Laihdutus 2022
Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.
Kommentit (1329)
Ja jos ei ole mikään salihirmu niin voi ottaa 3 tai 5 kilon painon käteensä ja todeta, että sehän painaa! Että se viiden kilon pudotus on oikeasti tosi paljon. Joku 20 kg painoja repussa on raskas ja se voi konkretisoida miten iso kevennys esim. nivelille painonpudotus tulee olemaan.
Toi ruoan tilaaminen on musta tosi hyvä vinkki, itsekin havainnut hyväksi keinoksi järkevien ostosten tekoon + painavien kassien kanssa tarpomisen; mutta hitsi vie kun ainakin oman lähikaupan noutoaikataulut venyy aina pitkälle seuraavaan viikkoon. Pitäisi toki siis suunnitella enemmän, tilata viikko etupalloon, olen siinä vähän huono.. Ostan yleensä paljon kerralla eikä tule mieleen jääkaapin ollessa täynnä, että pitäisikin tilata ensiviikon ruoat. Saattaa myös sinkkuna tulla erilaisia menoja, jotka tekevät ruoansuunnittelusta hankalampaa.
Ei este vaan tottumiskysymys. Lähinnä huomio siitä että jonot ovat yleensä ainakin prismaan ja smarketiin aika pitkät, mikä syö kätevyyttä tälläisen epäsäännöllisen eläjän näkökulmasta. Mutta kaikkeen tottuu, tuli vaan mieleen.
Onhan tää varmasti The Original -ketju 😂 kun on niin hiljaista?
Mites muilla on lähtenyt käyntiin? Itellä on pysyneet herkkuhimot kurissa, kun makeannälkäaikoina otan L-glutamiinia ja jos silti tekee mieli, ajattelen nykyisiä isompia mittojani, mietin että ihan ite oon itteni tän kokoiseksi huomaamattani syönyt, ja katson itsestäni ottamiani minä ja iso mahani nyt -kuvia. Sitten ei enää teekään mieli kasvattaa jo valmiiksi pulleassa kunnossa olevaa vararengasta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää varmasti The Original -ketju 😂 kun on niin hiljaista?
Trollit eivät ole löytäneet tänne aiempien vuosien innolla.
Laihdutus lähtenyt mukavasti käyntiin. Syön kaikkea, herkkujakin välillä ja lasken kalorit. Yleensä n.1800 kaloria päivässä, kevyttä liikuntaa 5 päivää viikossa esim. 10 000 askelta kävelyä, pari kertaa viikossa kehonpainotreeni 15 minuuttia (kyykkyjä, punnerruksia jne). En koe tarvetta ketoilulle tai muulle kun tämä ruoan punnitseminen ja laskeminen toimii hyvin ja nälkä ei ole ollenkaan sietämätön. En mene paniikkiin ja ala ahmia vaikka välillä olisikin vähän nälkä vaan odotan seuraavaan ateriaan. Jos tulee syötyä raskaasti kaverin luona tai käytyä vaikka muutamalla kaljalla niin en mene siitäkään paniikkiin vaan koitan seuraavana päivänä syödä kevyemmin, vaikka 1500 kaloria. Tärkeintä on kalorivaje viikkotasolla, jokaisen päivän ei tarvitse mennä täydellisesti. Ruokani koostuu ruisleivästä, munista, lihasta, pavuista, kalasta vihanneksista, perunasta, hedelmistä, jogurtista ja välillä suklaapatukka tai pulla, siihen ei kuole tai liho jos on jättänyt siihen kalorivaraa.
1200-1400kcal/päivä. Ateriat ravitsemusterapeutin ohjein. Kokkaan kerran viikossa ruuat valmiiksi annoksiksi, Jotta voin syödä kellon tarkasti.
Olen pitkään kaivannut yksinkertaisia, toteutettavia, selkeitä ja tarkkoja ohjeita. Nyt luulen löytäneeni sellaiset.
Miehelle sanoin "tee omat ruokasi"
87kg/165cm tavoitepaino 65kg.
Laihduttaja50v kirjoitti:
1200-1400kcal/päivä. Ateriat ravitsemusterapeutin ohjein. Kokkaan kerran viikossa ruuat valmiiksi annoksiksi, Jotta voin syödä kellon tarkasti.
Olen pitkään kaivannut yksinkertaisia, toteutettavia, selkeitä ja tarkkoja ohjeita. Nyt luulen löytäneeni sellaiset.
Säälittävää :(
Vierailija kirjoitti:
Mitä säälittävää tuossa on? Kuulostaa ihan järkevältä suunnitelmalta.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan tilannetta ½v kuluttua, sitten voidaan yhdessä todeta oliko säälittävä yritys. Tuohon 1200kcal saa syödä aika paljon, kun herkut ja alkoholin jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: tilaa ruokaostokset netistä etukäteen ja nouda ne kaupan lokerosta (tai kotiin). Se muutama euro siitä tulee säästettyä sekä rahana että aikana. Kun joutuu keräämään ostokset kotona istuen koriin niin samalla katsoo kriittisesti sitä mitä on ostamassa. Suunnittelu on helpompaa. Yhtäkkiä liialliset herkut alkavat näyttää.. liiallisilta herkuilta.
Siinä säästyy aikaa valtavasti ja sen voi käyttää vaikka kävelylenkkiin tai innostavan podcastin / kirjan kuunteluun. Samalla välttyy heräteostoksilta ja ihanilta tuoksuilta.
Joillain toimii se, että tekee sunnuntaina isot annokset, pakastaa päiväannoksiin ja sitten syö viikon ajan suunnitelman mukaan sen ihmeemmin ajattelematta.
Liikunta ja urheilu: ota ne kunnon ja terveyden edistäjinä, ei laihduttajina. Liikunnasta pitää saada iloa. Sen ainoa funktio ei saa olla laihduttaminen!
Haastavaa, kun ikinä en ole liikunnasta hyvää oloa saanut. Lapsena vihasin liikuntatunteja.
Parikymppisenä aloin liikkumaan, jotta sai tietyn kalorinäärän pois kulutettua ja syödä sen sitten illalla.
N36 bmi37,1
Tuo on oikeasti monelle naiselle helpoin keino saada aino putoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Puolessa välissä ketjua ja vain yksi on maininnut alkoholin. Ehkä helpoin tapa laihtua on jättää alkoholi pois, kokonaan. Moni ketodieettiä noudattava rikkoo juuri tämän paheen kohdalla niitä omia sääntöjään yllättävän usein..
Minä en käytä juuri ollenkaan, ehkä 2-3 annosta vuodessa, joten ei minulle tullut mieleenkään mainita siitä.
Pätkäpaasto toimii, hyvä olo eikä nälätä. Kaikkea saan syödä mutta ei tee mieli esim. Makeaa vaan kunnon ruokaa. En laske kaloreita ja lakkaan syömästä päivällisen aikaan n. klo 18.
Vierailija kirjoitti:
Harva kuitenkin jaksaa noin vähillä kaloreilla kovin pitkään (ellei sitten ole vuodepotilas) vaan repsahtaa takaisin syömään yli tarpeen ja paino tulee takaisin. Itse suosin pientä kalorivajetta ja hyvin hidasta laihdutusta ja pysyviä, helppoja muutoksia ruokailutapoihin kitukuurien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Helpoin tapa myös saada kilot tuplana takaisin.
Pari viikkoa olen mennyt uudella linjalla, ja vaikea vielä sanoa, onko paino laskenut. Vointi on ainakin erinomainen! Nälkää en ole nähnyt vaikka kalorit ovat noin 1 400:ssa ja olo on keveämpi. Voi myös olla kuvitelmaa ja toiveajattelua, mutta vaatteiden istuvuuden perusteella sanoisin, että ainakin vatsanympärys on pienentynyt jonkin verran eli ainakin turvotusta on lähtenyt.
Pätkäpaaston aloitin viikko sitten ja pyrin 16:8- tai ainakin 15:9-rytmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva kuitenkin jaksaa noin vähillä kaloreilla kovin pitkään (ellei sitten ole vuodepotilas) vaan repsahtaa takaisin syömään yli tarpeen ja paino tulee takaisin. Itse suosin pientä kalorivajetta ja hyvin hidasta laihdutusta ja pysyviä, helppoja muutoksia ruokailutapoihin kitukuurien sijaan.
Kitukuuri tämä ei ole.
Tässäkin ketjussa on aika vaikeasti ylipainoisia jo. Yleisin virhe: aloitat liian ”täysillä” - eli ennen on syöty koko ajan mitä sattuu eikä liikuttu lainkaan. Yht äkkiä aletaan syömään pelkkiä rehuja ja liikkumaan 5 krt viikossa. Tulos: paikat rikki ja v*tutus päällä.
Aloita arkiliikunnalla ja kevyesti. Jos pystyt kävelemään, niin kävelylenkit on oivia. Omasta lähtötilanteesta riippuen aloitat varovasti mutta hiki joka lenkin tavoitteena. Toinen loistava juttu on kuntopyörä. Kun katsot tv:stä lempisarjaasi, niin ota tavaksi katsoa se polkien. Hiki pitää tulla. Nostat treenin kestoa sitä mukaa kun paikat kestää. Tavoitteena yli tunnin treenit muutaman kuukauden päästä. Itse esim katson kaikki Netflixin sarjat pyörän selässä.
Syö riittävästi päivän aikana, niin illalla ei tule hirveä nälkä. Juo vettä päivän mittaan vaikka 1 extralasi ennen jokaista ateriaa. Klo 19 peset hampaat ja ilta on syönnin osalta paketissa. Parina herkkupäivänä voit herkutella, mutta jollain kohtuudella, esim suklaapatukka < kokonainen levy, pussi linssisipsejä < hirvee säkki normaaleja jne.
Jos elämäntilanne ruuhkainen, niin tee treeni aamulla. Heräät tuntia aikaisemmin ja menet tuntia aikaisemmin nukkumaan - ei se sen kummempaa ole.
Jos repsahdat, niin ole armollinen. Arki ratkaisee, sillä ei ole merkitystä jos kerran kuussa vedät 6 palaa suklaakakkua naapurin synttäreillä.
Kalenteriin tai vihkoon voi tehdä vaikka bujo-tyyliin trackereita, joihin merkitsee liikunnat, unet, ruokailut jne. Niitä on kiva seurata ja nähdä miten päivät, viikot ja lopulta kuukaudet täyttyvät onnistumisista.
Presidentti Kekkosen tapa pysyä kuosissa oli punnita itsensä päivittäin. Hänellä ei ilmeisesti ollut mässypäiviä, vaan tarkkailli ehkä jokseenkin pakkomielteisesti painoaan. Sekin voi sopia jollekin. Siihen pitää vaan sitten määritellä painorajat esim. 57 kiloa tänään, nyt vähennän ruuan määrää kunnes olen taas 55 kiloa.
Toisille sopii sellainen kaikki tai ei mitään, suuri muutos, tammikuun ekasta joulukuun vikaan kuin viimeistä laihdutuspäivää täysillä. Joillekin taas lepsu ja lempeä menetelmä.
Yksi kiva vinkki on hommata kumirenksuja tai kivoja halpoja rannerenkaita se määrä kuin on pudotettavia kiloja. Sitten kilo kilolta vähentää niitä ranteestaan. Toiset laittavat saman määrän kiviä / helmiä lasipurkkiin ja poistavat niitä sieltä. Tällainen pudotuksen visualisointi voi auttaa ja tsempata.