hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa
Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?
Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.
Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
Kommentit (348)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:35"] Ei yhtään mikään. Lapsellinen joustaa 365 pv vuodessa. Ihan se ja sama minulle. Meillä asia on ratkaistu jo, mutta tämä keskustelu sinänsä on älytön. Mikä tekee lapsen huvinvoinnista vähemmän tärkeän kuin lapsettoman juhla jne?
[/quote]
Lapsen hyvinvointi (oletan että tarkoitit sitä) ei ole vähemmän tärkeä kuin lapsettoman juhla tai muu meno. Mutta ei lapsi ole tärkeämpikään. Sekä lapsellinen että lapseton ovat täsmälleen samalla viivalla oikeudessa lomanviettoon. Kumpaakaan ei pidä suosia toisen kustannuksella. Se on asian ydin eikä muuksi muutu, vaikka väännettäisiin vielä toiset 11 sivua.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:33"]
Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve? Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan. Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
[/quote]
Jokaisella on oikeus palkattomaan lomaan. Ei töissä tarvitse ihan koko vuotta olla kiinni. Jos ei tyydytä niin sitten palkataan joku muu.
[/quote]Meillä saa palkatonta lomaa max 2 vko vuodessa, eikä sitä tietenkään saa silloin kesällä kun on pulaa työntekijöistä. Jos palkatonta saisi kesällä niin miksi ihmeessä silloin ei voisi pitää myös kesälomaansa?
Minä en haluaisi pitää lomaa yleisiin loma-aikoihin, t. aikuisten lasten äiti. Syyskuu kävisi vaikka joka vuosi, koska tykkään poimia sieniä ja puolukoita.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 18:37"]
Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve? Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan. Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
[/quote]
Jokaisella on oikeus palkattomaan lomaan. Ei töissä tarvitse ihan koko vuotta olla kiinni. Jos ei tyydytä niin sitten palkataan joku muu.
[/quote]Meillä saa palkatonta lomaa max 2 vko vuodessa, eikä sitä tietenkään saa silloin kesällä kun on pulaa työntekijöistä. Jos palkatonta saisi kesällä niin miksi ihmeessä silloin ei voisi pitää myös kesälomaansa?
[/quote]
Onko Suomessa palkallista lomaa olemassa?
Miksen minä koskaan ole saanut sellaista.
T: 41v koko ikänsä työssä käynyt
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 18:37"]
[/quote]
[/quote]
Onko Suomessa palkallista lomaa olemassa?
Miksen minä koskaan ole saanut sellaista.
T: 41v koko ikänsä työssä käynyt
[/quote]
oletko yrittäjä? Muutoinhan loma on palkallinen ja useimpiin TES:iin kuuluu vielä lomarahakin, eli loma-ajan palkka on isompi kuin muuten. Loma-ajalta kyllä kuuluu saada palkka, jos on lomaoikeutta kertynyt. Vastaus siis, olet joko yrittäjä, sinua on kusetettu tai tajuat jotain väärin.
oma isäni on aina irtisanonut itsensä kahdeksi viikoksi ja sanonut että soittelee parin viikon päästä jos tarvitsee työvoimaa. On aina otettu takasin. Hän on hyvä työmies, mutta äitini painostaa miehensä vähintään kerran vuodessa parin viikon mittaiselle lomalle. Silloin hoidetaan kaikki sukuloimiset ja se on äärimmäisen stressaavaa aikaa. Isä olisi mielellään töissä, mutta siitä syntyisi kova riita ja ei isovanhemmatkaan katso hyvällä, kun eivät saa apua edes kerran vuodessa.
Työntekijällä pitää olla muutakin elämää ja pitää yhteyksiä sukuunsa. Suku voi elää pohjoisessa asti eikä sinne lähdetä viikonlopuksi.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:57"]Kai tiesit, että päivähoitolain mukaan pikkukoululaiselle saa kunnallisen hoitopaikan kesäksi!
???
Ei pätkätyöläisillä ole mitään lomia. Irtisanominen on ainut keino.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:01"]
oma isäni on aina irtisanonut itsensä kahdeksi viikoksi ja sanonut että soittelee parin viikon päästä jos tarvitsee työvoimaa. On aina otettu takasin. Hän on hyvä työmies, mutta äitini painostaa miehensä vähintään kerran vuodessa parin viikon mittaiselle lomalle. Silloin hoidetaan kaikki sukuloimiset ja se on äärimmäisen stressaavaa aikaa. Isä olisi mielellään töissä, mutta siitä syntyisi kova riita ja ei isovanhemmatkaan katso hyvällä, kun eivät saa apua edes kerran vuodessa.
