska tuollaisen nuoremman sisaruksen mielessä se vanhempi sisarus on korvannut kokonaan vanhemmat.

Syvällä sisimässään tuollaiset nuoremmat sisarukset halveksivat sitä vastuuntuntoista niistä huolehtivaa vanhempaa sisarusta.

Ainoa tapa katkaista tuo ehdollistuma on tulla tietoiseksi siitä, mutta se on vaikeaa.

Vierailija
26/97 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Verkkokaupasta pari satasen nettikameraa ja laita paikkoihin missä lainailua on tapahtunut. Sanot vaan naama peruslukemilla siskollesi, että teiltä on hävinnyt rahaa, leluja ja vaatteita ja pakko tarkentaa valvontaa. Älä sen enempää avaudu. Pakko pistää stoppi hommalle mutta voi olla liikaa sisarusten välille alkaa puhua oikeasta ja väärästä, toinen kuitenkin on syyllinen ja toinen tuomari. Tee vaan rajasi selväksi ettei sinun yli kävellä, et hyväksy sisaresi toimintaa.

Vierailija
27/97 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi kyllä on oikeassa. Olet paaponut siskoa turhan paljon. Eihän se osaa ottaa vastuuttaa, kun annat noin hirvittävästi rahaa. Mihin se on rahat tuhlannut? Alkoholi ongelmia?

Vierailija
28/97 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tätä minäkin suosittelisin, vaikka näköjään iso osa täälläkin on kostonhimoisempaa porukkaa ja suosii suoraa räkyttämistä. Siskon kanssa ollaan kuitenkin veren kautta sidoksissa loppuun saakka, ja etenkin lasten kannalta olisi hienoa että heihin voi yhteyden pitää - siskoon voi säilyttää muodolliset välit, mutta eihän toki varasta kannata toivottaa päivittäin enää tervetulleeksi kotiinsakaan. Laittaisin purkkiin kirjeen ja vielä jonkin teipin/hiuksen, tms. jota mahdollinen varas ei huomaa, mutta josta voit vielä nähdä, että kirje on löytynyt ja luettu. 

Vierailija
29/97 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli. Ei kukaan enää säilytä rahaa "pahan päivän varallle" jossain keittiön kaapissa. 

Vierailija
30/97 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:27"]

Kuka ihmeen luolaihminen pitää keittiön kaapissa pahan päivän varakassaa, jossa ihan satasia? Oletko koskaan kuullut pankkitileistä?

[/quote]

Meillä on siltä varalta, että kortit ei toimi. Näitäkin sattuu silloin tällöin. Ruokaa ja bensaa voi sitten ostaa kaapissa olevalla käteisellä.
[/quote]Aika monella ihmisellä on tällainen jemma ja tiedän perheen joiden ruokarahaa on myös näin säilössä kun eri hlöt käyvät kaupassa.Ei mitään ihmeellistä tuo!

Vierailija
31/97 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/97 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jotenkin tuntuu että siskosi ei kestä sitä että sinulla varaa viedä vieraatkin lapset huvituksiin jne. Siskosi voi koe itsensä epäonnistuneeksi kun ei voi tarjota lapsilleen sama mitä nämä tädiltään saavat. Sinuna jättäisin nyt kustantamisen vähemmälle. Toki voit antaa vaatteita, mutta ei välttämättä kaikkea tarvita. Ehkä vain joka toinen polkupyöräkin joutaa siskosi lapsille jne. vähän laitat nyt siskosi itsekin kantamaan vastuuta elämästään. En myöskään päästäisi siskoa enää kotiin niin että hänellä on mahdollisuus varastaa.

Vierailija
33/97 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että siskosi kuvittelee, että sinulla on niin paljon kaikkea (rahaa, tavaroita jne) ettet ole edes huomannut puuttuvia tavaroita, ja siksi hän varastelee. En usko, että hän haluaa satuttaa ap:tä millään lailla, mutta, kuten sanotaan "tilaisuus tekee varkaan".

Vierailija
34/97 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nostaisin kissan pöydälle ja keskustelisin asiasta. En oikein näe muutakaan ratkaisua. Kaikki kun eivät reagoi mihinkään vihjailuihin ja piiloviesteihin. Asia voi hävettää niin paljon ja voi kokea tilanteen jo menneen liian pitkälle, ettei edes tunnustaisi, vaikka haluaisi. Ja asiahan pitää selvittää.

Vierailija
35/97 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:52"]

Minusta tuntuu, että siskosi kuvittelee, että sinulla on niin paljon kaikkea (rahaa, tavaroita jne) ettet ole edes huomannut puuttuvia tavaroita, ja siksi hän varastelee. En usko, että hän haluaa satuttaa ap:tä millään lailla, mutta, kuten sanotaan "tilaisuus tekee varkaan".

[/quote]

Meinaatko, että on oikein varastaa, jos ei halua mitään pahaa?

Vierailija
36/97 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi on kiittämätön ja itsekäs eikä arvosta sinun ja miehesi apua pätkääkään. Olette ihan itsestäänselvyyksiä ja sisimmässään siskosi on katkera ja kateellinen.

Ilman selviä todisteita en menisi kyllä siskoa suoraan syyttämään varkaaksi mutta ottaisin kyllä asian puheeksi että teiltä häviää/varastetaan tavaraa, vaatteita ja rahaa. Siskoa en enää auttaisi enkä lahjoja ostelisi. Auttaisin kyllä siskon lapsia ja heille ostaisin tietty lahjoja.

Siskolle en pystyisi antamaan anteeksi sillä luottamus olisi niin pahasti petetty.

Ikinä en enää siskoa pyytäisi lapsenvahdiksi tai jättäisi hänet kotiini sekunniksikaan yksin. 

Ja ap miehesi on oikeassa sillä olet ihan liian kiltti, vedätettävä ja siskosi ei ikinä tule pärjäämään itse jos maailman tappiin häntä pelastelet. Keskity omaan perheeseen.

Vierailija
37/97 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie varmaan mieheskin.
T. Mies

Vierailija
38/97 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä ratkesi?

Vierailija
39/97 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:43"]

Yleensä vaikean lapsuuden kokeneet vanhemmat sisarukset on ehdollistettu tuohon, se ei tavallaan ole naiiviutta, vaan siihen on niin voimakkaasti ehdollistettu, että se on "normaalia".

Sen takia tuollaisen lapsuuden kokeneet nuoremmat sisarukset yleensä kusevat täysillä sen vastuuntuntoisen vanhemman sisaruksen päälle, koska tietävät voivansa tehdä niin.

Se vanhempi sisarus on tuollaisille itsestäänselvyys, jota vastaan voi myös kapinoida, koska tuollaisen nuoremman sisaruksen mielessä se vanhempi sisarus on korvannut kokonaan vanhemmat.

Syvällä sisimässään tuollaiset nuoremmat sisarukset halveksivat sitä vastuuntuntoista niistä huolehtivaa vanhempaa sisarusta.

Ainoa tapa katkaista tuo ehdollistuma on tulla tietoiseksi siitä, mutta se on vaikeaa.

[/quote]

Hyvin kirjoitettu. Meilläkin oli juuri näin, että minä isosisko jouduin ottamaan jo hyvin pienenä koko perheen "vanhemman" rooliin, niin vanhemmilleni kuin pikkuveljelleni. Kasvoimme veljen kanssa siihen että hän on saaja ja minä antaja, niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Esim. vain minä olin se joka pitää yhteyttä ja kyselee miten menee, vain minä vierailin hänen luonaan tai maksoin hänen junalippunsa minun luokse jne. Olin ihan kuin äiti hänelle, sillä sivujuonteella että hän käyttäytyi kuin pikkulapsi koko ikänsä, eli suhteemme oli hyvin yksipuolinen (normaalissa perheessähän vanhempi-lapsi -suhdekin muuttuu lapsen aikuistuessa vastavuoroiseksi).

Kun tämä jatkui yhä ollessamme molemmat 30+, nostin kissan pöydälle ja kerroin veljelle että minä en voi enkä halua olla aina se "äiti" joka ottaa paskan ja valituksen vastaan ja on tsemppausautomaatti, mutta jonka oma vointi ei kiinnosta veljeä pätkääkään. Kiertäen kaartaen hän hieman myönsi että olen oikeassa, mutta sen jälkeen en ole kuullut hänestä pihaustakaan. Kun menetin (hyväksikäyttö)arvoni, menetin ilmeisesti kaiken arvoni eikä hänellä ole enää tarvetta minulle. Näin voi ikävä kyllä käydä, mutta loppujen lopuksi yksipuolinen ihmissuhde ei ole mikään suhde ollutkaan. Suhde vaatii aina kaksi aktiivista osapuolta.

Vierailija
40/97 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 16:42"]

Miten toimia? Sisko siis useamman pienen lapsen yh, itselläni pari lasta myös ja mies joka nyt sattuu tienaamaan keskimääräistä paremmin ja meidän elintaso sen mukainen, sisko kateutensa ja katkeruutensa ilmaissut asiasta hyvinkin suoraan joskus ja useammin epäsuoraan, tavallaan ymmärrän häntä, hänen lastensa isä oli juoppo petturipukki joka lähti nuoremman matkaan, elarit kierrättää ulosoton kautta jne. Olen auttanut siskoa paitsi hoitamalla lapsia usein (jolloin vien ne mm. leffaan, hoploppiin, kylpylään jne omaan laskuuni) että antamalla ilmaiseksi kaikki meidän lasten vaatteet, pyörät, turvaistuimet jne siis ihan kaikki. Synttäreinä ja jouluina olen aina muistanut sekä siskoa että lapsiaan kalliilla lahjoilla ja lahjakorteilla.

Pidempään olen jo ihmetellyt, mihin meiltä katoaa tavaraa - mun kaapista vaatteita, hajuvesiä, käsilaukku, lapsilta vaatteita ja leluja, mun lompakosta käteistä. Sisko asuu aika lähellä joten käy usein. Nyt viimeksi sitten EKA KERTAA pyysin siskoa meille lapsenvahdiksi, että minä ja mies päästiin leffaan kahdestaan. Ennen reissua laskin rahat keittiön kaapista, johon laitetaan kassaa "pahan päivän varalle" - sisko tietää paikan ja sen, ettei ikinä niin pidetä lukua rahasta. Palatessa tsekkasin kaapin, ja kappas vaan, yli satanen oli kadonnut.

Tosi paha mieli tuli, enkä tiedä mitä nyt. Siskoa autan enemmän kuin mielelläni kun hän vaan sitä pyytää, paljon olemme antaneet ilmaiseksi tavaran muodossa hänelle ja rahaa lainanneet periaatteella maksaa kun jaksaa. Nyt vaan niin paha mieli. Sisko lapsineen on tärkeitä ja rakkaita, mutta nyt on tunne ettei tämä juttu ihan oikein mene..

[/quote]

Hopsaa vai on  sisaren lasten isä juoppo,petturipukki (?) ja sisar inhottavan katellinen ja vieläpä varas. Aika paljon sulla näyttää olevan hampaan kolossa tuota huono-osaisempaa sisartasi kohtaan? Eipä tuohon muuta kuin pistät rajaa, ettei vietä teillä aikaa ilman valvontaa, etkä esittele hänelle rahajemmojasi ja hajuvesikokoelmiasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan