Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutus 2022

Vierailija
01.01.2022 |

Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.

Kommentit (1329)

Vierailija
581/1329 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto mallia 16:8, eli syömättä 16 tuntia (yö mukaan laskettuna) ja aivan tavallinen päivän ruoka 8 tunnin aikana. Ei mitään ahtamista tai ns. asiantuntijoiden ehdottamaa laiduntamista syömisaikana, vaan ne tavalliset ateriat, jotka tuohon aikaan osuvat.

Minulla ei ole aamuisin nälkä, ja syö aamupalan vasta noin klo 10 aikaan. Enkä silloinkaan mitään runsasta. Lounas on minulla kevyt. Pääateria on päivällinen noin klo 18, ja sen jälkeen ei mitään ruokaa.

Tämä on niin helppoa, että aion pitää tämän tavan lopun ikääni. Aloitin loppukesällä, ja sinä aikana paino on pudonnut 85 kg:sta 80 kiloon (nyt). Tavoite on vielä 10 kg pois, ja sitten pidennän sallittua syömisaikaa. Veriarvot ovat nyt paremmat kuin aiemmin, ja olo on hyvä.

Tämä ei sovi kaikille, eikä taatusti niille, jotka jo ovat normaalissa painossa.

Vierailija
582/1329 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus lihottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1329 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin syödä kunnolla, uskon että laihdun

Vierailija
584/1329 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ruoka ja sopivasti hyötyliikuntaa. Lähtee kilot taatusti.

Vierailija
585/1329 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laihtunut 15 kiloa reilussa vuodessa. En ole ollut nälkäinen ja suklaata ja leivonnaisia sekä viiniä on nautittu tavallisen kotiruoan lisäksi. Mikään syötävä ei ole kiellettyä. En harrasta mitään pussidieettejä enkä huhki salilla, syön ruokia joista pidän. Kahviini laitan edelleen kermaa. Ainoa muutos on ollut annoskoon pienentäminen ja vain kolme ateriaa päivässä. Vielä on tavoitteena pudottaa noin 5-7 kiloa tämän vuoden loppuun mennessä ja sitten olen tavoitepainossa, siis normaalipainoinen. Hidas painonpudotus menee aika huomaamatta tässä muun elämän rinnalla eikä ole joutunut luopumaan mistään. 

Miten paljon pienensit annoskokoa suhteessa aiempaan?

Arvioisin että noin 1/3 entisestä jäi lautaselta pois ja koskaan en santsaa. Ja tietysti poissa on kaikki potentiaaliset välipalat, syön vaan ne kolme ateriaa, aamiaisen lounaan ja päivällisen.  Laihtuminen oli nopeampaa ensimmäisten 4 kuukauden aikana, koska tietysti painavampaa kroppaa piti liikutella vähemmällä energiamäärällä. Kun paino putosi, laihtumisvauhtikin hidastui. Ja se on ihan OK.

Vierailija
586/1329 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laihtunut 15 kiloa reilussa vuodessa. En ole ollut nälkäinen ja suklaata ja leivonnaisia sekä viiniä on nautittu tavallisen kotiruoan lisäksi. Mikään syötävä ei ole kiellettyä. En harrasta mitään pussidieettejä enkä huhki salilla, syön ruokia joista pidän. Kahviini laitan edelleen kermaa. Ainoa muutos on ollut annoskoon pienentäminen ja vain kolme ateriaa päivässä. Vielä on tavoitteena pudottaa noin 5-7 kiloa tämän vuoden loppuun mennessä ja sitten olen tavoitepainossa, siis normaalipainoinen. Hidas painonpudotus menee aika huomaamatta tässä muun elämän rinnalla eikä ole joutunut luopumaan mistään. 

Miten paljon pienensit annoskokoa suhteessa aiempaan?

Arvioisin että noin 1/3 entisestä jäi lautaselta pois ja koskaan en santsaa. Ja tietysti poissa on kaikki potentiaaliset välipalat, syön vaan ne kolme ateriaa, aamiaisen lounaan ja päivällisen.  Laihtuminen oli nopeampaa ensimmäisten 4 kuukauden aikana, koska tietysti painavampaa kroppaa piti liikutella vähemmällä energiamäärällä. Kun paino putosi, laihtumisvauhtikin hidastui. Ja se on ihan OK.

Piti lisätä että esim. sen suklaan ja leivonnaiset söin jälkkärinä päivällisen päälle jos sellaista teki mieli. Olivat siis osana ateriaa. Melkein joka päivä on jotain jälkiruokaa, makeisia, hedelmiä, leivonnaisia, mitä nyt kulloinkin tekee mieli.

Vierailija
587/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8/16 dietti tuntus pelaavan ittellä ainakin aika kivasti. Joutuu vähän kärvistelemään nälässä, mutta elämä on. 

Jos tunnet nälkää niin sitten teet sen väärin.

Vierailija
588/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8/16 dietti tuntus pelaavan ittellä ainakin aika kivasti. Joutuu vähän kärvistelemään nälässä, mutta elämä on. 

Jos tunnet nälkää niin sitten teet sen väärin.

Nälän tunteminen on ihan ok. Moni ei edes nykypäivänä tunnista aitoa, oikeaa nälkää. Se, että "tekee mieli jotain" on usein vain halu mussuttaa jotain, tai tapa, tai tarve täyttää jokin tunnetyhjiö tai helpottaa oloa. Jos on esim. tottunut syömään pieniä välipaloja jatkuvasti niin pelkästään 3 kertaa päivässä -ruokailuun siirtyminen aiheuttaa parina ekana päivänä, ehkä jopa viikon ajan, tosi kovan nälän tunteen.

Moni ehkä tunnistaa sen miten yhtenä päivänä on syönyt kevyesti, eikä seuraavana päivänä ole vasta kuin iltapäivällä nälkä? Ja vielä paremmin sen, miten on mässypäivän jälkeen hurjan nälkäinen heti aamusta?

Se on se elimistö, joka tottuu. Sillekin tulee tapoja, mitä me opetamme sille. Tavat eivät vaihdu hetkessä vaan ihan kuin juoksulenkin alussa menee 5 minuuttia siihen, että elimistö saa hengityksen kulkemaan niin syömismuutoksissakin on pieni epämukavuusalue alussa, jonka yli kun sinnittelee niin yhtäkkiä sitä yllättyy.. eräänä päivänä tajuaa, että hei, olen oppinut tähän. Tämähän sujuu. Olo on ihan hyvä.

Vierailija
589/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana. 165cm ja 68kg. 10kg pois niin olen entisissä mitoissani. Pätkäpaasto eli syön vain klo 15/16-22. Toimii itselläni hyvin, en koe aamupäivisin nälkää.

Ruisleipä päälisineen on paheeni, mutta muut viljat, sokerit ja herkut onnistuu poistaa. Välillä sorrun ruikkariin. Liikuntana koiralenkit ja nyt välillä myös hiihtely. Keväällä katson josko taas innostaisi hölkkäillä, jos saan siihen 4-5kg pois. Avainasemassa nyt tuo ruoka.

Vierailija
590/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppään mukaan ketjuun. Toivottavasti ei sada kiviä niskaan kun sanon että olen tilastollisesti normaalipainoinen 164cm ja 66,5 kg (30v), mutta haluan normipainon sisällä tiputtaa ylimääräistä veks ja sen jälkeen koittaa hieman lisätä lihasmassaa. Olen aiemmin painanut n. 58 kiloa ja silloin oli tosi hyvä olla, joten siihen koitan tässä nytkin tähdätä. 

1. Meillä ei enää osteta leipää kotiin, tämä siksi että tuo ainainen leivän mussutus on liian helppoa ja sitä tulee sitten syötyä joka päivä liikaa ja tulee ruokailun osalta yksipuoliseksi. Mitkään leivät ei kuitenkaan ole kiellettyjä, eli jos kylässä tai ruokapaikassa sellaista on tarjoilla niin saa ottaa miten tahtoo. Tällä omalla ostolakolla vain hillitään liikaa leivän kulutusta.

2. Kotona kun tehdään ruokaa niin panostetaan ruoan ravintoarvoihin, lisäillään kasviksia ja koitetaan hillitä liikaa hiilaripitoisuutta lisäämällä protskuja ja rasvoja. 

3. Koiran kanssa hieman pidempiä kävelylenkkejä ja muutama kerta viikossa muuta liikuntaa: kuntosali, jumpat ja miehen kanssa yhdessä aloitettu sulkkisharrastus.

4. Yleinen hyvinvointi: vähän enemmän unta, enemmän rauhoittumista iltaisin ennen nukkumaanmenoa esim kirjan parissa eikä ruudun äärellä, saunasiiderit saa jatkossa olla sokerittomia tai vähemmän sokerisia. (Niitä kuluu 1-2kpl/sauna, eikä saunota kuin n. kerran viikossa).

5. Niin ja ei osteta herkkuja, koska ne on ainakin mun akilleen kantapää. Toki niitä saa kohtuudella syödä taas jos käy juhlissa tai on illanistujaiset tms, eli mitään ei ole kokonaan kielletty.

6. Koska olen excelrotta, niin rakastan tehdä kaavioita ja käyriä siitä miten edistys taphtuu. Käyn puntarilla joka aamu vessan jälkeen ja teen siitä sitten aina kuukausi kerrallaan kaavion miten paino vaihdellut. Kerran kuussa otan mitat ja seurailen niiden muutosta.

4.1.2022: 66,5 kg --> 12.1.2022: 65,15 kg. 

Vierailija
591/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tutustumaan ketogeeniseen ruokavalioon. Saa syödä tosi herkullista ruokaa ja rasva palaa. Itsellä lähtenyt 2kk aikana n. 7kg ja miehellä myös saman verran. :)

Vierailija
592/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen kuuluu tuntea välillä nälkää, tunti-pari ennen ateriaa.

Jos ei koe olevansa nälkäinen ja syö silti, tankkaa enemmän kuin kuluttaa. Nälkää on hyvin erilaista, ja erilainen nälkä pitää oppia tunnistamaan.

Vierailija
593/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla painnonnousu alkoi noin 5v sitten kun olin työssä joka stressasi ja muutenkin olin masentunut. Lääkitsin yleistä pahaa oloa ja väsymystä syömällä. Lisäksi mulla oli e-pillerit, luulen että ne vaikuttivat myös ainakin aiheuttaen hillittömän makeanhimon ja mielialan vaihtelut. En käytä niitä enää eikä enää ole sellaista älytöntä pakkomiellettä makeaan enkä säätele niiden aiheuttamaa tunteiden heittelyä ruualla, kun olen ylipäätään hormonit lopettanut kokonaan. Lyhyessä ajassa niiden lopetuksen jälkeen putosi 5kg painoa, etupäässä nestettä. Tai siis pelkästään nestettä 😂

Mutta pahimmillaan painoin 97,6kg ja olen 155cm. Paino nousi siis tuossa 5v yhteensä ainakin 35kg. Nyt kun se pahan olon lähde eli työ on vaihdettu helpompaan (viikko sitten) ja ei tosiaan ole niitä pillereitä, niin on mahdollisuus mullakin painon pudotukseen.

Olen jo lisännyt liikuntaa ja parantanut syömistä. Joulun alla söin kyllä mitä sattuu ja olen automaattisesti muutenkin kävellyt kaupassa monesti suklaahyllylle. Usein olen ostanut, oikeastaan tavankin vuoksi, mutta olen myös jättänyt ostamatta!

Pelkään diabetesta ja mulla on kohonneet verenpaineet. Verenpaine on mitä ilmeisimmin ylipainon ja stressin aiheuttamaa.

Tavoite on päästä 70 kiloon. 65 olisi mulle ihan passeli paino. En tiedä lukemaa tällä hetkellä kun en ole ole pariin viikkoon punninnut itseäni nyt. Luulen painon olevan jossain 90 kg tienoilla. Perjantaina punnituspäivä. Viimeksi luistin siitä kun syötiin aika huonosti.

Vierailija
594/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamari kirjoitti:

Hyppään mukaan ketjuun. Toivottavasti ei sada kiviä niskaan kun sanon että olen tilastollisesti normaalipainoinen 164cm ja 66,5 kg (30v), mutta haluan normipainon sisällä tiputtaa ylimääräistä veks ja sen jälkeen koittaa hieman lisätä lihasmassaa. Olen aiemmin painanut n. 58 kiloa ja silloin oli tosi hyvä olla, joten siihen koitan tässä nytkin tähdätä. 

Tervetuloa, täälläkin normaalipainon sisällä laihduttava. Myös se oma hyvä olon paino tavoitteena. Eli 7% aloituspainosta pois. Mullakin on muuten paino ja mitat excelissä. En punnitse itseäni joka päivä, koska ympärysmittojen kaventuminen on itselle oleellisempaa, siis mittaan joka päivä.

t. vararengas

Vierailija
595/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

593 jatkaa:

Olin ennen lihomista melko liikunnallinen. Kävin salilla ja lenkkeilin, venyttelin paljon. Olin hirveän ketterä ja notkea. Nykyään ärsyttää edes venytellä kun maha ja kaikki hiton muut läskit on tiellä ja ei saa samoja liikeratoja aikaiseksi jne. Enkä todellakaan olw venytellyt. Käyn edelleen lenkillä mutta vain kävellen. Odotan sitä kun voimat palautuu tuon uuden, helpomman työn myötä. Moni kauan sitten viimeksi tapaamani tuttu on melkein pudottanut silmät päästään kun ovat nähneet uuden, uhkean 🤣 olemukseni. Kyllähän tämä itseänikin inhottaa valtavasti. Painon pudotusyrityksiä on muutama takana ja aina on lähtenyt hyvin, mutta sitten on johonkin tyssännyt. Tässä tosiaan se muutos että ei ole sitä hormonaalisia nälkää sotkemassa. Toivottavasti tämä nyt onnistuu, on jo terveys kyseessä.

Vierailija
596/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamari kirjoitti:

1. Meillä ei enää osteta leipää kotiin, tämä siksi että tuo ainainen leivän mussutus on liian helppoa ja sitä tulee sitten syötyä joka päivä liikaa ja tulee ruokailun osalta yksipuoliseksi. Mitkään leivät ei kuitenkaan ole kiellettyjä, eli jos kylässä tai ruokapaikassa sellaista on tarjoilla niin saa ottaa miten tahtoo. Tällä omalla ostolakolla vain hillitään liikaa leivän kulutusta.

2. Kotona kun tehdään ruokaa niin panostetaan ruoan ravintoarvoihin, lisäillään kasviksia ja koitetaan hillitä liikaa hiilaripitoisuutta lisäämällä protskuja ja rasvoja. 

3. Koiran kanssa hieman pidempiä kävelylenkkejä ja muutama kerta viikossa muuta liikuntaa: kuntosali, jumpat ja miehen kanssa yhdessä aloitettu sulkkisharrastus.

4. Yleinen hyvinvointi: vähän enemmän unta, enemmän rauhoittumista iltaisin ennen nukkumaanmenoa esim kirjan parissa eikä ruudun äärellä, saunasiiderit saa jatkossa olla sokerittomia tai vähemmän sokerisia. (Niitä kuluu 1-2kpl/sauna, eikä saunota kuin n. kerran viikossa).

5. Niin ja ei osteta herkkuja, koska ne on ainakin mun akilleen kantapää. Toki niitä saa kohtuudella syödä taas jos käy juhlissa tai on illanistujaiset tms, eli mitään ei ole kokonaan kielletty.

6. Koska olen excelrotta, niin rakastan tehdä kaavioita ja käyriä siitä miten edistys taphtuu. Käyn puntarilla joka aamu vessan jälkeen ja teen siitä sitten aina kuukausi kerrallaan kaavion miten paino vaihdellut. Kerran kuussa otan mitat ja seurailen niiden muutosta.

4.1.2022: 66,5 kg --> 12.1.2022: 65,15 kg. 

Ootko käyttänyt sulamon sivuja? Nysvään itsekin aina ihan kaiken exceliin ja tuo sivusto on ihan unelma. No jotain pientä puutetta graafisissa esityksissä toki. Oon käyttänyt jotain 6 - 7 vuotta sulamon laskuria. Ajoittain punnitsen ja lasken joka suupalan ja koska päivät jäävät talteen kun jäsenyys (halpa) niin on sitten helppoa katsella mallipäiviä omasta historiastaan. Aattelin aloittaa huomenna aamusta taas, mulla on siellä painonkehityksen historia ihan alusta saakka tallessa. Itselläni on pudotettavaa vielä tosi paljon, mutta aion onnistua. Kolme kiloa on syksystä tullut lisää, ne pitää ensin saada pois

Vierailija
597/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto mallia 16:8, eli syömättä 16 tuntia (yö mukaan laskettuna) ja aivan tavallinen päivän ruoka 8 tunnin aikana. Ei mitään ahtamista tai ns. asiantuntijoiden ehdottamaa laiduntamista syömisaikana, vaan ne tavalliset ateriat, jotka tuohon aikaan osuvat.

