Nyt olen siitä vakuuttunut: siskoni varastaa meiltä.
Miten toimia? Sisko siis useamman pienen lapsen yh, itselläni pari lasta myös ja mies joka nyt sattuu tienaamaan keskimääräistä paremmin ja meidän elintaso sen mukainen, sisko kateutensa ja katkeruutensa ilmaissut asiasta hyvinkin suoraan joskus ja useammin epäsuoraan, tavallaan ymmärrän häntä, hänen lastensa isä oli juoppo petturipukki joka lähti nuoremman matkaan, elarit kierrättää ulosoton kautta jne. Olen auttanut siskoa paitsi hoitamalla lapsia usein (jolloin vien ne mm. leffaan, hoploppiin, kylpylään jne omaan laskuuni) että antamalla ilmaiseksi kaikki meidän lasten vaatteet, pyörät, turvaistuimet jne siis ihan kaikki. Synttäreinä ja jouluina olen aina muistanut sekä siskoa että lapsiaan kalliilla lahjoilla ja lahjakorteilla.
Pidempään olen jo ihmetellyt, mihin meiltä katoaa tavaraa - mun kaapista vaatteita, hajuvesiä, käsilaukku, lapsilta vaatteita ja leluja, mun lompakosta käteistä. Sisko asuu aika lähellä joten käy usein. Nyt viimeksi sitten EKA KERTAA pyysin siskoa meille lapsenvahdiksi, että minä ja mies päästiin leffaan kahdestaan. Ennen reissua laskin rahat keittiön kaapista, johon laitetaan kassaa "pahan päivän varalle" - sisko tietää paikan ja sen, ettei ikinä niin pidetä lukua rahasta. Palatessa tsekkasin kaapin, ja kappas vaan, yli satanen oli kadonnut.
Tosi paha mieli tuli, enkä tiedä mitä nyt. Siskoa autan enemmän kuin mielelläni kun hän vaan sitä pyytää, paljon olemme antaneet ilmaiseksi tavaran muodossa hänelle ja rahaa lainanneet periaatteella maksaa kun jaksaa. Nyt vaan niin paha mieli. Sisko lapsineen on tärkeitä ja rakkaita, mutta nyt on tunne ettei tämä juttu ihan oikein mene..
Kommentit (97)
Luultavasti varastaminen jatkuu niin kauan kuin siihen on tilaisuus, eli ota asia puheeksi. Eihän se ole millään tapaa hyväksyttävää käytöstä. Ja jos noin avokätisesti olet jo siskoasi auttanut, niin varastaminen kielii joko todella syvästä katkeruudesta tai pahemmasta rahapulasta, mitä siskosi on antanut ymmärtää. Mielestäni asia olisi pakko ottaa puheeksi. On siskon oma häpeä, jos ottaa nokkiinsa siitä, että totuus tulee ilmi. Tietenkään ei kannata lähteä huutolinjalle tai alkaa haukkua vaan käyttäytyä kuin aikuinen. Kerro, että olet jo paljon auttanut joten varastaminen tuntuu todella loukkaavalta. Ja että siskon olisi pitänyt tietää, että apua olisi voinut kysyä ja huolet jakaa. Jos et palauta siskoasi maan pinnalle niin varastelu tulee jatkumaan ja mistä sitä tietää, sisko voi joutua pahempaankin pulaan. :/
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 16:42"]
Miten toimia? Sisko siis useamman pienen lapsen yh, itselläni pari lasta myös ja mies joka nyt sattuu tienaamaan keskimääräistä paremmin ja meidän elintaso sen mukainen, sisko kateutensa ja katkeruutensa ilmaissut asiasta hyvinkin suoraan joskus ja useammin epäsuoraan, tavallaan ymmärrän häntä, hänen lastensa isä oli juoppo petturipukki joka lähti nuoremman matkaan, elarit kierrättää ulosoton kautta jne. Olen auttanut siskoa paitsi hoitamalla lapsia usein (jolloin vien ne mm. leffaan, hoploppiin, kylpylään jne omaan laskuuni) että antamalla ilmaiseksi kaikki meidän lasten vaatteet, pyörät, turvaistuimet jne siis ihan kaikki. Synttäreinä ja jouluina olen aina muistanut sekä siskoa että lapsiaan kalliilla lahjoilla ja lahjakorteilla.
