Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vastikkeellinen työttömysetuus ihan nounou ajatus?

Vierailija
19.12.2021 |

Itse en ihan ymmärrä, että miksi korvausta vastaan ei voisi velvoittaa tekemään vaikka jotain yleishyödyllistä mummojen ulkoilutusta vaan miksi korvaus pitää saada tekemättä mitään?

En halua riitaa, haluaisin vaan tietää miksi näin pitää olla.

Kommentit (394)

Vierailija
261/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä olisi vaikempi haukkua laiskoiksi, jos ne tekisivät töitä tukiensa eteen.

Työttömänä ollessani mun veroprosentti oli 20%.

Nyt työläisenä se on 17%.

Joten se siitä työttömän muiden verorahoilla loisimisesta.

Työttömiä kadehditaan, kyykytetään, nöyryytetään ja syyllistetään armotta, mutta tosiasiassa juuri työttömät ovat kannattava bisnes, jolla (vieläpä kovalla kilpalaulannalla) rahastaa, tienaa ja työllistyy moni haaskalintu.

Mitä muuta nämä falskit hömpämpömppäkurssi(con)artistit tekisivät millä olisi todellista arvoa ja kysyntää?

Vierailija
262/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se jotenkin hullu yhdistelmä, että vanhukset makaavat yksinäisinä laitoksissa ja työttömät samaan aikaan sohvalla.

Varsinaista työtä ei voi edellyttää, mutta voisi edellyttää minusta esim. että käy kerran kuussa hieman jututtamassa yksinäistä vanhusta, ilman mitään varsinaisia työtehtäviä.

Sinun äitisi luona kävisi siis joku tumtematon keski-ikäinen mies, joka jututtaisi äitiäsi lukitun oven takana pari tuntia kerrallaan. Nyt on sinulla oikein kuningasajatus.

Tuon oudon ajatuskuvion keksit aivan itse. Miksi haluat lukitut ovat ja kahdenkeskisen hetken?

Kun ei ole valvontaa, perehdytystä, työnantajan velvollisuuksia eikä palkkaa ja muita työntekijän etuja, niin kaikkea voi sattua, mutta ei tietenkään koske tätä huoletonta huliviliä, joka surutta muilla teettäisi orjatyöt.

Mielestäsi vanhusten kanssa jutustelu on orjatyötä? Enpä haluaisi olla sinun suvussasi. Minäkin olen ollut vanhainkodissa jutustelemassa tuntemattomien vanhusten kanssa, ilman että kukaan valvoi minua. Mielestäni kerran kuussa voisi edellyttää jonkun sellaisen vapaaehtoistyömäisen tehtävän, joka ei vie kenenkään muun töitä.

Joka ei vie kenenkään muun töitä? Jos yhtäkkiä velvoitettaisiin kolmesataatuhatta ihmistä tekemään kerran kuussa muutaman tunnin työtehtävän, hyvin nopeasti olisi pystyssä organisaatioita, joissa näitä "uusia" tehtäviä riittää. Nytkin on olemassa ihan osakeyhtiöitä, joiden koko tuotanto perustuu ammattitaitoisten työttömien työpanoksen käyttämiseen käytännössä ilmaiseksi. Oy:n omistajille riskitön ja hyvin vähäkuluinen bisnes.

Onko muuten vapaaehtoistyön määritelmää jotenkin muutettu viime aikoina? Minun näkemykseni mukaan nimittäin on niin, että jos töitä velvoitetaan tekemään, kyse ei enää ole vapaaehtoistöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikkeellisuuden pitäisi olla jotain muuta kuin ilmaista työkokeilua tai harjoittelua. Ja nythän se tulee olemaan pakollista töiden hakemista.

Jos laitetaan palkattomiin töihin saadakseen työttömyysturvaa niin siinä korvataan palkallisia työpaikkoja. Jo nyt kuntouttava työtoiminta sekä työkokeilu vie oikeita työpaikkoja.

Itsehän olen töissä mobiilikehittäjänä, mut mulla on varasuunnitelmiakin työttömyyden varalle. Toki eka hyödynnän päivärahat niin kauan kuin niitä riittää ;)

Vierailija
264/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijä tekee työtä, josta vastikkeeksi antamastaan ajasta ja tekemisestä työnantaja maksaa palkkaa.

Vierailija
265/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan piti mennä kaivamaan ojaa ihan vain sen korvauksen saadakseen.

Tietyöt oli toinen työmaa, mihin joutui, jos halusi korvauksia,

Mutta sehän olikin niitä suurten ikäluokkien hyviä etuja🤯

Vierailija
266/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se jotenkin hullu yhdistelmä, että vanhukset makaavat yksinäisinä laitoksissa ja työttömät samaan aikaan sohvalla.

Varsinaista työtä ei voi edellyttää, mutta voisi edellyttää minusta esim. että käy kerran kuussa hieman jututtamassa yksinäistä vanhusta, ilman mitään varsinaisia työtehtäviä.

Sinun äitisi luona kävisi siis joku tumtematon keski-ikäinen mies, joka jututtaisi äitiäsi lukitun oven takana pari tuntia kerrallaan. Nyt on sinulla oikein kuningasajatus.

Tuon oudon ajatuskuvion keksit aivan itse. Miksi haluat lukitut ovat ja kahdenkeskisen hetken?

Minun vanhempani oli hoivakodissa sänkypotilaana. Huoneen ovi oli koko ajan lukossa, sillä osastolla oli paljon liikuntakyvyltään vikkeliä dementikkoja eikä heitä olisi saanut muuten pysymään huoneen ulkopuolella. Miten muuten sinä sen jutteluhetken sitten järjestäisit? Sinun aika menisi siihen, kun yrittäisit saada heidät huoneesta ulos.

Vierailija
267/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole valvontaa, perehdytystä, työnantajan velvollisuuksia eikä palkkaa ja muita työntekijän etuja, niin kaikkea voi sattua, mutta ei tietenkään koske tätä huoletonta huliviliä, joka surutta muilla teettäisi orjatyöt.

Mielestäsi vanhusten kanssa jutustelu on orjatyötä? Enpä haluaisi olla sinun suvussasi. Minäkin olen ollut vanhainkodissa jutustelemassa tuntemattomien vanhusten kanssa, ilman että kukaan valvoi minua. Mielestäni kerran kuussa voisi edellyttää jonkun sellaisen vapaaehtoistyömäisen tehtävän, joka ei vie kenenkään muun töitä.

Väsynyttä whataboutismivänkäämistä ja kieroa sumuverhovääristelyä. Vapaaehtoisesta (työ)tehtävästä voi myös kieltäytyä, muuten kyseessä ei ole vapaaehtoisuus, vaan "vapaaehtoisuus"/pakkoilmaistyöllä kiristys.

Työ (mikä hyvänsä hyvesignalointikutsumuslässynlääkin) on orjatyötä (tms), jos siitä ei saa rahapalkkaa.

Miten olisi mahdollista olla työ, millä tahansa kiertoilmauksella, joka ei olisi pois kenenkään muun töistä?

Kaikki ovat korvattavissa ja häviävät armotta taistelun kun vastassa on samat työt 9€/pvä tekevä "työtön."

Vierailija
268/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysetuus on jo nyt vastikkeellinen. Se vastike eli edellytys työttömyysetuudelle on työttömyys.

Työntekeminen on samoin vastikkeellista, silloin edellytys on työpaikka, jossa maksetaan työstä palkka.

Voi luoja sentään, työttömyys onkin sama asia kuin työ jota tehdään palkkaa vastaan. Ja te peukuttajat, katsokaapa sanakirjasta mitä vastikkeellisuus tarkoittaa.

Vierailija
269/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysetuus on jo nyt vastikkeellinen. Se vastike eli edellytys työttömyysetuudelle on työttömyys.

Työntekeminen on samoin vastikkeellista, silloin edellytys on työpaikka, jossa maksetaan työstä palkka.

Voi luoja sentään, työttömyys onkin sama asia kuin työ jota tehdään palkkaa vastaan. Ja te peukuttajat, katsokaapa sanakirjasta mitä vastikkeellisuus tarkoittaa.

Kyllä se on ap ja vastaavat ruudinuudelleenkeksijät, joille nämä koijauskäsitteet ovat käsittämättömiä.

Vierailija
271/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksi kenenkään pitäisi tehdä ilman palkkaa rahanarvoista työtä ja hakea sitten toimeentulo jostain Kelasta. En ymmärrä myöskään ihmisiä jotka eivät tajua tuollaisen systeemin vääristävän koko työelämää, jolloin se kääntyy lopulta myös palkkatöissä olevia vastaan.

Itse en ymmärrä miksi ihmisille annetaan paljon rahaa tekemättä mitään ja samalla verovaroja käytetään lisäksi julkisenpuolen työpaikkojen rahoittamiseen joita nämä työttömät voisivat tehdä. Vain yksityinen puoli voi tuoda rahaa tähän yhteiskuntaan. Ihmisiä pitäisi kannustaa yrittäjäksi, mutta suomessa on niin kallis julkinenpuoli jota yritysten tuloksesta kustannetaan, niin vaikeaa on saada kannattavaa pienyritystä. Jos julkisen menot saataisiin alas voitaisiin yritysverotusta samoin kuin palkkaverotusta keventää. Tämä palvelisi yhteiskuntaa.

Tarkoitatko, että peruspäiväraha/työmarkkinatuki on "paljon rahaa jonka saa tekemättä mitään"?

540e käteen kuussa on pienen pieni etuus, jolla ei eletä, saati elätetä perhettä. Jotenkin vinksahtanut ajatus, että tuolla summalla pitäisi tehdä jotain vapaaehtoistyötä. Millä rahalla kuljetaan näihin "töihin"? Ja jos tällaisia töitä on jossain olemassa ihan sadoille tuhansille työttömille, niin miksi ei niihin PALKATA työttömiä sitä työtä tekemään?

Ja aina näissä ehdotuksissa tulee esille työtehtävät, jotka työttömälle sopii: mummojen ulkoilutus, risujen raivaus ojista....

Ja jos tulee huono olo niin lähtee kotiin ja mummo jää yksin puistoon.

Vierailija
272/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan nyt teetetään järkyttävä määrä ilmaistyötä kuntouttavan työtoiminnan, työkokeilun, työssäoppimisen ja erilaisten TE- palveluiden koulutuksien kautta joissa osana on ilmaistyö yrityksessä.

Ilmaistyöpaikkoja ei tarvita yhtään lisää vaan sellaisia paikkoja josta henkilö saa riittävän toimeentulon ja kerrytettyä sellaisia asioita kuten eläke.

Vierailija
273/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksi kenenkään pitäisi tehdä ilman palkkaa rahanarvoista työtä ja hakea sitten toimeentulo jostain Kelasta. En ymmärrä myöskään ihmisiä jotka eivät tajua tuollaisen systeemin vääristävän koko työelämää, jolloin se kääntyy lopulta myös palkkatöissä olevia vastaan.

Itse en ymmärrä miksi ihmisille annetaan paljon rahaa tekemättä mitään ja samalla verovaroja käytetään lisäksi julkisenpuolen työpaikkojen rahoittamiseen joita nämä työttömät voisivat tehdä. Vain yksityinen puoli voi tuoda rahaa tähän yhteiskuntaan. Ihmisiä pitäisi kannustaa yrittäjäksi, mutta suomessa on niin kallis julkinenpuoli jota yritysten tuloksesta kustannetaan, niin vaikeaa on saada kannattavaa pienyritystä. Jos julkisen menot saataisiin alas voitaisiin yritysverotusta samoin kuin palkkaverotusta keventää. Tämä palvelisi yhteiskuntaa.

Tarkoitatko, että peruspäiväraha/työmarkkinatuki on "paljon rahaa jonka saa tekemättä mitään"?

540e käteen kuussa on pienen pieni etuus, jolla ei eletä, saati elätetä perhettä. Jotenkin vinksahtanut ajatus, että tuolla summalla pitäisi tehdä jotain vapaaehtoistyötä. Millä rahalla kuljetaan näihin "töihin"? Ja jos tällaisia töitä on jossain olemassa ihan sadoille tuhansille työttömille, niin miksi ei niihin PALKATA työttömiä sitä työtä tekemään?

Ja aina näissä ehdotuksissa tulee esille työtehtävät, jotka työttömälle sopii: mummojen ulkoilutus, risujen raivaus ojista....

Ja jos tulee huono olo niin lähtee kotiin ja mummo jää yksin puistoon.

Ja omasta aiheetta/katteetta oletetusta ainutlaatuisuudestaan ja korvaamattomuudestaan sokaistuneet työttömienkyykytyskiimaiset eivät kunnioita, että kaikki mummot eivät halua piinattuja pakkojuttelijoita. Ihan sama, menkööt silti, koska "kiva päästä kerrankin tuntemaan ylemmyyttä, paremmuutta ja määräillä."

Vierailija
274/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nytkin tehdään työmarkkinatuella 518 netto kuukaudessa ja 9 euroa kulukorvaus työpäivä töitä esim. hyllytetään tavaroita kaupoissa, laitetaan palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, toimistotöitä : esim. kansalaisopisto, vesilaitos, sähkölaitos, museot, sairaalat, sosiaalitoimisto, sivistyskeskus, seurakunnan toimisto, ympäristötoimi, vapaa-aikavirasto jne.

Vierailija
275/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nytkin tehdään työmarkkinatuella 518 netto kuukaudessa ja 9 euroa kulukorvaus työpäivä töitä esim. hyllytetään tavaroita kaupoissa, laitetaan palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, toimistotöitä : esim. kansalaisopisto, vesilaitos, sähkölaitos, museot, sairaalat, sosiaalitoimisto, sivistyskeskus, seurakunnan toimisto, ympäristötoimi, vapaa-aikavirasto jne.

Lisäksi työttömät tekevät palkkatukitöitä esim. uimahallissa uimavalvojana, tarhoissa lastenhoitajina, kouluissa koulunkäyntiavustajina, kaupungin puutarhatoimessa pihatöitä, Hätäkeskuslaitoksella toimistotöitä jne.

Vierailija
276/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän väliä tästä joku valopää tekee tänne ketjun mutta kukaan ei koskaan vastaa mitä se käytännössä tarkoittaa, miten tuollainen systeemi toteutetaan ja kuka sen toteuttaa.

Minä olen monta kertaa ehdottanut, mutta koskaan ei saa tulta alleen ja viimeksi kukaan ei edes vastannut, että muutetaan kaikki työkokeilut vapaaehtoiseksi vapaaehtoistyöksi, josta työttömänä sitä tehdessään saa yhteiskunnalta porkkanan, eli kulukorvauksen. Samalla lopetetaan työkokeilut yhdistyksillekin, vaan saa vapaaehtoisena tehdä. Yhdistyksen hallitus vastaa ohjauksesta ja joku työkokeilija voi vastaavalla sopimuksella toimia ohjaana, työaika kaikilla, myös ohjaajilla kohtuullinen, muutama tunti päivässä tai muutama päivä viikossa, oman tilanteen mukaan. Esim jos asuu lähellä, se voi olla muutama tunti päivässä ja kauempaa tuleville se pari päivää viikossa, miten vain sovitaan. 

Työ voisi olla käsitöitä vanhuksille ja keskoslapsille esim kansalaisopistojen tai koulujen tiloissa ja tuolla aiemmin jo kirjoitin viestin, mitä muutakin se voisi olla, tämä tuli jälkeenpäin mieleen - olisi itselleni mieluinen homma jos jäisin työttömäksi. Samoin voisin tehdä tällä tavoin vapaaehtoistyötä eläinsuojissa, mitä olen aiemmin tehnyt muutenkin. Osa työttömistä on ihan täysipäistä väkeä, jotka voivat tehdä erilaisia hommia ilman valvoontakin, tulos ratkaisee. Somevaikuttaminenkin voisi olla yksi homma, ei se ole keltään pois, jos sen tekee hyväntekeväisyyden nimissä. Itse osaisin mm tehdä nettisivuja, niitä voisi tehdä persaukisille yhdistyksille, joilla ei ole varaa niiden tekemisestä kellekään maksaa. 

Siis tajuatko sinä, että tällainen on jo olemassa ja sen nimi on kuntouttava työtoiminta? 

https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/tukea-tyollistymiseen/kuntoutt…

https://stm.fi/kuntouttava-tyotoiminta

Miksi täällä yritetään keksiä pyörä uudelleen, kun se on jo tehty? Työttömyyskorvaus on jo VASTIKKEELLISTA, koska  työttömän pitää etsiä töitä ja jos työttömyys pitkittyy, sinut laitetaan johonkin hömpänhömppään tai ns. kunnon töihin TYÖTTÖMYYSKORVAUKSELLA JA SIIHEN LIITTYVÄLLÄ KULUKORVAUKSELLA + JOISSAKIN KUNNISSA SAA MATKAKORVAUKSET PÄÄLLE. 

Monet kuntouttavat ovat ihan oikeaa työtä, eikä vain pitsin nypläystä tai kiiltokuvien liimausta. Monista näistä kuntouttavista töistä voisi olla ihan oikeita työpaikkoja, joista voitaisiin maksaa edes suht kunnollista palkkaa. Mutta kun on niin kiva kyykyttää "orjia" töihin mitättömällä 520e/kk + 9e kulukorvaus "palkalla".

Ja joissakin tällaisissa paikoissa työtön saattaa käydä vuoden-kaksi putkeen, eikä mitään hyötyä ole ollut - ei pääse etenemään, ei kerry eläkettä, ei jäänyt mitään muuta käteen kuin p*skaa. Hetki taas työttömänä kotona ja ei kun ralli uudelleen käyntiin. Katsokaas kun tämä kuntottava työtoiminta ei näytä kovin hyvältä CV:ssä, niin ei työtön pääse koskaan näyttämään kykyjään palkkatöissä, kun ei kukaan palkkaa "lusmua". 

Sitte työttömiä syytetään, kun ei työ kelpaa, mutta eipä kukaan palkkaakaan CV:n aukkojen tai em. syyn takia. Aina luullaan, että pitkäaikaistyötön on jotenkin viallinen, vaikka on saattanut tehdä hyvillä saavutuksilla "töitä" jo monia vuosia, mutta sehän on tapahtunut työttömänä työttömyyskorvauksella, niin sitä ei lasketa. 

Ei, työkokeilu on erilainen kuin mitä minä ajattelen. Minä ajattelen sitä vapaaehtoisuuden kautta, eli saa tehdä valitsemaansa ja haluamaansa vapaaehtoistyötä ja pitempiä ajanjaksoja kuin nykyään. Olen ollut aktiivina yhdistyksessä, jossa jatkuvasti vaihtuu työkokeilijat. Joskus on hyviä tyyppejä, joista ei oikein kokoaikatyöhön ole, mutta tuollaisat kevyttä hommaa he voivat tehdä. Työkokeilut on huonosti järjestettyjä ja lyhytaikaisia, sekä niihin ei pääse automaattisesti. Minun mallissani se olisi tyyliin Teen vapaaehtoistyötä yhdistyksessä X ja sen sijaan että alettaisiin pienentää tukia jos tätä ei saa, siitä saisi tuon korvauksen mitä nytkin saa ja matkat todellisten kulujen mukaan sen lisäksi.

On yhdentekevää, mitä ja miten sinä tai kukaan muukaan 'ajattelee' eri verukkeilla ja kiertoilmauksilla teetätetyn (palkattoman ilmais)työn olevan, koska tosiasiat ovat tosiasioita, ja moneen kertaan selitetty. Älyvapaata sössötystä vääntää jostain jo nyt "vapaaehtoisesta" riistämisestä vielä "vapaaehtoisempaa." 

Vierailija
277/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mies oli palkkatuella ajamassa kuorma-autoa, kun kaupunki veti uusia vesiputkia uudelle asuinalueelle.

Vierailija
278/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se iloinen tarhatäti voi olla työtön palkkatuella

Vierailija
279/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se iloinen tarhatäti voi olla työtön palkkatuella

Jos ei Pirkko-Petterin päivähoito tuota tarpeeksi (= kannata ensinkään saati kerrytä voittoa ) tai muuten ei vaan haluta/kyetä siitä maksamaan kunnon palkkaa, niin näppärää hilata syy(llistäminen) ja vastuu yrittäjän riskin muodossa syyttömälle työttömälle, joka huom. ei tähän hyväksikäyttöön alistuessaan ole enää työtön.

Vierailija
280/394 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunki vähentää 700 työntekijää niin, että eläkkeelle jäävien tilalle ei palkata ketään.

Työttömät voi tehdä palkkatuella töitä, sen maksaa valtio, kaupungin rahat ei kulu.

Tosin palkkatuella ollaan yleensä 6 kuukautta ja sitten tulee uusi työtön tilalle.