Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisherkkyys

Vierailija
29.04.2015 |

On uusi trendinimitys mielenterveysongelmille.

Kommentit (183)

Vierailija
81/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa on fakta ettei vastasyntynen muita vauvoja voimakkaampi reaktio voi olla mikään asenneongelma tai ahdistuneisuushäiriö tai laiskuutta. Toki vauvasta varmasti tulee helposti ahdistunut jos häntä yritetään survoa koko ajan keskimääräiseen muottiin.

Vierailija
82/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:01"]

Joka tapauksessa on fakta ettei vastasyntynen muita vauvoja voimakkaampi reaktio voi olla mikään asenneongelma tai ahdistuneisuushäiriö tai laiskuutta. Toki vauvasta varmasti tulee helposti ahdistunut jos häntä yritetään survoa koko ajan keskimääräiseen muottiin.

[/quote]

Niin, vuonna 2001 tuollaista vauvaa on sanottu suuritarpeiseksi vauvaksi.  http://www.imetys.fi/itu/suuritarpeinen.php

Miksei aikuisillakin herkästi häiriintyvillä ihmisillä voitaisi käyttää vastaavaa sanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveitä kommentteja täällä. Taas hyvänä muistutuksena, että omasta herkkyydestä tai ylipäätään herkkyydestä vain harvojen kanssa voi puhua. Ite olen kokenut aina olevani jollain tavalla erillainen ja koen, että omaa herkkyyttä ei osattu lapsena nähdä vaan koitettiin muuttaa minut joksikin muuksi. Sen takia on pitkän matkan saanut kulkea syvästä häpeästä ymmärtämään omaa persoonallisuutta, että ehkä minun pitää olla just tämmönen. Olen paljon vertaillu miten muut ihmiset reagoi eri asioihin ja huomannut, että itse reagoin luonnostaan todella voimmakkaasti tunnetasolla ja käsittelen tilanteita mielessäni jälkeenpäin. Herkkyys nähdään heikkoutena, jota se ei ole. Oman herkkyyden ymmärtäminen avaa elämän syvään kykyyn nauttia elämästä ja luoda terveitä ihmissuhteita. Molemmin puolista ymmärrystä tarvitaan, eikä mitään lapsellisia väittelyitä mikä on oikea tapa kokea elämää.

Vierailija
84/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:50"]

Yksi asia on ainaki[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 07:36"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 07:29"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 07:26"]Vaalia loukkaamasta herkkiä tunteita, täh :D. Eihän siitä ole kyse ollenkaan. Omalla kohdallani tunnen että palautumisongelma o ollut se hankalin kysymys. Ei tahdo millään ehtiä palautumaan asioista käytettävissä olevassa ajassa. [/quote] No voi kyynel. Ihan kuin muilla ei olisi mitään vaikeuksia koskaan. Ei siihen mitään erityisyyttä tarvita. [/quote] Mitä vaikeuksia? Ei se palautumisongelma mitään vaikeuksia kaipaa. Esim eilen mulla oli oikein hyvin sujunut työmatka ja se veti elimistön niin ylikierroksille että sain unta vasta kahdelta ja heräsin neljän tunnin unien jälkeen kykenemättä enää nukahtaa uudelleen. Nyt sitten edessä työpäivä jota melkein odotan koska projekti on parhaassa vsiheessaan. Mut noi ylikierrokset oikeasti haittaa elämää. [/quote] Mulla on tasan samanlaista koska vaativa työ. Yöunet menee, keho ja mieli ylikierroksilla. Ei siihen ihan oikeasti tarvita mitään erityisyyttä:D [/quote] Jep, mutta teetkö normiviikkoa? Mä en pystynyt kun palautuminen kerta kaikkiaan loppuu. Joudun tekemään freelance-periaatteella niin oli paljon kuin pystyn. Vaikka todella haluaisin tehdä täyttä viikkoa.

[/quote]

Mikä ihana tekosyy. Minäkään en jaksasis käydä töissä.

