Onko vastikkeellinen työttömysetuus ihan nounou ajatus?
Itse en ihan ymmärrä, että miksi korvausta vastaan ei voisi velvoittaa tekemään vaikka jotain yleishyödyllistä mummojen ulkoilutusta vaan miksi korvaus pitää saada tekemättä mitään?
En halua riitaa, haluaisin vaan tietää miksi näin pitää olla.
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Moni työtön on tehnyt myös 6 kuukauden työharjoittelun ammattikorkeakoulussa, josta ei saa palkkaa. Itse hoidin yhden yrityksen puhelinvaihdetta yksin kuukauden, kun kaikki yrityksen sihteerit oli lomautettu ja tein kaikenlaisia töitä siellä monta kuukautta.
Näin saadaan selvää säästöä kun lopputulos on vähintään yhtä hyvä kuin alkuperäisen palkallisen työnjälki.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen vaikuta olevan mitään hyvää syytä, miksi työttömyyskorvausta vastaan ei voisi vaatia pienimuotoista työntekoa.
Pitää toki varoa oikeiden työntekijöiden laajamittaista korvaamista työttömillä. Se tarkoittaa työttömien lähettämistä tehtäviin, jotka ovat yhteiskunnan vastuulla. Hyviä työtehtäviä voisivat olla vaikkapa roskien poimiminen kaduilta tai risujen kerääminen valtion metsistä.
Työllistämisen sijaan vaikuttaa että haluat ennemminkin nöyryyttää niitä jotka ovat työttöminä. Työttömissä on korkeasti koulutettuja ja pitkän työuran tehneitä ihmisiä. Puhutaan tilastojen valosssa kymmenistä tuhansista. Työttömyys itsessään on jo vaikeasti käsiteltävä asia jossa pitäisi ennemmin tukea osaamista ja kokemusta vastaavaan työhön paluuta kuin pyrkiä rankaisemaan teettämällä risujen keräämistä.
Ja niitä katuja pitävät puhtaina palkalliset ja ammattitaitoiset ihmiset joiden työpaikan vieminen jotta joku saisi tyydytystä siitä että "laiskat työttömät" laitetaan töihiin on vähintäänkin kyseeenalaista.
Yritys, jolla ei "ole varaa" maksaa asiallisia palkkoja = epäeettinen, kannattamaton, kriminaali, ihan nounou.
Työnteettäminen palkatta on pelkkää hyväksikäyttöä, riistämistä ja orjuutusta, eikä siis kuulu oikeusvaltioon.
Vastikkeeton työnteettäminen ehdoitta tuomittava ja _kriminalisoitava kaikilla huuhaatermeillä_ + sanktiot.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mies oli palkkatuella ajamassa kuorma-autoa, kun kaupunki veti uusia vesiputkia uudelle asuinalueelle.
City säästäisi vielä enemmän kun pakkoedellyttäisi "työttömän" itse hankkimaan ja maksamaan ajokaluston.
Vierailija kirjoitti:
Yritys, jolla ei "ole varaa" maksaa asiallisia palkkoja = epäeettinen, kannattamaton, kriminaali, ihan nounou.
Työnteettäminen palkatta on pelkkää hyväksikäyttöä, riistämistä ja orjuutusta, eikä siis kuulu oikeusvaltioon.
Vastikkeeton työnteettäminen ehdoitta tuomittava ja _kriminalisoitava kaikilla huuhaatermeillä_ + sanktiot.
Jos työtön ei suostu työkokeiluun niin hänelle tulee 3 kuukauden karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen vaikuta olevan mitään hyvää syytä, miksi työttömyyskorvausta vastaan ei voisi vaatia pienimuotoista työntekoa.
Pitää toki varoa oikeiden työntekijöiden laajamittaista korvaamista työttömillä. Se tarkoittaa työttömien lähettämistä tehtäviin, jotka ovat yhteiskunnan vastuulla. Hyviä työtehtäviä voisivat olla vaikkapa roskien poimiminen kaduilta tai risujen kerääminen valtion metsistä.
Työllistämisen sijaan vaikuttaa että haluat ennemminkin nöyryyttää niitä jotka ovat työttöminä. Työttömissä on korkeasti koulutettuja ja pitkän työuran tehneitä ihmisiä. Puhutaan tilastojen valosssa kymmenistä tuhansista. Työttömyys itsessään on jo vaikeasti käsiteltävä asia jossa pitäisi ennemmin tukea osaamista ja kokemusta vastaavaan työhön paluuta kuin pyrkiä rankaisemaan teettämällä risujen keräämistä.
Ja niitä katuja pitävät puhtaina palkalliset ja ammattitaitoiset ihmiset joiden työpaikan vieminen jotta joku saisi tyydytystä siitä että "laiskat työttömät" laitetaan töihiin on vähintäänkin kyseeenalaista.
Työttömiä on myös kaupungin puutarhatoimessa ainakin palkkatuella eli hoitavat kaupungin piha-alueita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on myös kaupungin puutarhatoimessa ainakin palkkatuella eli hoitavat kaupungin piha-alueita.
Työttömiä on kaupungin kaikissa yksiköissä.
Onko vastikeellinen autovakuutus (tai kotivakuutus) ihan mahdoton ajatus? Olen pelkästään tänä vuonna maksanut työttömyysvakuutusmaksua yli 1000 euroa, se on selvästi kallein vakuutus mikä minulla on.
Ensi vuonna alkaa myös osa-aikatyöntekijöillä työnhaku ja haastattelut, jos he hakevat soviteltua päivärahaa. Työkkäri on palkannut lisää työntekijöitä ja soittelee myös osa-aikatyöntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Onko vastikeellinen autovakuutus (tai kotivakuutus) ihan mahdoton ajatus? Olen pelkästään tänä vuonna maksanut työttömyysvakuutusmaksua yli 1000 euroa, se on selvästi kallein vakuutus mikä minulla on.
Kun maksat palkastasi eläkemaksua niin siitä 1,6% menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä oleville.
Työssäkäyvät ovat maksaneet palkoistaan tänä vuonna 30 miljardia nyt eläkkeellä oleville.
Rahastosta on maksettu eläkkeitä vain miljardi vuoden 2015 jälkeen.
Lisäksi verorahoista maksetaan kansaneläkkeitä ja takuueläkkeitä vielä 3 miljardia tuohon lisäksi.
Eläkkeitä maksetaan yhteensä 33 miljardia vuodessa ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia, osa työttömistä tekee työmarkkinatuella töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se jotenkin hullu yhdistelmä, että vanhukset makaavat yksinäisinä laitoksissa ja työttömät samaan aikaan sohvalla.
Varsinaista työtä ei voi edellyttää, mutta voisi edellyttää minusta esim. että käy kerran kuussa hieman jututtamassa yksinäistä vanhusta, ilman mitään varsinaisia työtehtäviä.
Sinun äitisi luona kävisi siis joku tumtematon keski-ikäinen mies, joka jututtaisi äitiäsi lukitun oven takana pari tuntia kerrallaan. Nyt on sinulla oikein kuningasajatus.
Tuon oudon ajatuskuvion keksit aivan itse. Miksi haluat lukitut ovat ja kahdenkeskisen hetken?
Kun ei ole valvontaa, perehdytystä, työnantajan velvollisuuksia eikä palkkaa ja muita työntekijän etuja, niin kaikkea voi sattua, mutta ei tietenkään koske tätä huoletonta huliviliä, joka surutta muilla teettäisi orjatyöt.
Mielestäsi vanhusten kanssa jutustelu on orjatyötä? Enpä haluaisi olla sinun suvussasi. Minäkin olen ollut vanhainkodissa jutustelemassa tuntemattomien vanhusten kanssa, ilman että kukaan valvoi minua. Mielestäni kerran kuussa voisi edellyttää jonkun sellaisen vapaaehtoistyömäisen tehtävän, joka ei vie kenenkään muun töitä.
Ihan oikeasti vihaatko sinä vanhuksia niin paljon, että pakottaisit sinne jonkun Antti Aineidenkäyttäjän mummojen kanssa juttelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksat palkastasi eläkemaksua niin siitä 1,6% menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä oleville.
Työssäkäyvät ovat maksaneet palkoistaan tänä vuonna 30 miljardia nyt eläkkeellä oleville.
Rahastosta on maksettu eläkkeitä vain miljardi vuoden 2015 jälkeen.
Lisäksi verorahoista maksetaan kansaneläkkeitä ja takuueläkkeitä vielä 3 miljardia tuohon lisäksi.
Eläkkeitä maksetaan yhteensä 33 miljardia vuodessa ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia, osa työttömistä tekee työmarkkinatuella töitä.
Lisäksi verorahoista maksetaan eläkeläisten hoitokotimaksuja 5 miljardia vuodessa.
Telkkarissa tuli, että tuo summa nousee 10 miljardiin vuodessa 10 vuoden sisällä, koska suuret ikäluokat alkavat tarvitsemaan hoitoa
Ensi talvena alkavat myös asfalttimiehillä talvisin haastattelut 2 viikon välein ja 4 hakemusta talvikuukausina.
Sama juttu Lapin kausityöntekijöillä kesällä.
Velipoika rakennutti mökkikylän Lappiin työttömien avulla. Työllistämistöinä. Säästi valtavasti verrattuna siihen että olisi maksanut rakentajille täyttä palkkaa.
Varmasti joka alalla voidaan säästää työttömien avulla.
Tiedän eläkkeellä olevia jotka olivat säännöllisesti ansiosidonnaisella esim. rakennusalalla ja heillä oli tai on vieläkin omakotitalo ja mökki. Nyt kun he ovat eläkkeellä niin ansiosidonnaisella oleminen on yhtäkkiä synti.
Sitä työpalvelua on käytännössä vähän vaikea järjestää kun tulee työmatkakustannukset, lasten hoidot ja muut järjesteltäväksi siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Velipoika rakennutti mökkikylän Lappiin työttömien avulla. Työllistämistöinä. Säästi valtavasti verrattuna siihen että olisi maksanut rakentajille täyttä palkkaa.
Suomessa on tulossa tosi suuret ongelmat, koska työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä joita on 1,6 miljoonaa.
Mistä saadaan 10 vuoden päästä asiakkaat yrityksille, kun eläkeläisiä ei ole enää asiakkaina, suuret ikäluokat on lähes 80-vuotiaita.
Teen palkkatukitöitä ja työmarkkinatukitöitä. En käy parturissa, leikkaan pitkät hiukset itse ja ne voi laittaa kiinni.
Olen myös loistava kokki, mutta sääliksi käy ravintoloita, kahviloita ja partureita.
Moni nuorempi myös luopuu autosta, kun sähköauto tulee, se on liian kallis. Samaan aikaan meillä autoilevat eläkeläiset vähenevät eli miesten työttömyys lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten ikäpolvi on kovia käymään Lapissa, mutta meillä nuoremmilla ei ole rahaa tulla sinne eli kannattaa varautua kotimaisten asiakkaiden vähentymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tulossa tosi suuret ongelmat, koska työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä joita on 1,6 miljoonaa.
Mistä saadaan 10 vuoden päästä asiakkaat yrityksille, kun eläkeläisiä ei ole enää asiakkaina, suuret ikäluokat on lähes 80-vuotiaita.
Teen palkkatukitöitä ja työmarkkinatukitöitä. En käy parturissa, leikkaan pitkät hiukset itse ja ne voi laittaa kiinni.
Olen myös loistava kokki, mutta sääliksi käy ravintoloita, kahviloita ja partureita.
Moni nuorempi myös luopuu autosta, kun sähköauto tulee, se on liian kallis. Samaan aikaan meillä autoilevat eläkeläiset vähenevät eli miesten työttömyys lisääntyy.
Jos on autokaupassa myyjänä niin kannattaa suunnitella uuden työpaikan hakua jo. Samoin jos työskentelee autokorjaamossa.
Moni työtön on tehnyt myös 6 kuukauden työharjoittelun ammattikorkeakoulussa, josta ei saa palkkaa. Itse hoidin yhden yrityksen puhelinvaihdetta yksin kuukauden, kun kaikki yrityksen sihteerit oli lomautettu ja tein kaikenlaisia töitä siellä monta kuukautta.