Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa

Vierailija
08.04.2015 |

Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?

Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.

Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.

Kommentit (348)

Vierailija
1/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse niitä lapsiperheellisiä joilla on huonosti turvaverkkoja, mutta en koskaan ole ollut ristiriidassa lapsettomien kanssa lomien pitämisestä. Pikkukoululaisten 10 viikon kesälomaa ei pystytä me kaksi aikuista vuorotellen omat 4 viikon lomamme pitämällä kokonaan kattamaan, joten on oikeastaan aika yks ja hailee että milloin lapsettomat valitsevat lomansa pitää, kunhan kertovat ajoissa. Me sitten yritetään ne erillisten kesälomiemme väliin jääävät lapsenvahdittomat ajat tilkitsemään toinen toistaan epätoivoisemmin kuvioin. En ole huomannut että se olisi ratkaisevasti helpompaa minään yksittäisenä aikana, kun potentiaalisilla lapsenvahdeilla, eli niillä lapsettomilla sukulaisilla ja ystävillä, on kuitenkin aina omat lomansa juuri silloin kun niitä huvittaa. Ei sitä pysty lapsiperhe oikeasti mitenkään suunnittelemaan itselleen sopivaksi. Pidetään kun muille sopii.

Vierailija
2/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän lomat tulee jakaa tasaisesti vuorovuosin. Perhe ei tietenkään ole mikään peruste tietynlaiseen lomaan, koska perhe on vapaaehtoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta työpaikalla ei pidä suosia yhtään ketään toisten kustannuksella. Kiertävät työvuorolistat, jos työntekijät eivät keskenään pääse sopuun lomista. 

Vierailija
4/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja minulla on lapsia.

- 4 -

Vierailija
5/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellisen vapaa-aika ei ole yhtään sen arvokkaampaa kuin perheettömän, siitä tässä on kyse eikä mistään muusta.

Vierailija
6/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkut voisivat myös miettiä, tarvitsevatko he oikeasti lomia. Ainakin puolet voisi käyttää tarjoamalla apua jollekin lapsiperheelle. Onko heidän festarisuunnitelmat yms. todellakin tärkeämpiä kuin pikkulapsen henki?

(feikki) ap

Vierailija
7/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mitenkään voi käsittää, että tästäkin on tehty ongelma. Eikö se perkeleen perheellinen voisi pitää lomia paskaan aikaan vaikka silloin, kun lapsi on päiväkoti-ikäinen, jolloin vela vois pitää heinäkuita useamman putkeen. Ja sitten kun lapsesta tulee pieni koululainen, perheellinen voisi parina kolmena kesänä pitää lomansa heinäkuussa, tai mikä kuu nyt sattuukin eniten palvelemaan tarkoitusta.

EI, MEILLÄ ON TÄMÄ KIERTÄVÄ LOMALISTA, JA MEILLÄ EI TEHDÄ IKINÄ KOSKAAN YHTÄÄN POIKKEUKSIA. Että jos nyt Marjatan ekaluokkalainen on koko 10 vko yksin kotona, kun Marjatta sattui poikimaan juuri sinä vuonna, että kiertävän lomalistan mukaisesti seitsemän vuoden kuluttua Marjatan kesäloma on syyskuussa, Marjatta pitää nyt vaan turpansa kiinni ja on tyytyväinen, että edes joskus saa lomaa!! Seuraavana vuonna, kun Marjatan lapsi on tokaluokkalainen, saa Marjatta pitää lomansa toukokuussa! Vittu jee!

Vierailija
8/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä minä ainakin joustan lomaviikoissani ihan mielelläni kun omat lapset ovat jo teinejä. Muistan vielä sen verran hyvin millaista säätämistä pikkukoululaisten kesäloma-ajat olivat.

Vierailija
9/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapeakatseinen sääntöuskovaisuus on myös vapaaehtoista! Ei tietenkään kaikkien perheiden tarvitse saada juuri niitä lomia mitä haluavat. Mutta vähän pitäisi myös inhimillisyyttä löytyä, ettei jätetä pieniä ihmisiä liian yksin kokeilemaan selviytyykö. Mun mielestä pitäisi aina toimia todellisen tilanteen mukaan.

Ja on se vaan eri asia tilkitä aukkoja 10 viikon lomasta, jos aikuisia on kahden sijaan yksi ja hänen lomasta puolet koulujen loman päätyttyä.

Vierailija
10/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe ei ole mikään lippu etuoikeuksiin. Jos perheen hankit niin älä oleta että saat kaiken vain koska "no mutku meillä on nää lapset" jos et voi elämääsi mitoittaa niin että myös lapsettomat saavat samat oikeudet niin älä avaa haarojas

Vierailija
11/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:49"]Mä en mitenkään voi käsittää, että tästäkin on tehty ongelma. Eikö se perkeleen perheellinen voisi pitää lomia paskaan aikaan vaikka silloin, kun lapsi on päiväkoti-ikäinen, jolloin vela vois pitää heinäkuita useamman putkeen. Ja sitten kun lapsesta tulee pieni koululainen, perheellinen voisi parina kolmena kesänä pitää lomansa heinäkuussa, tai mikä kuu nyt sattuukin eniten palvelemaan tarkoitusta.

EI, MEILLÄ ON TÄMÄ KIERTÄVÄ LOMALISTA, JA MEILLÄ EI TEHDÄ IKINÄ KOSKAAN YHTÄÄN POIKKEUKSIA. Että jos nyt Marjatan ekaluokkalainen on koko 10 vko yksin kotona, kun Marjatta sattui poikimaan juuri sinä vuonna, että kiertävän lomalistan mukaisesti seitsemän vuoden kuluttua Marjatan kesäloma on syyskuussa, Marjatta pitää nyt vaan turpansa kiinni ja on tyytyväinen, että edes joskus saa lomaa!! Seuraavana vuonna, kun Marjatan lapsi on tokaluokkalainen, saa Marjatta pitää lomansa toukokuussa! Vittu jee!
[/quote]No juuri näin. Tasaverroin kivaa ja paskaa kaikille.

Vierailija
12/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiesit, että päivähoitolain mukaan pikkukoululaiselle saa kunnallisen hoitopaikan kesäksi!

Vierailija
13/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheelliset täytyy ottaa huomioon ekaksi. Sinkut ehtivät loman viettää myöhemminkin. 

Vierailija
14/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:54"]Kapeakatseinen sääntöuskovaisuus on myös vapaaehtoista! Ei tietenkään kaikkien perheiden tarvitse saada juuri niitä lomia mitä haluavat. Mutta vähän pitäisi myös inhimillisyyttä löytyä, ettei jätetä pieniä ihmisiä liian yksin kokeilemaan selviytyykö. Mun mielestä pitäisi aina toimia todellisen tilanteen mukaan.

Ja on se vaan eri asia tilkitä aukkoja 10 viikon lomasta, jos aikuisia on kahden sijaan yksi ja hänen lomasta puolet koulujen loman päätyttyä.
[/quote]Ei kylläkään ole työnantajan asia kantaa vastuuta työntekijän lasten tilanteesta vaan työntekijä hoitaa lastenhoidon itse kuntoon. Siihen on kiertävässä systeemissä hyvä mahdollisuus kun ongelmatilanne on tiedossa etukäteen.

Vierailija
15/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:44"]Minusta työpaikalla ei pidä suosia yhtään ketään toisten kustannuksella. Kiertävät työvuorolistat, jos työntekijät eivät keskenään pääse sopuun lomista. 
[/quote]

Sitä mä lähinnä tarkoitinkin, että piyäisi pysyyä sopimaan niin ettei kukaan joudu kohtuuttomaan tilanteeseen.

Ap

Vierailija
16/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:49"]

Mä en mitenkään voi käsittää, että tästäkin on tehty ongelma. Eikö se perkeleen perheellinen voisi pitää lomia paskaan aikaan vaikka silloin, kun lapsi on päiväkoti-ikäinen, jolloin vela vois pitää heinäkuita useamman putkeen. Ja sitten kun lapsesta tulee pieni koululainen, perheellinen voisi parina kolmena kesänä pitää lomansa heinäkuussa, tai mikä kuu nyt sattuukin eniten palvelemaan tarkoitusta.

[/quote]

Eikö sille perkeleen perheelliselle tule mieleen ehdottaa vaikka jo edellisenä kesänä, että vaihdettaisiko vuoroja, kun sulla on loma elokuussa ja mulla heinäkuussa, niin mä voisin pitää ensi kesänä heinäkuun ettei lapsen tarvitse olla yksin kotona, ja tänä vuonna olisi muutenkin hyvä olla elokuussa kotona kun lapsi aloittaa koulun.

No ei tietenkään, kun paljon mukavampaa on valittaa kuinka lapseton ei jousta.

Vierailija
17/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:55"]

Perhe ei ole mikään lippu etuoikeuksiin. Jos perheen hankit niin älä oleta että saat kaiken vain koska "no mutku meillä on nää lapset" jos et voi elämääsi mitoittaa niin että myös lapsettomat saavat samat oikeudet niin älä avaa haarojas

[/quote]

No voisitko sä kuvitella, että pitäisit tänä vuonna sun lomalistalla syyskuuksi merkatun kesäloman heinäkuussa, jos joku perheellinen (eskari-ikäinen lapsi) tahtoisi vaihtaa? Ja jos ensivuonna sun loma olisi listan mukaan heinäkuussa, niin voisitko silloin antaa sen heinäkuun takaisin sille perheelliselle (lapsi kasvanut ekaluokkalaiselsi), joka edellisenä vuonna antoi sulle heinäkuunsa, ja lomailisin sitten syyskuussa?

Vierailija
18/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:57"]Perheelliset täytyy ottaa huomioon ekaksi. Sinkut ehtivät loman viettää myöhemminkin. 
[/quote]

Paskat. sinkku tarvii sen loman ihan yhtä hyvin silloin kun sitä se sinkku hakee.

Vierailija
19/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän, että perheellisten on parempi pitää lomat tiettyyn aikaan. Mutta jos jollain on myös jokin hyvä syy pitää loma siihen aikaan, niin perheellisen ei pitäisi olla etuasemassa.

t. lapseton sinkku

Vierailija
20/348 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:50"]No, kyllä minä ainakin joustan lomaviikoissani ihan mielelläni kun omat lapset ovat jo teinejä. Muistan vielä sen verran hyvin millaista säätämistä pikkukoululaisten kesäloma-ajat olivat.
[/quote]Tottakai voi joustaa jos haluaa mutta sen vuoksi että sinä joustat, ei ole oikeutta odottaa muilta samaa varsinkaan jos on sovittu kiertävistä lomavuoroista