Työntekijällä pitää olla muutakin elämää ja pitää yhteyksiä sukuunsa. Suku voi elää pohjoisessa asti eikä sinne lähdetä viikonlopuksi.
[/quote]
Siis häh? Miksei isäs pysy töissä, jos niitä kerran riittää? Kertyis ihan sitä palkallista lomaakin?
Omat lapseni ovat jo aikuisia, joten pidän lomani oikein mielelläni esimerkiksi elokuun puolesta väistä syyskuun puoleen väliin, kun ei enää joka paikka ole täynnä lapsiperheitä. Halvemmallakin saa lomansa varsinaisen sesongin ulkopuolella. Mutta, mutta, joidenkin lasi se aina on puolityhjä ja toisten taas puoleksi täynnä...
Oli kyllä aika rajua väittää että vanhemmille ei pidä antaa lomia koulujen loma-aikoina. Eli perheelliset lomailisivat toukokuussa ja syyskuussa. Joillekin ihmisille näyttää tuottavan suurta nautintoa jos saavat tehdä muiden elämästä mahdollisimman vaikeaa, toisille taas riittää ihan pienikin kiusanteko.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:01"]
[/quote]
Siis häh? Miksei isäs pysy töissä, jos niitä kerran riittää? Kertyis ihan sitä palkallista lomaakin?
[/quote]
Siis loma pidetään silloin kun halutaan ja se on sovittu. Ei silloin kun siihen annetaan mahdollisuus. Vanhemmat saattavat kuolla millä hetkellä hyvänsä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:22"]
Oli kyllä aika rajua väittää että vanhemmille ei pidä antaa lomia koulujen loma-aikoina. Eli perheelliset lomailisivat toukokuussa ja syyskuussa. Joillekin ihmisille näyttää tuottavan suurta nautintoa jos saavat tehdä muiden elämästä mahdollisimman vaikeaa, toisille taas riittää ihan pienikin kiusanteko.
[/quote]
Kuka niin on väittänyt?
Voi, minä sinkkuna vietin lomani aina toukokuussa tai syyskuussa, nyt perheellisenä pidän lomani edelleen toukokuussa tai syyskuussa, ei kiertäviä listoja vaan pomot ottaa parhaat viikot ja sanoo että voivoi sulle nyt jäi taas tää syyskuu.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:16"]
Omat lapseni ovat jo aikuisia, joten pidän lomani oikein mielelläni esimerkiksi elokuun puolesta väistä syyskuun puoleen väliin, kun ei enää joka paikka ole täynnä lapsiperheitä. Halvemmallakin saa lomansa varsinaisen sesongin ulkopuolella. Mutta, mutta, joidenkin lasi se aina on puolityhjä ja toisten taas puoleksi täynnä...
[/quote]
No joo jos tykkää matkustella, niin ihan ymmärrettävää. Jotkut taas lomailevat mieluummin kotimaassa mökkeillen, kesätapahtumia kiertäen ym. vastaavaa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:22"]
Mä en tajua miksi niitä lapsia pitää hankkia, jos ne ovat sitten niin iso kiviriippa että niiden takia työnantaja ja työkaveritkin joutuvat joustamaan.
Mä muuten ainoana lapsena pärjäsin kouluikäisenä ihan mainiosti myös yksin kotona kesälomalla, kun vanhemmat olivat töissä. Leikin kavereiden kanssa ja puuhastelin kaikkea kivaa. Tarvitsevatko sen ikäiset ihan oikeasti koko ajan vahtia nykyään?
[/quote]
Milloin olit lapsi? Nykyään lasta ei saa jättää yksinään, tai on poliisit oven takana. Monissa Euroopan maissa jos alle 14 vuotiaan jättää kotiin yksin, naapurit sen huomatessaan kutsuvat poliisin, se on rikos. Minäkin olin 80-luvulla yksin koulun jälkeen, samoin kesälomat, juoksin pihoilla ja metsissä. Nyt en voisi samaa kuvitella oman lapsen kohdalla. Lämmitin siis ruokani 7 vuotiaana ja olin iltaan astin yksin kotona. Nykypäivänä ei samaa voisi kuvitellakaan lapsen kohdalla, kyllä siitä ls-ilmoitus tulisi. Maailma on muuttunut.
[/quote]
Olen nyt vähän päälle kolmekymppinen, eli kouluni aloitin 80-90 luvun taitteessa. Hyvä tietää, että maailma on muuttunut tuollaiseksi. Kumma kun en itse vaan tuntenut itseäni ikinä hylätyksi :D Tossa iässä vanhempien kanssa leikkiminen alkaa olemaan jo aika tympeää, ja ne kaverit ovat usein mieleisempi seura, joten eipä sitä tullut pahemmin edes kaivattua äitiä ja isää. Mulle äiti teki aina aina seuraavalle päivälle aterian valmiiksi jääkaappiin lautaselle, ja siitä sen sitten otin. Aika raivostuttavalle kuulostaa, että joku soittaisi tuosta hyvästä poliisit nykyään.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:43"]Huh, nyt osui todella ajankohtaiseen tämä keskustelu. Olen lapseton nuori nainen (parisuhteessa tosin) ja jo monena kesänä pitänyt ihan mielelläni lomani vasta elo-syyskuun puolella, koska suurin osa työkavereistani on pienten koululaisten vanhempia. Itsestäni on ollut tosi kivaa tehdä lyhyempää päivää kesäkuukausina ja nauttia siinä työnteon sivussa talvella sisääntehtyistä tunneista. Yleensä olen sitten lähtenyt lomallani reissuun. Nyt kuitenkin tänä vuonna minulla on poikkeuksellinen tilanne ja paras ystäväni on menossa heinäkuun lopulla Yhdysvalloissa naimisiin. Itse olen kaasona ja tarkoitus olisi lomailla koko kuukausi jenkeissä. Ilmoitin tästä hyvissä ajoin työnantajalleni ja työkavereillekin ja nyt siellä ollaan kuin yleiset syyttäjät minua kohtaan, kun kehtaan viedä heiltä lomat! Kuulemma lasten loma menee täysin pilalle, kun äiti ja isä eivät voi olla samaan aikaan lomalla ja muutenkin kaikki rahat menee lastenhoitojen järjestämiseen ja kun aina ennenkin on saatu olla samaan aikaan ja minähän olen itse suostunut siihen, että lomani on elokuussa ja rukuti rukuti. Hei tyypit, minä olen joustanut viimeiset seitsemän vuotta, olisiko minunkin edes kerran mahdollista pitää loma itse toivomaani aikaan. Nyt tuolla risteilee ideat, että jos olisin viikon heinäkuussa lomalla, että ehtisin häihin ja loput elo-syyskuussa... voi jösses!
[/quote]
No, sanomattakin lienee selvää että työkaverisi ovat idiootteja. Toivottavasti esimiehesi on järkevämpi ja antaa sinun pitää lomasi toivomanasi ajankohtana. Luulisi jokaisen järkevän pikkulapsen vanhemman ymmärtävän että tuollainen matka ei vain ole siirrettävissä toiseen ajankohtaan, joten menee lomaprioriteeteissa ykköseksi. Jos tämä tarina on totta, niin en ymmärrä miten osa ihmisistä voi olla noin itsekkäitä
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:07"]
He ovat ottaneet sinun jokavuotinen joustosi ns. saavutettuna etuna, eikä ihmiselle ole mikään niin vastenmielistä kuin saavutetusta edusta luopuminen. Ilmeisesti pitäisi vain pitää kylmän viileästi omaa puoltaan ja olla lähtökohtaisesti joustamaton, ettei joku erehdy ajattelemaan joustoja itsestäänselvyytenä. Ikävä juttu, mutta jos ihmiset on noin perseestä niin sitten ne on.
[/quote]
Minusta on osattava sanoa sekä EI, että kyllä. Joustaa silloinkun se on hyvin mahdollista mutta sanoa ei sovi nyt olen suunnitellut silloin jo jotakin muuta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun
[/quote]
Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä.
[/quote]
Näinhän se on, mutta ainakin omiin tapoihini kuuluu myös ottaa muut huomioon ja olen valmis joustamaan pienen lapsen vuoksi, mutta en nyt välttämättä hamsterin, paitsi jos sen extrahoidolle on pakottavatarve juuri kesäkuukausina ;)
[/quote]