Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutus 2022

Vierailija
01.01.2022 |

Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.

Kommentit (1329)

Vierailija
601/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korostettakoon kuitenkin vielä, että 16/8 pätkäpaastona tunnettu ruokavalio "sopii kaikille"  terveille aikuisille.  Soveltuu siten, että aikuinen kykenee tekemään itsenäisiä ratkaisuja oman hyvinvoinnin eteen ja muuttamaan epäsopivaksi kokemansa ruokarytmin.  On varmasti useitakin henkilöitä joilla saattaa olla jokin autoimmuunisairaus josta ei välttämättä itse tiedä.  Diabetes (2-tyypin) on yksi yleisimmistä sairauksista sen tähden on tärkeää, ettei syöksy suinpäin kokeilemaan uusia asioita ja siten joillekin voi 16h paasto uutena asiana olla liikaa.  Mikäli haluaa kokeilla, niin googlesta löytyy paljon tietoa, mutta kaikki ei tietenkään sielläkään ole totta, kuten ei tässä keskustelupalstallakaan. Myös IL/IS- lehdistä olen saanut paljon tietoa asiasta.  Monia asioita mainostetaan, että sopii kaikille tai jokin ihovoide kaikkien iholle,  Silti jotkut saavat niistä oireita tai näppyjä.  Moniko silloin haluaa jatkaa sellaisen voiteen käyttöä, tuskin kukaan. 

Vierailija
602/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korostettakoon kuitenkin vielä, että 16/8 pätkäpaastona tunnettu ruokavalio "sopii kaikille"  terveille aikuisille.  Soveltuu siten, että aikuinen kykenee tekemään itsenäisiä ratkaisuja oman hyvinvoinnin eteen ja muuttamaan epäsopivaksi kokemansa ruokarytmin.  On varmasti useitakin henkilöitä joilla saattaa olla jokin autoimmuunisairaus josta ei välttämättä itse tiedä.  Diabetes (2-tyypin) on yksi yleisimmistä sairauksista sen tähden on tärkeää, ettei syöksy suinpäin kokeilemaan uusia asioita ja siten joillekin voi 16h paasto uutena asiana olla liikaa.  Mikäli haluaa kokeilla, niin googlesta löytyy paljon tietoa, mutta kaikki ei tietenkään sielläkään ole totta, kuten ei tässä keskustelupalstallakaan. Myös IL/IS- lehdistä olen saanut paljon tietoa asiasta.  Monia asioita mainostetaan, että sopii kaikille tai jokin ihovoide kaikkien iholle,  Silti jotkut saavat niistä oireita tai näppyjä.  Moniko silloin haluaa jatkaa sellaisen voiteen käyttöä, tuskin kukaan. 

Iltapäivälehtien "tiedoilla" saa pyyhkiä ......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, iltapäivälehdistähän ne terveystiedot kannattaa lukea :D

Ei, pätkäpaasto ei "sovi kaikille terveille aikuisille". Jos se sopii sulle niin hienoa, anna palaa, mutta älä esitä siitä virheellisiä väittämiä.

Ihan asiantuntijan mielipide iltsarin hömppätoimittajan klikkienkalastelun sijasta: https://patrikborg.blogspot.com/2018/09/patkapaastoilu-ja-kalorivajeen…

Vierailija
604/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs teillä muilla muuten toimi alkusysäyksenä päätökselle laihduttaa? Mulla loppui joulusuklaat, ja satuin katsomaan itseäni peilistä saunan jälkeen tavanomaista tarkemmin.

t. vararengas

Vierailija
605/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Iltapäivälehtien "tiedoilla" saa pyyhkiä ......[/quote]                                                        

〰️                                                                                                                                                      

Tuskin toimittajat niitä itse keksivät.  Haastattelevat asiatuntijoita sekä käyttävät lähdetietoa muista julkaisuista/tutkimuksista.  Olen lukenut, että 16/8 pätkis on yksi niistä ruokavalioista josta on tehty runsaasti tutkimuksia.  Tuloksia löytyy, mutta ei paljoakaan suomeksi.  Olen 16/8 pätkäpaastoaja ja useampi vuosi takana hyväksi toteamaani elämää ja voin edelleen hyvin.  Mutta hyvä kun sulla pyyhkii.... Tämä saa jäädä nyt mun osaltani.  Haluan, että keskusteluketjun päähenkilöt pääsevät jatkamaan ap:n aloittamasta teemasta.  