Minulla ei ole aamuisin nälkä, ja syö aamupalan vasta noin klo 10 aikaan. Enkä silloinkaan mitään runsasta. Lounas on minulla kevyt. Pääateria on päivällinen noin klo 18, ja sen jälkeen ei mitään ruokaa.

Tämä on niin helppoa, että aion pitää tämän tavan lopun ikääni. Aloitin loppukesällä, ja sinä aikana paino on pudonnut 85 kg:sta 80 kiloon (nyt). Tavoite on vielä 10 kg pois, ja sitten pidennän sallittua syömisaikaa. Veriarvot ovat nyt paremmat kuin aiemmin, ja olo on hyvä.

Tämä ei sovi kaikille, eikä taatusti niille, jotka jo ovat normaalissa painossa.

...                                                                                                                                        

Ethän sinä voi noudattaa 16:8 ruokavaliota lopun ikääsi, koska kirjoitat ettei sovi kaikille, eikä taatusti niille, jotka jo ovat normaalipainoisia.  Mietitkö ollenkaan kokonaisuutta mitä kirjoitat.  16:8 pätkäpaasto sopii terveille aikuisille eli kaikille muille, paitsi syömishäiriöisille.    

Vierailija
598/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kävin salilla tekemässä jalka-peppu treenin ja kotimatkalla hain Prismasta salaatin kun tiesin että muuten mättäisin hulluna jotain kaloripitoista kun ei ollut ruokaa valmiina!

Pariin päivään en ole syönyt lainkaan suklaata mikä on suuri paheeni, jee!

Koetan ajatella että kahvi kauramaidolla ja juusto ovat päivittäisiä ”herkkujani”, sitten juhlissa tai ystävän kanssa kahvilla voi syödä esim suklaakakkua mut ei joka päivä sovi itselleni :)

N26 166/64

Vierailija
599/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sovi paastoilu kaikille, mulla laukaisee rytmihäiriön. Meinasin paastopäivänä pyörtyä rattiin ja ajaa peltikolarin. Meni listalle asioita, joita joudun välttelemään, että pysyn tolpillani. Ja olen muuten terve ja hyväkuntoinen, liikun paljon ja olen normaalipainoinenkin että siitä ei ole kiinni.

Millä olen laihtunut 100 -> 70 kg ja paino pysynyt yli 10 vuotta:

- Annoskoot. Pienempiin annoksiin tottuu pikkuhiljaa, jos on tottunut mättämään hirveitä satseja.

- Liikunta. Hyvää oloa ja järkevää tekemistä. Energiankulutukseenhan liikunta vaikuttaa niin vähän, ettei sitä kannata laskea, ellet vedä jotain täysmatkatriathloneja. Ne älyhärvelit ei kerro totuutta vaan sen, mitä ihmiset haluaa kuulla.

- Pienen epämukavuuden sietäminen. Jääkaapille ei rynniä heti kun tulee pikkunälkä. Se menee ohi.

- Järkevän ruoan syöminen. Ei tee mieli mättää mitään tuubaa kun on syönyt tarpeeksi jotain järkevää.

- Pysähtyminen mielitekojen ääreen esim. kaupan karkkihyllylle kysymään, onko tää vaan tapa vai tarvinko mä tätä oikeasti. Joskus sitä tarvitsee, yleensä ei.

- Uusien tapojen juurruttaminen. Ihminen on tapaeläin. Niitä voi oppia, ja niistä voi oppia pois.

Vierailija
600/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto voi olla koko elämän kestävä ruokavalio eikä mikään dieetti - niille joille se sopii. Keho löytää kyllä tasapainon eli painon tippuminen hidastuu kun aletaan lähestyä sitä optimaalia. Syömistä ja syömisen sisältöä voi tarkentaa siinä vaiheessa. Lisää esim. oliiviöljyä ja pähkinöitä, saa hyvää rasvaa ja lisäkaloreita.                                                                                    

...                                                                                                                                        

Ethän sinä voi noudattaa 16:8 ruokavaliota lopun ikääsi, koska kirjoitat ettei sovi kaikille, eikä taatusti niille, jotka jo ovat normaalipainoisia.  Mietitkö ollenkaan kokonaisuutta mitä kirjoitat.  16:8 pätkäpaasto sopii terveille aikuisille eli kaikille muille, paitsi syömishäiriöisille.    

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan