Laihdutus 2022
Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.
Kommentit (1329)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös 5kg painon pudotus tavoitteena ja siinä tavoitteessa pysyminen. Aloitin 3viikon nutrilet-kuurin ja tämän jälkeen jatkan normaalilla terveellisellä ruokavaliolla, jota ole harjoittanut jo muutaman kuukauden.
Nautitko siis ateriasi pelkkänä Nutrilettina? Montako päivää olet jo ollut kuurilla, miten toimii? Jaksatko myös urheilla? Itselläni on edelleen sen verran turvonnut pöhöolo, että joki tuollainen vaihtoehto kiinnostaisi myös. Oma peilikuva, tämä olo ja joulukilot ärsyttävät ikävä kyllä todella paljon :( Ja kun istumatyötä tekee, se massu koko ajan muistuttelee itsestään.
Minä laihdutin aikoinaan Nutrilet-pusseilla. Paino tippui hyvin, mutta aineenvaihdunta meni pitkäksi aikaa sekaisin. Sitten lihoin enemmän mitä pudotin. Lienee yksilökohtaista, miten elimistö suhtautuu pussikuureihin.
Vierailija kirjoitti:
Minä laihdutin aikoinaan Nutrilet-pusseilla. Paino tippui hyvin, mutta aineenvaihdunta meni pitkäksi aikaa sekaisin. Sitten lihoin enemmän mitä pudotin. Lienee yksilökohtaista, miten elimistö suhtautuu pussikuureihin.
Mielessäni oli lounaan korvaaminen laihdutusvalmisteella, muuten normaalia ruokaa, kaloreita laskien. Mies tekee fyysistä työtä ja iltaruokamme on ravitsevaa. En haluaisi syödä eri ruokaa, joten lounaan tulee olla kevyt. Tietty myös iltaruuan annoskoko on aiempaa pienempi.
Kalorinlaskentasivuston mukaan voisin syödä enemmän proteiinia, siksi tämä valmisteen käyttö kiinnostaa. Tilasin protein.fi näytepussin.
Onpa ikävää, että laihdutuksellesi kävi noin :(
t. vararengasta kadottava
Vierailija kirjoitti:
Tähän väliin on hyvä muistuttaa, että vyötäröläski on epäterveellistä, mutta se lanteilla, pakaroissa ja reisissä oleva ei ole. Se ei ole epäterveellistä. Se itse asiassa suojaa naisia joiltain vaivoilta. Tästä on ihan tutkimuksiakin, jos joku jaksaa kaivaa.
Eli ihan voi olla reilusti päärynä, kunhan vyötärö on kuosissa niin se riittää.
Olen jokseenkin varma, että hieman vähäisempi määrä rasvaa reisissä, takapuolessa ja lanteissa hoita sen suojaamishomman. Laskurin mukaan rasvaprosenttini on nyt n. 29 ja kehossa on 21 kg rasvaa. Peilistä näkee, että merkittävä osa ylimääräisesestä on "päärynässä".
Käyttämäni laskuri https://www.mycalculators.net/health/body-fat-percentage-calculator
Olisiko kellään vinkkejä sopivista resepteistä ruokavaliomuutoksen tueksi? Yritän lähinnä lisätä proteiinin ja hyvien hiilihydraattien määrää ja välillä pää lyö tyhjää mitä kannattaisi konkreettisesti syödä esimerkiksi lounaaksi.
Tsemppiä kaikille!
8/16 dietti tuntus pelaavan ittellä ainakin aika kivasti. Joutuu vähän kärvistelemään nälässä, mutta elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös 5kg painon pudotus tavoitteena ja siinä tavoitteessa pysyminen. Aloitin 3viikon nutrilet-kuurin ja tämän jälkeen jatkan normaalilla terveellisellä ruokavaliolla, jota ole harjoittanut jo muutaman kuukauden.
Nautitko siis ateriasi pelkkänä Nutrilettina? Montako päivää olet jo ollut kuurilla, miten toimii? Jaksatko myös urheilla? Itselläni on edelleen sen verran turvonnut pöhöolo, että joki tuollainen vaihtoehto kiinnostaisi myös. Oma peilikuva, tämä olo ja joulukilot ärsyttävät ikävä kyllä todella paljon :( Ja kun istumatyötä tekee, se massu koko ajan muistuttelee itsestään.
Hei, vasta toinen päivä on menossa ja ihanan keveä olo jo nyt. Maha vain "kuopalla" nälästä, mutta se kestää vain jonkin aikaa, joten pyrin olen keskittymään siihen liikaa. Teen kaikkea muuta mistä nautin, jotta ei miettisi liikaa tätä dieettiä. Kaikki muu ympärillä oleva ruoka tuoksuu todella hyvälle ja varmaan maistuisikin ;D Teen ainoastaan reippaita kävelylenkkejä. Muu liikkuminen on nyt tauolla.
Joku kysyi normaali terveellisestä ruokavaliosta, jolla jatkan tämän 3viikon jälkeen. Jotenkin olen käsittänyt, että kaikki tietävät nykypäivänä mikä on normaali terveellinen ruokavalio (kalorimäärät kohdallaan päivän energiasaannista), mutta niin ei taida sitten ollakaan.
Ajattelen, että kestän tämän kun sitten saan syödä taas normaalisti. Minulla on tapana heti keventää, jos huomaan vaatteiden alkaneen kiristää. Tällä saan pidettyä painoni kurissa.
Asiantuntijoiden tylytys nykymuotoiselle laihdutukselle: https://yle.fi/uutiset/3-12225590
Mä lähtisin kysymällä: Mistä muusta voisit saada sen tyydytyksen, jonka nyt saat liikaa syömisestä? Ei toimi vaan ottaa asioita pois saamatta mitään tilalle.
Itselleni se on juokseminen ja kevyemmän syömisen tuoma kevyempi olo, jotka tekevät mässäilystä luopumisesta sen arvoista. Jos ei tilalle saa mitään, ei luopuminen tule kestämään. Ja tämä jokaisen pitää miettiä omista lähtökohdistaan ihan itse ja jättää ne kaalisoppavinkit vähemmälle huomiolle.
Laihdutuskuuri ei auta, muutokset pitää sisällyttää pikkuhiljaa jokapäiväiseen elämään. Jos ajattelee, että "olen nyt dieetillä enkä voi syödä sitä tai tätä", niin aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin tulee retkahdus ja kilot palaa takaisin. Olen itse laihtunut hitaalla elämäntaparemontilla 31 kiloa vajaassa kahdessa vuodessa, ja kiloja tippuu vielä. Muutosten pitää olla hitaita, jotta niihin ehtii mukaan eikä ne tunnu kidutukselta.
Ensiksi tein itselleni ruoka-aikataulun: aamupala, lounas, välipala, illallinen, ja näiden välissä ei _yhtään_ suupalaa paitsi vettä. Tämä vaihe oli se vaikein: tuntui koko ajan, että pitäisi saada vähän jotain hyvää, mutta oikeasti tämä oli vain "suun nälkää" eikä oikeaa nälkää. Kun tämä oli parissa viikossa ohi, loppu oli lastenleikkiä. Aloin pikkuhiljaa kävellä lyhyitä matkoja, sitten pidempiä, kun olo keveni, aloin tehdä lihaskuntoharjoituksiakin. Sitten vasta muutin ruokavaliota: jätin pois punaisen lihan, lisäsin reippaasti kasviproteiinin määrää (nykyään olen käytännössä kasvissyöjä) ja vaihdoin leivän näkkäriin yms. Opettelin kokkaamaan maukkaita ruokia, jotka on valmistettu mahdollisimman puhtaista raaka-aineista. Juhlapäivinä voin ihan hyvin ottaa kakkua ja hyvän ruuan kanssa lasin viiniä, se paranta elämänlaatua. Enää ei mene kuitenkaan koko kakku ja koko viinipullo.
Nyt on helppo sanoa kahden vuoden takaisesta itsestäni, että miten ihmeessä olin niin typerä, että söin epäsäännöllisesti ja ravasin jääkaapilla koko ajan. Nyt kun syön säännöllisesti niin ei tulisi mieleenkään käydä koko ajan hakemassa jotain välipalaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kellään vinkkejä sopivista resepteistä ruokavaliomuutoksen tueksi? Yritän lähinnä lisätä proteiinin ja hyvien hiilihydraattien määrää ja välillä pää lyö tyhjää mitä kannattaisi konkreettisesti syödä esimerkiksi lounaaksi.
Tsemppiä kaikille!
100g broilleria tai kalaa, uunijuureksia (porkkana, punajuuri, lanttu) 100% kaura tai ruisleipäsiivu, salaatti, ilman kastiketta. Pysyy verensokeri tasaisena, ei nukuta lounaan jälkeen.
Leivän voi vaihtaa 1dl täysjyväriisiä tai ohra
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille!
Henkisen jaksamisen kannalta on yksinkertaisinta muokata terveellisempään suuntaan sitä, mitä on aiemmin syönyt. Esim. vaihtaa tavallinen riisi tai makaroni täysjyvään, ja tietysti katsoa annoskokoa. Vehnäleivän tilalle ruista ja kauraa (lue tuoteseloste, useimmissa leivissä on suuri osa vehnää). Pienet muutokset ovat yleensä niitä kestävimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, vasta toinen päivä on menossa ja ihanan keveä olo jo nyt. Maha vain "kuopalla" nälästä, mutta se kestää vain jonkin aikaa, joten pyrin olen keskittymään siihen liikaa. Teen kaikkea muuta mistä nautin, jotta ei miettisi liikaa tätä dieettiä. Kaikki muu ympärillä oleva ruoka tuoksuu todella hyvälle ja varmaan maistuisikin ;D Teen ainoastaan reippaita kävelylenkkejä. Muu liikkuminen on nyt tauolla.
Joku kysyi normaali terveellisestä ruokavaliosta, jolla jatkan tämän 3viikon jälkeen. Jotenkin olen käsittänyt, että kaikki tietävät nykypäivänä mikä on normaali terveellinen ruokavalio (kalorimäärät kohdallaan päivän energiasaannista), mutta niin ei taida sitten ollakaan.
Ajattelen, että kestän tämän kun sitten saan syödä taas normaalisti. Minulla on tapana heti keventää, jos huomaan vaatteiden alkaneen kiristää. Tällä saan pidettyä painoni kurissa.
Mikä on se "normaali"
Vattumato kirjoitti:
Laihdutuskuuri ei auta, muutokset pitää sisällyttää pikkuhiljaa jokapäiväiseen elämään. Jos ajattelee, että "olen nyt dieetillä enkä voi syödä sitä tai tätä", niin aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin tulee retkahdus ja kilot palaa takaisin. Olen itse laihtunut hitaalla elämäntaparemontilla 31 kiloa vajaassa kahdessa vuodessa, ja kiloja tippuu vielä. Muutosten pitää olla hitaita, jotta niihin ehtii mukaan eikä ne tunnu kidutukselta.
Ensiksi tein itselleni ruoka-aikataulun: aamupala, lounas, välipala, illallinen, ja näiden välissä ei _yhtään_ suupalaa paitsi vettä. Tämä vaihe oli se vaikein: tuntui koko ajan, että pitäisi saada vähän jotain hyvää, mutta oikeasti tämä oli vain "suun nälkää" eikä oikeaa nälkää. Kun tämä oli parissa viikossa ohi, loppu oli lastenleikkiä. Aloin pikkuhiljaa kävellä lyhyitä matkoja, sitten pidempiä, kun olo keveni, aloin tehdä lihaskuntoharjoituksiakin. Sitten vasta muutin ruokavaliota: jätin pois punaisen lihan, lisäsin reippaasti kasviproteiinin määrää (nykyään olen käytännössä kasvissyöjä) ja vaihdoin leivän näkkäriin yms. Opettelin kokkaamaan maukkaita ruokia, jotka on valmistettu mahdollisimman puhtaista raaka-aineista. Juhlapäivinä voin ihan hyvin ottaa kakkua ja hyvän ruuan kanssa lasin viiniä, se paranta elämänlaatua. Enää ei mene kuitenkaan koko kakku ja koko viinipullo.
Nyt on helppo sanoa kahden vuoden takaisesta itsestäni, että miten ihmeessä olin niin typerä, että söin epäsäännöllisesti ja ravasin jääkaapilla koko ajan. Nyt kun syön säännöllisesti niin ei tulisi mieleenkään käydä koko ajan hakemassa jotain välipalaa.
Mitäs se näkkäri on muuta kuin leipää?
Tervehdys! Jostain syystä (aivan asiallista) eilen kirjoittamaani viestiä ei julkaistu. Kokeilen nyt kerran vielä, sitten luovutan.
Taustani: 81kg, 177 cm, 46 vuotta. Taustalla 30 vuotta syömis(saako tätä sanaa kirjoittaakaan)häiriöitä ja ykköstyypin diabetes. Ruokavalioni on kasvispainotteinen ovo-laktoruokavalio.
Tavoitteena mahtua nykyisellään kiristäviin vaatteisiin. Ja virkeyttä, sitä kaipaan. -10kg
Suklaa (näkkärityyliin tai rasia kerrallaan) on heikkouteni. Samoin liian vähäinen unen määrä, jolloin väsyneenä minulla ei ole itsehillintää ruokavalintojen osalta ollenkaan. Voin myös syödä vaikka sanomalehteä, jos siinä on Oivariinia tai voita päällä.
Luultavasti paino putoaa, kun jätän suklaan pois ja lisäksi lisään hieman liikuntaa (kotijumppaa, kuntopyörää). Ruokailen noin 4 kertaa päivässä. Harvennan kauppakäyntejä ja sallin pienet herkut ja ajoittaisen epäonnistumisenkin. Resistenttiä tärkkelystä. Lisään tietoisesti proteiinin määrää. En aio kompensoida herkutteluja tai väliin jäävää liikuntaa. Enemmän unta.
Täällä onkin ollut ajatuksia siitä, miten tsempata itseään. Omalla kohdallani otin käyttöön seurantasovelluksen ja ajattelin kokeilla, että tekisin puhelimeen kansion valokuvista, joissa olen ollut mieluisassa painossa ja palauttelisin ajoittain kuvia katselemalla mieleeni keveämpää olotilaa.
Toivotan pitkäjänteisyyttä kaikille sekä kannustavaa keskustelua. Ei ole yhtä oikeaa tapaa ja meitä on hyvin monenlaisia. Toivon, että moni palaa kertomaan, miten menee - niin onnistumisten kuin takapakkienkin osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännölliset ruoka-ajat sekä runsaasti kasviksia ja vähärasvaista proteiinia ( rahka, raejuusto, broileri, kala, ja lihaa kohtuudella). Proteiini pitää nälkää.
Mä lasken kalorit, niin ei mene mutuiluksi.Proteiinia ei kannata syödä liikaa jos ei liiku samalla. Se kerää helposti rasvaa elimistöön.
No ei pahalla mutta mitä ihmettä nyt taas? Proteiini ei ”kerää” mitään sen enempää kuin mikään muukaan käyttämätön energia. Tällaisia ihme uskomuksia sivutolkulla ni hyvä tulee kun hämmentyneet yrittää selvitä jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 5. päivä ja nyt vasta on kevyempi olo, olipa pitkä varjo joulupöhöllä. Kokeilin tänään protein.fi slim -juomaa, maitoon 225 kcal. Jäipä siitä mukavan kevyt mutta ravittu olo.
Kuuri, jossa ei voi urheilla rankasti, ei sopisi mulle, urheilu on oleellinen osa arkea.
t. vararengas
Pätkäpaastoilija tässä viettää paastopäivää. Tein punttitreenin ja pohdin, että juoksisinko pienen lenkin vai olisiko aika kokeilla vaikka Yin-joogaa mistä oli vasta jossain juttua. En tiedä miksi mulle sopii tämä metodi niin hyvin, mutta on mukava löytää se oma juttu, joka toimii.
Minä yritän sisällyttää jokaiseen päivään, siis jokaikiseen päivään myös 2 tärkeää lisäjuttua:
- jotain hauskaa
- itsehoitoa
Eka tarkoittaa vaikka elokuvan katsomista, lukemista tai muuta vastaavaa. Harrastamista. Hömppää. Mitä vaan, kunhan nautin siitä.
Toka tarkoittaa kuivaharjausta, hierontaa, saunaa tms. Ihan mitä vaan muuta ekstraa mikä ei ole varsinaista liikuntaa eikä liity syömiseen mitenkään.
Näiden lisäksi kolmas tavoite on mennä nukkumaan klo 22. Uskon, että nämä tukevat painonpudotusta.
Mölli-peikko kirjoitti:
Suklaa (näkkärityyliin tai rasia kerrallaan) on heikkouteni.
Sama täällä :( Sillä on tullut helposti lykättyä nälkää tai muuten vaan vedettyä menkkasuklaata suklaanhimoon. Olen pitkään saanut valehdeltua, että se ei ole ongelma vaan olen kohtuukäyttäjä, ku kerralla ei mene koko levyä, mutta itsepetostahan tuo on. Jos suklaata menee yli kilo kuukaudessa, onhan se liikaa.
Ajattelin, kokeilisiko jossakin vaiheessa kevyempää suklaata. Nyt kun mulla on tällainen rivakka startti, en ole syönyt palaakaan.
Ite syön vain kerran päivässä, eikä ole nälkä. Noudatan siis OMAD diettiä
[/quote]
Tähän väliin on hyvä muistuttaa, että vyötäröläski on epäterveellistä, mutta se lanteilla, pakaroissa ja reisissä oleva ei ole. Se ei ole epäterveellistä. Se itse asiassa suojaa naisia joiltain vaivoilta. Tästä on ihan tutkimuksiakin, jos joku jaksaa kaivaa.
Eli ihan voi olla reilusti päärynä, kunhan vyötärö on kuosissa niin se riittää.[/quote]
Tässä on totuuttakin vähän mukana; vyötärölihavuus on vaarallisinta.
Kuitenkin kaikki muukin ylimääräinen rasva on, sekä sydän- ja verisuonisairauksien että mm. useiden syöpien kannalta.
Miten paljon pienensit annoskokoa suhteessa aiempaan?