hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa
Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?
Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.
Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
Kommentit (348)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:37"]
Ymmärrän jollakin tavalla tällaisen vuorotteluajattelun, että isompien lapsien vanhemmat vaihtavat lomiaan pikkulasten vanhempien kanssa, jotta he saavat pitää kesälomansa hyvään aikaan. Mutta ei tuota ajattelua voida tosiaankaan soveltaa kaikkiin. Entäs jos se työpaikan lapseton ei koskaan hanki lapsia? Miksi hänen pitäisi "antaa" hyvät loma-aikansa lapsellisille, kun ei hän saisi koskaan vastapalvelusta?
[/quote]
Vastapalveluksien saamiseen harvemmin kokemukseni mukaan vaikuttaa lapset tai lapsettomuus. Useammin törmää siihen että niiden kohdalla ollaan halukkaampia joustamaan jotka toisinaan joustavat myös itse. Jos aina pitää tiukasti kiinni siitä mitä on sovittu on heikot mahdollisuudet siihe että työkaveri joustaisi jos sinulla ilmeneekin tarve muuttaa jo sovittuja työvuoroja tai vapaapäiviä/lomia.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun
[/quote]
Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:22"]
Mä en tajua miksi niitä lapsia pitää hankkia, jos ne ovat sitten niin iso kiviriippa että niiden takia työnantaja ja työkaveritkin joutuvat joustamaan.
Mä muuten ainoana lapsena pärjäsin kouluikäisenä ihan mainiosti myös yksin kotona kesälomalla, kun vanhemmat olivat töissä. Leikin kavereiden kanssa ja puuhastelin kaikkea kivaa. Tarvitsevatko sen ikäiset ihan oikeasti koko ajan vahtia nykyään?
[/quote]
Milloin olit lapsi? Nykyään lasta ei saa jättää yksinään, tai on poliisit oven takana. Monissa Euroopan maissa jos alle 14 vuotiaan jättää kotiin yksin, naapurit sen huomatessaan kutsuvat poliisin, se on rikos. Minäkin olin 80-luvulla yksin koulun jälkeen, samoin kesälomat, juoksin pihoilla ja metsissä. Nyt en voisi samaa kuvitella oman lapsen kohdalla. Lämmitin siis ruokani 7 vuotiaana ja olin iltaan astin yksin kotona. Nykypäivänä ei samaa voisi kuvitellakaan lapsen kohdalla, kyllä siitä ls-ilmoitus tulisi. Maailma on muuttunut.
[/quote]
Soittaako siis joku tosiaan poliisit tai tekee ls-ilmoituksen, jos esim. 8- tai 9-vuotias tai jopa vanhempi on koulun jälkeen yksin kotona?Jos ei, niin miksi kesäloma olisi poikkeus? Ja jos kriittistä aikaa on nimenomaan eka- ja tokaluokkalaisen kesä, mikseivät vanhemmat vuorottele keskenään? Kaikilla työpaikan vanhemmilla tuskin on tismalleen samanikäisiä lapsia, vaan osa on päiväkodissa ja osa jo isompia koululaisia tai teinejä. Näin toimien vanhemmuuden ongelmat jakautuisivat vanhemmille, eivätkä kaatuisi lapsettomien niskaan.
[/quote]
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en mitenkään voi käsittää, että tästäkin on tehty ongelma. Eikö se perkeleen perheellinen voisi pitää lomia paskaan aikaan vaikka silloin, kun lapsi on päiväkoti-ikäinen, jolloin vela vois pitää heinäkuita useamman putkeen. Ja sitten kun lapsesta tulee pieni koululainen, perheellinen voisi parina kolmena kesänä pitää lomansa heinäkuussa, tai mikä kuu nyt sattuukin eniten palvelemaan tarkoitusta.
EI, MEILLÄ ON TÄMÄ KIERTÄVÄ LOMALISTA, JA MEILLÄ EI TEHDÄ IKINÄ KOSKAAN YHTÄÄN POIKKEUKSIA. Että jos nyt Marjatan ekaluokkalainen on koko 10 vko yksin kotona, kun Marjatta sattui poikimaan juuri sinä vuonna, että kiertävän lomalistan mukaisesti seitsemän vuoden kuluttua Marjatan kesäloma on syyskuussa, Marjatta pitää nyt vaan turpansa kiinni ja on tyytyväinen, että edes joskus saa lomaa!! Seuraavana vuonna, kun Marjatan lapsi on tokaluokkalainen, saa Marjatta pitää lomansa toukokuussa! Vittu jee!
Älä tee niitä lapsia niin ei ole tuotakaan ongelmaa
Olen pitänyt vuosilomani syys-lokakuussa, siitä alkaen kun lapset eivät ole enää tarvinneet kesähoitopaikkaa. En suoraan sanotta ymmärrä lapsetonta, joka haluaa lomailla samaan aikaan lapsiperheiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt vuosilomani syys-lokakuussa, siitä alkaen kun lapset eivät ole enää tarvinneet kesähoitopaikkaa. En suoraan sanotta ymmärrä lapsetonta, joka haluaa lomailla samaan aikaan lapsiperheiden kanssa.
Niin, onhan se ihmeellistä että lapsetonkin haluaa viettää kesälomansa kesällä eikä esim. syyskuussa. Jos et ole huomannut niin kesätapahtumat sijoittuvat aika pitkälti juuri heinäkuulle, esim. festareille on mahdoton lähteä syyskuussa, kun ne pidettiin jo heinäkuussa. Kaikki eivät halua lähteä ulkomaille lomalla tai keräämään sieniä. Minusta on sitä paitsi kiva viettää aikaa sukumökilläkin silloin kun siellä on muita.
Meidän keskisuuressa kaupungissa järjestettiin tänä vuonna myös heinäkuulle päiväleirejä ja pari parin yönleiriä. Kaikki jouduttiin perumaan liian vähäisen osallistujamäärän takia, että ei ainakaan täällä ole todellinen ongelma tuo mihin pikkukoululaiset laitetaan heinäkuussa kun vanhemmat on töissä ja työpaikan lapsettomat nauttii kesäpäivistä lomalla.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:43"]
Huh, nyt osui todella ajankohtaiseen tämä keskustelu. Olen lapseton nuori nainen (parisuhteessa tosin) ja jo monena kesänä pitänyt ihan mielelläni lomani vasta elo-syyskuun puolella, koska suurin osa työkavereistani on pienten koululaisten vanhempia. Itsestäni on ollut tosi kivaa tehdä lyhyempää päivää kesäkuukausina ja nauttia siinä työnteon sivussa talvella sisääntehtyistä tunneista. Yleensä olen sitten lähtenyt lomallani reissuun. Nyt kuitenkin tänä vuonna minulla on poikkeuksellinen tilanne ja paras ystäväni on menossa heinäkuun lopulla Yhdysvalloissa naimisiin. Itse olen kaasona ja tarkoitus olisi lomailla koko kuukausi jenkeissä. Ilmoitin tästä hyvissä ajoin työnantajalleni ja työkavereillekin ja nyt siellä ollaan kuin yleiset syyttäjät minua kohtaan, kun kehtaan viedä heiltä lomat! Kuulemma lasten loma menee täysin pilalle, kun äiti ja isä eivät voi olla samaan aikaan lomalla ja muutenkin kaikki rahat menee lastenhoitojen järjestämiseen ja kun aina ennenkin on saatu olla samaan aikaan ja minähän olen itse suostunut siihen, että lomani on elokuussa ja rukuti rukuti. Hei tyypit, minä olen joustanut viimeiset seitsemän vuotta, olisiko minunkin edes kerran mahdollista pitää loma itse toivomaani aikaan. Nyt tuolla risteilee ideat, että jos olisin viikon heinäkuussa lomalla, että ehtisin häihin ja loput elo-syyskuussa... voi jösses!
[/quote]
He ovat ottaneet sinun jokavuotinen joustosi ns. saavutettuna etuna, eikä ihmiselle ole mikään niin vastenmielistä kuin saavutetusta edusta luopuminen. Ilmeisesti pitäisi vain pitää kylmän viileästi omaa puoltaan ja olla lähtökohtaisesti joustamaton, ettei joku erehdy ajattelemaan joustoja itsestäänselvyytenä. Ikävä juttu, mutta jos ihmiset on noin perseestä niin sitten ne on.