Pidempään olen jo ihmetellyt, mihin meiltä katoaa tavaraa - mun kaapista vaatteita, hajuvesiä, käsilaukku, lapsilta vaatteita ja leluja, mun lompakosta käteistä. Sisko asuu aika lähellä joten käy usein. Nyt viimeksi sitten EKA KERTAA pyysin siskoa meille lapsenvahdiksi, että minä ja mies päästiin leffaan kahdestaan. Ennen reissua laskin rahat keittiön kaapista, johon laitetaan kassaa "pahan päivän varalle" - sisko tietää paikan ja sen, ettei ikinä niin pidetä lukua rahasta. Palatessa tsekkasin kaapin, ja kappas vaan, yli satanen oli kadonnut.
Tosi paha mieli tuli, enkä tiedä mitä nyt. Siskoa autan enemmän kuin mielelläni kun hän vaan sitä pyytää, paljon olemme antaneet ilmaiseksi tavaran muodossa hänelle ja rahaa lainanneet periaatteella maksaa kun jaksaa. Nyt vaan niin paha mieli. Sisko lapsineen on tärkeitä ja rakkaita, mutta nyt on tunne ettei tämä juttu ihan oikein mene..
[/quote]Nyt se kissa pöydälle!!!
Pakkohan tuo on esiin ottaa, ellet halua olla ilmaistavara-automaatti lopun ikääsi.
Raivopäänä tuskin kannattaa kimppuun käydä, mutta tosiaan - pallon heittäminen siskolle voi olla hyvä lähestymistapa ainakin aluksi kahden kesken. Mutta kehottaisin kuitenkin, että et tyydy pelkkään myhäilyyn tasolla "Missähän se hajuvesi on? - Jaa-a, enpä tiedä...". Vaan jos sisko ei tunnusta, niin sitten rauhallisesti selvität, mitä on kadonnut, ja että se satanen on kadonnut juuri silloin, kun hän on ollut lapsenvahtina. Ja teet selväksi, että varastaminen ei ole ok, ja että odotat tavaroita palautettavaksi.
Tunnustipa tai ei, niin ehkä pieni välimatka olisi hyväksi teidän molempien kannalta? Selvästi tuo varastelu palvelee jotakin muuta tarkoitusta kuin sitä, että hän olisi taloudellisesti aivan verrattomassa ahdingossa, eli en suosittele kuittaamaan tuota sillä, että sinulla olisi jotenkin varaa menettää tuolla tavalla omaisuuttasi "köyhälle raukalle". Olipa taloudelliset tilanteenne kuinka poikkeavia tahansa, siskon hyvinvointiin täytyy löytyä muu ratkaisu kuin varastelu.
Kuka ihmeen luolaihminen pitää keittiön kaapissa pahan päivän varakassaa, jossa ihan satasia? Oletko koskaan kuullut pankkitileistä?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:27"]
Kuka ihmeen luolaihminen pitää keittiön kaapissa pahan päivän varakassaa, jossa ihan satasia? Oletko koskaan kuullut pankkitileistä?
[/quote]
Meillä on siltä varalta, että kortit ei toimi. Näitäkin sattuu silloin tällöin. Ruokaa ja bensaa voi sitten ostaa kaapissa olevalla käteisellä.
Todella törkeää. Olet jo auttanut paljon ja silti toinen varastaa mielin määrin. Itseltäni menisi luotto täysin enkä muutenkaan haluaisi olla tuollaisen varkaan kanssa tekemisissä. Oma sisko tai ei. Ilman muuta ottaisin asian esille, ja alkaisin pitää etäisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:27"]Kuka ihmeen luolaihminen pitää keittiön kaapissa pahan päivän varakassaa, jossa ihan satasia? Oletko koskaan kuullut pankkitileistä?
[/quote]
Kyllä ainakin meidän perheessä tarvitaan välillä käteistä.
Mä luulen että ihan katkeruuksissaan varastaa, kun kerran voisi apua pyytääkin. Ajattelee varmaan kateuksissaan, että kyllä hän voi ottaa kun teillä on "liikaa" ja oikeuttaa tekonsa itselleen näin. Inhottavaa ja surullista toimintaa. Hankala tuosta on alkaa kuitenkaan syyttelemään ilman silminnäkijätodistajia - siskosi takuulla kieltää kaiken ja pyörtää kaiken sinun syyksi ja uhriuttaa itsensä.
