Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisherkkyys

Vierailija
29.04.2015 |

On uusi trendinimitys mielenterveysongelmille.

Kommentit (183)

Vierailija
1/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiiriini kuuluu joitakin "erityisherkkiä" ihmisiä, ja heidän kanssaan toimiminen on melkoista nuorallatanssia. Puheissaan, teoissaan, olemisessaan ym. pitää osata ola niin neutraali, ettei erityiserkkä tunne itseään loukatuksi. Väärin valittu sana, vääränlainen mielipide, vääränlainen asenne, nauraminen, vitsailu ym. saattaa suistaa erityisherkän epätoivoon, vaikka asia ei koskettaisi edes heitä. Erityisherkkä vain ottaa kaiken henkilökohtaisesti, viattomat sanat ovat suunnattu juuri hänelle ilkeilynä. 

Erityisherkkä tykkää katastrofeista kun ne tapahtuvat muualla kuin lähiympäristössä. Hän osallistuu, säälii, voivottelee, mutta oikeasti ei välitä paskaakaan. Katastrofit vain tuovat hänen "herkkyytensä" niin hyvin esille. Ja siitä saavat kaikki muutkin lähipiiriläiset nauttia. Kun mä oon niin herkkä, mä tunnen aidosti....

Vierailija
2/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:19"]

Erityisherkkä on kyl yks trendidiagnoosi, nyt on "syy" miksi saa itkeä helpommin. on ok olla herkkä, mut tollanen et "käsitelkää minua varoen, olen erityisherkkä"-puheet on bullshittii. Miksei vaa voida puhua" olen herkkä " vaan olen ERITYISherkkä

[/quote]

Jep. Ja kun tällainen "erityisherkkä" tulee esimerkiksi työyhteisöön, alkaa hän vaatia tuolla päästä keksityllä trendi-diagnoosillaan itselleen erityiskohtelua. Jos siihen ei suostuta, alkaa seuraavaksi syyttäminen kiusaamisesta. Jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:25"]

Tuttavapiiriini kuuluu joitakin "erityisherkkiä" ihmisiä, ja heidän kanssaan toimiminen on melkoista nuorallatanssia. Puheissaan, teoissaan, olemisessaan ym. pitää osata ola niin neutraali, ettei erityiserkkä tunne itseään loukatuksi. Väärin valittu sana, vääränlainen mielipide, vääränlainen asenne, nauraminen, vitsailu ym. saattaa suistaa erityisherkän epätoivoon, vaikka asia ei koskettaisi edes heitä. Erityisherkkä vain ottaa kaiken henkilökohtaisesti, viattomat sanat ovat suunnattu juuri hänelle ilkeilynä. 

Erityisherkkä tykkää katastrofeista kun ne tapahtuvat muualla kuin lähiympäristössä. Hän osallistuu, säälii, voivottelee, mutta oikeasti ei välitä paskaakaan. Katastrofit vain tuovat hänen "herkkyytensä" niin hyvin esille. Ja siitä saavat kaikki muutkin lähipiiriläiset nauttia. Kun mä oon niin herkkä, mä tunnen aidosti....

[/quote]Just joo. varmasti tosi rasittava ja raivostuttava ihminen mutta yllätys, ei erityisherkkä! Tuskin mitenkään kovin herkkä. Draamakuningattaret ovat ihan oma juttunsa.

Vierailija
4/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin voi sanoa, että ainakin yksi kupla on puhkaistu tällä vava-palstalla: mitään erityisherkkiä ei ole olemassakaan. 

[/quote]Onko näin? Onko puhkaistu ja eikö ole?

Vierailija
5/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh. Testin mukaan olen erityisherkkä. Olen kyllä herkkä ärsykkeille ja tunteellinenkin vielä, mutta en vaadi erityiskohtelua tai -huomiota puoleeni. Olen aina pitänyt itseäni vain taiteilijasieluna. Ihmeen kylmää "analyysia" jotkut täällä heittää. Ei minusta erityisherkkyyttä tarvitse "diagnosoida" koska se ei ole sairaus. Se on vain termi joka koostuu erilaisista piirteistä ja kuvaa tietynlaisia ihmisiä.