Vierailija
85/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:50"] Yksi asia on ainaki[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 07:36"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 07:29"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 07:26"]Vaalia loukkaamasta herkkiä tunteita, täh :D. Eihän siitä ole kyse ollenkaan. Omalla kohdallani tunnen että palautumisongelma o ollut se hankalin kysymys. Ei tahdo millään ehtiä palautumaan asioista käytettävissä olevassa ajassa. [/quote] No voi kyynel. Ihan kuin muilla ei olisi mitään vaikeuksia koskaan. Ei siihen mitään erityisyyttä tarvita. [/quote] Mitä vaikeuksia? Ei se palautumisongelma mitään vaikeuksia kaipaa. Esim eilen mulla oli oikein hyvin sujunut työmatka ja se veti elimistön niin ylikierroksille että sain unta vasta kahdelta ja heräsin neljän tunnin unien jälkeen kykenemättä enää nukahtaa uudelleen. Nyt sitten edessä työpäivä jota melkein odotan koska projekti on parhaassa vsiheessaan. Mut noi ylikierrokset oikeasti haittaa elämää. [/quote] Mulla on tasan samanlaista koska vaativa työ. Yöunet menee, keho ja mieli ylikierroksilla. Ei siihen ihan oikeasti tarvita mitään erityisyyttä:D [/quote] Jep, mutta teetkö normiviikkoa? Mä en pystynyt kun palautuminen kerta kaikkiaan loppuu. Joudun tekemään freelance-periaatteella niin oli paljon kuin pystyn. Vaikka todella haluaisin tehdä täyttä viikkoa. [/quote] Onko tuo erityisherkkyyteen kuuluvien yhteinen piirre, ettei pysty toimimaan normaalissa työelämässä? [/quote] Nykyaikana osittain kun tahti on niin kova. Eikä se toki koske asioita vain pahassa vaan myös hyvässä. Ihminen vaatii palautumisen myös positiivisista asioista yhtä lailla ja työstään innostunut voi palaa loppuun yhtä lailla. Jos systeemi reagoi kaikkeen voimakkaammin, on ihan fysiikan laki että myös palautuminen vaatii enemmän aikaa. Ei tässä ole mitään mystistä.

[/quote]

Erityisherkkyyttä tuo ei ole.

Laiskuutta, sopeutumattomuutta, ahdistuneisuutta

Vierailija
86/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vauvalla voi olla vaikka mitä.  Voi olla jopa somaattinen vaiva. tai tempperamentti on omanlaisensa. Leimaaminen ei tässä auta muuta kuin leiman antajaa, joka saa syyn tunkealapsen haluamaansa muottiin. Voi olla pitkät seuraukset.

Eikö vauva saa ola vain oma itsensä?

Vierailija
87/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:27"]

Ihan hirveitä kommentteja täällä. Taas hyvänä muistutuksena, että omasta herkkyydestä tai ylipäätään herkkyydestä vain harvojen kanssa voi puhua. Ite olen kokenut aina olevani jollain tavalla erillainen ja koen, että omaa herkkyyttä ei osattu lapsena nähdä vaan koitettiin muuttaa minut joksikin muuksi. Sen takia on pitkän matkan saanut kulkea syvästä häpeästä ymmärtämään omaa persoonallisuutta, että ehkä minun pitää olla just tämmönen. Olen paljon vertaillu miten muut ihmiset reagoi eri asioihin ja huomannut, että itse reagoin luonnostaan todella voimmakkaasti tunnetasolla ja käsittelen tilanteita mielessäni jälkeenpäin. Herkkyys nähdään heikkoutena, jota se ei ole. Oman herkkyyden ymmärtäminen avaa elämän syvään kykyyn nauttia elämästä ja luoda terveitä ihmissuhteita. Molemmin puolista ymmärrystä tarvitaan, eikä mitään lapsellisia väittelyitä mikä on oikea tapa kokea elämää.

[/quote]

Entä työ?

