Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa

Vierailija
08.04.2015 |

Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?

Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.

Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.

Kommentit (348)

Vierailija
321/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 07:53"]

Mulle tämä asia ei ole niin paha, koska meillä on hyvä turvaverkko, joten jos joku lapseton haluaa lomailla heinäkuussa, siitä sitten vaan. Sitä en kyllä ymmärrä, kuka silloin haluaa lomailla, koska se ihmismäärä joka puolella on ahdistava! Enemmän mua ärsyttää jokavuotinen riitely joulusta, joulu nyt sattuu olemaan lastenjuhla, ja aikuiset lapsettomat kitisevät siitä, että heillä on oikeus viettää joulua, ja sitten istutaan jouluilta yksin kotona telkkarin ääressä. On oikeus joo, mutta mä koen ton jo vittuiluna. Mulla on niin ärsyttäviä lapsettomia työkavereita, joka asiassa huudetaan vastaan. Mä teen työtä ilomielin kaikki vaput, pääsiäiset, juhannukset yms, joulu on ainut joka on tärkeä. No meni nyt vähän ohi tästä, kunhan tilitin.

[/quote]

Kuka on keksinyt, että joulu olisi lastenjuhla? Sitä se ei nimittäin varsinaisessa merkityksessään ole. Joulu on kristillinen juhla.

Vierailija
322/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 07:53"]

Mulle tämä asia ei ole niin paha, koska meillä on hyvä turvaverkko, joten jos joku lapseton haluaa lomailla heinäkuussa, siitä sitten vaan. Sitä en kyllä ymmärrä, kuka silloin haluaa lomailla, koska se ihmismäärä joka puolella on ahdistava! Enemmän mua ärsyttää jokavuotinen riitely joulusta, joulu nyt sattuu olemaan lastenjuhla, ja aikuiset lapsettomat kitisevät siitä, että heillä on oikeus viettää joulua, ja sitten istutaan jouluilta yksin kotona telkkarin ääressä. On oikeus joo, mutta mä koen ton jo vittuiluna. Mulla on niin ärsyttäviä lapsettomia työkavereita, joka asiassa huudetaan vastaan. Mä teen työtä ilomielin kaikki vaput, pääsiäiset, juhannukset yms, joulu on ainut joka on tärkeä. No meni nyt vähän ohi tästä, kunhan tilitin.

[/quote]

Kuka on keksinyt, että joulu olisi lastenjuhla? Sitä se ei nimittäin varsinaisessa merkityksessään ole. Joulu on kristillinen juhla.

[/quote]

Joulu ei ole kristillinen juhla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse suosia, mutta viisutta on ottaa toiveet huomioon kun lomia jaetaan. Vanhempen halu olla lomalla samaan aikaan kuin lapset on kaikin puolin kannatettavaa ja luo turvaa lapsen elämään. Meillä puoli kuukautta lapset ovat keskenään ensi kesänä tämä luo tietynlaista jännitettä ja painetta kesään. Onneksi on isompia lapsia ettei pieni ekaluokkalainen joudu olemaan yksin, se olisi aivan sietämätöntä hänelle.

Vierailija
324/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen viimeiset 7 vuotta joustanut kesälomien kanssa (omasta tahdosta) ja pitänyt ne aina sen suosituimman eli heinäkuun ulkopuolella. Tänä vuonna kuitenkin koin, että nyt on mun vuoroni olla pitkästä aikaa heinäkuussa lomalla. Esimiehenikin puolsi minua tässä asiassa ja siitähän se poru syntyi. Ei kuulemma ymmärretä, että mitä suunnitelmia mulla muka voi olla, koska ei ole lapsia eikä miestä (niin siis sehän tietenkin tarkoittaa, että mulla ei myöskään ole kavereita...) ja että olen todella itsekäs ja muuta paskaa... Tiedänpähän vastasuudessa, että en ole joustava.
Mitä tulee esim. jouluun, joka mielletään lasten juhlaksi niin ihan fyi, minäkin olen jonkun lapsi. Vaikka mä olenkin "jo" 25, niin mun vanhemmilleni on edelleen todella tärkeää, että lapset tulisivat jouluksi kotiin. Tämä nyt ei tietenkään tarkoita, että joka joulu olisin vapaalla tuohon vedoten.

Vierailija
325/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:13"]

Mä olen viimeiset 7 vuotta joustanut kesälomien kanssa (omasta tahdosta) ja pitänyt ne aina sen suosituimman eli heinäkuun ulkopuolella. Tänä vuonna kuitenkin koin, että nyt on mun vuoroni olla pitkästä aikaa heinäkuussa lomalla. Esimiehenikin puolsi minua tässä asiassa ja siitähän se poru syntyi. Ei kuulemma ymmärretä, että mitä suunnitelmia mulla muka voi olla, koska ei ole lapsia eikä miestä (niin siis sehän tietenkin tarkoittaa, että mulla ei myöskään ole kavereita...) ja että olen todella itsekäs ja muuta paskaa... Tiedänpähän vastasuudessa, että en ole joustava.
Mitä tulee esim. jouluun, joka mielletään lasten juhlaksi niin ihan fyi, minäkin olen jonkun lapsi. Vaikka mä olenkin "jo" 25, niin mun vanhemmilleni on edelleen todella tärkeää, että lapset tulisivat jouluksi kotiin. Tämä nyt ei tietenkään tarkoita, että joka joulu olisin vapaalla tuohon vedoten.

[/quote]

Tuo on muuten ärsyttävän yleistä, että joustavuus otetaan itsestäänselvyytenä, ja sitten sen kerran kun ei haluakaan joustaa, onkin itsekäs paska joka ei ikinä voi ottaa huomioon muita. Ei sillä että kiitoksia kerjäisin, mutta voisiko niistä tekemistäni joustoista a) kiittää, b) muistaa niitä silloinkin kun en joustakaan?

Vierailija
326/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:01"]Kyllä mä ymmärrän, että perheellisten on parempi pitää lomat tiettyyn aikaan. Mutta jos jollain on myös jokin hyvä syy pitää loma siihen aikaan, niin perheellisen ei pitäisi olla etuasemassa. t. lapseton sinkku [/quote] Mutta kun kaikki syyt ei ole ihan saman arvoisia ja siitä pitäisi voida keskustella. Jos vaikka sinkulla on putkiremppa kesäkuussa ja pitää päästä mökille evakkoon, niin erittäin mielelläni joustan, jos se vaan on perheen kannalta mahdollista. Ja meillä aika usein on. Ap

[/quote]Putkiremppa on sinkulle pätevä syy, mutta perheelliselle riittää joku visulahden retki? :D

Vierailija
327/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miksi niitä lapsia pitää hankkia, jos ne ovat sitten niin iso kiviriippa että niiden takia työnantaja ja työkaveritkin joutuvat joustamaan.

Mä muuten ainoana lapsena pärjäsin kouluikäisenä ihan mainiosti myös yksin kotona kesälomalla, kun vanhemmat olivat töissä. Leikin kavereiden kanssa ja puuhastelin kaikkea kivaa. Tarvitsevatko sen ikäiset ihan oikeasti koko ajan vahtia nykyään?

Vierailija
328/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja siis en mä siksi ole joustava, että voisin jotenkin kiillottaa sädekehääni vaan aikasempina vuosina esim. kaikki kaverit ovat olleet opiskelijoita ja kesät töissä, joten yhteiset mahdolliset reissut yms. tekemiset on keskittynyt sinne lomasesongin ulkopuolelle, niin oon ollut ihan mielelläni heinäkuun töissä. Nyt parina viime vuonna kuitenkin monet ovat myös tulleet työelämään ja kerryttäneet kesälomaa itelleen, jolloin sitten reissuja yms. suunnitellaan luonnollisesti niille vakkari kesäloma kuukausille. Viime kesän lomani reissasin yksikseni syyskuussa ja kivaahan sekin oli, mutta tänä vuonna olisi kiva lähteä taas porukan mukana liikenteeseen.

Vierailija
329/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jollakin tavalla tällaisen vuorotteluajattelun, että isompien lapsien vanhemmat vaihtavat lomiaan pikkulasten vanhempien kanssa, jotta he saavat pitää kesälomansa hyvään aikaan. Mutta ei tuota ajattelua voida tosiaankaan soveltaa kaikkiin. Entäs jos se työpaikan lapseton ei koskaan hanki lapsia? Miksi hänen pitäisi "antaa" hyvät loma-aikansa lapsellisille, kun ei hän saisi koskaan vastapalvelusta?

Vierailija
330/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan lapseton ajattelee niin, että perheellisen on "pakko" pitää lomat tiettyyn aikaan, halusi tai ei? Nyt kun mun lapset ovat jo isoja koululaisia, saan lopultakin olla osan heinäkuusta töissä. Olen yleensä lomalla heinäkuun puolivälistä koulujen alkuun asti. Heinäkuussa suurin osa lomailee, joten töissä saa rauhassa keskittyä töihin, ei ole toimistokuukkeleita ovella höpöttämässä. Elokuussa on usein vielä paremmat ilmat kuin heinäkuussa. Kun lapset aikanaan muuttavat kotoa, luultavasti haluan olla aina lomalla vasta elokuun, jos se vaan työnantajalle sopii. 

Toinen on nää syys- ja talvilomat. Mun lasten kouluissa on suosittu viikon pituista syyslomaa. Onneksi ovat voineet viettää osan viikon lomasta sukulaisissa jo pikkukoululaisina. Järjetöntä olisi polttaa itseltään 5 vuosilomapäivää, koska itse en tuohon aikaan kaipaa lomaa. Talvilomakin on aina "pakko" pitää viikolla 8, vaikka keväämmällä lomailu olisi mukavampaa (pääsiäiseen yhdistettynä moni lapseton saa helposti 2 viikon loman muutamalla lomapäivällä) ja halvempaa.

Nyt sit joku kommentoi, että mitäs olet hommannut lapsia, jos et kerran halua lomailla niiden kanssa... :D Niinhän mä en sanonut, vaan pyysin lapsettomia miettimään asioita toisesta näkökulmasta.

Vierailija
331/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, nyt osui todella ajankohtaiseen tämä keskustelu. Olen lapseton nuori nainen (parisuhteessa tosin) ja jo monena kesänä pitänyt ihan mielelläni lomani vasta elo-syyskuun puolella, koska suurin osa työkavereistani on pienten koululaisten vanhempia. Itsestäni on ollut tosi kivaa tehdä lyhyempää päivää kesäkuukausina ja nauttia siinä työnteon sivussa talvella sisääntehtyistä tunneista. Yleensä olen sitten lähtenyt lomallani reissuun. Nyt kuitenkin tänä vuonna minulla on poikkeuksellinen tilanne ja paras ystäväni on menossa heinäkuun lopulla Yhdysvalloissa naimisiin. Itse olen kaasona ja tarkoitus olisi lomailla koko kuukausi jenkeissä. Ilmoitin tästä hyvissä ajoin työnantajalleni ja työkavereillekin ja nyt siellä ollaan kuin yleiset syyttäjät minua kohtaan, kun kehtaan viedä heiltä lomat! Kuulemma lasten loma menee täysin pilalle, kun äiti ja isä eivät voi olla samaan aikaan lomalla ja muutenkin kaikki rahat menee lastenhoitojen järjestämiseen ja kun aina ennenkin on saatu olla samaan aikaan ja minähän olen itse suostunut siihen, että lomani on elokuussa ja rukuti rukuti. Hei tyypit, minä olen joustanut viimeiset seitsemän vuotta, olisiko minunkin edes kerran mahdollista pitää loma itse toivomaani aikaan. Nyt tuolla risteilee ideat, että jos olisin viikon heinäkuussa lomalla, että ehtisin häihin ja loput elo-syyskuussa... voi jösses!

Vierailija
332/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:43"]

Huh, nyt osui todella ajankohtaiseen tämä keskustelu. Olen lapseton nuori nainen (parisuhteessa tosin) ja jo monena kesänä pitänyt ihan mielelläni lomani vasta elo-syyskuun puolella, koska suurin osa työkavereistani on pienten koululaisten vanhempia. Itsestäni on ollut tosi kivaa tehdä lyhyempää päivää kesäkuukausina ja nauttia siinä työnteon sivussa talvella sisääntehtyistä tunneista. Yleensä olen sitten lähtenyt lomallani reissuun. Nyt kuitenkin tänä vuonna minulla on poikkeuksellinen tilanne ja paras ystäväni on menossa heinäkuun lopulla Yhdysvalloissa naimisiin. Itse olen kaasona ja tarkoitus olisi lomailla koko kuukausi jenkeissä. Ilmoitin tästä hyvissä ajoin työnantajalleni ja työkavereillekin ja nyt siellä ollaan kuin yleiset syyttäjät minua kohtaan, kun kehtaan viedä heiltä lomat! Kuulemma lasten loma menee täysin pilalle, kun äiti ja isä eivät voi olla samaan aikaan lomalla ja muutenkin kaikki rahat menee lastenhoitojen järjestämiseen ja kun aina ennenkin on saatu olla samaan aikaan ja minähän olen itse suostunut siihen, että lomani on elokuussa ja rukuti rukuti. Hei tyypit, minä olen joustanut viimeiset seitsemän vuotta, olisiko minunkin edes kerran mahdollista pitää loma itse toivomaani aikaan. Nyt tuolla risteilee ideat, että jos olisin viikon heinäkuussa lomalla, että ehtisin häihin ja loput elo-syyskuussa... voi jösses!

[/quote]

Tää on just  niin tätä. Kyllä itsekin lapsettomana tosiaan usein ihan mielelläni jätän lomat elokuulle, ja usein niin teenkin. Tosiaan heinäkuu on usein aika kivan rento kuukausi olla töissä, mutta sitten kun tulee joku tuon kaltainen ihan oikeasti tärkeä syy niin alkaa se ulina. Mä en kertakaikkiaan ymmärrä miten jonkun perheen yhteinen aika on tosiaan yhtään sen kalliimpi syy kuin sun matka, johon liittyy tosiaan aika paljon pakottavia järjestelyitä noiden häiden takia. Ihan naurettavaa.

Vierailija
333/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä lomiin vaikuttaa ensisijaisesti työt ja projektien deadlinet, päivystys yms. kuin se, että kuinka monta kersaa kenelläkin sattuu olemaan. Työelämässä kun ketään ei saa syrjiä tai asettaa epätasa-arvoiseen asemaan, joten vaatimus siitä, että lapseton joustaa aina loma-ajoissa on lain vastainen. Lasten hankinta on jokaisen oma henkilökohtainen valinta ja turha odottaa, että muut joustaisivat sen vuoksi millään tavalla.

Kas kun joku ei jo vaadi, että lapsellisille pitäisi antaa pidemmät lomat ja enemmän palkkaa, kun heillä on niitä lapsia? Ei lapseton tarvitse rahaa yhtä paljon.

Vierailija
334/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:50"]

Onneksi meillä lomiin vaikuttaa ensisijaisesti työt ja projektien deadlinet, päivystys yms. kuin se, että kuinka monta kersaa kenelläkin sattuu olemaan. Työelämässä kun ketään ei saa syrjiä tai asettaa epätasa-arvoiseen asemaan, joten vaatimus siitä, että lapseton joustaa aina loma-ajoissa on lain vastainen. Lasten hankinta on jokaisen oma henkilökohtainen valinta ja turha odottaa, että muut joustaisivat sen vuoksi millään tavalla.

Kas kun joku ei jo vaadi, että lapsellisille pitäisi antaa pidemmät lomat ja enemmän palkkaa, kun heillä on niitä lapsia? Ei lapseton tarvitse rahaa yhtä paljon.

[/quote]

tervetuloa AV:lle, ei olisi yllätys

Vierailija
335/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:41"]Monikohan lapseton ajattelee niin, että perheellisen on "pakko" pitää lomat tiettyyn aikaan, halusi tai ei? Nyt kun mun lapset ovat jo isoja koululaisia, saan lopultakin olla osan heinäkuusta töissä. Olen yleensä lomalla heinäkuun puolivälistä koulujen alkuun asti. Heinäkuussa suurin osa lomailee, joten töissä saa rauhassa keskittyä töihin, ei ole toimistokuukkeleita ovella höpöttämässä. Elokuussa on usein vielä paremmat ilmat kuin heinäkuussa. Kun lapset aikanaan muuttavat kotoa, luultavasti haluan olla aina lomalla vasta elokuun, jos se vaan työnantajalle sopii. 

Toinen on nää syys- ja talvilomat. Mun lasten kouluissa on suosittu viikon pituista syyslomaa. Onneksi ovat voineet viettää osan viikon lomasta sukulaisissa jo pikkukoululaisina. Järjetöntä olisi polttaa itseltään 5 vuosilomapäivää, koska itse en tuohon aikaan kaipaa lomaa. Talvilomakin on aina "pakko" pitää viikolla 8, vaikka keväämmällä lomailu olisi mukavampaa (pääsiäiseen yhdistettynä moni lapseton saa helposti 2 viikon loman muutamalla lomapäivällä) ja halvempaa.

Nyt sit joku kommentoi, että mitäs olet hommannut lapsia, jos et kerran halua lomailla niiden kanssa... :D Niinhän mä en sanonut, vaan pyysin lapsettomia miettimään asioita toisesta näkökulmasta.
[/quote]

Juuri näin. Vasta päiväkoti-ikäisten vanhempana nautin siitä että voin pitää lomani silloin kun haluan. Huonona äitinä laitan siis lapseni päivystävään päiväkotiin heinäkuussa ;) sen sijaan matkustan ulkomaille esim. kesäkuussa, nautin Lapin ruska-ajasta, samoin kuin aurinkoisista keväthangista. Valitettavasti pian alkaa esikoisen koulu ja on kai unohdettava hetkeksi ruskat ja keväthanget ja yritettävä pitää esim. talviloma viikolla 8...

Vierailija
336/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"]

Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi?

[/quote]

Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden.

Vierailija
337/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:22"]

Mä en tajua miksi niitä lapsia pitää hankkia, jos ne ovat sitten niin iso kiviriippa että niiden takia työnantaja ja työkaveritkin joutuvat joustamaan.

Mä muuten ainoana lapsena pärjäsin kouluikäisenä ihan mainiosti myös yksin kotona kesälomalla, kun vanhemmat olivat töissä. Leikin kavereiden kanssa ja puuhastelin kaikkea kivaa. Tarvitsevatko sen ikäiset ihan oikeasti koko ajan vahtia nykyään?

[/quote]

Milloin olit lapsi? Nykyään lasta ei saa jättää yksinään, tai  on poliisit oven takana. Monissa Euroopan maissa jos alle 14 vuotiaan jättää kotiin yksin, naapurit sen huomatessaan kutsuvat poliisin, se on rikos. Minäkin olin 80-luvulla yksin koulun jälkeen, samoin kesälomat, juoksin pihoilla ja metsissä. Nyt en voisi samaa kuvitella oman lapsen kohdalla. Lämmitin siis ruokani 7 vuotiaana ja olin iltaan astin yksin kotona. Nykypäivänä ei samaa voisi kuvitellakaan lapsen kohdalla, kyllä siitä ls-ilmoitus tulisi. Maailma on muuttunut.

Vierailija
338/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"]

Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi?

[/quote]

Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden.
[/quote]

Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun

Vierailija
339/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti-ikäisen kanssa harvemmin mitään ongelmaa. Ongelmia tulee kun lapsi on kouluikäinen.. Silloin ei kesällä kuulu minkään piiriin, mutta kotonakaan ei pärjää 10 tuntia yksin.
Asuessamme Ruotsissa ei tätä ongelmaa ollut, alakouluuikäinen kuului vapaa-ajan toiminnan piiriin. Tätäkin ketjua lukiessa päälimmäinen ajatus on, kuinka idiootti maa suomi ja suomalaiset ovat! Kateutta, piikittelyä, laskelmointia ja vahingoniloa. Oksettavaa!
Me olemme olleet lapsiperhe vaiko tukiverkkoja viimeiset 20 vuotta. Suomessa olemme pikkukoululaisten kesähoidon ratkaisseet niin, että toinen vanhemmista on kesän työttömänä. Saavat lapsettomat pitää lomansa!!!

Vierailija
340/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:22"]

[/quote]

Milloin olit lapsi? Nykyään lasta ei saa jättää yksinään, tai  on poliisit oven takana. Monissa Euroopan maissa jos alle 14 vuotiaan jättää kotiin yksin, naapurit sen huomatessaan kutsuvat poliisin, se on rikos. Minäkin olin 80-luvulla yksin koulun jälkeen, samoin kesälomat, juoksin pihoilla ja metsissä. Nyt en voisi samaa kuvitella oman lapsen kohdalla. Lämmitin siis ruokani 7 vuotiaana ja olin iltaan astin yksin kotona. Nykypäivänä ei samaa voisi kuvitellakaan lapsen kohdalla, kyllä siitä ls-ilmoitus tulisi. Maailma on muuttunut.

[/quote]

Soittaako siis joku tosiaan poliisit tai tekee ls-ilmoituksen, jos esim. 8- tai 9-vuotias tai jopa vanhempi on koulun jälkeen yksin kotona?Jos ei, niin miksi kesäloma olisi poikkeus? Ja jos kriittistä aikaa on nimenomaan eka- ja tokaluokkalaisen kesä, mikseivät vanhemmat vuorottele keskenään? Kaikilla työpaikan vanhemmilla tuskin on tismalleen samanikäisiä lapsia, vaan osa on päiväkodissa ja osa jo isompia koululaisia tai teinejä. Näin toimien vanhemmuuden ongelmat jakautuisivat vanhemmille, eivätkä kaatuisi lapsettomien niskaan.