Ehkä tosiaan voit sanoa ympäripyöreästi, että teillä on hävinnyt tavaraa ja rahaa ja ihmettelet millainen ihminen sellaista voi tehdä. Eikä tuolle taida mahtaa muuta tehdä kuin alkaa pitämään silmällä siskoasi kun hän teillä on, äläkä jätä häntä yksin sinne. Tai sitten välit viileämmiksi ja näkemiset juhlapyhiksi.
Sinuna nostaisin kissan heti pöydälle. Olet ollut todella antelias ja tukenut ihanalla tavalla tarjoamalla siskolle lastenhoitoapua ja lapsille uudenlaisia elämyksiä, ja tuollaista saat kiitokseksi! Älä missään nimessä anna siskosi puhuttua sinua tarinan pahikseksi, hän on toiminut äärimmäisen typerästi ja loukkaavasti.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:35"]
Mä luulen että ihan katkeruuksissaan varastaa, kun kerran voisi apua pyytääkin. Ajattelee varmaan kateuksissaan, että kyllä hän voi ottaa kun teillä on "liikaa" ja oikeuttaa tekonsa itselleen näin. Inhottavaa ja surullista toimintaa. Hankala tuosta on alkaa kuitenkaan syyttelemään ilman silminnäkijätodistajia - siskosi takuulla kieltää kaiken ja pyörtää kaiken sinun syyksi ja uhriuttaa itsensä.
Ehkä tosiaan voit sanoa ympäripyöreästi, että teillä on hävinnyt tavaraa ja rahaa ja ihmettelet millainen ihminen sellaista voi tehdä. Eikä tuolle taida mahtaa muuta tehdä kuin alkaa pitämään silmällä siskoasi kun hän teillä on, äläkä jätä häntä yksin sinne. Tai sitten välit viileämmiksi ja näkemiset juhlapyhiksi.
[/quote]
ANTEEKSI VAHINKOALAPEUKKU PITI OLLA YLÄPEUKKU TÄLLE!
Mä menisin nyt suoraan oven taakse ja ottaisin asian reilusti puheeksi. Sanoisin, että venkoilu ei nyt auta ja nyt keskustellaan asia läpi. Samassa ottaisin myös listan mukaani tavaroista, jotka ovat kadonneet ja kysyisin missä ne ovat ja mitä niille tapahtui. Sanot, että autat, mutta jossei tule yhtään vastaan, niin teet ilmoituksen (vaikka et oikeasti tekisikään.) Saattaa olla että sisaresi on helpottunut että joku herää hänen ahtaaseen tilanteeseensa. Toisaalta tulee mieleen, että valintojen loppulukemat näkyvät tässä ja hänen kohdallaan aika rankasti :(
Hanki todisteet ja vie asia poliisille, oppiipahan.
Itse hankkisin ensin konkreettisia todisteita esim kuvaamalla salaa ja sitten pyytäisin siskon luokseni ja istuttaisin pöydän ääreen ja kysyisin, haluaako tunnustaa jotakin, että nyt on mahdollisuus puhua suu puhtaaksi. Jos ei suostuisi tunnustamaan niin todisteet pöytään.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:46"]Itse hankkisin ensin konkreettisia todisteita esim kuvaamalla salaa ja sitten pyytäisin siskon luokseni ja istuttaisin pöydän ääreen ja kysyisin, haluaako tunnustaa jotakin, että nyt on mahdollisuus puhua suu puhtaaksi. Jos ei suostuisi tunnustamaan niin todisteet pöytään.
[/quote]Yep. Kamerat kehiin, niitä saa mm. metsästystarvikeliikkeistä. Siis riistakameroita jotka tallentaa vain kun havaitsee liikkeen. Voi kytkeä myös kännykkään. Ja Petseihin neulalla kaiverrettuna lapsen nimikirjaimet esim. pohjaan.
Siskosi ei ehken erota mikä on hänen omaansa, mikä sinun. Minulla on 3 siskoa, eipä tuolla penskana ollut isoa väliä kuka piti kenenkin vaatteita. Mitä nyt teininä tuli raivokohtaus jos joku siskoista oli ottanut Juuri Sen Paidan millä piti hurmata joku jani sinä perjantaina. Nyt aikuisena saatetaan ottaa dvd-elokuvia toistemme hyllyistä, mullon muutamat siskojen filmit tuolla jo vuosien takaa kun en oo muistanu palauttaa. Siitä oon vähä möks kun yksi siskoista otti sellaisen uutuusdvd:n jonka olin just ostanut ja säästelin katsomista. Eikä oo palauttanut. Mutta nyt aikuisena ei todellakaan otettais toistemme vaatteita eikä todellakaan lastemme leluja ilman lupaa - eikä varsinkaan rahaa. Mutta sinun sisarellasi saattaa olla omistussuhteet hämärtyneet, kun oleilee teillä niin paljon.
En kyllä lähtis millekkään todisteiden hankkimis operaatioon.
Kannatan ajatusta siitä,että ihmettelet siskollesi kadonneita tavaroita ja sitä,kukahan ne on voinut viedä. Jos kumminkin on näin,että haluat varastelun loppuvan ja säilyttää välit siskoon.
Jos ja todennäköisesti kun,sisko on kadonneiden tavaroiden takana,eiköhän varastelu lopu siihen.
Ja mainitset,että olet käynyt tavarat ja rahat läpi ja aiot seurata näitä tulevaisuudessa tarkkaan,ettei mitään enää ainakaan ilman sinun huomaamista pääse häviämään. Tässähän vaan on se huono puoli,eträ sisko ei joudu minkäänlaiseen edesvastuuseen varastelusta.
Eiköhän se siskln varastelu lopu tähän,eikä sinun tarvitse syyttää siskoasi mistään.
Toinen hyvä vaihtoehto on ottaa asia reilusti puheeksi. Siinä vaan on riskinsä,että välit menee.
Tsemppiä hankalaan tilanteeseen,toivottavasti asia ratkeaa!
Ottaisin etäisyyttä.
Tiedän muuten useammankin tarinan, jossa on säilytetty joko perheen talousrahoja tai lasten säästöjä kotona, josta joku (?) on niitä käynyt viemässä. Ihan mielenkiinnosta: miksi kotona on käteistä rahaa tuollaisia määriä?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 16:44"]
No toi kielii jo jostain mt ongelmasta. Ei normaali ihminen varasta omalta sisarukseltaan suuria summia rahaa tai kalliita tavaroita. Tai ylipäätään mitään kun voi pyytääkkin!
[/quote]
Ei siihen mitään mielenterveysongelmaa tarvita. Helvetinmoinen av-mamma-kateus riittää.
Ap, sinuna soittaisin välittömästi siskolle. Sano rauhallisesti, että huomaan sinun ottaneen varakassasta satasen, miksi viet rahaa tuolla lailla ilmoittamatta?
Sisko menee mykäksi, saattaa katkaista puhelun tai alkaa solvata sinua. Joka tapauksessa sanot edelleen ihan rauhallisesti, että "autan sinua oikein mielelläni, ja olen niin aina tehnytkin, mutta tuo, mitä sinä teit, on epärehellistä ja tuntuu todella ikävältä kieroilulta."
Voi ihan helposti käydä niin, että välinne menevät tuosta, mutta hei: niinhän teille kävi jo, koska siskosi varasti.
Sinä et minusta VOI antaa asian olla. Siskosi on syytä ottaa vastuuta omasta käytöksestään. Sitä paitsi tuollainen aggressiivisuus - koska siitä varastamisessa on kyse, sisko haluaa olla sinulle kelju kateutensa takia - voi etsiä uusiakin muotoja, kun aikaa kuluu. Kuka tietää, koska sisko alkaa tehdä hallaa sinulle ja lapsille jollain muulla tavalla, esim. silloin, kun hoitaa lapsianne.
Laskitko myöskin ennen lähtöäsi, kuinka monta sporttirahkaa oli jääkaapissa? Ne on rosmoille haluttua tavaraa.
Ehkä varas on jokin siskon lapsista
Terveisiä sinne Porvoiseen, sisarelle myös. Että oikein laukkuja on varastanut, ja sinä vaan ihmettelet.