Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa

Vierailija
08.04.2015 |

Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?

Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.

Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.

Kommentit (348)

Vierailija
201/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:31"]

Sulla on kusipäät työkaverit, mutta ei voi yleistää. Minä ainakin olisin ilman muuta joustanug ja olen joustanut monena vuonna, viimeksi olen saanut loman heinäkuulle viisi vuotta sitten. Mullakin lapset jo 13- ja 15-vuotiaat, joten mun vuoroni on joustaa. 

[/quote]

Entiset työkaverit onneksi. Ja muuten ihan mukavia, mutta se kun joutui ns. saavutetuista eduista luopumaan otti ilmeisen koville. Muuten ei ollut ongelmia. 

Vierailija
202/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina asetetaan vastakkain lapsiperheet ja sinkut? Yhtalailla pariskunnat ovat perheellisia, vaikka kuvioon ei lapsia kuuluisikaan. Tottakai jokainen voi joskus joustaa, mutta jos miehellani on lomaa heinakuussa niin mielellani pitaisin ainakin osan omasta lomastani samaan aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:27"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 07:53"]

Mulle tämä asia ei ole niin paha, koska meillä on hyvä turvaverkko, joten jos joku lapseton haluaa lomailla heinäkuussa, siitä sitten vaan. Sitä en kyllä ymmärrä, kuka silloin haluaa lomailla, koska se ihmismäärä joka puolella on ahdistava! Enemmän mua ärsyttää jokavuotinen riitely joulusta, joulu nyt sattuu olemaan lastenjuhla, ja aikuiset lapsettomat kitisevät siitä, että heillä on oikeus viettää joulua, ja sitten istutaan jouluilta yksin kotona telkkarin ääressä. On oikeus joo, mutta mä koen ton jo vittuiluna. Mulla on niin ärsyttäviä lapsettomia työkavereita, joka asiassa huudetaan vastaan. Mä teen työtä ilomielin kaikki vaput, pääsiäiset, juhannukset yms, joulu on ainut joka on tärkeä. No meni nyt vähän ohi tästä, kunhan tilitin.

[/quote]

Kyllähän se joulu on muidenkin kun lasten juhla ja jokaisella on sitä oikeus viettää, myös niillä lapsettomilla aikuisilla. Se katseleeko lapseton yksinään telkkaria jouluna vai viettääkö aikaa sukulaistensa kanssa on toissijaista.

[/quote]

Ohiksena sanoisin, että ei ole. Jos todellakin jollain ainoa syy viettää joulu vapaana on saada löhöillä, hän voi löhöillä myös ennen tai jälkeen joulun.

Lapsiperheessä jos äiti on joulun töissä, pilalle menee koko perheen joulu. 

Oikeastiko siis väität, että ihan ovat verrannollisia? Ihan tosi?

Meillä toimii noiden juhlapyhien hoito niin, että kukin saa kertoa vuotta etukäteen, mikä juhlapyhistä on tärkeä saada vapaaksi. Ja sen yhden vuodessa on voitu järjestää sitten vapaaksi, muut pyörivät sitten tasajaolla. Toisin sanoen pienten lasten vanhemmat yleensä toivovat joulun vapaaksi, sinkuille sitten esim.  Uusi vuosi ja vappu ovat yleensä tärkeämpiä, ja homma on näin pelittänyt riitelemättä.

118

[/quote]

Minä olen lapseton (en kylläkään sinkku, mutta jouluihminen olen aina ollut siviilisäädystä riippumatta), ja joulu on minulle ainoa tärkeä juhla.

"Sinkku" tai "lapseton" ei myöskään ole synonyymi "bilettäjälle". -_-

Vierailija
204/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:56"]

Mä voin ihan hyvin pitää lomani muulloin kun kesäkuussa. Sääliksi käy esim. siskoni joka yh:nä yrittää keksiä ratkaisuja 10viikoksi kunitsellä on lomaa 3 viikkoa ja viikoksi pääsi leirille. Jää sitten se 6 vkoa.. empatiaa kehiin vähän!! Sinkku 27v

[/quote]

Eli sinusta on väärin, että lapsiperheelliset työkaverit tarvitsevat lomaa tiettyyn aikaan kesästä saadakseen lapsensa hoidettua, mutta sinusta on ihan oikein, että SINÄ saisit lomaa heinäkuussa voidaksesi hoitaa silloin SISKOSI lasta?Missä ihmeessä oli sinun logiikkasi?

Jos siskollasi on kolme viikkoa lomaa, häneltä jää sen viikon leirinkin jälkeen vielä kuusi viikkoa paikattavaa. Eiköhän niitä paikattavia viikkoja ole sulle vielä muulloinkin kuin heinäkuussa.... Todennäköisesti sun sisko yrittää omaa lomaansa heinäkuulle, eli ihan hyvä vaan, jos sinä lomailet kesäkuussa.

Joten missä se olikaan se probleema? Sun asenteessasi, sanoisin, lähinnä.
[/quote]

En kyllä tajunnut pointtiasi vähääkään... kirjoitin vahingossa kesäkuu kun piti kirjoittaa heinäkuu. Voin siis todellakin lomailla muulloin kun heinäkuussa kun ymmärrän, siskoni tilanteen takia, että jollekin se heinäkuu on pakollinen. Mulle ei. Mut en nyt tajunnut yhtään. Olenko sanonut että olen hoitamassa siskon lastani? Meillä on 760km välimatka.

Vierailija
205/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:35"]

Lapsellinen joustaa 365 pv vuodessa.

[/quote]

Täh?

Vierailija
206/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota en ymmärrä, että vanhemmat jakavat lomansa siten, että toinen on ensin 4 viikkoa ja toinen siihen perään 4 viikkoa. Milloin menette perheenä yhdessä kesälomalle? Lomaileeko lapsi ensin jossakin äidin kanssa ja sitten isän kanssa.

Meille on ensiarvoisen tärkeää, että lomailemme perheenä ja keräämme perheenä yhteisiä lomamuistoja ja kokemuksia. Pienille koululaisille on seurakunnan yms. järjestämiä kerhoja, ettei tarvitse olla yksin kotona. Tällä tarkoitan sitä, että ottakaa mieluummin niin, että kaksi viikkoa ainakin olisi yhtäaikaa ja nuo kaksi viikkoa vuorottelette. Ei siinä lapsen loma sen kummemmin pienene, sillä kerhoissa on kivaa ja paljon kavereita.

Vierailija
207/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee lapsia jos et kykene niistä huolehtimaan.

Vierailija
208/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:01"]Kyllä mä ymmärrän, että perheellisten on parempi pitää lomat tiettyyn aikaan. Mutta jos jollain on myös jokin hyvä syy pitää loma siihen aikaan, niin perheellisen ei pitäisi olla etuasemassa.

t. lapseton sinkku
[/quote]
Mutta kun kaikki syyt ei ole ihan saman arvoisia ja siitä pitäisi voida keskustella. Jos vaikka sinkulla on putkiremppa kesäkuussa ja pitää päästä mökille evakkoon, niin erittäin mielelläni joustan, jos se vaan on perheen kannalta mahdollista. Ja meillä aika usein on.

Ap
[/quote]
Kuka arvottaa, mikä on tärkeintä? Vai jaetaanko pisteitä, kuka pisteyttää? Onko kissa tärkeämpi kuin koira, kolme lasta kuin kaksi lasta?

Vierailija
209/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia mun pitäis joustaa (tai tehdä yhtään mitään muutakaan) sen takia, että joku toinen on lapsensa hankkinut? Varmaan ois kannattanu ennen niiden tekemistä puntaroida että onko joku kesäloma tärkeämpi kuin ne lapset? Tai että pystyykö huolehtimaan lapsistaan töiden tms ohella.

Vierailija
210/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:22"]

Kaiken tämän paskanjauhamisen yhteydessä muistuttaisin siitä tosiasiasta että pikkulapsellisiset työntekijät tekevät työpaikoilla kaikista eniten ylitöitä.

[/quote]

jos se on tosiasia, siitä on tilasto. Linkkaappas

[/quote]

http://www.hs.fi/ura/a1424427789116

(saman verran tekevät vanhemmat ja lapsettomat ylitöitä)

T: ohis

[/quote]

Mikä ihmeen mittari ylityöt edes on? Ja jos otetaan huomioon vanhempainvapaat, sairaspoissaolot jne, niin kumpikohan tekee keskimäärin enemmän duunia, lapseton vai lapsellinen? Jos on ollut kotona hoitamassa sairasta lasta ja joutuu sen takia tekemään ylitöitä loppuviikon, onko silloin jotenkin ansioituneempi kuin lapseton työtoveri, joka on ollut joka päivä ollut duunissa ja saanut työnsä hoidettua ilman ylitöitä?
[/quote]

Huvittavaa että nyt tuo viimeinen kommentti kerää yläpeukkuja kun ensin keräsi pyyntö nähdä tilastoa. Eli kun tilasto kertoi tasapäisyydestä, ei niillä ylitöillä enää ollutkaan mitään merkitystä

Vierailija
211/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin on tärkeää näin lapsettomanakin, että lomani on samaan aikaan kuin miehelläni ja mielellään osittain samaan aikaan kun vanhemmillani, sisaruksillani ja ystävilläni. Ihme oletus, että lapsettoman loma voi olla milloin vaan kun se ei riipu kenestäkään toisesta ihmisestä. Newsflash, ihan sosiaalisia eläimiä me lapsettomatkin olemme.

Meillä töissä sovitaan lomat pareittain ja toimitaan toisiemme tuuraajina. Aina on päästy johonkin kompromissiratkaisuun, että molemmat saa ainakin puolet haluamastaan loma-ajasta. Usein kokonaan. Ei kannata joustaa liikaa, koska seuraavana vuonna ne ihmiset, joiden puolesta joustit, voivat olla jossain ihan muualla.

Vierailija
212/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei pidä suosia lomien jakamisessa.

Vierailija
213/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuh, olenpa onnellinen, että olen yrityksen ainoa työntekijä. Pidän lomat tasan silloin kun työnantajalle sopii, mutta eipähän tarvitse kuunnella toisten valituksia. Olen myös hyvin kiitollinen siitä, että ylipäätään saan ihan ekan lomani, tuntuu uskomattomalta luksukselta.

Vierailija
214/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:35"]

Lapsellinen joustaa 365 pv vuodessa.

[/quote]

Täh?
[/quote]
Tässä ketjussa taitaa olla ainoastaan lapsettomia. Lapsellisen pitää ihan jokaikinen päivä asettaa jonkun muun tarpeet ja asiat itsensä edelle. Ihan sama olisiko tuttavan häät tiedossa, jos lapsen vuoksi sinne ei pääse, jää juhlat väliin, eli on pakko joustaa omista menoista. Huono esimerkki, mutta aukeaa kyllä lapsellisille. Miksi ihmeessä lapsellisen kesä ja lomat olisivat vähemmän tärkeät? Jos lapset eivät tarvitse hoitajaa kesällä, voi moni tarhan täti lomailla. Ja sitten ne koululaiset tosiaan... Mutta empatia on täällä täysin tuntematon käsite.
Oma valinta, tiedetään. Asenne on minusta käsittämätön.

Vierailija
215/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:59"]Mulle ainakin on tärkeää näin lapsettomanakin, että lomani on samaan aikaan kuin miehelläni ja mielellään osittain samaan aikaan kun vanhemmillani, sisaruksillani ja ystävilläni. Ihme oletus, että lapsettoman loma voi olla milloin vaan kun se ei riipu kenestäkään toisesta ihmisestä. Newsflash, ihan sosiaalisia eläimiä me lapsettomatkin olemme.

Meillä töissä sovitaan lomat pareittain ja toimitaan toisiemme tuuraajina. Aina on päästy johonkin kompromissiratkaisuun, että molemmat saa ainakin puolet haluamastaan loma-ajasta. Usein kokonaan. Ei kannata joustaa liikaa, koska seuraavana vuonna ne ihmiset, joiden puolesta joustit, voivat olla jossain ihan muualla.
[/quote]
Toivottavasti pysyt lapsettomana. Lapsellisen lomat nimittäin eivät koskaan ok puolison kanssa samaan aikaan. Lapsen loma-aikoja ei saa hoidettua jos koko perhe lomailee samaan aikaan.

Vierailija
216/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:35"] Lapsellinen joustaa 365 pv vuodessa. [/quote] Täh? [/quote] Tässä ketjussa taitaa olla ainoastaan lapsettomia. Lapsellisen pitää ihan jokaikinen päivä asettaa jonkun muun tarpeet ja asiat itsensä edelle. Ihan sama olisiko tuttavan häät tiedossa, jos lapsen vuoksi sinne ei pääse, jää juhlat väliin, eli on pakko joustaa omista menoista. Huono esimerkki, mutta aukeaa kyllä lapsellisille. Miksi ihmeessä lapsellisen kesä ja lomat olisivat vähemmän tärkeät? Jos lapset eivät tarvitse hoitajaa kesällä, voi moni tarhan täti lomailla. Ja sitten ne koululaiset tosiaan... Mutta empatia on täällä täysin tuntematon käsite. Oma valinta, tiedetään. Asenne on minusta käsittämätön.

[/quote]

Ei lapsellisten lomat ole yhtään sen vähemmän tärkeitä kuin lapsettomienkaan. Mutta eivät myöskään enemmän tärkeitä. Joten jos molemmille lomat ovat yhtä tärkeitä, miksi kumpaakaan pitäisi suosia niiden myöntämisessä?

Vierailija
217/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:35"] Lapsellinen joustaa 365 pv vuodessa. [/quote] Täh? [/quote] Tässä ketjussa taitaa olla ainoastaan lapsettomia. Lapsellisen pitää ihan jokaikinen päivä asettaa jonkun muun tarpeet ja asiat itsensä edelle. Ihan sama olisiko tuttavan häät tiedossa, jos lapsen vuoksi sinne ei pääse, jää juhlat väliin, eli on pakko joustaa omista menoista. Huono esimerkki, mutta aukeaa kyllä lapsellisille. Miksi ihmeessä lapsellisen kesä ja lomat olisivat vähemmän tärkeät? Jos lapset eivät tarvitse hoitajaa kesällä, voi moni tarhan täti lomailla. Ja sitten ne koululaiset tosiaan... Mutta empatia on täällä täysin tuntematon käsite. Oma valinta, tiedetään. Asenne on minusta käsittämätön.

[/quote]

Ei lapsellisten lomat ole yhtään sen vähemmän tärkeitä kuin lapsettomienkaan. Mutta eivät myöskään enemmän tärkeitä. Joten jos molemmille lomat ovat yhtä tärkeitä, miksi kumpaakaan pitäisi suosia niiden myöntämisessä?

[/quote]
Me joustetaan. Mies on työttömänä kesän, minä olin palkattomalla viime kesän. Eipä tarvitse kesällä pahemmin reissata. Onneksi ei asuta kaupungissa, oma piha riittää kesän viettoon eikä maksa mitään.

Vierailija
218/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:56"]

Mä voin ihan hyvin pitää lomani muulloin kun kesäkuussa. Sääliksi käy esim. siskoni joka yh:nä yrittää keksiä ratkaisuja 10viikoksi kunitsellä on lomaa 3 viikkoa ja viikoksi pääsi leirille. Jää sitten se 6 vkoa.. empatiaa kehiin vähän!! Sinkku 27v

[/quote]

Ymmärrän kyllä että tuollainen on hankala tilanne, mutta miten siihen työkaverit voisivat joustamalla vaikuttaa? Ei se siskosi kolmen viikon loma yhtään sen pidemmäksi muutu kuitenkaan ja sai hän sen lapsensa loma-aikana viettää milloin vain, jää silti se kuusi viikkoa sellaista aikaa, jolloin lapsi on lomalla mutta siskosi ei. Oletetaan että minä, lapseton nainen olisin siskosi työkaveri, kuinka minä voisin joustaa oman lomani ajankohdasta siten, että siskosi lapsen ei sitä kuutta viikkoa tarvitsisi olla yksin?

Vierailija
219/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:46"]

Tuota en ymmärrä, että vanhemmat jakavat lomansa siten, että toinen on ensin 4 viikkoa ja toinen siihen perään 4 viikkoa. Milloin menette perheenä yhdessä kesälomalle? Lomaileeko lapsi ensin jossakin äidin kanssa ja sitten isän kanssa.

Meille on ensiarvoisen tärkeää, että lomailemme perheenä ja keräämme perheenä yhteisiä lomamuistoja ja kokemuksia. Pienille koululaisille on seurakunnan yms. järjestämiä kerhoja, ettei tarvitse olla yksin kotona. Tällä tarkoitan sitä, että ottakaa mieluummin niin, että kaksi viikkoa ainakin olisi yhtäaikaa ja nuo kaksi viikkoa vuorottelette. Ei siinä lapsen loma sen kummemmin pienene, sillä kerhoissa on kivaa ja paljon kavereita.

[/quote]

Ei siihen kuitenkaan koko kuukautta tarvita. Viikossa-kahdessakin ehtii kerätä niitä yhteisiä kokemuksia. Lapsetkin saavat nauttia kiireettömästä olemisesta pidempään vanhempansa kanssa, kun lomat ovat limittäin. Helpottaa osaltaan myös lastenhoito-ongelmia.

Vierailija
220/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelma on se, että perheelliset katsovat olevansa aina perheellisiä. Eli vaikka lapset olisi isoja, 16-18v. Niin omat tulee saada koulujen loma-aikaan ja siinäkin välille juhannus-elokuun alku. Eli vaikka lapset pärjää jo hyvin yksin niin silti, ei voida olla lomalla kesäkuun alussa tai myöhemmin elokuussa, toukokuusta tai syyskuusta nyt puhumattakaan! 

Ymmärrän pienten lasten vanhempien toiveita ja erityisesti heitä, joilla ei ole sukulaisia lähellä tai ollenkaan auttamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme