Erityisherkkyys
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:15"]Mä en pidä asiaa ongelmana, mutta olen kovin herkkä sekä fyysisesti että henkisesti, jotenkin anturit pinnassa koko ajan. Aistin ihmisten tunnetiloja tosi herkästi, ja masentuneen kanssa oltuani olen aivan uupunut, ihan kuin kokisin itse sen syvän uupumuksen, joka toisella on. Ja itse olen sosiaalinen ja puhelias jne. Jo lapsena ihmettelin, että eivätkö kaikki huomaa asioita samalla tavalla kuin itse huomasin. Minusta herkkyys on voimavara, vaikka itseään täytyy aina välillä kovettaa.
[/quote]
Tuota kutsutaan transferenssiksi. Googlaas.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:10"]
Kuka vaan voi sanoa olevansa erityisherkkä, mutta siihen ei ole mitään diagnostiikkaa. Oikaiskaa jos olen väärässä... Mun tuntemat niin sanotut erityisherkät on konrolloivia, neuroottisia ja narsistisia, vaativia ja joustamattomia.
[/quote]Eli tuttavapiirissäsi ei ole erityisherkkiä ihmisiä.
[/quote]
Erityisherkkyyttä ei ole. On vain herkkyyttä, mikä on täysin normaalia. Kaikki muu on muuta...
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:09"]
Erityisherkkyys ei ole mielenterveysongelma.
[/quote]
Ei olekaan, vaan se on luonnevika. Niin kuin narsismi.
[/quote]Perustele, kiitos! Oletko tutkinut asiaa vai perustatko väittämäsi vain sille pohjalle mitä olet antanut itsellesi kertoa? Joku/jotkut opportunistiset ihmiset sanovat olevansa erityisherkkiä ja se on sitten käsityksesi erityisherkkyydestä?
Ihan on mennyt sivuraiteille tämäkin homma diagnosointeineen. Itse olen olen kuvitellut jossain vaiheessa olevani erityisherkkä tunteellisuuteni, herkästi vuotavien silmien ja herkästi - ilman atopiaa tai allergiaa - kutiavan ihoni vuoksi yms. Mutta nykyään pidän itseäni vain herkkäihoisena, herkkätunteisenä, herkkäsilmäiisenä, herkän hajuaistin omaavana, herkän vaiston omaavana. Minä olen aina kuvitellut eritysiherkkyyteen liittyvän myös ujouden ja vetäytymisen, koska muiden raivoa ja vihaa ei kestä, vaikka ne ei yleensäkään kohdistu itseen. En pysty olemaan asiakaspalvelussa, koska otan sekä itseeni kohdistuvan kritiikin (90 % saamastani vittuilusta on ollut jonkun muun virhe, mutta olen ollut se, joka on ensimmäisenä kohdalla), otan myös sivusta seuratessa muiden kritiikin kovana. Jos joku alkaa asiakkaana huutaa ja itse olen ihan sivullinen, haluaisin painua maan alle. Nuo mitä te täällä luettelette erityisherkkyyden piirteinä, höpölöpö. Tunteettomuus on mielenterveysongelma sekin. Onko kasvatus tehnyt teistä kylmiä vai oletteko luonnostanne pahoja? Teidän kaltaisenne voisi tappaakin toisen sopivan raivon kohdatessa väärässä paikassa. Millaisia nuo tappajat ovat? Sellaisia kuin te.
[/quote]
[/quote]Onko narsismi luonnevika?
Mistä johtuu tämä vihamielisyys ja raivo erityisherkkyyttä kohtaan? Nuo kuvaukset joita annatte eivät sitä ole. Vihaatte siis manipuloijia ja avuttomiksi heittäytyjiä ja erityiskohtelua vaativia ja kaikki ne ovatkin ärsyttäviä ja "vääriä" käyttäytymisiä. Mutta erityisherkkyyttä ne eivät ole.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:10"]
[/quote]
[/quote]Perustele, kiitos! Oletko tutkinut asiaa vai perustatko väittämäsi vain sille pohjalle mitä olet antanut itsellesi kertoa? Joku/jotkut opportunistiset ihmiset sanovat olevansa erityisherkkiä ja se on sitten käsityksesi erityisherkkyydestä?
[/quote]
Joku on kirjoittanut kirjan omien käsitystensä pohjalta, mitään tieteellistä evidenssiä ei ole.
Tunnistan itseni erityisherkkien ihmisten kuvauksista, mutta samalla suhtaudun ilmiöön pienellä varauksella.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:23"]Ihan on mennyt sivuraiteille tämäkin homma diagnosointeineen. Itse olen olen kuvitellut jossain vaiheessa olevani erityisherkkä tunteellisuuteni, herkästi vuotavien silmien ja herkästi - ilman atopiaa tai allergiaa - kutiavan ihoni vuoksi yms. Mutta nykyään pidän itseäni vain herkkäihoisena, herkkätunteisenä, herkkäsilmäiisenä, herkän hajuaistin omaavana, herkän vaiston omaavana. Minä olen aina kuvitellut eritysiherkkyyteen liittyvän myös ujouden ja vetäytymisen, koska muiden raivoa ja vihaa ei kestä, vaikka ne ei yleensäkään kohdistu itseen. En pysty olemaan asiakaspalvelussa, koska otan sekä itseeni kohdistuvan kritiikin (90 % saamastani vittuilusta on ollut jonkun muun virhe, mutta olen ollut se, joka on ensimmäisenä kohdalla), otan myös sivusta seuratessa muiden kritiikin kovana. Jos joku alkaa asiakkaana huutaa ja itse olen ihan sivullinen, haluaisin painua maan alle. Nuo mitä te täällä luettelette erityisherkkyyden piirteinä, höpölöpö. Tunteettomuus on mielenterveysongelma sekin. Onko kasvatus tehnyt teistä kylmiä vai oletteko luonnostanne pahoja? Teidän kaltaisenne voisi tappaakin toisen sopivan raivon kohdatessa väärässä paikassa. Millaisia nuo tappajat ovat? Sellaisia kuin te.
[/quote]
Lue häpeästä. Ymmärrät itseäsi 100x paremmin. Häpeä ja psyykkinen lamaannus.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:10"]Kuka vaan voi sanoa olevansa erityisherkkä, mutta siihen ei ole mitään diagnostiikkaa. Oikaiskaa jos olen väärässä... Mun tuntemat niin sanotut erityisherkät on konrolloivia, neuroottisia ja narsistisia, vaativia ja joustamattomia.
[/quote]Nyt kuvailet kyllä jotain muuta kuin erityisherkkyyttä. Mun tuntemani erityisherkät eivä ole mitään sun listauksesi asioita.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:30"]Tunnistan itseni erityisherkkien ihmisten kuvauksista, mutta samalla suhtaudun ilmiöön pienellä varauksella.
[/quote]
Mikä onn erittäin tervettä
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:10"]
[/quote]
[/quote]
Se on todennäköisesti elimellistä myös. Hyvä pointti.
Miten vetää raja mm. oppimisvaikeuksien, neuroosien ja herkkyyden välille ilman diagnostiikkaa??
Älykkyys on herkkyyttä. Miksi kaikki erityisherkät evät ole älykkäitä? Herkkyys= alttius
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:27"]Mistä johtuu tämä vihamielisyys ja raivo erityisherkkyyttä kohtaan? Nuo kuvaukset joita annatte eivät sitä ole. Vihaatte siis manipuloijia ja avuttomiksi heittäytyjiä ja erityiskohtelua vaativia ja kaikki ne ovatkin ärsyttäviä ja "vääriä" käyttäytymisiä. Mutta erityisherkkyyttä ne eivät ole.
[/quote]
Mä oon neuroottinen-pakko-oireinen-itsekäs-tyhmä. Missä ERITYISkohtelu??
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:47"]
On uusi trendinimitys mielenterveysongelmille.
[/quote]
Tai huomion hakuisuudelle. Minä-minä-minä ja minun erityistarpeeni. Että jos ei muuten ole koskaan huomattu tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:24"]
[/quote]
[/quote]
On.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:47"]
[/quote]
Tai huomion hakuisuudelle. Minä-minä-minä ja minun erityistarpeeni. Että jos ei muuten ole koskaan huomattu tarpeeksi.
[/quote]
Juuri näin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:47"]
[/quote]
[/quote]
Ehkä se onkin persoonattomien, miellyttämishaluisten, no-bodyjen nimitys omalle henkiselle tilalleen... mene ja tiedä...
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:09"] Erityisherkkyys ei ole mielenterveysongelma. [/quote] Ei olekaan, vaan se on luonnevika. Niin kuin narsismi. [/quote] Amen!
[/quote]Mistäs raamatusta te tuollaisen selityksen erityisherkkyydestä olette lukeneet? Nyt on mennyt enemmän kuin puurot ja vellit sekaisin.