Vierailija
88/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:27"]

[/quote]

Tässä on varmaan villakoiran ydin: monilla herkillä ihmisillä se oma kotipiiri ei ole osannut suhtautua herkkään lapseen siten kuin hänelle olisi ollut hyväksi. On vähtelty ja "karaistu" ja ihmetelty, mikset voi olla sitä ja tätä, kun naapurin Einoirmelikin on niin reipas. Lapsi on nähnyt miten reippautta arvostetaan ja itsetunto ei ole päässyt vahvistumaan. Herkkyydestä on tehty häpeällinen asia, sitä on pitänyt yrittää piilotella ja siitä ei saa puhua.

Ehkä tällaisella elämänhistorialla ja etenkin jollei ole mitään tietoa itselläkään siitä, että herkkyys on ihan tavallinen ja itse asiassa suomalaisilla varsin yleinen luonteenpiirre, erityisherkkyys-termi osuu ja uppoaa. Kun kerrankin asiasta puhutaan, ja ihminen tunnistaa itsensä noista piirteistä.

Kun erityisherkkyys-termiä kyseenlaistetaan koska se on uudissana jolla kuvataan vanhoja asioita, eikä juuri tälle termille tahdo löytyä olemassa teoreettista pohjaa/mitään järkevää perustelua käyttää juuri tätä sanaa, niin ei nyt siitä kannata itseensä kuitenkaan ottaa. 

Vierailija
89/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:16"]

Missä diagnostiikka? On vain joukko ihmisiä, jotka ovat dignosoineet itse itsensä, jotta heillä olisi relevanssi olla, mitä ovat... Millaisia he sitten ovat? Olen itse herkkä ihminen. Herkkä muiden ihmisten kärsimykselle, epäoikeudenmukaisuudelle jne Erityisherkkyys sen sijaan on varsin subjektiivinen käsitys asioista.

[/quote]

No mä en ainakaan tiedostanut olevani erityisherkkä, ennenkuin psykologi mulle asian ilmoitti. Luetteli pitkän listan ominaisuuksiani joista sen kuulemma huomaa. En mä sitä asiaa kuuluta muille, paitsi yhdelle ystävälle jolla on aika paljon samoja piirteitä. Osa piirteistä on hyviä osa vähän hankalampia, mutta emme me koe olevamme minkään "sairauden uhreja", emmekä toitota asiaa ympäriinsä. 

Nykyään on vain helpompi hyväksyä oma vajavaisuuteni tietyissä, yleensä sosiaalisissa tilanteissa. En esim. enää koe itseäni niin luuseriksi kun väsyn sosiaalisista tilanteista niin että pitää jälkikäteen levätä. Toisaalta toivon että voin oppia hyödyntämään herkkyyttäni. Nyt jo koen positiiviseksi sen että aistin lasteni tunnetilat herkästi ja meillä on hieno yhteys heidän kanssaan. Koen myös voimakkaasti monia asioita, musiikin, taiteen, luonnon upeuden ja olen tätä kautta vahvan luova ihminen..

Yliherkkyys ei ole ainoastaan negatiivinen ominaisuus!

Vierailija
90/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yliherkäksi itsensä saa kun tarpeeksi myrkkyjä syö. Sipsit, limut, karkit, valmisruuat, einekset kaikki,,  tupakka, lääkkeet aiheuttavat syöpää ja erillaisia sairauksia sekä tottakai yliherkkyyttä. Onneksi jokaisella on mahdollista valita polunsa 

Vierailija
91/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:24"]

Kyllä yliherkäksi itsensä saa kun tarpeeksi myrkkyjä syö. Sipsit, limut, karkit, valmisruuat, einekset kaikki,,  tupakka, lääkkeet aiheuttavat syöpää ja erillaisia sairauksia sekä tottakai yliherkkyyttä. Onneksi jokaisella on mahdollista valita polunsa 

[/quote]

Joo ja se että on vasenkätinen johtuu siitä kun ei ole vaan opetellut oikeakätiseksi. Paljonko vastasyntynyt lapsi on ehtinyt noita sipsejä syömään. Erot hermostoissa ja ärsykkeiden prosessointikyvyissä kun ovat synnynnäisiä. Varmasti elintavat vaikuttavat stressinsietokykyyn, mutta mene jo muualle puhumaan paskaa että erityisherkkyys johtuisi jostain elintavoista.

Vierailija
92/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:09"]

[/quote]

Niin, vuonna 2001 tuollaista vauvaa on sanottu suuritarpeiseksi vauvaksi.  http://www.imetys.fi/itu/suuritarpeinen.php

Miksei aikuisillakin herkästi häiriintyvillä ihmisillä voitaisi käyttää vastaavaa sanaa.

[/quote]

Sinä voit käyttää vaikka paskakasaa tai surkimusta jos haluat. Jos persettäsi rassaa erityisherkkä termi, kannattaa mennä peilin eteen pohtimaan omaa suuritarpeisuuttaan.

Vierailija
93/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:40"]

Jännä miten voimakakita negatiivisia tunteita se tosiaan joissakuissa herättää!

[/quote]

No kai se herättää, jos uskoo tieteeseen ja totuuteen, eikä hölynpölyyn. Mielestäni eettis-moraalisesti ihan perusteltu reaktio.

[/quote]

No minäpä haluaisin nyt nähdä ne tutkimukset ja tieteelliset totuudet, joissa kerrotaan tutkitusti, ettei ihmisten hermostoissa ole mitään eroja ja kaikki kokevat tasan saman verran ääni, valo, tunto, sunmuista ärsykkeitä ja prosessoivat niitä yhtäpaljon tiedostamattaan.

Vierailija
94/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:40"]

Jännä miten voimakakita negatiivisia tunteita se tosiaan joissakuissa herättää!

[/quote]

No kai se herättää, jos uskoo tieteeseen ja totuuteen, eikä hölynpölyyn. Mielestäni eettis-moraalisesti ihan perusteltu reaktio.

[/quote]

No minäpä haluaisin nyt nähdä ne tutkimukset ja tieteelliset totuudet, joissa kerrotaan tutkitusti, ettei ihmisten hermostoissa ole mitään eroja ja kaikki kokevat tasan saman verran ääni, valo, tunto, sunmuista ärsykkeitä ja prosessoivat niitä yhtäpaljon tiedostamattaan.
[/quote]

Mitä tekemistä ihmisten erilaisuudella on "erityisherkkyyden" kanssa?

Vierailija
95/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:09"]

[/quote]

[/quote]

Sinä voit käyttää vaikka paskakasaa tai surkimusta jos haluat. Jos persettäsi rassaa erityisherkkä termi, kannattaa mennä peilin eteen pohtimaan omaa suuritarpeisuuttaan.
[/quote]

T. Ärsytysherkkä

Vierailija
96/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:23"]

Erityisherkkyyttä ei ole. On vain herkkyyttä, mikä on täysin normaalia. Kaikki muu on muuta...

[/quote]

Ihan kuin väittäisit kaikkien ruokien maistuvan samanlaiselle... Ruokahan se on. Kaikki muu on muuta... korvien välissäkö?? Erityisherkät kärsivät yleensä hiljaa, koska toisten huomioiminen ja huomaavaisuus on yksi tähän pakettiin kuuluvista piirteistä. Ne, jotka tekevät asiasta numeroa, eivät välttämättä ole oikeasti erityisherkkiä vaan herkkiä omaan egoon.

Vierailija
97/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Ne jotka siitä erityisherkkyydestään vouhottaa, ei taatusti ole niitä herkkiä ihmisiä.

Vierailija
98/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:48"]

Samaa mieltä! Ne jotka siitä erityisherkkyydestään vouhottaa, ei taatusti ole niitä herkkiä ihmisiä.

[/quote]No entäs ne jotka ei vouhota vaan kärsii hiljaa?

Vierailija
99/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:47"]

On uusi trendinimitys mielenterveysongelmille.

[/quote]Erityisherkkyys on todellinen asia. Totta on myös, että termi on otettu väärään käyttöön ja aiheutettu vahinkoa sekä erityisherkille että hankalien ihmisten kanssa elämään joutuville ihmisille :(

Vierailija
100/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös norovirus on uudehko trendinimitys oksennustaudille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan