hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa
Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?
Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.
Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
Kommentit (348)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:57"]
Miten se lapsen henki nyt on tässä vaarassa, jos lomailen koulun loma-aikaan? Selittäisikö joku?
[/quote]Kaikilla ei äly riitä, ei voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:58"]
Nykyisessä työpaikassani lomat ovat aina järjestyneet keskinäisellä sopimisella ilman minkäänlaista dramatiikkaa. Lieneekö selitys siinä, että kyseessä on miesvaltainen työyhteisö? Jokainen joustaa tarpeen mukaan eikä kenelläkään ole tarvetta heittäytyä marttyyriksi.
[/quote]
Ehkäpä siellä miesvaltaisella työpaikalla kenelläkään ei ole tarvetta ryhtyä marttyyriksi, kun jokaisella ukkomiehellä on kotona jo yksi? Miehet sumplivat lomansa, kuten parhaaksi työyhteisön kannalta näkevät ja heidän rouvansa yrittävät paikkailla tuhot kotirintamalla mahdollisimman pieniksi. Edelleenkin lastenhoidon järjestäminen on useimmiten naisten vastuulla...
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:58"]
Nykyisessä työpaikassani lomat ovat aina järjestyneet keskinäisellä sopimisella ilman minkäänlaista dramatiikkaa. Lieneekö selitys siinä, että kyseessä on miesvaltainen työyhteisö? Jokainen joustaa tarpeen mukaan eikä kenelläkään ole tarvetta heittäytyä marttyyriksi.
[/quote]
Ehkäpä siellä miesvaltaisella työpaikalla kenelläkään ei ole tarvetta ryhtyä marttyyriksi, kun jokaisella ukkomiehellä on kotona jo yksi? Miehet sumplivat lomansa, kuten parhaaksi työyhteisön kannalta näkevät ja heidän rouvansa yrittävät paikkailla tuhot kotirintamalla mahdollisimman pieniksi. Edelleenkin lastenhoidon järjestäminen on useimmiten naisten vastuulla...
[/quote]Meillä ainakin on näin. Miehen työpaikalla olisi saanut esittää toivomuksia loman suhteen, mutta tämä minun "joustava" ukkoni ei toki mitään toivomusta laittanut, vaan on ihan tyytyväinen saamaansa toukokuun lomaan. Aikoo olla itsekseen mökillä ja rentoutua lasten ollessa koulussa. Se, miten 1. ja 3. luokalla olevat lapsemme aikovat kesästä selvitä, ei häntä hirveästi hetkauta.
No minä perkeleen perheellinen joudun ottamaan heinäkuun aina PALKATTOMANA.
Tästä ongelmastahan päästäisiin sillä, että kukaan ei saisi lomia koulujen loma-aikoina. Eipä tarvitsisi riidellä, että 'on epäreilua kun perheelliset saavat olla lomalla yhtä aikaa pienten lastensa kanssa'.
Eipähän ainakaan perheellisillä tulisi enää isommin toiveita loma-ajoista. Mistä lie perheettömät sitten valittaisivat. Varmaan siitä, että perheelliset eivät voi jäädä ylitöihin lyhyellä varoitusajalla (esim. jos ilmoitetaan ylityötarpeesta puoli tuntia ennen päiväkodin sulkeutumisaikaa).
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:05"]
No minä perkeleen perheellinen joudun ottamaan heinäkuun aina PALKATTOMANA.
[/quote]Ole onnellinen että saat. Ei minun työpaikallani todellakaan saa kun jonkun pitää olla TÖISSÄ.
Yhtä hyvin olen joustanut heinäkuun osalta, kun olen voinut. Meillä tosiaan on se mummo, joka auttaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:57"]
Kai tiesit, että päivähoitolain mukaan pikkukoululaiselle saa kunnallisen hoitopaikan kesäksi!
[/quote]
Se hoitopaikka ei todennäköisesti ole se oma vaan joku yhdistetty jonne on siirretty kaikki lapset jotka eivät ole päässeet lomalle heinäkuussa. Aralle tai tosi pienelle laåselle se ei ole kovin hyvä juttu. Uudet hoitajat, uudet kaverit joihin pitää ensin tottua ja sitten taas vaihtaa.
Onneksi saadaan järkkäiltyä lapsi 1vko leirille, 1vko kaveriperheiden kanssa kikkaillen ja sitten loma viikot peräkkäin, yhteistä lomaa ei siis ole, eikä tule olemaankaan moneen vuoteen. Yks hailee siis koska se loma ajallisesti on. Jos loma pistettäisiin touko tai syyskuulle niin pakko olisi sitten palkatonta ottaa kesä tai heinäkuulle, ekaluokan päättänyt ei pärjää viikkoja yksin 10h päiviä eikä sitä oikeen töihinkään voi ottaa.
Mulle tämä asia ei ole niin paha, koska meillä on hyvä turvaverkko, joten jos joku lapseton haluaa lomailla heinäkuussa, siitä sitten vaan. Sitä en kyllä ymmärrä, kuka silloin haluaa lomailla, koska se ihmismäärä joka puolella on ahdistava! Enemmän mua ärsyttää jokavuotinen riitely joulusta, joulu nyt sattuu olemaan lastenjuhla, ja aikuiset lapsettomat kitisevät siitä, että heillä on oikeus viettää joulua, ja sitten istutaan jouluilta yksin kotona telkkarin ääressä. On oikeus joo, mutta mä koen ton jo vittuiluna. Mulla on niin ärsyttäviä lapsettomia työkavereita, joka asiassa huudetaan vastaan. Mä teen työtä ilomielin kaikki vaput, pääsiäiset, juhannukset yms, joulu on ainut joka on tärkeä. No meni nyt vähän ohi tästä, kunhan tilitin.
Mikä tässä nyt on niin vaikeeta? Joka paikkaan kiertävät lomalistat niin ei tule kenellekään valittamista jos lomien järjestelystä tulee kinaa. Ei haittais ainakaan minua. Miehen työpaikalla sopivat pitkälti itse lomansa ja nyt kun lapset ovat vielä alle kouluikäisiä, pitää hän lomansa mielihyvin jo toukokuussa. Taitaa olla enemmän naisvaltaisten työpaikkojen ongelma tämä lomien "epätasa-arvoisuus".
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:16"]Mikä tässä nyt on niin vaikeeta? Joka paikkaan kiertävät lomalistat niin ei tule kenellekään valittamista jos lomien järjestelystä tulee kinaa. Ei haittais ainakaan minua. Miehen työpaikalla sopivat pitkälti itse lomansa ja nyt kun lapset ovat vielä alle kouluikäisiä, pitää hän lomansa mielihyvin jo toukokuussa. Taitaa olla enemmän naisvaltaisten työpaikkojen ongelma tämä lomien "epätasa-arvoisuus".
[/quote]Niinpä. Naisten mielestä epätasa-arvo ja joustamattomuus ovat sitä ettei itse saa aina loma päivälleen sinne minne haluaa. Muista viis!
Olen ollut kymmeniä vuosia keskeytymättömässä vuorotyössä. Alkuun joustin ja vaihdoin lomia sekä viikonloppuvapaita jos pyydettiin. Sitten huomasin sen olevan loputon suo ja aloin pitää omat lomani ja vapaani silloin kun halusin tai ne oli listaan merkitty. Huomasin nimittäin, että perheellisille ei riitä mikään. Aina vedottiin lapsiin oli kyseessä mikä vuodenaika tai juhlapyhä tahansa. Jopa omia esim. hammaslääkäriaikoja ei saatu varattua vapaapäiville. Ihme kyllä minä ja moni muu sai aina ajan silloin ettei koko työyhteisön tarvinnut järjestellä menojaan minun takiani. Äkilliset tapaukset on asia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 07:53"]
Mulle tämä asia ei ole niin paha, koska meillä on hyvä turvaverkko, joten jos joku lapseton haluaa lomailla heinäkuussa, siitä sitten vaan. Sitä en kyllä ymmärrä, kuka silloin haluaa lomailla, koska se ihmismäärä joka puolella on ahdistava! Enemmän mua ärsyttää jokavuotinen riitely joulusta, joulu nyt sattuu olemaan lastenjuhla, ja aikuiset lapsettomat kitisevät siitä, että heillä on oikeus viettää joulua, ja sitten istutaan jouluilta yksin kotona telkkarin ääressä. On oikeus joo, mutta mä koen ton jo vittuiluna. Mulla on niin ärsyttäviä lapsettomia työkavereita, joka asiassa huudetaan vastaan. Mä teen työtä ilomielin kaikki vaput, pääsiäiset, juhannukset yms, joulu on ainut joka on tärkeä. No meni nyt vähän ohi tästä, kunhan tilitin.
[/quote]
Kyllähän se joulu on muidenkin kun lasten juhla ja jokaisella on sitä oikeus viettää, myös niillä lapsettomilla aikuisilla. Se katseleeko lapseton yksinään telkkaria jouluna vai viettääkö aikaa sukulaistensa kanssa on toissijaista.
Itse törmäsin netissä about tällaiseen helmeen: "Minun Nico-Jannican pitää saada olla lomalla tietyt viikot kesästä, venyyhän hänen päivänsä hoidossa pidemmäksi kuin normaali työpäivä". Joku älypää siis oli sitä mieltä, että hänen Pilttinsä pitäisi saada valita ensin loma, sitten vasta lapsettoman kollegan.
Minä olen onneksi duunipaikassa, jossa kaikki pitävät samaan aikaan lomansa, oli lapsia tai ei. Mutta sitä on kyllä nähty ihan tarpeeksi, että minä teen lapsettomana jumalattomia määriä ylitöitä vain ja ainoastaan sen takia, että työparin pikku-Aadaellasofia sattuu olemaan joka toinen viikko kipeänä. Ts. kärsin lapsettomana myös muina kuin lomakuukausina siitä, että joku on sattunut lisääntymään.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 07:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:57"]
Kai tiesit, että päivähoitolain mukaan pikkukoululaiselle saa kunnallisen hoitopaikan kesäksi!
[/quote]
Se hoitopaikka ei todennäköisesti ole se oma vaan joku yhdistetty jonne on siirretty kaikki lapset jotka eivät ole päässeet lomalle heinäkuussa. Aralle tai tosi pienelle laåselle se ei ole kovin hyvä juttu. Uudet hoitajat, uudet kaverit joihin pitää ensin tottua ja sitten taas vaihtaa.
[/quote]
Eli siis lapsettoman työkaverisi velvollisuus on joustaa sen takia, ettei sinun lapsesi juotuisi tutustumaan uusiin ihmisiin tai pahoittaisi mieltään?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:01"]Kyllä mä ymmärrän, että perheellisten on parempi pitää lomat tiettyyn aikaan. Mutta jos jollain on myös jokin hyvä syy pitää loma siihen aikaan, niin perheellisen ei pitäisi olla etuasemassa. t. lapseton sinkku [/quote] Mutta kun kaikki syyt ei ole ihan saman arvoisia ja siitä pitäisi voida keskustella. Jos vaikka sinkulla on putkiremppa kesäkuussa ja pitää päästä mökille evakkoon, niin erittäin mielelläni joustan, jos se vaan on perheen kannalta mahdollista. Ja meillä aika usein on. Ap [/quote] Vain siksi ettei asiat ole samanarvoisia sinulle, ei tarkoita että kaikki jakavat sinun arvomaailmasi. Esim minulle on tärkeämpää saada kesällä lomaa festareille jne ja nauttia lyhyestä kesästä, kun se että sinun vapaaehtoisesti hankittu lapsesi saattaa joutua olemaan yksin [/quote] Jos voitaisiin keskustella siitä, että millä viikollsviikolla on sulle tärkeät festarit ja milloin taas perheellisen kaikkein vaikein saada hoitajaa ja molemmilla on riittävästi hyvää tahtoa, niin lopputulos voisi olla molemmille parempi. Eikös ne festaritkin ole joka vuosi samaan aikaan, joten kiertävä kuukausi on festarikävijöillekin huonompi kuin rakentava neuvottelu. Jostain oleelista on myös pielessä, jos heikommassa asemassa olevaa kohtaan voi lainkaan tuntea sympatiaa. Mä en perää omia oikeuksiani, vaan sitä, että asian vakavuus huomioitaisiin. ap [/quote] Miten itse ajoin noiden kanssa on niin että festareiden välipäivät menee kiertäessä suomea sukulaisille jne. Joita en näe loppuvuonna juuri sen takia että jokaisella on eri lomat ja menot. Eli minulle olisi hankalaa tulla töihin välissä jos olen esim toisella puolella Suomea. Ja hyvä että sanoit heikommat asian. Sillä yleensä lapsettomat ovat se heikompi osa, koska perheelliset jyrää heidät sillä perhe verukkeella [/quote] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? Ja just tota mä tarkortarkotan joustamattomuudella, että sun pitää saada tehdä se turnee minkä olet aina tehnyt, mitään muita vaihtoehtoja ei ole. ap Ap
[/quote]
En oo tää kyseinen henkilö, mut siis sun mielestäs pitäs omat suunnitelmat ja menot tehä lapsellisten mukaan?
[/quote]
Neuvottelutaitoa on se, että kaikki priorisoivat asioita ja miettivät vaihtoehtoisia ratkaisuja niin, että kokonaisuus on lopulta kaikille paras mahdollinen.
ap
[/quote]niin mutta kun työpaikoilla tämä ei onnistu monestakaan syystä niin on kehitetty kiertävä systeemi tai muita systeemejä. Monissa työpaikoissa on niinkin että loma on aina kaikilla aina samaan aikaan kun työpaikka menee osaksi kesää kokonaan kiinni.
Onneksi mun työpaikalla on niin mukavia ja ajattelevaisia sinkkuja ja lapsettomia, jotka haluavat auttaa meitä perheellisiä just esim. lomien ja viikonloppujen kanssa. Samasta syystä jeesaan ja vaihdan vapaita ja lomia kun he sitä tarvitsevat. Sinkut meillä töissä ottavat äkkilähtöjä ja pystyvät elämään paljon suunnittelemattomammin kuin me äidit. Nykyään esim. elokuu on mainio lomakuukausi, moni haluaakin pitää sen kokonaan vapaata.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Onneksi meillä ei työyhteisössä ole tarvinnut tapella näistä. Olin pitkään lomalla aina kesäkuisin juuri siksi, että sitten sain kitinöittä olla muutaman vuoden lomalla heinäkuussa kun lapset (2 kpl 1,5 vuoden ikäerolla) olivat pieniä koululaisia. Nyt puolestani annan tilaa toisille samassa elämäntilanteessa oleville ja lomailen jälleen kesäkuussa.
Tietenkään pienten lasten vanhemmilla pitää olla siis vastavuoroisuutta ja joustamisen tahtoa heiläkin, mutta tosiaan kertoo huonoa lapsettoman ihmisen mentaalipuolesta, jos hän pitää pienten koululaisten kesän järjestämistä jonain pilipaliasiana, ja "itsepä olette lapsia halunneet" -periaatekysymyksenä. Suomessa on syntvyys muutenkin liian heikkoa ja EVA haluaa kaksinkertaistaa maahanmuuton kestävyysvajeen (väestö vanhenee ja elatussuhde heikkenee) korjaamiseksi - mitä jos nyt ihan vaan sopupelillä yritettäisiin tehdä työelämän ja lastenhankinnan yhdistämisestä hiukan helpompaa?
Tietenkin lapsettomillakin voi olla tärkeä syy saada lomansa heinäkuulle, ja mielelläni tingin jos mitenkään mahdollista. Mutta jos vastakkain on "silloin on kivemmat kelit" ja "en saa ekaluokkalaiselle heinäkuuksi mistään vahtia", niin oisko kumminkin tuo jälkimmäinen vähän painavampi syy. Minusta on, jos todella kaikki vaihtoehdot ON kokeiltu.
Miten se lapsen henki nyt on tässä vaarassa, jos lomailen koulun loma-aikaan? Selittäisikö joku?