hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa
Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?
Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.
Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
Kommentit (348)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 07:53"]
Mulle tämä asia ei ole niin paha, koska meillä on hyvä turvaverkko, joten jos joku lapseton haluaa lomailla heinäkuussa, siitä sitten vaan. Sitä en kyllä ymmärrä, kuka silloin haluaa lomailla, koska se ihmismäärä joka puolella on ahdistava! Enemmän mua ärsyttää jokavuotinen riitely joulusta, joulu nyt sattuu olemaan lastenjuhla, ja aikuiset lapsettomat kitisevät siitä, että heillä on oikeus viettää joulua, ja sitten istutaan jouluilta yksin kotona telkkarin ääressä. On oikeus joo, mutta mä koen ton jo vittuiluna. Mulla on niin ärsyttäviä lapsettomia työkavereita, joka asiassa huudetaan vastaan. Mä teen työtä ilomielin kaikki vaput, pääsiäiset, juhannukset yms, joulu on ainut joka on tärkeä. No meni nyt vähän ohi tästä, kunhan tilitin.
[/quote]
Kyllähän se joulu on muidenkin kun lasten juhla ja jokaisella on sitä oikeus viettää, myös niillä lapsettomilla aikuisilla. Se katseleeko lapseton yksinään telkkaria jouluna vai viettääkö aikaa sukulaistensa kanssa on toissijaista.
[/quote]
Ohiksena sanoisin, että ei ole. Jos todellakin jollain ainoa syy viettää joulu vapaana on saada löhöillä, hän voi löhöillä myös ennen tai jälkeen joulun.
Lapsiperheessä jos äiti on joulun töissä, pilalle menee koko perheen joulu.
Oikeastiko siis väität, että ihan ovat verrannollisia? Ihan tosi?
Meillä toimii noiden juhlapyhien hoito niin, että kukin saa kertoa vuotta etukäteen, mikä juhlapyhistä on tärkeä saada vapaaksi. Ja sen yhden vuodessa on voitu järjestää sitten vapaaksi, muut pyörivät sitten tasajaolla. Toisin sanoen pienten lasten vanhemmat yleensä toivovat joulun vapaaksi, sinkuille sitten esim. Uusi vuosi ja vappu ovat yleensä tärkeämpiä, ja homma on näin pelittänyt riitelemättä.
118
[/quote]
No minulla esimerkiksi ei ole lapsia, mutta mies on. Minulla on myös kaukana asuva, yksin elävä, iäkäs äiti, eikä omalta puoleltani muita lähisukulaisia. Joulu on ollut minulle aina hyvin tärkeä perhejuhla, ja odotan aina pitkään sitä, että pääsen viettämään aikaa läheisteni kanssa, valmistamaan ruokia ja nauttimaan jouluperinteistä.
Koska tällaiset asiat ovat minulle tärkeitä, olen hakeutunut työpaikkaan, missä minun ei tarvitse olla töissä iltoja, viikonloppuja tai juhlapyhiä ja loma-ajankohdan voin hyvin pitkälti päättää omien halujeni mukaan. Jos haluaa olla työssä, missä ollaan töissä myös näinä mainitseminani aikoina ja joku muu määrittää työvuorot, ei pitäis tulla minään yllätyksenä, että niitä vuoroja saattaa olla muulloinkin kuin omina suosikkiajankohtina.
Vielä yksi lisäys. kirjoittaja 128 siis täällä.
Ystäväni (vela) kertoi pomonsa sanoeen työntekijöille, että syyslomaviikolla perheelliset ovat etusijalla.
Ystävälläni ei tietenkään ole omia lapsia, mutta miehellään on kolme. Ja heillä oli yhteisiä syyslomasuunnitelmia.
Oikeudenmukaista? Kuten sanottua, asiat eivät ole kovinkaan musta-valkoisia ja sen takia esimerkiksi ne lomalistat olisi syytä pitää sellaisina, kun kenenkään ihmisen elämästä tuskin työpaikalla tiedetään ns. koko totuutta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:14"]
Itse olin ujo ja surkea lapsena, mutta niin vaan kesälomilla vaihtui hoitopaikat vieraista päiväkodeista yhtä vieraisiin tutun tutun tuttuihin. Ei jäänyt traumoja.
Itse lapsettomana (ja sellaisena pysyvänä) tulen olemaan loputtoman kuiva ja nihkeä mitä lomiin tulee. Jos työpaikalla kaikki ei pidä samaan aikaan lomaa (toimistoduuni), niin sitten kiertävä lomalista pyörimään. Minä olen juuri se henkilö, joka tekee selväksi, mitä tasa-arvo tarkoittaa.
Jokaisella ihmisellä on omat vastuualueensa elämässään. On hevostallia, kilpaharrastusta, ulkomailla asuva puoliso, lapset, kennel, yh-siskon tai huonokuntoisen äidin auttaminen. Se voi olla myös lukemista, mökkeilyä, matkailua tai sohvalla lepäämistä. Aivan sama. Ei kuulu työpaikalle.
Sellainen yksisilmäisyys ainoastaan lapsiperheiden etuoikeutetusta asemasta on kuitenkin vammainen.
[/quote]
Ja sitä sohvalla lepäämistä ei voi mitenkään suorittaa kesäkuussa? Kuka tässä nyt olikaan se yksisilmäinen? Ekaluokkalainen yksin pitkät päivät versus sinä joudut löhöilemään kesäkuussa etkä heinäkuussa, voi kyynel...
Muistathan sitten, että sinulle ei myöskään jousteta, kun sinä haluat ottaa äkkilähdön ja vekslata lomapäiväsi uuteen ajankohtaan. Tai Ruotsinlaivareissun päälle osuu selittämätön mahapöpö, ja on ihan pakko muka toipua siitä....? Tai hei, kaveri pyysi kaasoksi, tarttee saada yks lauantai yllättäen vapaaksi, eix joku voi vaihtaa? NO EI VOI. Lapsiperheellisellä harvemmin on krapula-aamuja tai pakollisia bileitä vappuna, mutta kato kun kerran itse lähdit sille linjalle, että missään et jousta, niin kas kummaa - sen asenteen löytää äkkiä edestään.
Tai oisko ehkä niin, että fiksut joustaa ja niillä homma pelittää tappelematta. Veloistakin iso osa ymmärtää lapsiperheiden tarpeita, ihan samoin kuin lapsiperheelliset velojen. Äkkiväärät jää helposti ilman ymmärtäjää.
118
[/quote]
Kun itse olin toimistotyössä, minulla oli tasan kaksi poissaolopäivää kahden vuoden työsuhteeni aikana, nämä molemmat oman sairauteni takia. Minulla ei ole lapsia. Sen sijaan työkaverillani, jolla on kolme lasta, poissaoloja tuli kuukausittain lasten sairauden takia ja yleensä sitten vielä perään sai itse tartunnan ja oli lisää poissa.
Koululaisella ei ole oikeutta päivähoitopaikkaan koulujen loma-aikaan.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:45"]Vielä yksi lisäys. kirjoittaja 128 siis täällä.
Ystäväni (vela) kertoi pomonsa sanoeen työntekijöille, että syyslomaviikolla perheelliset ovat etusijalla.
Ystävälläni ei tietenkään ole omia lapsia, mutta miehellään on kolme. Ja heillä oli yhteisiä syyslomasuunnitelmia.
Oikeudenmukaista? Kuten sanottua, asiat eivät ole kovinkaan musta-valkoisia ja sen takia esimerkiksi ne lomalistat olisi syytä pitää sellaisina, kun kenenkään ihmisen elämästä tuskin työpaikalla tiedetään ns. koko totuutta.
[/quote]
Ja tässä tapauksessa ystäväsi tulisi kertoa pomolleen että hänellä on perheensä kanssa (=mies + miehen lapset) lomasuunnitelmia kyseiselle viikolle.
Ketään ei saa suosia toisten kustannuksella. Kaikilla on oma elämänsä työajan ulkopuolella ja se elämä järjestetään työaikojen puitteiden mukaan. Jos henkilökohtainen elämä estää työskentelyn, silloin vaihdetaan työpaikkaa ja annetaan mahdollisuus jollekin muulle. Kaikki eivät voi saada kaikkea ja elämä on sattumien ja omien valintojen summa.
neuvotella voidaan eri asioista, mutta kenelläkään ei ole velvollisuutta joustaa, jollei halua.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:04"]Ketään ei saa suosia toisten kustannuksella. Kaikilla on oma elämänsä työajan ulkopuolella ja se elämä järjestetään työaikojen puitteiden mukaan. Jos henkilökohtainen elämä estää työskentelyn, silloin vaihdetaan työpaikkaa ja annetaan mahdollisuus jollekin muulle. Kaikki eivät voi saada kaikkea ja elämä on sattumien ja omien valintojen summa.
neuvotella voidaan eri asioista, mutta kenelläkään ei ole velvollisuutta joustaa, jollei halua.
[/quote]Juuri näin. Sitäpaitsi lakisääteisiä tyelämän joustoja on jo todella paljon.
Ennen perheen perustamista otin aina lomat viimeisenä, koska mielestäni oli vain oikein ja kohtuullista että lapset saavat olla vanhempiensa kanssa parhaina lomakuukausina. Nyt kun on omia lapsia, työkaverit joiden lapset ovat jo isompia antavat minun pitää lomani parhaina kuukausina.
Mutta olenkin mies, ja tunnetusti osaamme ajatella muutakin kuin omaa pinppiä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:30"]
Itse törmäsin netissä about tällaiseen helmeen: "Minun Nico-Jannican pitää saada olla lomalla tietyt viikot kesästä, venyyhän hänen päivänsä hoidossa pidemmäksi kuin normaali työpäivä". Joku älypää siis oli sitä mieltä, että hänen Pilttinsä pitäisi saada valita ensin loma, sitten vasta lapsettoman kollegan.
Minä olen onneksi duunipaikassa, jossa kaikki pitävät samaan aikaan lomansa, oli lapsia tai ei. Mutta sitä on kyllä nähty ihan tarpeeksi, että minä teen lapsettomana jumalattomia määriä ylitöitä vain ja ainoastaan sen takia, että työparin pikku-Aadaellasofia sattuu olemaan joka toinen viikko kipeänä. Ts. kärsin lapsettomana myös muina kuin lomakuukausina siitä, että joku on sattunut lisääntymään.
[/quote]
Kerropa mitä pitäisi sitten tehdä, jos lapsi on viikon oksennustaudissa ja kuumeessa? Jättää se lapsi yksin kotiin oksentamaan ja toivoa työpäivän jälkeen että lapsi on hengissä ja koko talo ei ole oksennusta täynnä. Olet sairas.
Ja jos tiesit, lasta ei voi pitää hoidossa yli 10 tuntia ja ja suurinosa päiväkodeista menee 17.00 kiinni. Ajattelitko että se työkaveri hakee lapsen hoidosta ja tulee tekemän lapsen kanssa töitä? Työnantaja on jo palkkausvaiheessa pitänyt lapsetonta parempana ja palkannut mieluummin koska tietää että lapseton on joustavampi.
[/quote]
Ja tuo ylempi ei tajua, että kun sun oma lapsi on kipeä niin ei kiinnosta vittuakaan jonkun muun ulina ylitöistä. Itsekästä? Kyllä. Mutta sellaista se elämä on arvon marjattapeppiinat.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:13"]
Kiertävä lomavuoro on paras ja oikeudenmukaisin. Siinä on vain se ongelma että se vaatii pomoilta pokkaa pitää kiinni vuoroista ja rohkeutta olla kuuntelematta nicojessicoiden mammojen kitinää siitä miksi juuri heillä on joka vuosi oikeus poiketa yhteisesti sovitusta systeemistä.
[/quote]
Kiertäviä vuoroja parempi vaihtoehto on se että myös lomatoiveita pystytään esittämään. Päällekkäisyyksissä loma-ajankohta voidaan sitten ratkaista esim. sen kiertävän systeeminen pohjalta (joka muuten on ikäänkuin taustalla).
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:14"]
Itse olin ujo ja surkea lapsena, mutta niin vaan kesälomilla vaihtui hoitopaikat vieraista päiväkodeista yhtä vieraisiin tutun tutun tuttuihin. Ei jäänyt traumoja.
Itse lapsettomana (ja sellaisena pysyvänä) tulen olemaan loputtoman kuiva ja nihkeä mitä lomiin tulee. Jos työpaikalla kaikki ei pidä samaan aikaan lomaa (toimistoduuni), niin sitten kiertävä lomalista pyörimään. Minä olen juuri se henkilö, joka tekee selväksi, mitä tasa-arvo tarkoittaa.
Jokaisella ihmisellä on omat vastuualueensa elämässään. On hevostallia, kilpaharrastusta, ulkomailla asuva puoliso, lapset, kennel, yh-siskon tai huonokuntoisen äidin auttaminen. Se voi olla myös lukemista, mökkeilyä, matkailua tai sohvalla lepäämistä. Aivan sama. Ei kuulu työpaikalle.
Sellainen yksisilmäisyys ainoastaan lapsiperheiden etuoikeutetusta asemasta on kuitenkin vammainen.
[/quote]
Ja sitä sohvalla lepäämistä ei voi mitenkään suorittaa kesäkuussa? Kuka tässä nyt olikaan se yksisilmäinen? Ekaluokkalainen yksin pitkät päivät versus sinä joudut löhöilemään kesäkuussa etkä heinäkuussa, voi kyynel...
Muistathan sitten, että sinulle ei myöskään jousteta, kun sinä haluat ottaa äkkilähdön ja vekslata lomapäiväsi uuteen ajankohtaan. Tai Ruotsinlaivareissun päälle osuu selittämätön mahapöpö, ja on ihan pakko muka toipua siitä....? Tai hei, kaveri pyysi kaasoksi, tarttee saada yks lauantai yllättäen vapaaksi, eix joku voi vaihtaa? NO EI VOI. Lapsiperheellisellä harvemmin on krapula-aamuja tai pakollisia bileitä vappuna, mutta kato kun kerran itse lähdit sille linjalle, että missään et jousta, niin kas kummaa - sen asenteen löytää äkkiä edestään.
Tai oisko ehkä niin, että fiksut joustaa ja niillä homma pelittää tappelematta. Veloistakin iso osa ymmärtää lapsiperheiden tarpeita, ihan samoin kuin lapsiperheelliset velojen. Äkkiväärät jää helposti ilman ymmärtäjää.
118
[/quote]
Kun itse olin toimistotyössä, minulla oli tasan kaksi poissaolopäivää kahden vuoden työsuhteeni aikana, nämä molemmat oman sairauteni takia. Minulla ei ole lapsia. Sen sijaan työkaverillani, jolla on kolme lasta, poissaoloja tuli kuukausittain lasten sairauden takia ja yleensä sitten vielä perään sai itse tartunnan ja oli lisää poissa.
[/quote]
No vittu hiphurraa työn sankarille. Muistutat ärsyttävää osastonhoitajaani, joka otti vuosilomista saikkupäivät että olisi niin helvetin pyhä ihminen kun ei ole saikkupäiviä listassa. Ampukaa itsenne.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:58"]Ap, jos nyt kuvitellaan että työpaikalla on kiertävät lomavuorot ja se haikailtu heinäkuu on osunut ekaluokkalaisen vanhemmalle. Pitäisikö hänen mielestäsi neuvotella ja kenties tulla vastaan, jos lapsettomalla sinkulla olisi tärkeää menoa juuri heinäkuussa? [/quote] Kaikki joustaa mahdollisuuksien mukaan. Mä annoin jo sen putkiremppaesimerkin. Ymmärsin hyvin silloin, ettei työkaverille olisi ollut hankalaa käydä töissä putkirempan keskeltä ja järjettömän kallista vuokrata tilapäinen asunto kaupungista. ap
[/quote]
Se oli kesäkuussa! Silloin koululaisille kuulemma järjestetään leirejä, joita heinäkuussa ei järjestetä. Eli vastaa nyt sen heinäkuun osalta.
[/quote]
Ap?
[/quote]
No luuletko että saadaan vastausta? Ap tajus et on väärässä, eikä kukaan muu oo samaa mieltä ja häipy :'D
[/quote]
Ohiksena kysyn, että mikä on se tärkeä meno? Kun sillä ekaluokkalaisen vanhemmalla on todella tärkeä syy pitää se heinäkuu lomaa. Itse tingin kyllä ny, kun lapset ovat jo isompia, ja samoin tingin silloin kun lapset olivat tarhaikäisiä. Mutta tuossa hypoteettisessa kysymyksessäsi oli kaksi tärkeää syytä vastakkain. Ja se toinen ei jousta mihinkään eli sitä ekaluokkalaista ei kouluun saa heinäkuussa vaikka kuinka äiti haluaisi...
ps. Vähän olet typerä jos teet johtopäätöksiä "oikeassaolemisestasi" sen perusteella, että joku ei ehdi tai viitsi loputtomiin notkua av-palstalla.
118
[/quote]
Tärkeä meno voi olla esimerkiksi vuonna 2007 viimeksi livenä nähdyn lempibändin vuoden ainoa keikka Suomessa, tai vaikka siskon häät joissa tarvitaan kaason apua järjestelyissä. Esimerkiksi. Olennaista on se, että olisiko perheellinen valmis neuvottelemaan ja joustamaan, jos sattuu saamaan loman juuri havittelemalleen ajankohdalle. Jos ei, niin miksi lapsettomankaan tarvitsisi sietää valitusta ja syyllistämistä?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:37"]
Itse törmäsin netissä about tällaiseen helmeen: "Minun Nico-Jannican pitää saada olla lomalla tietyt viikot kesästä, venyyhän hänen päivänsä hoidossa pidemmäksi kuin normaali työpäivä". Joku älypää siis oli sitä mieltä, että hänen Pilttinsä pitäisi saada valita ensin loma, sitten vasta lapsettoman kollegan.
Minä olen onneksi duunipaikassa, jossa kaikki pitävät samaan aikaan lomansa, oli lapsia tai ei. Mutta sitä on kyllä nähty ihan tarpeeksi, että minä teen lapsettomana jumalattomia määriä ylitöitä vain ja ainoastaan sen takia, että työparin pikku-Aadaellasofia sattuu olemaan joka toinen viikko kipeänä. Ts. kärsin lapsettomana myös muina kuin lomakuukausina siitä, että joku on sattunut lisääntymään.
[/quote]
Kerropa mitä pitäisi sitten tehdä, jos lapsi on viikon oksennustaudissa ja kuumeessa? Jättää se lapsi yksin kotiin oksentamaan ja toivoa työpäivän jälkeen että lapsi on hengissä ja koko talo ei ole oksennusta täynnä. Olet sairas.
[/quote]
Lapsen sairastuminen ei oikeuta vanhempaa palkalliseen poissaoloon lapsen hoitamiseen, vaan useilla aloilla on määritelty kolmen päivän palkallinen aika HOIDON JÄRJESTÄMISEKSI. Jollei tuossa ajassa saa esim. MML:n hoitajaa loppuviikoksi, jäädään itse palkattomalle lomalle. Jota taas ei työnantajan ole pakko hyväksyä. Maalimassa on virhe ;)
[/quote]
Varsinkin naisvaltaisilla aloilla työnantajan on kuitenkin usein edullisempaa joustaa vapaiden järjestämisessä kuin ottaa sitä riskiä että hyvä työntekijä irtisanoutuu sen takia että lapsen hoito sairauden tai jonkun muun syyn takia onnistu.
Voi tietysti olla tilanteita joissa työntekijä ei niin arvokas työpaikalle ole että irtisanoutumisella olisi suurtakaan merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:45"]Vielä yksi lisäys. kirjoittaja 128 siis täällä.
[/quote]Millä työpaikoilla on syyslomaa?
Minusta kaikkein parasta olisi niin, että lomakäytäntöä muutettaisiin kokonaan siten, että varsinaisina lomakuukausina olisi mahdollisuus vain perheellisten pitää vuosilomansa. Lapsettomat voisivat pitää oman vuosilomansa vain varsinaisten lomakuukausien ulkopuolella eli vaikka huhtikuussa tai lokakuussa. Se on lapsettomalle sama milloin lapseton sen vuosiloman pitää, kun lapsettomalla on aikaa ja joustavuutta enemmän. Sitäpaitsi eihän se loma menisi säiden puolesta "pilalle" huhtikuussa eikä lokakuussakaan, koska lapsettomat matkustavat lomallaan aina jonnekkin lämpimään, missä on ympäri vuoden lämmintä ja aurinkoista vuodenajasta riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:36"]
Minusta kaikkein parasta olisi niin, että lomakäytäntöä muutettaisiin kokonaan siten, että varsinaisina lomakuukausina olisi mahdollisuus vain perheellisten pitää vuosilomansa. Lapsettomat voisivat pitää oman vuosilomansa vain varsinaisten lomakuukausien ulkopuolella eli vaikka huhtikuussa tai lokakuussa. Se on lapsettomalle sama milloin lapseton sen vuosiloman pitää, kun lapsettomalla on aikaa ja joustavuutta enemmän. Sitäpaitsi eihän se loma menisi säiden puolesta "pilalle" huhtikuussa eikä lokakuussakaan, koska lapsettomat matkustavat lomallaan aina jonnekkin lämpimään, missä on ympäri vuoden lämmintä ja aurinkoista vuodenajasta riippumatta.
[/quote]
Nyt menee niin paksuksi, että et voi olla tosissasi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 07:53"]
Mulle tämä asia ei ole niin paha, koska meillä on hyvä turvaverkko, joten jos joku lapseton haluaa lomailla heinäkuussa, siitä sitten vaan. Sitä en kyllä ymmärrä, kuka silloin haluaa lomailla, koska se ihmismäärä joka puolella on ahdistava! Enemmän mua ärsyttää jokavuotinen riitely joulusta, joulu nyt sattuu olemaan lastenjuhla, ja aikuiset lapsettomat kitisevät siitä, että heillä on oikeus viettää joulua, ja sitten istutaan jouluilta yksin kotona telkkarin ääressä. On oikeus joo, mutta mä koen ton jo vittuiluna. Mulla on niin ärsyttäviä lapsettomia työkavereita, joka asiassa huudetaan vastaan. Mä teen työtä ilomielin kaikki vaput, pääsiäiset, juhannukset yms, joulu on ainut joka on tärkeä. No meni nyt vähän ohi tästä, kunhan tilitin.
[/quote]
Kyllähän se joulu on muidenkin kun lasten juhla ja jokaisella on sitä oikeus viettää, myös niillä lapsettomilla aikuisilla. Se katseleeko lapseton yksinään telkkaria jouluna vai viettääkö aikaa sukulaistensa kanssa on toissijaista.
[/quote]
Ohiksena sanoisin, että ei ole. Jos todellakin jollain ainoa syy viettää joulu vapaana on saada löhöillä, hän voi löhöillä myös ennen tai jälkeen joulun.
Lapsiperheessä jos äiti on joulun töissä, pilalle menee koko perheen joulu.
Oikeastiko siis väität, että ihan ovat verrannollisia? Ihan tosi?
Meillä toimii noiden juhlapyhien hoito niin, että kukin saa kertoa vuotta etukäteen, mikä juhlapyhistä on tärkeä saada vapaaksi. Ja sen yhden vuodessa on voitu järjestää sitten vapaaksi, muut pyörivät sitten tasajaolla. Toisin sanoen pienten lasten vanhemmat yleensä toivovat joulun vapaaksi, sinkuille sitten esim. Uusi vuosi ja vappu ovat yleensä tärkeämpiä, ja homma on näin pelittänyt riitelemättä.
118
[/quote]
Se joulun pilalle meneminen on asennekysymys myös lapsiperheissä. Myös lapseton voi kokea joulun menevän pilalle, jos on töissä ja sekin on samallatavalla asennekysymys. Vai oletko itse todellakin sitä mieltä, että niin kauan kuin työpaikalla on työntekijöitä, joilla on lapsia, tulee lapsettomien olla joulut töissä aina vaan?
Ja vastatakseni kysymykseesi, todellakin väitän, että asiat ovat verrannollisia; jokaisella on oikeus olla vuorollaan vapaalla myös jouluna, oli lapsia tai ei. Se, viettäkö ne vapaat joulut sohvalla löhöten, sukulaisten kanssa joulua juhlien vai lasten kanssa joulupukkia odotellen ei liity siihen, kenellä olisi muka suurempi oikeus olla vapailla jouluisin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:36"]Minusta kaikkein parasta olisi niin, että lomakäytäntöä muutettaisiin kokonaan siten, että varsinaisina lomakuukausina olisi mahdollisuus vain perheellisten pitää vuosilomansa. Lapsettomat voisivat pitää oman vuosilomansa vain varsinaisten lomakuukausien ulkopuolella eli vaikka huhtikuussa tai lokakuussa. Se on lapsettomalle sama milloin lapseton sen vuosiloman pitää, kun lapsettomalla on aikaa ja joustavuutta enemmän. Sitäpaitsi eihän se loma menisi säiden puolesta "pilalle" huhtikuussa eikä lokakuussakaan, koska lapsettomat matkustavat lomallaan aina jonnekkin lämpimään, missä on ympäri vuoden lämmintä ja aurinkoista vuodenajasta riippumatta.
[/quote]Kai olet tehnyt omalle työpaikallesi ehdotuksen tästä?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:45"]
Vielä yksi lisäys. kirjoittaja 128 siis täällä.
[/quote]
Minusta olisi oikeudenmukaista asettaa koululaisten syys- ja talvilomien aikaan perheelliset etusijalle, koska loma-aika on niin paljon kesää lyhyempi. Ja ystäväsihän oli perheellinen, joten hänellä ei pitäisi olla ongelmaa saada lomaa silloin siinä missä muillakin perheellisillä.
Itselleni ei tulisi mieleenkään lomailla syksyllä tai talvella samaan aikaan koululaisten kanssa, vaan nimenomaan toivon lomani muille ajoille. Tarvittaessa vaihtelen myös viikonloppuvuoroja, jos vapaille ei ole mitään suunnitelmia. Sitä suuremmalla syyllä pidän oikeutenani pitää kesäloman tai olla vapailla joulun/vapun/juhannuksen aikaan silloin, kun ne minulle omalla vuorollani osuvat. Se että joustan ei tarkoita että ryhtyisin ympärivuotiseksi kynnysmatoksi.
[/quote]
[/quote]
Lapsen sairastuminen ei oikeuta vanhempaa palkalliseen poissaoloon lapsen hoitamiseen, vaan useilla aloilla on määritelty kolmen päivän palkallinen aika HOIDON JÄRJESTÄMISEKSI. Jollei tuossa ajassa saa esim. MML:n hoitajaa loppuviikoksi, jäädään itse palkattomalle lomalle. Jota taas ei työnantajan ole pakko hyväksyä. Maalimassa on virhe ;)