hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa
Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?
Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.
Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
Kommentit (348)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:58"]Ap, jos nyt kuvitellaan että työpaikalla on kiertävät lomavuorot ja se haikailtu heinäkuu on osunut ekaluokkalaisen vanhemmalle. Pitäisikö hänen mielestäsi neuvotella ja kenties tulla vastaan, jos lapsettomalla sinkulla olisi tärkeää menoa juuri heinäkuussa? [/quote] Kaikki joustaa mahdollisuuksien mukaan. Mä annoin jo sen putkiremppaesimerkin. Ymmärsin hyvin silloin, ettei työkaverille olisi ollut hankalaa käydä töissä putkirempan keskeltä ja järjettömän kallista vuokrata tilapäinen asunto kaupungista. ap
[/quote]
Se oli kesäkuussa! Silloin koululaisille kuulemma järjestetään leirejä, joita heinäkuussa ei järjestetä. Eli vastaa nyt sen heinäkuun osalta.
[/quote]
Ap?
[/quote]
No luuletko että saadaan vastausta? Ap tajus et on väärässä, eikä kukaan muu oo samaa mieltä ja häipy :'D
[/quote]
Ohiksena kysyn, että mikä on se tärkeä meno? Kun sillä ekaluokkalaisen vanhemmalla on todella tärkeä syy pitää se heinäkuu lomaa. Itse tingin kyllä ny, kun lapset ovat jo isompia, ja samoin tingin silloin kun lapset olivat tarhaikäisiä. Mutta tuossa hypoteettisessa kysymyksessäsi oli kaksi tärkeää syytä vastakkain. Ja se toinen ei jousta mihinkään eli sitä ekaluokkalaista ei kouluun saa heinäkuussa vaikka kuinka äiti haluaisi...
ps. Vähän olet typerä jos teet johtopäätöksiä "oikeassaolemisestasi" sen perusteella, että joku ei ehdi tai viitsi loputtomiin notkua av-palstalla.
118
No tästähän selviää sillä kun kaikkien lomat pätkitään 2 viikon osiin. 2 viikkoa touko/elo/syyskuussa ja 2 viikkoa kesä/heinäkuussa. Ja ainahan on niitä joilla ei ole vielä täysiä lomia. Tämähän on ongelma johon voidaankin puuttua lomaoikeus poistamalla tai pätkitään se koululaisten loma joka kuukaudelle viikko.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:52"]No tästähän selviää sillä kun kaikkien lomat pätkitään 2 viikon osiin. 2 viikkoa touko/elo/syyskuussa ja 2 viikkoa kesä/heinäkuussa. Ja ainahan on niitä joilla ei ole vielä täysiä lomia. Tämähän on ongelma johon voidaankin puuttua lomaoikeus poistamalla tai pätkitään se koululaisten loma joka kuukaudelle viikko.
[/quote]
Ihan yks hailee miten lapset pärjää yksin kotona, pääasia että Marjatta 58v pääsee Ilpon kanssa mökille koko heinäkuuksi. Eihän se ole kuin kuukauden välein parin viikon säästövaipailla joita on hamstrannut vuodesta 86.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 07:53"]
Mulle tämä asia ei ole niin paha, koska meillä on hyvä turvaverkko, joten jos joku lapseton haluaa lomailla heinäkuussa, siitä sitten vaan. Sitä en kyllä ymmärrä, kuka silloin haluaa lomailla, koska se ihmismäärä joka puolella on ahdistava! Enemmän mua ärsyttää jokavuotinen riitely joulusta, joulu nyt sattuu olemaan lastenjuhla, ja aikuiset lapsettomat kitisevät siitä, että heillä on oikeus viettää joulua, ja sitten istutaan jouluilta yksin kotona telkkarin ääressä. On oikeus joo, mutta mä koen ton jo vittuiluna. Mulla on niin ärsyttäviä lapsettomia työkavereita, joka asiassa huudetaan vastaan. Mä teen työtä ilomielin kaikki vaput, pääsiäiset, juhannukset yms, joulu on ainut joka on tärkeä. No meni nyt vähän ohi tästä, kunhan tilitin.
[/quote]
Kyllähän se joulu on muidenkin kun lasten juhla ja jokaisella on sitä oikeus viettää, myös niillä lapsettomilla aikuisilla. Se katseleeko lapseton yksinään telkkaria jouluna vai viettääkö aikaa sukulaistensa kanssa on toissijaista.
[/quote]
Ohiksena sanoisin, että ei ole. Jos todellakin jollain ainoa syy viettää joulu vapaana on saada löhöillä, hän voi löhöillä myös ennen tai jälkeen joulun.
Lapsiperheessä jos äiti on joulun töissä, pilalle menee koko perheen joulu.
Oikeastiko siis väität, että ihan ovat verrannollisia? Ihan tosi?
Meillä toimii noiden juhlapyhien hoito niin, että kukin saa kertoa vuotta etukäteen, mikä juhlapyhistä on tärkeä saada vapaaksi. Ja sen yhden vuodessa on voitu järjestää sitten vapaaksi, muut pyörivät sitten tasajaolla. Toisin sanoen pienten lasten vanhemmat yleensä toivovat joulun vapaaksi, sinkuille sitten esim. Uusi vuosi ja vappu ovat yleensä tärkeämpiä, ja homma on näin pelittänyt riitelemättä.
118
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:52"]No tästähän selviää sillä kun kaikkien lomat pätkitään 2 viikon osiin. 2 viikkoa touko/elo/syyskuussa ja 2 viikkoa kesä/heinäkuussa. Ja ainahan on niitä joilla ei ole vielä täysiä lomia. Tämähän on ongelma johon voidaankin puuttua lomaoikeus poistamalla tai pätkitään se koululaisten loma joka kuukaudelle viikko.
[/quote]
Ihan yks hailee miten lapset pärjää yksin kotona, pääasia että Marjatta 58v pääsee Ilpon kanssa mökille koko heinäkuuksi. Eihän se ole kuin kuukauden välein parin viikon säästövaipailla joita on hamstrannut vuodesta 86.
[/quote]Mutta kun EI SE LASTEN PÄRJÄÄMINEN ole työnantajan tai ilpojen ja marjattojen vastuulla VAAN LASTEN VANHEMPIEN VASTUULLA! Asia ei kuulu työpaikalle mitenkään, vaan vanhemmat järjestävät lasten olot kuntoon ja turvallisiksi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:30"]
Itse törmäsin netissä about tällaiseen helmeen: "Minun Nico-Jannican pitää saada olla lomalla tietyt viikot kesästä, venyyhän hänen päivänsä hoidossa pidemmäksi kuin normaali työpäivä". Joku älypää siis oli sitä mieltä, että hänen Pilttinsä pitäisi saada valita ensin loma, sitten vasta lapsettoman kollegan.
Minä olen onneksi duunipaikassa, jossa kaikki pitävät samaan aikaan lomansa, oli lapsia tai ei. Mutta sitä on kyllä nähty ihan tarpeeksi, että minä teen lapsettomana jumalattomia määriä ylitöitä vain ja ainoastaan sen takia, että työparin pikku-Aadaellasofia sattuu olemaan joka toinen viikko kipeänä. Ts. kärsin lapsettomana myös muina kuin lomakuukausina siitä, että joku on sattunut lisääntymään.
[/quote]
Sinun on turha kiukutella Aadaellasofialle tai hänen vanhemmalleen. Voipi olla, että se Aadaellasofia vaihtaa sunkin kroonikkovaippoja sitten aikanaan.
Kiukuttele työnantajallesi mieluummin, kun ei ole osannut järjestää sijaistuksia ja työn organisointia paremmin. Fakta: ihmiset sairastelevat, me aikuisetkin. Lapsilla voi olla paljon infektioita muutaman vuoden aikana, mutta homma helpottaa kyllä, ja sitten on. Aadaellasofian äidillä hyvä vastustuskyky, ja hän on tunnollisesti töissä, kun esim. sinä olet saikulla.
118
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:52"]No tästähän selviää sillä kun kaikkien lomat pätkitään 2 viikon osiin. 2 viikkoa touko/elo/syyskuussa ja 2 viikkoa kesä/heinäkuussa. Ja ainahan on niitä joilla ei ole vielä täysiä lomia. Tämähän on ongelma johon voidaankin puuttua lomaoikeus poistamalla tai pätkitään se koululaisten loma joka kuukaudelle viikko.
[/quote]
[/quote]Mutta kun EI SE LASTEN PÄRJÄÄMINEN ole työnantajan tai ilpojen ja marjattojen vastuulla VAAN LASTEN VANHEMPIEN VASTUULLA! Asia ei kuulu työpaikalle mitenkään, vaan vanhemmat järjestävät lasten olot kuntoon ja turvallisiksi.
[/quote]
Kuinka paljon ihminen viettää elämästään siellä työpaikalla? Ihanko tossissaan väität että työllä ja ihmisen vapaa-ajalla ei ole mitään tekemistä keskenään? MITEN SÄ VOIT JÄRJESTÄÄ LAPSEN OLOT TURVALLISIKSI JOS SIELLÄ TYÖPAIKASSA EI JOUSTETA YHTÄÄN?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:52"]No tästähän selviää sillä kun kaikkien lomat pätkitään 2 viikon osiin. 2 viikkoa touko/elo/syyskuussa ja 2 viikkoa kesä/heinäkuussa. Ja ainahan on niitä joilla ei ole vielä täysiä lomia. Tämähän on ongelma johon voidaankin puuttua lomaoikeus poistamalla tai pätkitään se koululaisten loma joka kuukaudelle viikko. [/quote] Ihan yks hailee miten lapset pärjää yksin kotona, pääasia että Marjatta 58v pääsee Ilpon kanssa mökille koko heinäkuuksi. Eihän se ole kuin kuukauden välein parin viikon säästövaipailla joita on hamstrannut vuodesta 86. [/quote]Mutta kun EI SE LASTEN PÄRJÄÄMINEN ole työnantajan tai ilpojen ja marjattojen vastuulla VAAN LASTEN VANHEMPIEN VASTUULLA! Asia ei kuulu työpaikalle mitenkään, vaan vanhemmat järjestävät lasten olot kuntoon ja turvallisiksi.
[/quote]
Kyllä se kuuluu koko yhteiskunnalle, koska mitä hankalammaksi työelämän ja lapsien hoidon yhteensovittaminen käy ja asenteet lapsivihamielisiksi (kuten sinulla), sitä pienemmäksi syntyvyys kutistuu, ja se on yhteinen ongelma. Vaikka sinusta olisikin evvk.
Ja edelleen: kyse ei ole siitä, etteivätkö lapsiperheelliset joustaisi vastavuoroisesti heti, kun heillä on motiivina olla jonain tiettynä aikana lomalla pelkkä mukavuus. Esim. itse pidän nyt loppuja vuosilomapäiviä pois, vaikka koulunkäyntiajalla lomailu on minulle täysin turhaa touhua: ylös on noustava joka aamu silti seitsemältä panemaan lapsia kouluun, ja minnekään en voi kotoa lähteä lomareissulle. Itse varmaan et edes sellaista lomaa huolisi, mutta katos tää on tätä joustoa lapsiperheellisen taholta: lomapäiviä suositellaan pidettäväksi eikä jemmattavaksi säästövapaisiin, vaikka jälkimmäinen olisi minulle paljon mukavampaa, pitäisin ne sitten vaikka elokuussa ennen koulun alkua.... Ja koska olin neljänä vuonna peräkkäin kesälomalla heinäkuussa silloin, kun lapset olivat eka/tokaluokkalaisia, nyt olen hamaan maailman tappiin asti kesäkuussa lomalla. Mikä on ihan siedettävää, koska haluan joustaa vuorollani....
118
Itse olin ujo ja surkea lapsena, mutta niin vaan kesälomilla vaihtui hoitopaikat vieraista päiväkodeista yhtä vieraisiin tutun tutun tuttuihin. Ei jäänyt traumoja.
Itse lapsettomana (ja sellaisena pysyvänä) tulen olemaan loputtoman kuiva ja nihkeä mitä lomiin tulee. Jos työpaikalla kaikki ei pidä samaan aikaan lomaa (toimistoduuni), niin sitten kiertävä lomalista pyörimään. Minä olen juuri se henkilö, joka tekee selväksi, mitä tasa-arvo tarkoittaa.
Jokaisella ihmisellä on omat vastuualueensa elämässään. On hevostallia, kilpaharrastusta, ulkomailla asuva puoliso, lapset, kennel, yh-siskon tai huonokuntoisen äidin auttaminen. Se voi olla myös lukemista, mökkeilyä, matkailua tai sohvalla lepäämistä. Aivan sama. Ei kuulu työpaikalle.
Sellainen yksisilmäisyys ainoastaan lapsiperheiden etuoikeutetusta asemasta on kuitenkin vammainen.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:14"]Itse olin ujo ja surkea lapsena, mutta niin vaan kesälomilla vaihtui hoitopaikat vieraista päiväkodeista yhtä vieraisiin tutun tutun tuttuihin. Ei jäänyt traumoja.
Itse lapsettomana (ja sellaisena pysyvänä) tulen olemaan loputtoman kuiva ja nihkeä mitä lomiin tulee. Jos työpaikalla kaikki ei pidä samaan aikaan lomaa (toimistoduuni), niin sitten kiertävä lomalista pyörimään. Minä olen juuri se henkilö, joka tekee selväksi, mitä tasa-arvo tarkoittaa.
Jokaisella ihmisellä on omat vastuualueensa elämässään. On hevostallia, kilpaharrastusta, ulkomailla asuva puoliso, lapset, kennel, yh-siskon tai huonokuntoisen äidin auttaminen. Se voi olla myös lukemista, mökkeilyä, matkailua tai sohvalla lepäämistä. Aivan sama. Ei kuulu työpaikalle.
Sellainen yksisilmäisyys ainoastaan lapsiperheiden etuoikeutetusta asemasta on kuitenkin vammainen.
[/quote]
Tää sun eka virke selittikin kaiken oleellisen mistä perään kirjoitit.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:14"]
Itse olin ujo ja surkea lapsena, mutta niin vaan kesälomilla vaihtui hoitopaikat vieraista päiväkodeista yhtä vieraisiin tutun tutun tuttuihin. Ei jäänyt traumoja.
[/quote]
Ja sitä sohvalla lepäämistä ei voi mitenkään suorittaa kesäkuussa? Kuka tässä nyt olikaan se yksisilmäinen? Ekaluokkalainen yksin pitkät päivät versus sinä joudut löhöilemään kesäkuussa etkä heinäkuussa, voi kyynel...
Muistathan sitten, että sinulle ei myöskään jousteta, kun sinä haluat ottaa äkkilähdön ja vekslata lomapäiväsi uuteen ajankohtaan. Tai Ruotsinlaivareissun päälle osuu selittämätön mahapöpö, ja on ihan pakko muka toipua siitä....? Tai hei, kaveri pyysi kaasoksi, tarttee saada yks lauantai yllättäen vapaaksi, eix joku voi vaihtaa? NO EI VOI. Lapsiperheellisellä harvemmin on krapula-aamuja tai pakollisia bileitä vappuna, mutta kato kun kerran itse lähdit sille linjalle, että missään et jousta, niin kas kummaa - sen asenteen löytää äkkiä edestään.
Tai oisko ehkä niin, että fiksut joustaa ja niillä homma pelittää tappelematta. Veloistakin iso osa ymmärtää lapsiperheiden tarpeita, ihan samoin kuin lapsiperheelliset velojen. Äkkiväärät jää helposti ilman ymmärtäjää.
118
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:30"]
Itse törmäsin netissä about tällaiseen helmeen: "Minun Nico-Jannican pitää saada olla lomalla tietyt viikot kesästä, venyyhän hänen päivänsä hoidossa pidemmäksi kuin normaali työpäivä". Joku älypää siis oli sitä mieltä, että hänen Pilttinsä pitäisi saada valita ensin loma, sitten vasta lapsettoman kollegan.
Minä olen onneksi duunipaikassa, jossa kaikki pitävät samaan aikaan lomansa, oli lapsia tai ei. Mutta sitä on kyllä nähty ihan tarpeeksi, että minä teen lapsettomana jumalattomia määriä ylitöitä vain ja ainoastaan sen takia, että työparin pikku-Aadaellasofia sattuu olemaan joka toinen viikko kipeänä. Ts. kärsin lapsettomana myös muina kuin lomakuukausina siitä, että joku on sattunut lisääntymään.
[/quote]
Kerropa mitä pitäisi sitten tehdä, jos lapsi on viikon oksennustaudissa ja kuumeessa? Jättää se lapsi yksin kotiin oksentamaan ja toivoa työpäivän jälkeen että lapsi on hengissä ja koko talo ei ole oksennusta täynnä. Olet sairas.
Ja jos tiesit, lasta ei voi pitää hoidossa yli 10 tuntia ja ja suurinosa päiväkodeista menee 17.00 kiinni. Ajattelitko että se työkaveri hakee lapsen hoidosta ja tulee tekemän lapsen kanssa töitä? Työnantaja on jo palkkausvaiheessa pitänyt lapsetonta parempana ja palkannut mieluummin koska tietää että lapseton on joustavampi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:52"]No tästähän selviää sillä kun kaikkien lomat pätkitään 2 viikon osiin. 2 viikkoa touko/elo/syyskuussa ja 2 viikkoa kesä/heinäkuussa. Ja ainahan on niitä joilla ei ole vielä täysiä lomia. Tämähän on ongelma johon voidaankin puuttua lomaoikeus poistamalla tai pätkitään se koululaisten loma joka kuukaudelle viikko.
[/quote]
[/quote]
Mitä vittua! Marjatta 58 veen lomat pätkitään yhtälailla osiin. Sitäpaitsi hän voi pelastaa jonkun muun sinkun loman sillä että hoitaa lapsenlapsiaan omalla lomallaan.
En nyt lukenut koko ketjua,mutta kolmen lapsen äitinä on ollut vaan todettava,että miehen kanssa on lomat etosikaan,aika monta vuotta on menty näin,koska mukaut on tietty syntyneet useamman vuoden väleillä. YH ei tietysti pysty tätä toteuttamaan,mutta pariskunnat pystyy
Miksi te lapsettomat vihaatte lapsia? Paistaa selvästi läpi sellainen näistä.
Sohvalla lepäämisen jätän muille, minä tässä vain harjoitin vähän laaja-alaisempaa näkemystä ihmisistä. Työn ulkopuolinen vapaa-aika on ihan yhtä arvokasta jokaiselle, käytti sen ajan miten tahtoi. Se oli se pointti :)
Joustamisella ja joustamattomuudella puhuin tasan ja tarkkaan näistä kesälomista. En ympärivuotisesta toiminnasta. Silloin joustan, niinkun olen tähänkin asti joustanut. Pysyin nyt vaan tarkasti tässä (kesä)loma-aiheessa.
Itse olen aina yrittänyt miettiä asioita etukäteen ja toteuttaa vasta sitten, kun tiedän siihen olevan rahkeita. Jos toimisin "mutkunmäHALUUUUUN" asenteella, olisin haalinut jo kaikenlaista vastuuta ja rahaa vaativaa ympärilleni. Lapsiasia on sama, kuin mikä tahansa muu vastuuta mukanaan tuova asia elämässä, ja olisi kannattavaa miettiä hyvin tarkkaan mitä se tuo mukanaan. Jotta ei sitten tule ihan yllätyksenä, että esimerkiksi työpaikalla lomalistat eivät saa suosia ketään.
(mainittakoon, että minä en änkeä hiihto/syyslomaviikolla lomille, ei tulisi mieleenikään)
Ensin itkettiin että koululaisten vanhemmat joutuvat lomailemaan touko- tai syyskuussa ja nyt onkin niin että koululaisten vanhempien pitää saada lomailla heinäkuussa. Miksi? Koulujen lomat on kesä-heinäkuu ja vielä pari viikkoa elokuussa, mulle kelpaa loma milloin vaan tuon koululaisen loman kassa yhtaikaa. Miehen kanssa on lomat pidetty limittäin jo 4 vuotta, kohta lapset on niin isoja että voidaan lomailla yhdessä.
Kaikilla samat oikeudet lomiin, perheellisille ei etuoikeuksia. En kyllä tiedä jaetaanko näitä lomia perheellisten eduksi hyvnkin paljon vai ei. Jokainen hoitaa omat muksut ja yrittää keksiä hoitopaikkaa.
t.kahden äiti, kolmatta odotan
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:41"]Olen itse niitä lapsiperheellisiä joilla on huonosti turvaverkkoja, mutta en koskaan ole ollut ristiriidassa lapsettomien kanssa lomien pitämisestä. Pikkukoululaisten 10 viikon kesälomaa ei pystytä me kaksi aikuista vuorotellen omat 4 viikon lomamme pitämällä kokonaan kattamaan, joten on oikeastaan aika yks ja hailee että milloin lapsettomat valitsevat lomansa pitää, kunhan kertovat ajoissa. Me sitten yritetään ne erillisten kesälomiemme väliin jääävät lapsenvahdittomat ajat tilkitsemään toinen toistaan epätoivoisemmin kuvioin. En ole huomannut että se olisi ratkaisevasti helpompaa minään yksittäisenä aikana, kun potentiaalisilla lapsenvahdeilla, eli niillä lapsettomilla sukulaisilla ja ystävillä, on kuitenkin aina omat lomansa juuri silloin kun niitä huvittaa. Ei sitä pysty lapsiperhe oikeasti mitenkään suunnittelemaan itselleen sopivaksi. Pidetään kun muille sopii.
[/quote]
Eli lapsettomat saa itse valita, kunhan kertovat ajoissa milloin ovat, ja te lapselliset sitten pidätte jämäviikot? Ihme kynnysmattoja olette.