Vierailija
6/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:28"]

Kerrankin voi sanoa, että ainakin yksi kupla on puhkaistu tällä vava-palstalla: mitään erityisherkkiä ei ole olemassakaan. 

[/quote]

Kyllä näin on. Sille ei ole diagnoosia - epätieteellinen. Tällaisen epätieteellisen "diagnoosin" asettaminen itselle - subjektiivinen päätelmä, jolla ei ole ammattilaisen minkäänlaista tukea ja on siten täysin kelvoton. 

Tämä on tästä lähtien turhaa keskustelua, myytti on nyt murrettu. 

Vierailija
7/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsinointi on vähän eri asia ku lapsen erityistarpeiden/haasteiden huomioiminen arjessa ja kasvatuksessa.
Jospa kumminki luottasin ihan lastenpsykologiin tässä asiassa ja ihan omiin kokemuksiin ja saatuun hyötyyn :)

Ja joillekki huomiohuoraamisesta huuteleville voi vaan sanoa,että kyllähän siitä varmana just kyse oli kun lapsi esimerkiksi öisin hysteerisena petaili sänkyä kun ei halunnu nukkua ettei päiväpeitto mee ruttuun tai ei viikkoihin halunnu leikkiä omassa huoneessa omilla leluilla,ettei järjestys mene sekasi.
Ja muita lukemattomia ja aika käsittämättömiäkin asioita.
Minä en peräänny milliäkään siitä,etteikö erityisherkkyys olisi ihan todellinen ja olemassaoleva asia ja piirre,josta en ennen tätä lastenpsykologia ollut ees kuullu.
En karsinoi sillä lasta vaan pystyn sen kautta ymmärtämään.
Ja kyllä,varmana tällä minun lapsella on huomattavasti kehittyneempi tunneälykin kuin suurimmalla osalla tähän keskusteluun osallistuneista mammoista.

Vierailija
8/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän keskustelun perusteella vois luoda uuden termin "erityiskovis". Se on niinku vastakohta erityisherkälle. Hushus erityiskovikset takaisin karsinoihinne kovistelemaan.

Vierailija
9/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

92: onneksi lapsellasi on kaltaisesi äiti! uskon että alkuvastustuksen jälkeen tullaan ymmärtämään ja hyväksymään erityisherkkyys ja se tulee helpottamaan radikaalisti monen ihmisen elämää.

Vierailija
10/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:35"]

[/quote]

Kyllä näin on. Sille ei ole diagnoosia - epätieteellinen. Tällaisen epätieteellisen "diagnoosin" asettaminen itselle - subjektiivinen päätelmä, jolla ei ole ammattilaisen minkäänlaista tukea ja on siten täysin kelvoton. 

[/quote]Ei ole virallista diagnoosia - vielä. Se ei tarkoita että olisi kyse mistään kuplasta. Tiede kehittyy, koko ajan opitaan lisää, joskus joku totena pidetty käsitys huomataan virheelliseksi ja päinvastoin.

edelleen minua kiinnostaa miksi jotkut haluavat erityisherkkyyden nimissä puhua aivan muista asioista mutta ilmeisesti he eivät itsekään pysty vastaamaan siihen joten antaa olla.

Pidetään me erityisherkät mieli korkealla ja nautitaan sen mukana tuomista lahjoista, vaikeuksien lisäksi.

Vierailija
11/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:42"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:35"]

[/quote]

[/quote]Ei ole virallista diagnoosia - vielä. Se ei tarkoita että olisi kyse mistään kuplasta. Tiede kehittyy, koko ajan opitaan lisää, joskus joku totena pidetty käsitys huomataan virheelliseksi ja päinvastoin.

edelleen minua kiinnostaa miksi jotkut haluavat erityisherkkyyden nimissä puhua aivan muista asioista mutta ilmeisesti he eivät itsekään pysty vastaamaan siihen joten antaa olla.

Pidetään me erityisherkät mieli korkealla ja nautitaan sen mukana tuomista lahjoista, vaikeuksien lisäksi.

[/quote]

"..ja nautitaan sen mukana tuomista lahjoista.."

Joskus muutama sana virkkeen sisällä kertoo ilmiön syvimmän olemuksen.

Vierailija
12/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

96: lahjoista: kyky kiinnittää huomiota yksityiskohtiin = näkee paljon kauneutta siellä missä moni muu ei jne. Sellaisia lahjoja. Kun et (yllätys) tajunnut.

Erityisherkkyys ei ole pelkkää kipua valosta, äänistä, väreistä jne vaan todella herkkyyttä monelle hyvälle asialle joka menee näiltä erityiskoviksilta aivan sivu suun.

Vierailija
13/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh miten ruma sisin joillain ihmisillä tuntuu olevan :( mieluummin olen parjattu erityisherkkä kuin "normaali" pahantahtoinen huonostikäyttäytyvä.

Jännä muuten että nämä "normit" haukkuvat erityisherkiksi luulemiaan ja samalla itse syyllistyvät rumaan ja muita mitätöivään käytökseen ;)

Nimittävät sitä vielä älylliseksi ja kriittiseksi kommunikaatioksi :D

Vierailija
14/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi tää aihe herättää niin paljon aggressiota. Ei erityisherkkyys tee ihmisestä pyhimystä ja on varmasti niitä, jotka käyttävät erityisherkkyyttä itsekorostuksen välineenä, ja varmaan on paljon sellaisia erityisherkkiä, jotka ovat hyvin hankalia ihmisiä. Mutta eivät kaikki erityisherkät ole sellaisia. Väitän, että suurin osa on sellaisia kuin minä, joilla palaset vaan loksahtivat paikalleen sen Aronin kirjan lukemisen aikana, ja oli todella helpottavaa saada selitys todella moneen asiaan. Kun on koko elämänsä tuntenut olevansa jotenkin outo ja joka paikassa joukkoon sopimaton, niin on todella helpottavaa saada omille piirteilleen selitys ja nimitys, ja samalla saada tietää, että tällaisia ihmisiä on paljon.

Suurin osa erityisherkistä tuskin huutelee herkkyydestään missään tai vaatii mitään erityiskohtelua! Itselleni ei tulisi mieleenkään. Pointti on lähinnä itsetuntemuksen lisäämisessä ja siinä, että kun tietää mistä omissa piirteissä on kyse, niin sen kautta voi vaikuttaa omaan elämäänsä niin, että voi paremmin. Mutta siinä mennään metsään, jos erityisherkkyydellä ruvetaan ratsastamaan ja käyttämään sitä jonain vallan välineenä. Varmaan tällaisia tyyppejä löytyy, mutta turha leimata kaikkia erityisherkkiä tällaisten ääritapausten perusteella. Ja täällä keskustelijoilla menee kyllä iloisesti puurot ja vellit ja ties mitkä muutkin sekaisin. Erityisherkkyydellä ja narsismilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Vierailija
15/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:50"]

96: lahjoista: kyky kiinnittää huomiota yksityiskohtiin = näkee paljon kauneutta siellä missä moni muu ei jne. Sellaisia lahjoja. Kun et (yllätys) tajunnut.

Erityisherkkyys ei ole pelkkää kipua valosta, äänistä, väreistä jne vaan todella herkkyyttä monelle hyvälle asialle joka menee näiltä erityiskoviksilta aivan sivu suun.

[/quote]

Niin, tai sitten muut kokevat ihan samalla tavalla, mutta eivät pidä itseään mitenkään erikoisina, saatika julista sitä ääneen. Oman itsen nostaminen jalustalle erityisherkän epiteetillä on jo niin naurettavaa, että lähden tästä nukkumaan. Saatan muuten nähdä unia: kauniita tai rumia, kiihottavia tai pelottavia, mustia tai valkoisia - so what, niin näkevät kaikki muutkin, eikä siinä ole mitään erikoista.

Vierailija
16/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 22:26"]Jos haluatte haukkua/moittia/epäillä erityisherkkiä niin olkaa ystävällisiä ja käyttäkää ilmaisuja ja kuvauksia jotka sopivat heihin.

Mikäli taas haluatte haukkua/moittia/epäillä narsisteja, tekosairaita, huomionkipeitä niin tehkää niin mutta älkää nimttäkö näitä erityisherkiksi.

Toisi teidänkin kommentteihinne enemmän älyllisyyttä.
[/quote]
meidänkötehtävä on luoda kriteerit??

Vierailija
17/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on "syy" miksi saa itkeä helpommin. on ok olla herkkä, mut tollanen et "käsitelkää minua varoen, olen erityisherkkä"-puheet on bullshittii. Miksei vaa voida puhua" olen herkkä " vaan olen ERITYISherkkä[/quote]

En ole koskaan pyytänyt käsittelemään itseäni varoen. Muista en tiedä, puhun vain omasta puolestani. Pitkäaikaisen ystäväni lausumat sanat satuttavat minua aina silloin tällöin mutta hän on sellainen kuin on ja minä tällainen herkkis.

Nauramme välillä yhdessä, että hän aina "mätkäyttää minua henkisesti päähän" täräyttämällä jotain sellaista, joka hänestä on vaan suoraan puhumista ja ihan ok, mutta jonka minä koen paljon syvemmin ja analysoin pitkään jälkeenkinpäin, miksi hän niin sanoi/mitä hän sillä tarkoitti. Raskasta joskus. En silti pyydä kohtelemaan minua mitenkään eri tavalla. Päin vastoin. Yritän luoda itselleni vähän paksumpaa nahkaa kestää sanomisia. Olemme sitä paitsi olleet ystäviä jo yli pari vuosikymmentä ennen kuin HSP-termi oli lanseerattu ja koko ajan olen tuntenut samoin, en vasta nyt :)

En myöskään ole koskaan kysynyt/pyytänyt syytä itkeä. Olen tosi itkuherkkä :) Itken, kun näen jotain kaunista tai koskettavaa: jäätanssia, balettia, joku tuntematon auttaa eläimen pulasta, joku tekee TV:ssä urheilussa maailmanennätyksen, joku tekee viime sekunnilla ratkaisevan maalin, luen kirjaa, näen elokuvan, kuulen jotain ihanaa/surullista/muuten vain koskettavaa. Poikaystäväni ovat vain todenneet, "sä olet ihan hassu!" kun eläydyn niin syvästi. Ei se mitenkään ole elämää haitannut. En myöskään pyytele kyyneleitäni anteeksi. Pyyhkäisen ne vaan pois, naurahdan, että minä se tässä taas vetistelen :)

Nr 82

Vierailija
18/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 22:26"]Jos haluatte haukkua/moittia/epäillä erityisherkkiä niin olkaa ystävällisiä ja käyttäkää ilmaisuja ja kuvauksia jotka sopivat heihin. Mikäli taas haluatte haukkua/moittia/epäillä narsisteja, tekosairaita, huomionkipeitä niin tehkää niin mutta älkää nimttäkö näitä erityisherkiksi. Toisi teidänkin kommentteihinne enemmän älyllisyyttä. [/quote] meidänkötehtävä on luoda kriteerit??

Mitähän yrität sanoa? Olette ihan kuutamolla.[/quote]

Vierailija
19/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:50"]

[/quote]

Niin, tai sitten muut kokevat ihan samalla tavalla, mutta eivät pidä itseään mitenkään erikoisina, saatika julista sitä ääneen. Oman itsen nostaminen jalustalle erityisherkän epiteetillä on jo niin naurettavaa, että lähden tästä nukkumaan. Saatan muuten nähdä unia: kauniita tai rumia, kiihottavia tai pelottavia, mustia tai valkoisia - so what, niin näkevät kaikki muutkin, eikä siinä ole mitään erikoista.

[/quote]Todistit juuri sen mitä et halunnut :D

Vierailija
20/183 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:50"]96: lahjoista: kyky kiinnittää huomiota yksityiskohtiin = näkee paljon kauneutta siellä missä moni muu ei jne. Sellaisia lahjoja. Kun et (yllätys) tajunnut.

[/quote]
.
Aaaaaw mä kuolen. Kerotikaaaa lisää!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi