hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa
Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?
Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.
Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
Kommentit (348)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun
[/quote]
Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä.
[/quote]
Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon
[/quote]
Siinähän suot, mutta sitä ei voi vaatia saati pitää itsestäänselvyytenä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:43"]Huh, nyt osui todella ajankohtaiseen tämä keskustelu. Olen lapseton nuori nainen (parisuhteessa tosin) ja jo monena kesänä pitänyt ihan mielelläni lomani vasta elo-syyskuun puolella, koska suurin osa työkavereistani on pienten koululaisten vanhempia. Itsestäni on ollut tosi kivaa tehdä lyhyempää päivää kesäkuukausina ja nauttia siinä työnteon sivussa talvella sisääntehtyistä tunneista. Yleensä olen sitten lähtenyt lomallani reissuun. Nyt kuitenkin tänä vuonna minulla on poikkeuksellinen tilanne ja paras ystäväni on menossa heinäkuun lopulla Yhdysvalloissa naimisiin. Itse olen kaasona ja tarkoitus olisi lomailla koko kuukausi jenkeissä. Ilmoitin tästä hyvissä ajoin työnantajalleni ja työkavereillekin ja nyt siellä ollaan kuin yleiset syyttäjät minua kohtaan, kun kehtaan viedä heiltä lomat! Kuulemma lasten loma menee täysin pilalle, kun äiti ja isä eivät voi olla samaan aikaan lomalla ja muutenkin kaikki rahat menee lastenhoitojen järjestämiseen ja kun aina ennenkin on saatu olla samaan aikaan ja minähän olen itse suostunut siihen, että lomani on elokuussa ja rukuti rukuti. Hei tyypit, minä olen joustanut viimeiset seitsemän vuotta, olisiko minunkin edes kerran mahdollista pitää loma itse toivomaani aikaan. Nyt tuolla risteilee ideat, että jos olisin viikon heinäkuussa lomalla, että ehtisin häihin ja loput elo-syyskuussa... voi jösses! [/quote] No, sanomattakin lienee selvää että työkaverisi ovat idiootteja. Toivottavasti esimiehesi on järkevämpi ja antaa sinun pitää lomasi toivomanasi ajankohtana. Luulisi jokaisen järkevän pikkulapsen vanhemman ymmärtävän että tuollainen matka ei vain ole siirrettävissä toiseen ajankohtaan, joten menee lomaprioriteeteissa ykköseksi. Jos tämä tarina on totta, niin en ymmärrä miten osa ihmisistä voi olla noin itsekkäitä
[/quote]
Joo esimies on kyllä puolellani ja lomani pidän yhdessä osassa heinäkuussa, sanovat työkaverit mitä lystäävät. Mutta tarina tosiaan on tosi, eikä kyse ainakaan kaikilla ole edes siitä, että saisivat lapsilleen koko lomaksi hoidon vaan pikemminkin, että koko perhe on samaan aikaan lomalla.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon
[/quote]
Siinähän suot, mutta sitä ei voi vaatia saati pitää itsestäänselvyytenä.
[/quote]
No selvispähän mulle miksi tämä on ongelma joillakin työpaikoilla :D onneksi meillä on mukavia ja toisensa huomioonottavia työntekijöitä töissä.
Vastaavasti siis minkään muunkaan asian takia töissä ei tarvitse mielestäsi ilmeisesti joustaa, esim. edellä esitetyt häät jenkeissä?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon [/quote] Siinähän suot, mutta sitä ei voi vaatia saati pitää itsestäänselvyytenä. [/quote] No selvispähän mulle miksi tämä on ongelma joillakin työpaikoilla :D onneksi meillä on mukavia ja toisensa huomioonottavia työntekijöitä töissä. Vastaavasti siis minkään muunkaan asian takia töissä ei tarvitse mielestäsi ilmeisesti joustaa, esim. edellä esitetyt häät jenkeissä?
[/quote]
Kenellä on häät jenkeissä joka kesä? Tässä se oleellinen ero. Jos joustoa tarvittaisiin vain siksi, että jollain on lapsia, niin joustoa tarvittaisiin joka kesä samoilta ihmisiltä. Tosi kivaa joo.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon [/quote] Siinähän suot, mutta sitä ei voi vaatia saati pitää itsestäänselvyytenä. [/quote] No selvispähän mulle miksi tämä on ongelma joillakin työpaikoilla :D onneksi meillä on mukavia ja toisensa huomioonottavia työntekijöitä töissä. Vastaavasti siis minkään muunkaan asian takia töissä ei tarvitse mielestäsi ilmeisesti joustaa, esim. edellä esitetyt häät jenkeissä?
[/quote]
Kenellä on häät jenkeissä joka kesä? Tässä se oleellinen ero. Jos joustoa tarvittaisiin vain siksi, että jollain on lapsia, niin joustoa tarvittaisiin joka kesä samoilta ihmisiltä. Tosi kivaa joo.
[/quote]
Kenellä on kotona 7v joka kesä? Siitä iästähän tuossa viestissä oli kyse eikä lapsista yleensä
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"]
Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon
[/quote]
Eihän tuo kuvattu mikään ihannetilanne ole, ei tietenkään. Jos työpaikalla osa kesälomista on toukokuussa ja osa syyskuussa, niin eipä tuolle mitään voi, seuraavana kesänä ajankohta on sitten parempi. Ja jos joku haluaa vaihtaa lomia, niin sehän on vain hienoa. Pointti on se, että kenenkään ei ole pakko vaihtaa, eikä vaihtamattomuudesta saa valittaa ja syyllistää. Se huonompi ajankohta on ennemmin tai myöhemmin jokaisella edessä.
Onko työpaikoilla muka vain aina yksi lapseton ja kymmenittäin pikkukoululaisten vanhempia? Sitten se yksi lapseton joustaa kaikkien muiden puolesta?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:25"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon [/quote] Siinähän suot, mutta sitä ei voi vaatia saati pitää itsestäänselvyytenä. [/quote] No selvispähän mulle miksi tämä on ongelma joillakin työpaikoilla :D onneksi meillä on mukavia ja toisensa huomioonottavia työntekijöitä töissä. Vastaavasti siis minkään muunkaan asian takia töissä ei tarvitse mielestäsi ilmeisesti joustaa, esim. edellä esitetyt häät jenkeissä? [/quote] Kenellä on häät jenkeissä joka kesä? Tässä se oleellinen ero. Jos joustoa tarvittaisiin vain siksi, että jollain on lapsia, niin joustoa tarvittaisiin joka kesä samoilta ihmisiltä. Tosi kivaa joo. [/quote] Kenellä on kotona 7v joka kesä? Siitä iästähän tuossa viestissä oli kyse eikä lapsista yleensä
[/quote]
Aika monella on useampi kuin yksi lapsi.
- Se jenkkihäihin matkustava
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:04"]
Päiväkoti-ikäisen kanssa harvemmin mitään ongelmaa. Ongelmia tulee kun lapsi on kouluikäinen.. Silloin ei kesällä kuulu minkään piiriin, mutta kotonakaan ei pärjää 10 tuntia yksin. Asuessamme Ruotsissa ei tätä ongelmaa ollut, alakouluuikäinen kuului vapaa-ajan toiminnan piiriin. Tätäkin ketjua lukiessa päälimmäinen ajatus on, kuinka idiootti maa suomi ja suomalaiset ovat! Kateutta, piikittelyä, laskelmointia ja vahingoniloa. Oksettavaa! Me olemme olleet lapsiperhe vaiko tukiverkkoja viimeiset 20 vuotta. Suomessa olemme pikkukoululaisten kesähoidon ratkaisseet niin, että toinen vanhemmista on kesän työttömänä. Saavat lapsettomat pitää lomansa!!!
[/quote]
Kateuskortti käytetty! Oletpas nokkela, NOT!!!!! Mikä tekee lapsettomien kesälomasta vähäpätöisemmän? Hänen jaksamisestaan, hänen työstä palautumisestaan, hänen mahdollisista suunnitelmistaan, matkoista, juhlista jne?
Kyllähän se valitettavasti menee niin, että lapsellisilla on syysloma tietyllä viikolla, talviloma tietyllä viikolla ja kesäloma heinäkuussa yhteen pötköön. Tämähän on itsestään selvyys eli lomakalenteriin piirretään heti nuo viikot ja varmuudeksi vielä varataan joku reissu, kun eihän sitä voi lasten kanssa mennä Lappiin kuin juuri talvilomalla. Ja jos sitten joskus itse haluaisi sitää syystä tai toisesta loman juuri koulun talvilomaviikolla, niin alkaa hirvittävä syyllistäminen, että onko pakko, kun voisit valita minkä viikon tahansa, kun me ei voida.
Ja jos joskus pitäisi tehdä ylitöitä tai päivystää viikonloppuna, niin siihen etsitään aina lapseton. Edes koulutus- tai työmatkalle ei voida lähteä, kun on pieniä lapsia. Jos joskus lapsettomana yrittää kieltäytyä ylitöistä, niin sitä ihmetellään suuresti, kun eihän sinulla kukaan odota siellä kotona. Työmatkallakin on kiva olla vaikka viikko, kun sehän on vähän kuin lomaa, kun saa hotellissa olla.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:25"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon [/quote] Siinähän suot, mutta sitä ei voi vaatia saati pitää itsestäänselvyytenä. [/quote] No selvispähän mulle miksi tämä on ongelma joillakin työpaikoilla :D onneksi meillä on mukavia ja toisensa huomioonottavia työntekijöitä töissä. Vastaavasti siis minkään muunkaan asian takia töissä ei tarvitse mielestäsi ilmeisesti joustaa, esim. edellä esitetyt häät jenkeissä? [/quote] Kenellä on häät jenkeissä joka kesä? Tässä se oleellinen ero. Jos joustoa tarvittaisiin vain siksi, että jollain on lapsia, niin joustoa tarvittaisiin joka kesä samoilta ihmisiltä. Tosi kivaa joo. [/quote] Kenellä on kotona 7v joka kesä? Siitä iästähän tuossa viestissä oli kyse eikä lapsista yleensä
[/quote]
Aika monella on useampi kuin yksi lapsi.
- Se jenkkihäihin matkustava
[/quote]
1,7 oli ainakin joskus lapsimäärän keskiarvo. Joten ihan oikeasti jos nyt niinä parina vuotena edes työnantaja voisi katsoa työntekijän toiveita ja antaa pitää kesäloman kesällä. Sitä en puolusta yhtään kun vaaditaan lomaa heinäkuulle ihan vain sillä verukkeella että päiväkodit kiinni jne.
Mutta todellisuudessa kai aika harvassa työpaikassa tarvitsee pitää kesälomaa touko tai syyskuussa? Missä olette töissä kenen pitää? Sen tiedän että lentoemännillä kiertää noin, mutta missä muualla? Sairaanhoitajilla? Ja kai nyt silloinkin saa jonkun viikon kesään? Onko siis tekemällä tehty ongwlma? ;)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:34"]
Ihmettelen kyllä nykylasten avuttomuutta. Mä synnyin 80-luvun lopussa, eli en pidä itseäni minään muinaisjäänteenä, ja kyllä mun ala-asteaikoina lapset pärjäsivät yksin muutaman tunnin kotona, eikä se ollut mikään lastensuojeluasia (kuten nykyään).
Joo, onhan se ekaluokkalainen vielä aika pieni, mutta kyllä minä ja aikalaiseni osattiin pitää itsemme hengissä ja huusholli pystyssä, keksimme jopa tekemistä, vaikka meillä ei kaitsijaa 24/7 ollutkaan. Eikä mun lapsuus missään nimessä ollut liian lyhyt tai turvaton. Nykyään alle 11-vuotiasta ei vissiin saa tai voi jättää yksin hetkeksikään, jotenkin outoa tällainen taantuminen.
Älkääkä perheelliset viitsikö taas kerran syyllistää lapsettomia, te saatte jo muutenkin kaikenlaisia etuuksia, helpotuksia ja avustuksia, joista sinkku tai vela ei voi uneksiakaan. Eikä niitä lapsia tosiaan ole pakko hankkia, jos niiden mukana tulee liikaa ongelmia omaan makuun. Muiden ei niitä ongelmia tarvitse teidän puolestanne ratkoa.
[/quote]
Kaikki ei asu lähiössä. Meiltä sinne kaverille on ensin puoli kilsaa maantien laitaa. Kunnan mielestä se on eka-tokaluokkalaiselle liian vaarallinen pätkä ja tarjoaa kyydin kouluun. Ei se sen turvallisemmaksi muutu kesän ajaksi.
Niitä leirejä on tosiaan vain kesäkuussa ennen juhannusta ja pari vaihtoehtoa elokuun alussa. Ne on ne leiriohjaajatkin näemmä mieluummin heinäkuussa lomalla.
Mulla on ihan ymmärtäväinen pomo, puuttuvat viikot saa palkatonta. Mutta kyllä oli aikmoinen sumpliminen ennenkuin kaverin perheen lomat oli tiedossa, varata lapsille samat leirit, miettiä kuljetukset leireille, ja ketjuttaa miehen ja oma loma, sekä saada siihen edes pitkä viikonloppu yhteistä loma-aikaa, että ehtii lapsellinenkin sinne festarille.
Mutta tää on nyt tänä ja ensi vuonna tätä, kolmasluokkalainen on jo varmaan tyytyväinen kun saa osan lomastaan olla kotona itsekseen tai kaverin kanssa.
Ei se päiväkodin varahoito ole niin kamalaa. Meidän kunnassa ainakin laittoivat saman talon lapset samaan ryhmään ja 1 tuttu aikuinenkin oli päivittäin paikalla. Isommat tietysti sopeutuu tuollaisiinkin muutoksiin paremmin kuin ihan pienet. Mutta sen ihan pienen kanssa voi olla kesän vaikka kotihoidontuella :)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:34"]Kyllähän se valitettavasti menee niin, että lapsellisilla on syysloma tietyllä viikolla, talviloma tietyllä viikolla ja kesäloma heinäkuussa yhteen pötköön. Tämähän on itsestään selvyys eli lomakalenteriin piirretään heti nuo viikot ja varmuudeksi vielä varataan joku reissu, kun eihän sitä voi lasten kanssa mennä Lappiin kuin juuri talvilomalla. Ja jos sitten joskus itse haluaisi sitää syystä tai toisesta loman juuri koulun talvilomaviikolla, niin alkaa hirvittävä syyllistäminen, että onko pakko, kun voisit valita minkä viikon tahansa, kun me ei voida.
Ja jos joskus pitäisi tehdä ylitöitä tai päivystää viikonloppuna, niin siihen etsitään aina lapseton. Edes koulutus- tai työmatkalle ei voida lähteä, kun on pieniä lapsia. Jos joskus lapsettomana yrittää kieltäytyä ylitöistä, niin sitä ihmetellään suuresti, kun eihän sinulla kukaan odota siellä kotona. Työmatkallakin on kiva olla vaikka viikko, kun sehän on vähän kuin lomaa, kun saa hotellissa olla.
[/quote]
Meidän työpaikalla ei ainakaan mene näin :o
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:29"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:25"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon [/quote] Siinähän suot, mutta sitä ei voi vaatia saati pitää itsestäänselvyytenä. [/quote] No selvispähän mulle miksi tämä on ongelma joillakin työpaikoilla :D onneksi meillä on mukavia ja toisensa huomioonottavia työntekijöitä töissä. Vastaavasti siis minkään muunkaan asian takia töissä ei tarvitse mielestäsi ilmeisesti joustaa, esim. edellä esitetyt häät jenkeissä? [/quote] Kenellä on häät jenkeissä joka kesä? Tässä se oleellinen ero. Jos joustoa tarvittaisiin vain siksi, että jollain on lapsia, niin joustoa tarvittaisiin joka kesä samoilta ihmisiltä. Tosi kivaa joo. [/quote] Kenellä on kotona 7v joka kesä? Siitä iästähän tuossa viestissä oli kyse eikä lapsista yleensä [/quote] Aika monella on useampi kuin yksi lapsi. - Se jenkkihäihin matkustava [/quote] 1,7 oli ainakin joskus lapsimäärän keskiarvo. Joten ihan oikeasti jos nyt niinä parina vuotena edes työnantaja voisi katsoa työntekijän toiveita ja antaa pitää kesäloman kesällä. Sitä en puolusta yhtään kun vaaditaan lomaa heinäkuulle ihan vain sillä verukkeella että päiväkodit kiinni jne. Mutta todellisuudessa kai aika harvassa työpaikassa tarvitsee pitää kesälomaa touko tai syyskuussa? Missä olette töissä kenen pitää? Sen tiedän että lentoemännillä kiertää noin, mutta missä muualla? Sairaanhoitajilla? Ja kai nyt silloinkin saa jonkun viikon kesään? Onko siis tekemällä tehty ongwlma? ;)
[/quote]
Ajatteletko taas muita kuin itseäsi? Meillä ainakin kun noita lapsia on alkanut tulla, niin niitä tulee aika lailla peräkanaa kaikille työntekijöille ja muutaman vuoden välein. Kymmenen vuoden aikana tilanne on kääntynyt nyt niin, että 17/20 työntekijällä on lapsia yksi tai useampi ja pari on raskaana. Eli jos lomia aletaan jakamaan sillä perusteella, että lapselliset on lomalla heinäkuussa, niin pitääkö noiden kolmen lapsettoman AINA olla heinäkuu töissä ja saadakseen heinäkuu vapaaksi, pitäisi pyöräyttää lapsi? Kyse ei siis ole siitä sinun yhdestä tai kahdesta vuodesta, vai oletko ainoa lapsellinen teidän työpaikalla?
Valehtelematta nuo 17 ovat kaikki talvilomalla sen saman viikon, siitä ei edes keskustella. Pitäisikö kesälomankin mennä sitten samalla kaavalla?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:31"]
Onko työpaikoilla muka vain aina yksi lapseton ja kymmenittäin pikkukoululaisten vanhempia? Sitten se yksi lapseton joustaa kaikkien muiden puolesta?
[/quote]
Kyllä, koska eihän lapseton ole ihminen ja hänen työpanoksensa on yhdentekevä. eiku...
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:29"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:25"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon [/quote] Siinähän suot, mutta sitä ei voi vaatia saati pitää itsestäänselvyytenä. [/quote] No selvispähän mulle miksi tämä on ongelma joillakin työpaikoilla :D onneksi meillä on mukavia ja toisensa huomioonottavia työntekijöitä töissä. Vastaavasti siis minkään muunkaan asian takia töissä ei tarvitse mielestäsi ilmeisesti joustaa, esim. edellä esitetyt häät jenkeissä? [/quote] Kenellä on häät jenkeissä joka kesä? Tässä se oleellinen ero. Jos joustoa tarvittaisiin vain siksi, että jollain on lapsia, niin joustoa tarvittaisiin joka kesä samoilta ihmisiltä. Tosi kivaa joo. [/quote] Kenellä on kotona 7v joka kesä? Siitä iästähän tuossa viestissä oli kyse eikä lapsista yleensä [/quote] Aika monella on useampi kuin yksi lapsi. - Se jenkkihäihin matkustava [/quote] 1,7 oli ainakin joskus lapsimäärän keskiarvo. Joten ihan oikeasti jos nyt niinä parina vuotena edes työnantaja voisi katsoa työntekijän toiveita ja antaa pitää kesäloman kesällä. Sitä en puolusta yhtään kun vaaditaan lomaa heinäkuulle ihan vain sillä verukkeella että päiväkodit kiinni jne. Mutta todellisuudessa kai aika harvassa työpaikassa tarvitsee pitää kesälomaa touko tai syyskuussa? Missä olette töissä kenen pitää? Sen tiedän että lentoemännillä kiertää noin, mutta missä muualla? Sairaanhoitajilla? Ja kai nyt silloinkin saa jonkun viikon kesään? Onko siis tekemällä tehty ongwlma? ;)
[/quote]
Niinpä. Meillä kotihoidossa kesälomat pidetään kesä-, heinä- ja elokuussa, paitsi jos joku ehdottomasti haluaa muuna aikana. Siinä pääsevät vanhemmat samaan aikaan lomalle koululaistensa kanssa ja saadaan ihan kivasti opiskelijoita kesätöihin.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:29"]
lapsen henki vaarantuu ainoastaan heinäkuussä? Kesä- ja elokuun voi sitten olla kotona ilman uhkaa.
[/quote]Miksi ihmiset eivät lue ketjua. Eikö se ole jo monta kertaa perusteltu, että muille kuukausille kuin heinäkuulle on olemassa kaikenlaisia leirejä ja kerhoja. Heinäkuulle ei ole tarjolla mitään.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 16:59"]
Lapsen huoltaja on vastuussa lapsen hoidosta, ei huoltajan työnantaja tai työkaverit.Kuinka joku ei muka ymmärrä näin yksinkertaista asiaa ?
[/quote]
Sanopa muuta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Näinhän se on, mutta ainakin omiin tapoihini kuuluu myös ottaa muut huomioon ja olen valmis joustamaan pienen lapsen vuoksi, mutta en nyt välttämättä hamsterin, paitsi jos sen extrahoidolle on pakottavatarve juuri kesäkuukausina ;)
[/quote]
Eri juttu suostua itse joustamaan kuin vaatia muilta joustoa, koska kotoa löytyy asia X.