hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa
Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?
Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.
Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
Kommentit (348)
Miksi te ihmiset haluatte juuri sen heinäkuun lomaa?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:37"]Miksi te ihmiset haluatte juuri sen heinäkuun lomaa?
[/quote]
Niin, onhan ne koululaiset kesäkuunkin lomalla?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:25"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon [/quote] Siinähän suot, mutta sitä ei voi vaatia saati pitää itsestäänselvyytenä. [/quote] No selvispähän mulle miksi tämä on ongelma joillakin työpaikoilla :D onneksi meillä on mukavia ja toisensa huomioonottavia työntekijöitä töissä. Vastaavasti siis minkään muunkaan asian takia töissä ei tarvitse mielestäsi ilmeisesti joustaa, esim. edellä esitetyt häät jenkeissä? [/quote] Kenellä on häät jenkeissä joka kesä? Tässä se oleellinen ero. Jos joustoa tarvittaisiin vain siksi, että jollain on lapsia, niin joustoa tarvittaisiin joka kesä samoilta ihmisiltä. Tosi kivaa joo. [/quote] Kenellä on kotona 7v joka kesä? Siitä iästähän tuossa viestissä oli kyse eikä lapsista yleensä
[/quote]
Onko tosiaan niin, että ainoastaan tasan 7-vuotiaan lapsen vanhemmat ovat vaatimassa lomaa tietyille ajoille? Luulisi ongelman olevan paljon pienempi, jos näin.
Ehkä se 7v oli vain esimerkki ja kesälomaongelmat koskevat muunkin ikäisten lasten vanhempia ja näiden työtovereita.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:22"]
Kaiken tämän paskanjauhamisen yhteydessä muistuttaisin siitä tosiasiasta että pikkulapsellisiset työntekijät tekevät työpaikoilla kaikista eniten ylitöitä.
[/quote]
jos se on tosiasia, siitä on tilasto. Linkkaappas
[/quote]
http://www.hs.fi/ura/a1424427789116
(saman verran tekevät vanhemmat ja lapsettomat ylitöitä)
T: ohis
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 07:53"]
Mulle tämä asia ei ole niin paha, koska meillä on hyvä turvaverkko, joten jos joku lapseton haluaa lomailla heinäkuussa, siitä sitten vaan. Sitä en kyllä ymmärrä, kuka silloin haluaa lomailla, koska se ihmismäärä joka puolella on ahdistava! Enemmän mua ärsyttää jokavuotinen riitely joulusta, joulu nyt sattuu olemaan lastenjuhla, ja aikuiset lapsettomat kitisevät siitä, että heillä on oikeus viettää joulua, ja sitten istutaan jouluilta yksin kotona telkkarin ääressä. On oikeus joo, mutta mä koen ton jo vittuiluna. Mulla on niin ärsyttäviä lapsettomia työkavereita, joka asiassa huudetaan vastaan. Mä teen työtä ilomielin kaikki vaput, pääsiäiset, juhannukset yms, joulu on ainut joka on tärkeä. No meni nyt vähän ohi tästä, kunhan tilitin.
[/quote]
Kyllähän se joulu on muidenkin kun lasten juhla ja jokaisella on sitä oikeus viettää, myös niillä lapsettomilla aikuisilla. Se katseleeko lapseton yksinään telkkaria jouluna vai viettääkö aikaa sukulaistensa kanssa on toissijaista.
[/quote]
Ohiksena sanoisin, että ei ole. Jos todellakin jollain ainoa syy viettää joulu vapaana on saada löhöillä, hän voi löhöillä myös ennen tai jälkeen joulun.
Lapsiperheessä jos äiti on joulun töissä, pilalle menee koko perheen joulu.
Oikeastiko siis väität, että ihan ovat verrannollisia? Ihan tosi?
Meillä toimii noiden juhlapyhien hoito niin, että kukin saa kertoa vuotta etukäteen, mikä juhlapyhistä on tärkeä saada vapaaksi. Ja sen yhden vuodessa on voitu järjestää sitten vapaaksi, muut pyörivät sitten tasajaolla. Toisin sanoen pienten lasten vanhemmat yleensä toivovat joulun vapaaksi, sinkuille sitten esim. Uusi vuosi ja vappu ovat yleensä tärkeämpiä, ja homma on näin pelittänyt riitelemättä.
118
[/quote]
Se joulun pilalle meneminen on asennekysymys myös lapsiperheissä. Myös lapseton voi kokea joulun menevän pilalle, jos on töissä ja sekin on samallatavalla asennekysymys. Vai oletko itse todellakin sitä mieltä, että niin kauan kuin työpaikalla on työntekijöitä, joilla on lapsia, tulee lapsettomien olla joulut töissä aina vaan?
Ja vastatakseni kysymykseesi, todellakin väitän, että asiat ovat verrannollisia; jokaisella on oikeus olla vuorollaan vapaalla myös jouluna, oli lapsia tai ei. Se, viettäkö ne vapaat joulut sohvalla löhöten, sukulaisten kanssa joulua juhlien vai lasten kanssa joulupukkia odotellen ei liity siihen, kenellä olisi muka suurempi oikeus olla vapailla jouluisin.
[/quote]
"Joulu on pilalla jos perheen vanhempi on töissä", no voi kyynel sentään. Lihavoin tuosta viimeisimmästä sen olennaisimman - se joulu tosiaan on töiden takia pilalla jos lapsille opetetaan se asenne, että se on.
Minä olen yrittäjäperheen lapsi, ja pienyrittäjälle mikään pyhäpäivä ei ole, no, pyhä. Joulua vietettiin koska vanhemmat olivat kotona, eli juhla-aterian verran esimerkiksi aamupäivällä tai illalla jouluaattona ja pitemmän kaavan mukaan vaikka 23.12 jos oli silloin vapaata. Synttärit sun muut järjestettiin kun ehdittiin. Valmistujaisetkin olivat päivää myöhässä. Ja ei haitannut!
Lapsuudesta jäi se asenne, että merkkipäivät eivät itsessään ole kuin kalenteriin eri värillä merkattuja päiviä. Juhlan tuntu tulee ihmisistä itsestään.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:41"]
Onko tosiaan niin, että ainoastaan tasan 7-vuotiaan lapsen vanhemmat ovat vaatimassa lomaa tietyille ajoille? Luulisi ongelman olevan paljon pienempi, jos näin.
Ehkä se 7v oli vain esimerkki ja kesälomaongelmat koskevat muunkin ikäisten lasten vanhempia ja näiden työtovereita.
[/quote]
Mutta moni on tässä ketjussa sanonut, että josko muut voisivat edes silloin joustaa kun jollain on niitä eka-tokaluokkalaisia kotona. Eikä myöskään ole sanottu, että sen pitäisi olla lapseton joka joustaa vaan joku muu kenellä sen ikäistä ei ole.
Harvempi kai on ollut sitä mieltä, että lapsettomat joustaa aina ja lapselliset saa aina poimia parhaat päältä. Siitä siis tämä 7v...
Ylipäätään kesälomaongelmat koskee kaikkia ja ikinä kaikki ei voi saada siihen aikaan kuin haluaisi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:47"]
[/quote]
Mutta moni on tässä ketjussa sanonut, että josko muut voisivat edes silloin joustaa kun jollain on niitä eka-tokaluokkalaisia kotona. Eikä myöskään ole sanottu, että sen pitäisi olla lapseton joka joustaa vaan joku muu kenellä sen ikäistä ei ole.
Harvempi kai on ollut sitä mieltä, että lapsettomat joustaa aina ja lapselliset saa aina poimia parhaat päältä. Siitä siis tämä 7v...
Ylipäätään kesälomaongelmat koskee kaikkia ja ikinä kaikki ei voi saada siihen aikaan kuin haluaisi.
[/quote]
Ja siis jatkan vielä, että näköjään noita vaatijia riittää, mutta onko se hyväksyttyä, niin monen mielestä ei.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:22"]
Kaiken tämän paskanjauhamisen yhteydessä muistuttaisin siitä tosiasiasta että pikkulapsellisiset työntekijät tekevät työpaikoilla kaikista eniten ylitöitä.
[/quote]
jos se on tosiasia, siitä on tilasto. Linkkaappas
[/quote]
http://www.hs.fi/ura/a1424427789116
(saman verran tekevät vanhemmat ja lapsettomat ylitöitä)
T: ohis
[/quote]
Mikä ihmeen mittari ylityöt edes on? Ja jos otetaan huomioon vanhempainvapaat, sairaspoissaolot jne, niin kumpikohan tekee keskimäärin enemmän duunia, lapseton vai lapsellinen? Jos on ollut kotona hoitamassa sairasta lasta ja joutuu sen takia tekemään ylitöitä loppuviikon, onko silloin jotenkin ansioituneempi kuin lapseton työtoveri, joka on ollut joka päivä ollut duunissa ja saanut työnsä hoidettua ilman ylitöitä?
Mä voin ihan hyvin pitää lomani muulloin kun kesäkuussa. Sääliksi käy esim. siskoni joka yh:nä yrittää keksiä ratkaisuja 10viikoksi kunitsellä on lomaa 3 viikkoa ja viikoksi pääsi leirille. Jää sitten se 6 vkoa.. empatiaa kehiin vähän!!
Sinkku 27v
Miksihän se on niin vaikeaa kierrättää lomia? Isommassa firmassa löytyy aina niitä, jotka voivat vaihtaa lomansa eri aikaan tai jopa haluavat erityisesti loman syksyyn tai kevääseen, kun voivat matkustella vapaammin koulujen loma-ajoista riippumatta. Jos työntekijät saisivat keskenään vaihdella loma-aikansa, suurin osa olisi tyytyväisiä. Kaikesta rutisijat eivät tietenkään ole tyytyväisiä, vaikka heidän lomansa olisi juuri silloin kuin toivoivatkin, mutta heille nyt ei voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:56"]
Mä voin ihan hyvin pitää lomani muulloin kun kesäkuussa. Sääliksi käy esim. siskoni joka yh:nä yrittää keksiä ratkaisuja 10viikoksi kunitsellä on lomaa 3 viikkoa ja viikoksi pääsi leirille. Jää sitten se 6 vkoa.. empatiaa kehiin vähän!! Sinkku 27v
[/quote]
Samaan aikaan on mahdollista sekä kokea empatiaa että pitää oikeuksistaan kiinni.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:08"]
Minkä takia lapseton haluaisi lomaa hiihtolomaviikolla jolloin kaikki etelänmatkat ja lennot ja hotellit maksavat 30% enemmän mitä yleensä?
Ei ainakaan meidän firmassa lapsettomat ole kertaakaan (olen ollut töissä vuodesta 1999) halunneet lomaa hiihtoloman aikaan tai syysloman aikaan. EI KERTAAKAAN (on kuulemma huono ajankohta, kun molemmat lomat niin aikaisin).
[/quote]
Itse ainakin mielelläni lähtisin omien vanhempieni ja sisarusteni perheiden kanssa yhteiselle lomamatkalle, sellainen perinne kun on ja ainut mahdollisuus reissulle on sisarusteni lasten vuoksi koulujen loma-aikaan. Nyt olen ollut monta kertaa ainut, joka ei ole päässyt mukaan lähtemään. Se, ettei ole omia lapsia, ei tarkoita etteikö olisi muita läheisiä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:08"]
Minkä takia lapseton haluaisi lomaa hiihtolomaviikolla jolloin kaikki etelänmatkat ja lennot ja hotellit maksavat 30% enemmän mitä yleensä?
Ei ainakaan meidän firmassa lapsettomat ole kertaakaan (olen ollut töissä vuodesta 1999) halunneet lomaa hiihtoloman aikaan tai syysloman aikaan. EI KERTAAKAAN (on kuulemma huono ajankohta, kun molemmat lomat niin aikaisin).
[/quote]
Itse ainakin mielelläni lähtisin omien vanhempieni ja sisarusteni perheiden kanssa yhteiselle lomamatkalle, sellainen perinne kun on ja ainut mahdollisuus reissulle on sisarusteni lasten vuoksi koulujen loma-aikaan. Nyt olen ollut monta kertaa ainut, joka ei ole päässyt mukaan lähtemään. Se, ettei ole omia lapsia, ei tarkoita etteikö olisi muita läheisiä.
[/quote]
Oletko oikeasti monta kertaa pyytänyt lomaa hiihtolomaviikolle ja kertonut että silloin olisi öomamatka tiedossa? Jos näin on, niin onko samat lapselliset saaneet kuitenkin joka vuosi sen loman?
Jos noin on niin se on väärin, mutta jos aina eri ihmiset on sen loman saaneet niin ehkä sulla on ollut vaan huono tuuri ja nyt laitat sen lapsettomuuden syyksi
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:56"]
Mä voin ihan hyvin pitää lomani muulloin kun kesäkuussa. Sääliksi käy esim. siskoni joka yh:nä yrittää keksiä ratkaisuja 10viikoksi kunitsellä on lomaa 3 viikkoa ja viikoksi pääsi leirille. Jää sitten se 6 vkoa.. empatiaa kehiin vähän!! Sinkku 27v
[/quote]
Eli sinusta on väärin, että lapsiperheelliset työkaverit tarvitsevat lomaa tiettyyn aikaan kesästä saadakseen lapsensa hoidettua, mutta sinusta on ihan oikein, että SINÄ saisit lomaa heinäkuussa voidaksesi hoitaa silloin SISKOSI lasta?Missä ihmeessä oli sinun logiikkasi?
Jos siskollasi on kolme viikkoa lomaa, häneltä jää sen viikon leirinkin jälkeen vielä kuusi viikkoa paikattavaa. Eiköhän niitä paikattavia viikkoja ole sulle vielä muulloinkin kuin heinäkuussa.... Todennäköisesti sun sisko yrittää omaa lomaansa heinäkuulle, eli ihan hyvä vaan, jos sinä lomailet kesäkuussa.
Joten missä se olikaan se probleema? Sun asenteessasi, sanoisin, lähinnä.
Täälläkin sama kokemus siitä, että kun pidempään joustat, niin siitä tulee oletusarvo.
Entisellä työpaikalla joustin useamman vuoden ollessani sinkku ja vielä yleensä niin, että sain nipistettyä itselle hyvä jos viikon sieltä, toisen täältä ja joka vuosi olin juhannuksesta elokuun puoliväliin töissä. Ihan mielelläni joustin, kun työkavereilla oli pikkukoululaisia ja itse saatoin tehdä reissuni touko- tai syyskuussa.
Tulipa sitten kesä, jolloin menin itse naimisiin ja halusin lomaa heinä-elokuun vaihteeseen pari viikkoa putkeen (häiden järjestely ja häämatka). Ilmoitin tästä jo edellisenä syksynä ja uudestaan siinä vaiheessa kun piti ilmoittaa lomista. No nämä lapselliset veti koko hernerokan nokkaan, olivat kuulema jo kaiken suunnitelleet ja miehensä pystyvät pitämään lomiaan vain silloin kun heinä-elokuun vaihteessa ja lapset jää heitteille ja kaikki menee pieleen. Paitsi että lapset ei olleet enää pikkukoululaisia vaan teinejä ja minua ei heidän miestensä lomat voisi vähempää kiinnostaa. Onneksi esimies piti puoliani ja sain lomani (upeat 2 viikkoa putkeen) pidettyä. Tämän jälkeen en ole suostunut joustamaan tuossa enkä nykyisessä työpaikassa.
Kun palasin häiden jälkeen töihin, niin kaikki hommat tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:08"] Minkä takia lapseton haluaisi lomaa hiihtolomaviikolla jolloin kaikki etelänmatkat ja lennot ja hotellit maksavat 30% enemmän mitä yleensä? Ei ainakaan meidän firmassa lapsettomat ole kertaakaan (olen ollut töissä vuodesta 1999) halunneet lomaa hiihtoloman aikaan tai syysloman aikaan. EI KERTAAKAAN (on kuulemma huono ajankohta, kun molemmat lomat niin aikaisin). [/quote] Itse ainakin mielelläni lähtisin omien vanhempieni ja sisarusteni perheiden kanssa yhteiselle lomamatkalle, sellainen perinne kun on ja ainut mahdollisuus reissulle on sisarusteni lasten vuoksi koulujen loma-aikaan. Nyt olen ollut monta kertaa ainut, joka ei ole päässyt mukaan lähtemään. Se, ettei ole omia lapsia, ei tarkoita etteikö olisi muita läheisiä. [/quote] Oletko oikeasti monta kertaa pyytänyt lomaa hiihtolomaviikolle ja kertonut että silloin olisi öomamatka tiedossa? Jos näin on, niin onko samat lapselliset saaneet kuitenkin joka vuosi sen loman? Jos noin on niin se on väärin, mutta jos aina eri ihmiset on sen loman saaneet niin ehkä sulla on ollut vaan huono tuuri ja nyt laitat sen lapsettomuuden syyksi
[/quote]
No jaa-a... Kyllä mä sanoisin, että silti niillä lapsiperheellisillä on suurempi etusija hiihtolomaviikkoon kuin sivullisilla, olkoonkin että sukulaisilla on lasten takia juuri silloin lomaa. Eiköhän se ole isompi ongelma, jos lapsiperhe ei kokonaisuudessaan pääse mihinkään, kun äiti joutuu käkkimään duunissa kuin että lapseton - siis yksi henkilö - joutuu menemään perheensä kanssa lomareissulle joskus toiste.
Talvilomaa hänellä kumminkin on, ainoastaan eri aikaan.
Kun taas jos lapsiperheellinen joutuu pitämään lomansa eri aikaan kuin lapset, hän herää aamuvarhaisella joka lomapäivä hoitamaan lapsensa kouluun ja odottaa iltapäivällä koululaisen kotitutumista. Mihinään ei voi lähteä, koska koulu. Eli talviloman reissut jää tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:26"]
Täälläkin sama kokemus siitä, että kun pidempään joustat, niin siitä tulee oletusarvo.
Entisellä työpaikalla joustin useamman vuoden ollessani sinkku ja vielä yleensä niin, että sain nipistettyä itselle hyvä jos viikon sieltä, toisen täältä ja joka vuosi olin juhannuksesta elokuun puoliväliin töissä. Ihan mielelläni joustin, kun työkavereilla oli pikkukoululaisia ja itse saatoin tehdä reissuni touko- tai syyskuussa.
Tulipa sitten kesä, jolloin menin itse naimisiin ja halusin lomaa heinä-elokuun vaihteeseen pari viikkoa putkeen (häiden järjestely ja häämatka). Ilmoitin tästä jo edellisenä syksynä ja uudestaan siinä vaiheessa kun piti ilmoittaa lomista. No nämä lapselliset veti koko hernerokan nokkaan, olivat kuulema jo kaiken suunnitelleet ja miehensä pystyvät pitämään lomiaan vain silloin kun heinä-elokuun vaihteessa ja lapset jää heitteille ja kaikki menee pieleen. Paitsi että lapset ei olleet enää pikkukoululaisia vaan teinejä ja minua ei heidän miestensä lomat voisi vähempää kiinnostaa. Onneksi esimies piti puoliani ja sain lomani (upeat 2 viikkoa putkeen) pidettyä. Tämän jälkeen en ole suostunut joustamaan tuossa enkä nykyisessä työpaikassa.
Kun palasin häiden jälkeen töihin, niin kaikki hommat tekemättä.
[/quote]
Sulla on kusipäät työkaverit, mutta ei voi yleistää. Minä ainakin olisin ilman muuta joustanug ja olen joustanut monena vuonna, viimeksi olen saanut loman heinäkuulle viisi vuotta sitten. Mullakin lapset jo 13- ja 15-vuotiaat, joten mun vuoroni on joustaa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:08"] Minkä takia lapseton haluaisi lomaa hiihtolomaviikolla jolloin kaikki etelänmatkat ja lennot ja hotellit maksavat 30% enemmän mitä yleensä? Ei ainakaan meidän firmassa lapsettomat ole kertaakaan (olen ollut töissä vuodesta 1999) halunneet lomaa hiihtoloman aikaan tai syysloman aikaan. EI KERTAAKAAN (on kuulemma huono ajankohta, kun molemmat lomat niin aikaisin). [/quote] Itse ainakin mielelläni lähtisin omien vanhempieni ja sisarusteni perheiden kanssa yhteiselle lomamatkalle, sellainen perinne kun on ja ainut mahdollisuus reissulle on sisarusteni lasten vuoksi koulujen loma-aikaan. Nyt olen ollut monta kertaa ainut, joka ei ole päässyt mukaan lähtemään. Se, ettei ole omia lapsia, ei tarkoita etteikö olisi muita läheisiä. [/quote] Oletko oikeasti monta kertaa pyytänyt lomaa hiihtolomaviikolle ja kertonut että silloin olisi öomamatka tiedossa? Jos näin on, niin onko samat lapselliset saaneet kuitenkin joka vuosi sen loman? Jos noin on niin se on väärin, mutta jos aina eri ihmiset on sen loman saaneet niin ehkä sulla on ollut vaan huono tuuri ja nyt laitat sen lapsettomuuden syyksi
[/quote]
No jaa-a... Kyllä mä sanoisin, että silti niillä lapsiperheellisillä on suurempi etusija hiihtolomaviikkoon kuin sivullisilla, olkoonkin että sukulaisilla on lasten takia juuri silloin lomaa. Eiköhän se ole isompi ongelma, jos lapsiperhe ei kokonaisuudessaan pääse mihinkään, kun äiti joutuu käkkimään duunissa kuin että lapseton - siis yksi henkilö - joutuu menemään perheensä kanssa lomareissulle joskus toiste.
Talvilomaa hänellä kumminkin on, ainoastaan eri aikaan.
Kun taas jos lapsiperheellinen joutuu pitämään lomansa eri aikaan kuin lapset, hän herää aamuvarhaisella joka lomapäivä hoitamaan lapsensa kouluun ja odottaa iltapäivällä koululaisen kotitutumista. Mihinään ei voi lähteä, koska koulu. Eli talviloman reissut jää tekemättä.
[/quote]
Vanhemmat ja sisko on sen sinkun perhettä ja pitää olla mahdollisuus viettää heidän kanssaan lomaa. Ei se nyt niinkään mene että jos olet sinkku niin joudut yksinään lomatkin viettämään koska lapsiperheelliset olis jotenkin tärkempiä. Itselläni siis lapsia ja totuus vain on se että koulujen lomat on ongelma. Voi kun olisin ryhtynyt opettajaksi :)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:04"]
Päiväkoti-ikäisen kanssa harvemmin mitään ongelmaa. Ongelmia tulee kun lapsi on kouluikäinen.. Silloin ei kesällä kuulu minkään piiriin, mutta kotonakaan ei pärjää 10 tuntia yksin. Asuessamme Ruotsissa ei tätä ongelmaa ollut, alakouluuikäinen kuului vapaa-ajan toiminnan piiriin. Tätäkin ketjua lukiessa päälimmäinen ajatus on, kuinka idiootti maa suomi ja suomalaiset ovat! Kateutta, piikittelyä, laskelmointia ja vahingoniloa. Oksettavaa! Me olemme olleet lapsiperhe vaiko tukiverkkoja viimeiset 20 vuotta. Suomessa olemme pikkukoululaisten kesähoidon ratkaisseet niin, että toinen vanhemmista on kesän työttömänä. Saavat lapsettomat pitää lomansa!!!
[/quote]
Kateuskortti käytetty! Oletpas nokkela, NOT!!!!! Mikä tekee lapsettomien kesälomasta vähäpätöisemmän? Hänen jaksamisestaan, hänen työstä palautumisestaan, hänen mahdollisista suunnitelmistaan, matkoista, juhlista jne?
[/quote]
Ei yhtään mikään. Lapsellinen joustaa 365 pv vuodessa. Ihan se ja sama minulle. Meillä asia on ratkaistu jo, mutta tämä keskustelu sinänsä on älytön. Mikä tekee lapsen huvinvoinnista vähemmän tärkeän kuin lapsettoman juhla jne?
Meillä pomo pitää lomaa aina juhannuksesta koulujen alkuun - yrittäjän elämä kun on niin rankkaa, varmaan tiedätte. Jo 15 vuotta näin menty. Muut pitää sitä ennen tai sen jälkeen, eikä asiasta tarvitse edes keskustella... Lapsia hänellä ei ole.