Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vastikkeellinen työttömysetuus ihan nounou ajatus?

Vierailija
19.12.2021 |

Itse en ihan ymmärrä, että miksi korvausta vastaan ei voisi velvoittaa tekemään vaikka jotain yleishyödyllistä mummojen ulkoilutusta vaan miksi korvaus pitää saada tekemättä mitään?

En halua riitaa, haluaisin vaan tietää miksi näin pitää olla.

Kommentit (394)

Vierailija
221/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä olisi vaikempi haukkua laiskoiksi, jos ne tekisivät töitä tukiensa eteen.

Millä perusteella työssäkäyvä eli  työtä tekevä työntekijä on työtön  eli töitä vailla oleva? #palkkamaltti?

Turha yleensäkään haukkua ketään ja yllättävän moni työntekijä on laiska vaikka työssä käykin, mitä eroa?

Vierailija
222/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän väliä tästä joku valopää tekee tänne ketjun mutta kukaan ei koskaan vastaa mitä se käytännössä tarkoittaa, miten tuollainen systeemi toteutetaan ja kuka sen toteuttaa.

Minä olen monta kertaa ehdottanut, mutta koskaan ei saa tulta alleen ja viimeksi kukaan ei edes vastannut, että muutetaan kaikki työkokeilut vapaaehtoiseksi vapaaehtoistyöksi, josta työttömänä sitä tehdessään saa yhteiskunnalta porkkanan, eli kulukorvauksen. Samalla lopetetaan työkokeilut yhdistyksillekin, vaan saa vapaaehtoisena tehdä. Yhdistyksen hallitus vastaa ohjauksesta ja joku työkokeilija voi vastaavalla sopimuksella toimia ohjaana, työaika kaikilla, myös ohjaajilla kohtuullinen, muutama tunti päivässä tai muutama päivä viikossa, oman tilanteen mukaan. Esim jos asuu lähellä, se voi olla muutama tunti päivässä ja kauempaa tuleville se pari päivää viikossa, miten vain sovitaan. 

Työ voisi olla käsitöitä vanhuksille ja keskoslapsille esim kansalaisopistojen tai koulujen tiloissa ja tuolla aiemmin jo kirjoitin viestin, mitä muutakin se voisi olla, tämä tuli jälkeenpäin mieleen - olisi itselleni mieluinen homma jos jäisin työttömäksi. Samoin voisin tehdä tällä tavoin vapaaehtoistyötä eläinsuojissa, mitä olen aiemmin tehnyt muutenkin. Osa työttömistä on ihan täysipäistä väkeä, jotka voivat tehdä erilaisia hommia ilman valvoontakin, tulos ratkaisee. Somevaikuttaminenkin voisi olla yksi homma, ei se ole keltään pois, jos sen tekee hyväntekeväisyyden nimissä. Itse osaisin mm tehdä nettisivuja, niitä voisi tehdä persaukisille yhdistyksille, joilla ei ole varaa niiden tekemisestä kellekään maksaa. 

Siis tajuatko sinä, että tällainen on jo olemassa ja sen nimi on kuntouttava työtoiminta? 

https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/tukea-tyollistymiseen/kuntoutt…

https://stm.fi/kuntouttava-tyotoiminta

Miksi täällä yritetään keksiä pyörä uudelleen, kun se on jo tehty? Työttömyyskorvaus on jo VASTIKKEELLISTA, koska  työttömän pitää etsiä töitä ja jos työttömyys pitkittyy, sinut laitetaan johonkin hömpänhömppään tai ns. kunnon töihin TYÖTTÖMYYSKORVAUKSELLA JA SIIHEN LIITTYVÄLLÄ KULUKORVAUKSELLA + JOISSAKIN KUNNISSA SAA MATKAKORVAUKSET PÄÄLLE. 

Monet kuntouttavat ovat ihan oikeaa työtä, eikä vain pitsin nypläystä tai kiiltokuvien liimausta. Monista näistä kuntouttavista töistä voisi olla ihan oikeita työpaikkoja, joista voitaisiin maksaa edes suht kunnollista palkkaa. Mutta kun on niin kiva kyykyttää "orjia" töihin mitättömällä 520e/kk + 9e kulukorvaus "palkalla".

Ja joissakin tällaisissa paikoissa työtön saattaa käydä vuoden-kaksi putkeen, eikä mitään hyötyä ole ollut - ei pääse etenemään, ei kerry eläkettä, ei jäänyt mitään muuta käteen kuin p*skaa. Hetki taas työttömänä kotona ja ei kun ralli uudelleen käyntiin. Katsokaas kun tämä kuntottava työtoiminta ei näytä kovin hyvältä CV:ssä, niin ei työtön pääse koskaan näyttämään kykyjään palkkatöissä, kun ei kukaan palkkaa "lusmua". 

Sitte työttömiä syytetään, kun ei työ kelpaa, mutta eipä kukaan palkkaakaan CV:n aukkojen tai em. syyn takia. Aina luullaan, että pitkäaikaistyötön on jotenkin viallinen, vaikka on saattanut tehdä hyvillä saavutuksilla "töitä" jo monia vuosia, mutta sehän on tapahtunut työttömänä työttömyyskorvauksella, niin sitä ei lasketa. 

Ei, työkokeilu on erilainen kuin mitä minä ajattelen. Minä ajattelen sitä vapaaehtoisuuden kautta, eli saa tehdä valitsemaansa ja haluamaansa vapaaehtoistyötä ja pitempiä ajanjaksoja kuin nykyään. Olen ollut aktiivina yhdistyksessä, jossa jatkuvasti vaihtuu työkokeilijat. Joskus on hyviä tyyppejä, joista ei oikein kokoaikatyöhön ole, mutta tuollaisat kevyttä hommaa he voivat tehdä. Työkokeilut on huonosti järjestettyjä ja lyhytaikaisia, sekä niihin ei pääse automaattisesti. Minun mallissani se olisi tyyliin Teen vapaaehtoistyötä yhdistyksessä X ja sen sijaan että alettaisiin pienentää tukia jos tätä ei saa, siitä saisi tuon korvauksen mitä nytkin saa ja matkat todellisten kulujen mukaan sen lisäksi.

Työkokeilu, vapaaehtoistyö, kuntouttava työtoiminta, kaikki samaa koijausta eri paketeissa ja eri tekosyin.

Vapaaehtoistyötä jos tekee niin menettää välittömästi tuet, "koska et ollut työmarkkinoiden käytettävissä."

Työkokeilijat vaihtuvat, työvoimatarve pysyy hyväyhdistyksessä, josta ei kokoaikatyön palkanmaksuun ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän väliä tästä joku valopää tekee tänne ketjun mutta kukaan ei koskaan vastaa mitä se käytännössä tarkoittaa, miten tuollainen systeemi toteutetaan ja kuka sen toteuttaa.

Minä olen monta kertaa ehdottanut, mutta koskaan ei saa tulta alleen ja viimeksi kukaan ei edes vastannut, että muutetaan kaikki työkokeilut vapaaehtoiseksi vapaaehtoistyöksi, josta työttömänä sitä tehdessään saa yhteiskunnalta porkkanan, eli kulukorvauksen. Samalla lopetetaan työkokeilut yhdistyksillekin, vaan saa vapaaehtoisena tehdä. Yhdistyksen hallitus vastaa ohjauksesta ja joku työkokeilija voi vastaavalla sopimuksella toimia ohjaana, työaika kaikilla, myös ohjaajilla kohtuullinen, muutama tunti päivässä tai muutama päivä viikossa, oman tilanteen mukaan. Esim jos asuu lähellä, se voi olla muutama tunti päivässä ja kauempaa tuleville se pari päivää viikossa, miten vain sovitaan. 

Työ voisi olla käsitöitä vanhuksille ja keskoslapsille esim kansalaisopistojen tai koulujen tiloissa ja tuolla aiemmin jo kirjoitin viestin, mitä muutakin se voisi olla, tämä tuli jälkeenpäin mieleen - olisi itselleni mieluinen homma jos jäisin työttömäksi. Samoin voisin tehdä tällä tavoin vapaaehtoistyötä eläinsuojissa, mitä olen aiemmin tehnyt muutenkin. Osa työttömistä on ihan täysipäistä väkeä, jotka voivat tehdä erilaisia hommia ilman valvoontakin, tulos ratkaisee. Somevaikuttaminenkin voisi olla yksi homma, ei se ole keltään pois, jos sen tekee hyväntekeväisyyden nimissä. Itse osaisin mm tehdä nettisivuja, niitä voisi tehdä persaukisille yhdistyksille, joilla ei ole varaa niiden tekemisestä kellekään maksaa. 

Siis tajuatko sinä, että tällainen on jo olemassa ja sen nimi on kuntouttava työtoiminta? 

Miksi täällä yritetään keksiä pyörä uudelleen, kun se on jo tehty? Työttömyyskorvaus on jo VASTIKKEELLISTA, koska  työttömän pitää etsiä töitä ja jos työttömyys pitkittyy, sinut laitetaan johonkin hömpänhömppään tai ns. kunnon töihin TYÖTTÖMYYSKORVAUKSELLA JA SIIHEN LIITTYVÄLLÄ KULUKORVAUKSELLA + JOISSAKIN KUNNISSA SAA MATKAKORVAUKSET PÄÄLLE. 

Monet kuntouttavat ovat ihan oikeaa työtä, eikä vain pitsin nypläystä tai kiiltokuvien liimausta. Monista näistä kuntouttavista töistä voisi olla ihan oikeita työpaikkoja, joista voitaisiin maksaa edes suht kunnollista palkkaa. Mutta kun on niin kiva kyykyttää "orjia" töihin mitättömällä 520e/kk + 9e kulukorvaus "palkalla".

Ja joissakin tällaisissa paikoissa työtön saattaa käydä vuoden-kaksi putkeen, eikä mitään hyötyä ole ollut - ei pääse etenemään, ei kerry eläkettä, ei jäänyt mitään muuta käteen kuin p*skaa. Hetki taas työttömänä kotona ja ei kun ralli uudelleen käyntiin. Katsokaas kun tämä kuntottava työtoiminta ei näytä kovin hyvältä CV:ssä, niin ei työtön pääse koskaan näyttämään kykyjään palkkatöissä, kun ei kukaan palkkaa "lusmua". 

Sitte työttömiä syytetään, kun ei työ kelpaa, mutta eipä kukaan palkkaakaan CV:n aukkojen tai em. syyn takia. Aina luullaan, että pitkäaikaistyötön on jotenkin viallinen, vaikka on saattanut tehdä hyvillä saavutuksilla "töitä" jo monia vuosia, mutta sehän on tapahtunut työttömänä työttömyyskorvauksella, niin sitä ei lasketa. 

Ei, työkokeilu on erilainen kuin mitä minä ajattelen. Minä ajattelen sitä vapaaehtoisuuden kautta, eli saa tehdä valitsemaansa ja haluamaansa vapaaehtoistyötä ja pitempiä ajanjaksoja kuin nykyään. Olen ollut aktiivina yhdistyksessä, jossa jatkuvasti vaihtuu työkokeilijat. Joskus on hyviä tyyppejä, joista ei oikein kokoaikatyöhön ole, mutta tuollaisat kevyttä hommaa he voivat tehdä. Työkokeilut on huonosti järjestettyjä ja lyhytaikaisia, sekä niihin ei pääse automaattisesti. Minun mallissani se olisi tyyliin Teen vapaaehtoistyötä yhdistyksessä X ja sen sijaan että alettaisiin pienentää tukia jos tätä ei saa, siitä saisi tuon korvauksen mitä nytkin saa ja matkat todellisten kulujen mukaan sen lisäksi.

Työkokeilu, vapaaehtoistyö, kuntouttava työtoiminta, kaikki samaa koijausta eri paketeissa ja eri tekosyin.

Vapaaehtoistyötä jos tekee niin menettää välittömästi tuet, "koska et ollut työmarkkinoiden käytettävissä."

Työkokeilijat vaihtuvat, työvoimatarve pysyy hyväyhdistyksessä, josta ei kokoaikatyön palkanmaksuun ole.

Nimenomaan sitä ajan takaa, että halutessaan saa tehdä vapaaehtoistyötä, ja siihen jopa kannustetaan. Aika usein unohdetaan, että palkatonta vapaaehtoistyötä ne aktiivitkin tekevät. Ainakin itse kun olin mukana eläinsuojelussa, käytin siihen aikaani ja rahaa käytän edelleen keskimäärin satasen kuussa. Kyllä ne mielellään palkkaisivat vakituisia ihmisiä, jos olisi rahaa millä palkata. Mutta ei mulla tuon enempää riitä, käytän ihmisten auttamiseen toisen satasen joko tavarana tai suorana rahana, lähipiirin auttamisen lisäksi. 

Eläinsuojelussa ollaan nykyään menossa yhä enemmän yrittäjyyteen, mutta ihmiset luulevat niiden yritysten olevan yhdistyksiä. Suomessa on jo useita löytöeläinpaikkoja, jotka ovat yrityksiä. 

Vierailija
224/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keppiä vaan niin hulavatisti jos kieltäytyy työstä, esim. heti vuoden karanteeni tuista

Vierailija
225/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan sitä ajan takaa, että halutessaan saa tehdä vapaaehtoistyötä, ja siihen jopa kannustetaan. Aika usein unohdetaan, että palkatonta vapaaehtoistyötä ne aktiivitkin tekevät. Ainakin itse kun olin mukana eläinsuojelussa, käytin siihen aikaani ja rahaa käytän edelleen keskimäärin satasen kuussa. Kyllä ne mielellään palkkaisivat vakituisia ihmisiä, jos olisi rahaa millä palkata. Mutta ei mulla tuon enempää riitä, käytän ihmisten auttamiseen toisen satasen joko tavarana tai suorana rahana, lähipiirin auttamisen lisäksi. 

Eläinsuojelussa ollaan nykyään menossa yhä enemmän yrittäjyyteen, mutta ihmiset luulevat niiden yritysten olevan yhdistyksiä. Suomessa on jo useita löytöeläinpaikkoja, jotka ovat yrityksiä. 

Siitä olen samaa mieltä, että vapaaehtoistyöstä tai hyväntekeväisyydestä ei tule rankaista (työttömiäkään).

Silti tämäkään ei muuta perusyhtälöä: työstä työntekijälle asianmukainen palkka, työttömyydestä korvaus.

Vierailija
226/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan jostakin on saada rahaa kun Kela ei päästä eläkkeelle.

Toimeentulotukea voi hakea.

Voit sinäkin hakea astronautiksi, aivokirurgiksi tai presidentiksi, ei se pelkkä hakeminen takaa yhtään mitään.

Vierailija
227/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kaikki saa.

Vierailija
228/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keppiä vaan niin hulavatisti jos kieltäytyy työstä, esim. heti vuoden karanteeni tuista

Nyt menee karenssi ja karanteeni sekaisin. Keppiä vaan siellä töissäkin orjille, palkat/porkkanat pois eiksnii.

Vierailija
229/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mummojen ulkoilutus" ihan kuin jostain koirista puhuisi.

Mummojen kesetuksesta (pun intended) vastaa ja sillä rahastaa silti siinäkin lusmuillen monet huijarilafkat.

Papparaisilla taas ei niin väliä (tuottoa) kun heistä ei puhuta, eikä vaivauduta edes taksin alle tönäisemään.

*kusetuksesta

Vierailija
230/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit sinäkin hakea astronautiksi, aivokirurgiksi tai presidentiksi, ei se pelkkä hakeminen takaa yhtään mitään.

Minä olen hakenut jo pitkään loton isompia potteja, muttei edes pieniä ole myönnetty.  Ihan yhtä hyvin on mennyt työpaikkojen kanssa.

Vierailija
231/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työstä pitää maksaa palkka, ei työttömyyskorvausta. Hyväksyn opiskeluvelvoitteen työttömyyskorvauksen saamiseksi. Jos työttömyyskorvauksella pitää tehdä työtä, silloin tasa-arvon vuoksi kaikilta työssäkäyviltä palkka pois ja tilalle työttömyyskorvaus.

Hyväksyisin opiskeluvelvoitteen tietyissä rajoissa, siten että katsotaan esim. mitä jo opiskeltu ja täyttyykö oppivelvollisuus. Jos on pohjana oppivelvollisuuden päälle joku muukin hyödyllinen tutkinto, niin turha enää mahdollisesti opiskella opiskelun itsensä vuoksi. Työllistää se toki hetken opettajia ja muita sidosryhmiä, mutta varsinaiset oikeat työpaikat eivät valitettavasti työttömien aktivoinnilla/hyppyyttämisellä lisäänny. Jälkimmäisestä täysin samaa mieltä, kukaan ei enää täyttäisi työssäoloehtoa ja kaikille työttömyyskorvausta.

Tulisi kai monelle yllätyksenä mitä seuraisi ostovoiman heikkenemisestä ja romahtamisesta kautta linjan.

Tähän pitäisi tosiaan saada joku tolkku. Joillain uupuu oppivelvollisuuskin ja toisilla kymmeniä tutkintoja.

Vierailija
232/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi järkevää vähentää julkiseltapuolelta mahdollisia tehtäviä ja laittaa tekemään työttömät niitä. Sairaaloiden/ koulujen siivoomista, toimistotöitä, tienvarsien siivousta ynnä muuta. Tarvitsemme ehdottomasti kannustimia ryhtyä esim yrittäjäksi ja toisaalta menoja täytyy saada julkiselta alas. Kun eletään nyt yli varojen niin siihen tulee aikaa myötä seinä vastaan ja sitten vasta onkin työttömät kaikki lirissä

Luuletkos, ettei siellä jo ole tukityöllistettyjä pilvin pimein? Jotka potkaistaan sieltä pois tasaisin väliajoin ja otetaan uudet tukityöllistetyt tilalle, juuri kun hommat on opittu. Minä tiedän, kun itsekin olen juuri sellainen. Sinä et tiedä näköjään mitään.

Vierailija
233/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, pitäisikö ap:n maksaa typeryydenlisäveroa vai pitäisikö hänelle maksaa järkeentymistukea?

Vierailija
234/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kaikki saa.

Toimeentulotukea saavat tietenkin sitä tarvitsevat, eivät kaikki. Niin kuin kuuluukin.

Vierailija
235/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hakenut jo pitkään loton isompia potteja, muttei edes pieniä ole myönnetty.  Ihan yhtä hyvin on mennyt työpaikkojen kanssa.

On lottovoitto syntyä Suomeen ja täällä pärjätäkseen vaaditaankin se lottovoitto (tai hyvävelihyväsisarpiirit).

Vierailija
236/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömille nöyryyttäviä työtehtäviä, joista saatava palkka on nykyisen työttömyyskorvauksen suuruinen.

Vierailija
237/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kaikki saa.

Toimeentulotukea saavat tietenkin sitä tarvitsevat, eivät kaikki. Niin kuin kuuluukin.

Väärin.

Sitä ei saa vaikka tarvisi. Jos mä en saisi työttömyysrahaa niin miehen pienet tulot ei todellakaan riittäisi elättämään koko perhettä. Ja eikä saatais pennin jeesusta toimeentulotukea.

Vierailija
238/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kaikki saa.

Pää syvemmälle peppuun vaan niin ei ole mitään epäkohtia. Kaikki saavat kaiken mitä tarvitsevat joujou.

Vierailija
239/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömille nöyryyttäviä työtehtäviä, joista saatava palkka on nykyisen työttömyyskorvauksen suuruinen.

Työtehtävien delegointi on työnjohdon asia, noloa toki jollei se ja TESsin mukainen palkanmaksu suju. 

Työstä maksettava palkka ei koskaan voi olla työttömyyskorvauksen suuruinen, koska se työ kerran on.

Vierailija
240/394 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä moinen pahansuopaisuutesi johtuu? Jos kadehdit työttömiä lukuisine hulppeine "vastikkeettomine" etuineen, niin voit ihan helposti itsekin pudottautua niistä nauttimaan vaikka heti, koskei pakkotyötä ole.