Vierailija
606/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, pätkäpaasto ei "sovi kaikille terveille aikuisille". Jos se sopii sulle niin hienoa, anna palaa, mutta älä esitä siitä virheellisiä väittämiä.

Ihan asiantuntijan mielipide iltsarin hömppätoimittajan klikkienkalastelun sijasta: https://patrikborg.blogspot.com/2018/09/patkapaastoilu-ja-kalorivajeen…

😁                                                                                                                                                      

Mitä sä siellä iniset.  Mikäli joku viesti on valhetta tai sopimaton ketjuun, niin pyydä poistamaan se.  Ei terve aikuinen hakkaa päätän seinään, vaikka joku sanoisi, että se rentouttaa ja sopii kaikille. 

Vierailija
607/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole paastoamista todistettu sen terveellisemmäksi tai laihduttavammaksi kuin mitään muutakaan yksilölle sopivaa ruokavaliota. Kannattaa noudattaa, jos se itselle sopii.

Tää on aina näissä laihdustukeskusteluissa että jokainen on pätemässä sillä, mikä itselle sattuu sopimaan. Todellisuudessa alkaen geeniperimästä samat asiat ei vaan toimi eri yksilöille.

Syy miksi en suosittelisi paastoamista lihavalle laihduttajalle on se, että lihavalla on todennäköisesti syömisessä jo paljon asioita pielessä ja jos siihen lyödään päälle pakkoja, kieltoja ja nälässä sinnittelyä, on todennäköisesti seurauksena hetken päästä vielä enemmän pielessä.

Sitten taas ihminen, jonka syöminen, paino ja elämäntavat ovat jo tasapainossa, on ihan eri lähtökohdissa muutella systeemejä ja kokeilla, mikä toimi parhaiten.

Vierailija
608/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😁                                                                                                                                                      

Mitä sä siellä iniset.  Mikäli joku viesti on valhetta tai sopimaton ketjuun, niin pyydä poistamaan se.  Ei terve aikuinen hakkaa päätän seinään, vaikka joku sanoisi, että se rentouttaa ja sopii kaikille. 

Voi kuule, hyvin moni terve aikuinen on niin helposti höynäytettävissä, että uskoo kaiken mitä netissä lukee ja alkaisi hakata päätään seinään kun vaan lankkuvatsaiset hömppäinfluensserit lanseeraisivat sen ylivertaisena terveystrendinä. Ihan täysijärkisen oloiset ihmiset tekevät jo niin paljon kaikkea ihan uskomattoman tyhmää.

Vierailija
609/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltapäivälehtien "tiedoilla" saa pyyhkiä ......                                                        

〰️                                                                                                                                                      

Tuskin toimittajat niitä itse keksivät.  Haastattelevat asiatuntijoita sekä käyttävät lähdetietoa muista julkaisuista/tutkimuksista.  Olen lukenut, että 16/8 pätkis on yksi niistä ruokavalioista josta on tehty runsaasti tutkimuksia.  Tuloksia löytyy, mutta ei paljoakaan suomeksi.  Olen 16/8 pätkäpaastoaja ja useampi vuosi takana hyväksi toteamaani elämää ja voin edelleen hyvin.  Mutta hyvä kun sulla pyyhkii.... Tämä saa jäädä nyt mun osaltani.  Haluan, että keskusteluketjun päähenkilöt pääsevät jatkamaan ap:n aloittamasta teemasta.  

Juurikin tänään on juttu is:ssä dieteeistä. sisältää virheellistä tietoa "asiantuntijoiden" sanomana.

Vierailija
610/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoni nousi vuosi sitten sairauden ja sen hoitoon määrättyjen lääkkeiden myötä melkein 10 kiloa ihan kuukaudessa parissa.

Nyt jouduin kuukausi sitten ketogeeniselle ruokavaliolle sairauden hoitona ja toivon, että nuo ylimääräiset kilot putoaisivat jotenkin itsekseen. Olen ensimmäistä kertaa ylipainoinen elämäni aikana tällä hetkellä (vain muutaman kilon verran mutta silti).

Laihdutus ei ole tosiaan tässä päätavoite, ja olen tyytyväinen muutenkin kehooni tällaisena (jännästi sitä prioriteetit muuttuvat :D).

Aina nuorempana, kun olen joitakin kiloja pudotellut, niin kaikki tulleet takaisin, niin en itse kyllä suosi mitään hokkuspokkuskuureja, joita ei voi ylläpitää loppuelämäänsä. 

Esim. pätkäpaasto itselleni on iso ei-ei koska sairaus. Ihmiset ovat tosi erilaisia.

Vierailija
611/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto mallia 16:8, eli syömättä 16 tuntia (yö mukaan laskettuna) ja aivan tavallinen päivän ruoka 8 tunnin aikana. Ei mitään ahtamista tai ns. asiantuntijoiden ehdottamaa laiduntamista syömisaikana, vaan ne tavalliset ateriat, jotka tuohon aikaan osuvat.

Minulla ei ole aamuisin nälkä, ja syö aamupalan vasta noin klo 10 aikaan. Enkä silloinkaan mitään runsasta. Lounas on minulla kevyt. Pääateria on päivällinen noin klo 18, ja sen jälkeen ei mitään ruokaa.

Tämä on niin helppoa, että aion pitää tämän tavan lopun ikääni. Aloitin loppukesällä, ja sinä aikana paino on pudonnut 85 kg:sta 80 kiloon (nyt). Tavoite on vielä 10 kg pois, ja sitten pidennän sallittua syömisaikaa. Veriarvot ovat nyt paremmat kuin aiemmin, ja olo on hyvä.

Tämä ei sovi kaikille, eikä taatusti niille, jotka jo ovat normaalissa painossa.

...                                                                                                                                        

Ethän sinä voi noudattaa 16:8 ruokavaliota lopun ikääsi, koska kirjoitat ettei sovi kaikille, eikä taatusti niille, jotka jo ovat normaalipainoisia.  Mietitkö ollenkaan kokonaisuutta mitä kirjoitat.  16:8 pätkäpaasto sopii terveille aikuisille eli kaikille muille, paitsi syömishäiriöisille.    

Naisille muutenkin suositellaan 14/10 paastoa, toimii paremmin, koska naisilla nyt vaan on kaikenlaiset hormonitoiminnat erilaisia kuin miehillä. Alla artikkeli 14/10 paastosta.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maltillinen-patkapaasto-auttaa-laih…;

Myöskään kilpirauhasongelmista kärsiville pätkäpaastoa/paastoa ei suositella, vaan heille tasainen energian saanti on tärkeää. Toki kaikissa asioissa on poikkeuksia, mutta esim. minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä pätkäpaastoilu toimi ollenkaan, kokeiltu on. Tuleehan sitä väkisinkin yön aikana jonkilainen paastoilu toteutettua, mutta en tarkoituksella koeta pätkäpaastoilla. Toisaalta en ole enää muutamaan vuoteen saanut painoa alas, vaikka mitä kikkakolmosia on tullut kokeiltua ja verikokeet näyttävät, että kaikki on ok. En tiedä mikä jumittaa ...

Tuo pätkäpaastohan noudattaa samaa kaavaa kuin kaikki muutkin kalorirajoitukset/dieetit. Huomaamattaan tulee päivän aikana syötyä vähemmän kcl, kun ruoat pitää mahduttaa esim. 8 tuntiin, siksi sitä harrastava vannoo sen laihduttavan, vaikka ei huomaa että syö vähemmän kuin ennen. Eli ei niinkään pätkäpaasto laihduta, vaan energian vähyys. Onhan se vaikeampaa 8 tunnissa syödä sama määrä kuin joku muu syö 10 tai 12 tunnissa. Tietty ruoat voivat olla todella rasvaisia ja energiapitoisia ja saa saman määrän kcl kuin muut, mutta yleensä pätkäpaastoiluun kuuluu muutenkin ruokien ja elämäntapojen muuttaminen terveellisemmiksi ja paremmiksi. 

Mutta kukin toimii miten parhaaksi kokee ja kokeilemalla selviää mikä laihdutuskeino itselle sopii. 

Ohis

Vierailija
612/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs teillä muilla muuten toimi alkusysäyksenä päätökselle laihduttaa? Mulla loppui joulusuklaat, ja satuin katsomaan itseäni peilistä saunan jälkeen tavanomaista tarkemmin.

t. vararengas

Mulla sysäys oli se, että nykyinen paino alkoi lähennellä sitä all-time heaviest -painoa missä olen ollut. Liikunta ollut pitkällä tauolla ja herkut päivittäisiä, joten jatkamalla tie olisi ollut vain huonompaan ja huonompaan. Tämä nyt on vain tällainen "normisysäys".

Toinen isompi syy on kuitenkin se, että alustavasti miehen kanssa ollaan suunniteltu, että vuoden päästä voitaisiin jättää ehkäisy pois, joten tavoitteenani on olla mahdollisen tulevan raskauden varalle hyvässä fyysisessä kunnossa ja omata terveelliset ruokailutavat, jolloin myös veroarvot sun muut olisivat odotusajalle hyvällä mallilla lähtökohtaisesti. 

Vierailija
613/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mun ihan luonnollinen syömisaika kelloon katsomatta on tuo 14/10. Aamulla kestää ennen kuin mahalaukku herää ja illalla se menee nukkumaan muuta kroppaa aikaisemmin eikä tee mieli syödä vaikka olisi vielä vähän nälkäkin. Yritin väkisin pidentää 16 tuntiin eikä siitä seurannut mitään positiivista vain päinvastoin.

Ja kaikki dieetit laihduttaa vain ja ainoastaan luomalla eri tavoin kalorivajeen, missään ei ole mitään taikaa. Pitää vaan löytää se oma tapa.

Vierailija
614/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

veriarvot* ... toki varmaan veroarvot pitää olla myös ok. Kiitos Suomen hyvinvointivaltio :D 

Vierailija
615/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto mallia 16:8, eli syömättä 16 tuntia (yö mukaan laskettuna) ja aivan tavallinen päivän ruoka 8 tunnin aikana. Ei mitään ahtamista tai ns. asiantuntijoiden ehdottamaa laiduntamista syömisaikana, vaan ne tavalliset ateriat, jotka tuohon aikaan osuvat.

Minulla ei ole aamuisin nälkä, ja syö aamupalan vasta noin klo 10 aikaan. Enkä silloinkaan mitään runsasta. Lounas on minulla kevyt. Pääateria on päivällinen noin klo 18, ja sen jälkeen ei mitään ruokaa.

Tämä on niin helppoa, että aion pitää tämän tavan lopun ikääni. Aloitin loppukesällä, ja sinä aikana paino on pudonnut 85 kg:sta 80 kiloon (nyt). Tavoite on vielä 10 kg pois, ja sitten pidennän sallittua syömisaikaa. Veriarvot ovat nyt paremmat kuin aiemmin, ja olo on hyvä.

Tämä ei sovi kaikille, eikä taatusti niille, jotka jo ovat normaalissa painossa.

...                                                                                                                                        

Ethän sinä voi noudattaa 16:8 ruokavaliota lopun ikääsi, koska kirjoitat ettei sovi kaikille, eikä taatusti niille, jotka jo ovat normaalipainoisia.  Mietitkö ollenkaan kokonaisuutta mitä kirjoitat.  16:8 pätkäpaasto sopii terveille aikuisille eli kaikille muille, paitsi syömishäiriöisille.    

Naisille muutenkin suositellaan 14/10 paastoa, toimii paremmin, koska naisilla nyt vaan on kaikenlaiset hormonitoiminnat erilaisia kuin miehillä. Alla artikkeli 14/10 paastosta.

Myöskään kilpirauhasongelmista kärsiville pätkäpaastoa/paastoa ei suositella, vaan heille tasainen energian saanti on tärkeää. Toki kaikissa asioissa on poikkeuksia, mutta esim. minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä pätkäpaastoilu toimi ollenkaan, kokeiltu on. Tuleehan sitä väkisinkin yön aikana jonkilainen paastoilu toteutettua, mutta en tarkoituksella koeta pätkäpaastoilla. Toisaalta en ole enää muutamaan vuoteen saanut painoa alas, vaikka mitä kikkakolmosia on tullut kokeiltua ja verikokeet näyttävät, että kaikki on ok. En tiedä mikä jumittaa ...

Tuo pätkäpaastohan noudattaa samaa kaavaa kuin kaikki muutkin kalorirajoitukset/dieetit. Huomaamattaan tulee päivän aikana syötyä vähemmän kcl, kun ruoat pitää mahduttaa esim. 8 tuntiin, siksi sitä harrastava vannoo sen laihduttavan, vaikka ei huomaa että syö vähemmän kuin ennen. Eli ei niinkään pätkäpaasto laihduta, vaan energian vähyys. Onhan se vaikeampaa 8 tunnissa syödä sama määrä kuin joku muu syö 10 tai 12 tunnissa. Tietty ruoat voivat olla todella rasvaisia ja energiapitoisia ja saa saman määrän kcl kuin muut, mutta yleensä pätkäpaastoiluun kuuluu muutenkin ruokien ja elämäntapojen muuttaminen terveellisemmiksi ja paremmiksi. 

No minä olen nainen ja paastoan joka toinen päivä. Kilpirauhas, sokeri ym arvot ovat hyvässä kuosissa. Käyn säännöllisesti verikokeissa. En laske mitään kaloreita, syön ruokapäivinä mitä huvittaa ja silti tämä malli sopii minulle. En ole myöskään lisännyt liikuntaa. Sehän ei oikeastaan ole merkityksellistä laihdutuksessa. Terveyden kannalta toki, mutta se on eri asia.

Mutta kukin toimii miten parhaaksi kokee ja kokeilemalla selviää mikä laihdutuskeino itselle sopii. 

Ohis

Vierailija
616/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...                                                                                                                                        

Ohis

En tiedä miksi palsta sylttää vastaukseni, joten tässä uusi yritys

No minä olen nainen ja paastoan joka toinen päivä. Kilpirauhas, sokeri ym arvot ovat hyvässä kuosissa. Käyn säännöllisesti verikokeissa. En laske mitään kaloreita, syön ruokapäivinä mitä huvittaa ja silti tämä malli sopii minulle. En ole myöskään lisännyt liikuntaa. Sehän ei oikeastaan ole merkityksellistä laihdutuksessa. Terveyden kannalta toki, mutta se on eri asia.

Vierailija
617/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...                                                                                                                                        

Ohis

En tiedä miksi palsta sylttää vastaukseni, joten tässä uusi yritys

Käyt ilmeisesti verikokeissa yksityisellä.

Vierailija
618/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minulle miten ihminen edes voi lihoa sinun painoiseksi ?

Olen itse ollut aina hoikka, joten mietin millä rahalla, ja kuinka paljon ihmiset syövät lihoakseen kymmeniä kiloja.

Jos syö normaalia perusruokaa, joskus herkkuja, kaikkea kohtuudella, miten voi lihota noin paljon ??

Olen itse yli 50- vuotias, painanut nuoresta lähtien saman verran, 55 kg, yli 170 cm, en koskaan laihduttanut.

Vierailija
619/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. vararengas

Ei ole vielä tullut.

Paino ollut 100kg jo kuudetta vuotta. Edelleen odotan motivaatiota.

N36 161cm

Vierailija
620/1329 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro minulle miten ihminen edes voi lihoa sinun painoiseksi ?

Olen itse ollut aina hoikka, joten mietin millä rahalla, ja kuinka paljon ihmiset syövät lihoakseen kymmeniä kiloja.

Jos syö normaalia perusruokaa, joskus herkkuja, kaikkea kohtuudella, miten voi lihota noin paljon ??

Olen itse yli 50- vuotias, painanut nuoresta lähtien saman verran, 55 kg, yli 170 cm, en koskaan laihduttanut.

Helppoa.

Masennuin, kun täytin 30v. Ajattelin, että elämä ohi vanhana naisena, ihan sama kaikelle tässä iässä, syöminen toi hyvän olon ja mielen, en välittänyt kiloista, en käynyt puntarilla tai katsonut kokovartalopeileihin.

Ohis

N36 ja 100kg

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi