Onko vastikkeellinen työttömysetuus ihan nounou ajatus?
Itse en ihan ymmärrä, että miksi korvausta vastaan ei voisi velvoittaa tekemään vaikka jotain yleishyödyllistä mummojen ulkoilutusta vaan miksi korvaus pitää saada tekemättä mitään?
En halua riitaa, haluaisin vaan tietää miksi näin pitää olla.
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Tuostahan teki joku työryhmä selvityksen joitakin vuosia sitten. Olisikohan ollut Heikki Hiilamo vetäjänä, en nyt niin tarkkaan muista. Nimellä "osallistava sosiaaliturva" varmaankin löytyy tietoa hakukoneella, jos asia kiinnostaa. Jostain syystä idea kuitenkin kuopattiin. Siinähän oli perusajatus, että työttömän pitäisi käydä vapaaehtoistyössä tai opiskelemassa tai jossakin vastaavassa (joka sovittaisiin yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa) ja saisi sitten hieman isomman työttömyyskorvauksen.
Niin tämähän on suorastaan surkuhupaisaa kun kaikki tietää, että opiskelu työttömänä on erittäin hankalaa. Työkkärin virkailijat päättää mielivaltasesti saako vaiko ei saa opiskella sekä mikä ala on sellainen, johon lupa heltiää. Maksimiaikakin on riittämätön useimpia työllistäviä tutkintoja ajatellen. 2v ei saa kuin nippanappa amisopinnot kasaan aikuispuolella eikä näitäkään ole kaikkialla tarjolla. Itskein aikanaan opiskelin amk.tutkinnon työttömänä. Kahdeksi vuodeksi sain tukia, sen jälkeen ei mitään. Oli aika kurja tilanne olla kisaamassa jostain suorittavan portaan paskaduuneista parikymppisten kanssa lähes viiden kymmenen ikäsenä. Suurin osa työpaikoista tarjos eioota iän kuultuaan :(
Kaikki vain työttömiksi, palkkaa sen 9 €uroa päivältä, työstä, sen maksaa valtio.
Bensa sen 2€/litra... Eväsleipiinkin menee enempi rahaa... kuin jatkettuun kotihellan perunasoppaan...Mistä rahat =???
Ei tarvitse enää firman palkkoja maksella. Ikiliikkuja keksitty ?
Ostovoima = 0 €/kk
Neuvostoliiton kolhoosilta tämä vaikuttaa. Ja varkaat kaupan päälle!
-Tuleksä mulle töihin ihan vapaaehtoisesti tuolla ylläpitorahalla? Mulle voitot, sulle työn ilo ja känsät käteen. Hyvä sopimus =?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tätä pointtia kukaan vielä tässä keskustelussa maininnut, mutta todella iso osa pitkäaikaistyöttömistä ei oikeasti ole edes työkykyisiä. Näiltä kun alettaisiin vaatia jotain työsuoritetta työttömyyskorvauksen vastikkeeksi niin ei kyllä oikein sekään olisi. Oikea paikka tällaisille ihmisille olisi työkyvyttömyyseläke.
Paljonko olet valmis maksamaan lisää veroja, jotta työhaluttomuuseläke voidaan antaa kaikille?
Paljastat vain itsesi työhaluttomaksi ja yrität nolosti leimata kaikki muutkin.
Ei kaikille vaan työkyvyttömille, yritä päästä kateudestasi ja katkeruudestasi.
Tartuit sitten autocorrectin tekemään typoon. Edelleenkin, paljonko olet valmis maksamaan lisäveroja, jotta työkyvyttömyyseläke voidaan antaa riittävän suurena kaikille työttömille, iästä ym. seikoista riippumatta?
En tiedä, oletko tyhmä vai sisälukutaidoton, mutta alkuperäinen kommentoija kertoi vain sen tosiasian, että pitkäaikaistyöttömissä on paljon henkilöitä, jotka oikeasti kuuluisivat työkyvyttömyyseläkkeelle. Sinä itse aloit vängätä jostain työhaluttomuuseläkkeestä. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tätä pointtia kukaan vielä tässä keskustelussa maininnut, mutta todella iso osa pitkäaikaistyöttömistä ei oikeasti ole edes työkykyisiä. Näiltä kun alettaisiin vaatia jotain työsuoritetta työttömyyskorvauksen vastikkeeksi niin ei kyllä oikein sekään olisi. Oikea paikka tällaisille ihmisille olisi työkyvyttömyyseläke.
Paljonko olet valmis maksamaan lisää veroja, jotta työhaluttomuuseläke voidaan antaa kaikille?
Tartuit sitten autocorrectin tekemään typoon. Edelleenkin, paljonko olet valmis maksamaan lisäveroja, jotta työkyvyttömyyseläke voidaan antaa riittävän suurena kaikille työttömille, iästä ym. seikoista riippumatta?
En tiedä, oletko tyhmä vai sisälukutaidoton, mutta alkuperäinen kommentoija kertoi vain sen tosiasian, että pitkäaikaistyöttömissä on paljon henkilöitä, jotka oikeasti kuuluisivat työkyvyttömyyseläkkeelle. Sinä itse aloit vängätä jostain työhaluttomuuseläkkeestä. eri
se -haluttomuus- juuri oli se autocorrectin tuottama vikasana kun olisi pitänyt olla -kyvyttömyys-. Että edelleenkin, pahoittelen tietotekniikan tekemää virhettä. Sinä idiootti toki et vieläkään ymmärrä, vaan takerrut kirjoitusvirheeseen.
Työstä pitää maksaa palkka, ei työttömyyskorvausta. Hyväksyn opiskeluvelvoitteen työttömyyskorvauksen saamiseksi. Jos työttömyyskorvauksella pitää tehdä työtä, silloin tasa-arvon vuoksi kaikilta työssäkäyviltä palkka pois ja tilalle työttömyyskorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo 15 vuoden takaa, mutta eräällä kurssilla kurssin vetäjä pyysi, voisinko minä vetää kurssin sen osuuden, jossa opetetaan taulukkolaskentaa ja tekstinkäsittelyä. Vastasin, että tottakai, mitä ilmoitan työkkäriin sille ajalle kun olen kurssin ajan palkkatyössä, että tuleekohan siitä ongelmia. Nauroi, että ei hän nyt sitä tarkoittanut, vaan että vetäisin sen vähän kuin vapaaehtoisena. Kysyin, että miksi minun pitää tehdä se työ, mistä hänelle maksetaan. Sen jälkeen tuo vetäjä alkoi vihata minua. Ihan sama, annoin ko kurssista paskat arvostelut, mutta ei niitä yleensä tosissaan oteta.
Tosiasiassa kyllä mä niitä kavereita neuvoinkin, mutta en ruvennut vetämään mitään opetusta, vaan jos kurssin vetäjä tarjoaa kurssin mihin nuo asiat kuuluu, heillä kuuluu olla siihen pätevä opettaja. Aika moni työtön voisi alkaa vetää pupukursseja, siihen kaikki pystyvät eikä siihen mitään osaamista vaadita, ei vaadittu edes ajallaan paikalle tulemista kaikilta opettajilta.
Minun kokemukseni eräästä kurssista vielä kauempaa on vähän samanmoinen, ettei pitäjä niin asiaansa ollut perehtynyt. Tekstinkäsittelyssä oli sitä mieltä, ettei yhtä juttua pysty kyseisellä tekstinkäsittelyohjelmalla tekemään, oli vähän pakko neuvoa, että näin se tehdään. Selvästi näki, kuinka ei ollut mitään opetusta edes suunnitellut, meinasi vaan vetäistä tuosta lonkalta ja räikeintä oli hänen käytöksensä, että olemme vaan työttömiä maan matosia. Tosiasiassa suurin osa oli häntä koulutetumpia, hän ei ollut vielä edes valmistunut. Kurssin johtaja, joka noita täydennyskoulultuskursseja organisoi, sai meiltä palautetta, eikä tuo tyyppi tainnut jatkossa päästä vuolemaan helppoa rahaa tietokoneosion pitämisestä.
Minä olen välttynyt höpökursseilta sillä, että olen todennut TE-virkailijalle lähteväni ihan mielelläni kurssille, mutta tällä kahdenkymmenenviiden vuoden yrityskouluttajataustallani vain kouluttajaksi - täydellä palkalla tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se -haluttomuus- juuri oli se autocorrectin tuottama vikasana kun olisi pitänyt olla -kyvyttömyys-. Että edelleenkin, pahoittelen tietotekniikan tekemää virhettä. Sinä idiootti toki et vieläkään ymmärrä, vaan takerrut kirjoitusvirheeseen.
Ohis. Tuo kirjoitusvirhe on siitä erikoinen, että sitä ei välttämättä huomaa virheeksi tällaisessa ketjussa. Minä luin kommentin muutaman kerran ja jätin sen lopulta syrjään liian sekavana ja kummallisena eli merkityksettömänä.
Kannattaa jättää autocorrect käyttämättä, jollei osaa pitää silmällä sitä, mitä näppäimistöltään päästelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Tieto)tekniikka ei tee virheitä, vrt. veneen syy kun et osaa soutaa, vene ajoi karille, auto ajoi kolarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Tuo kirjoitusvirhe on siitä erikoinen, että sitä ei välttämättä huomaa virheeksi tällaisessa ketjussa. Minä luin kommentin muutaman kerran ja jätin sen lopulta syrjään liian sekavana ja kummallisena eli merkityksettömänä.
Kannattaa jättää autocorrect käyttämättä, jollei osaa pitää silmällä sitä, mitä näppäimistöltään päästelee.
Freudilainen lipsahdus. Syynä ja syntipukkina tietotekniikka, eikä tietenkään sen erehtymätön käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Työstä pitää maksaa palkka, ei työttömyyskorvausta. Hyväksyn opiskeluvelvoitteen työttömyyskorvauksen saamiseksi. Jos työttömyyskorvauksella pitää tehdä työtä, silloin tasa-arvon vuoksi kaikilta työssäkäyviltä palkka pois ja tilalle työttömyyskorvaus.
Hyväksyisin opiskeluvelvoitteen tietyissä rajoissa, siten että katsotaan esim. mitä jo opiskeltu ja täyttyykö oppivelvollisuus. Jos on pohjana oppivelvollisuuden päälle joku muukin hyödyllinen tutkinto, niin turha enää mahdollisesti opiskella opiskelun itsensä vuoksi. Työllistää se toki hetken opettajia ja muita sidosryhmiä, mutta varsinaiset oikeat työpaikat eivät valitettavasti työttömien aktivoinnilla/hyppyyttämisellä lisäänny. Jälkimmäisestä täysin samaa mieltä, kukaan ei enää täyttäisi työssäoloehtoa ja kaikille työttömyyskorvausta.
Tulisi kai monelle yllätyksenä mitä seuraisi ostovoiman heikkenemisestä ja romahtamisesta kautta linjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän väliä tästä joku valopää tekee tänne ketjun mutta kukaan ei koskaan vastaa mitä se käytännössä tarkoittaa, miten tuollainen systeemi toteutetaan ja kuka sen toteuttaa.
Minä olen monta kertaa ehdottanut, mutta koskaan ei saa tulta alleen ja viimeksi kukaan ei edes vastannut, että muutetaan kaikki työkokeilut vapaaehtoiseksi vapaaehtoistyöksi, josta työttömänä sitä tehdessään saa yhteiskunnalta porkkanan, eli kulukorvauksen. Samalla lopetetaan työkokeilut yhdistyksillekin, vaan saa vapaaehtoisena tehdä. Yhdistyksen hallitus vastaa ohjauksesta ja joku työkokeilija voi vastaavalla sopimuksella toimia ohjaana, työaika kaikilla, myös ohjaajilla kohtuullinen, muutama tunti päivässä tai muutama päivä viikossa, oman tilanteen mukaan. Esim jos asuu lähellä, se voi olla muutama tunti päivässä ja kauempaa tuleville se pari päivää viikossa, miten vain sovitaan.
Työ voisi olla käsitöitä vanhuksille ja keskoslapsille esim kansalaisopistojen tai koulujen tiloissa ja tuolla aiemmin jo kirjoitin viestin, mitä muutakin se voisi olla, tämä tuli jälkeenpäin mieleen - olisi itselleni mieluinen homma jos jäisin työttömäksi. Samoin voisin tehdä tällä tavoin vapaaehtoistyötä eläinsuojissa, mitä olen aiemmin tehnyt muutenkin. Osa työttömistä on ihan täysipäistä väkeä, jotka voivat tehdä erilaisia hommia ilman valvoontakin, tulos ratkaisee. Somevaikuttaminenkin voisi olla yksi homma, ei se ole keltään pois, jos sen tekee hyväntekeväisyyden nimissä. Itse osaisin mm tehdä nettisivuja, niitä voisi tehdä persaukisille yhdistyksille, joilla ei ole varaa niiden tekemisestä kellekään maksaa.
Siis tajuatko sinä, että tällainen on jo olemassa ja sen nimi on kuntouttava työtoiminta?
https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/tukea-tyollistymiseen/kuntoutt…
https://stm.fi/kuntouttava-tyotoiminta
Miksi täällä yritetään keksiä pyörä uudelleen, kun se on jo tehty? Työttömyyskorvaus on jo VASTIKKEELLISTA, koska työttömän pitää etsiä töitä ja jos työttömyys pitkittyy, sinut laitetaan johonkin hömpänhömppään tai ns. kunnon töihin TYÖTTÖMYYSKORVAUKSELLA JA SIIHEN LIITTYVÄLLÄ KULUKORVAUKSELLA + JOISSAKIN KUNNISSA SAA MATKAKORVAUKSET PÄÄLLE.
Monet kuntouttavat ovat ihan oikeaa työtä, eikä vain pitsin nypläystä tai kiiltokuvien liimausta. Monista näistä kuntouttavista töistä voisi olla ihan oikeita työpaikkoja, joista voitaisiin maksaa edes suht kunnollista palkkaa. Mutta kun on niin kiva kyykyttää "orjia" töihin mitättömällä 520e/kk + 9e kulukorvaus "palkalla".
Ja joissakin tällaisissa paikoissa työtön saattaa käydä vuoden-kaksi putkeen, eikä mitään hyötyä ole ollut - ei pääse etenemään, ei kerry eläkettä, ei jäänyt mitään muuta käteen kuin p*skaa. Hetki taas työttömänä kotona ja ei kun ralli uudelleen käyntiin. Katsokaas kun tämä kuntottava työtoiminta ei näytä kovin hyvältä CV:ssä, niin ei työtön pääse koskaan näyttämään kykyjään palkkatöissä, kun ei kukaan palkkaa "lusmua".
Sitte työttömiä syytetään, kun ei työ kelpaa, mutta eipä kukaan palkkaakaan CV:n aukkojen tai em. syyn takia. Aina luullaan, että pitkäaikaistyötön on jotenkin viallinen, vaikka on saattanut tehdä hyvillä saavutuksilla "töitä" jo monia vuosia, mutta sehän on tapahtunut työttömänä työttömyyskorvauksella, niin sitä ei lasketa.
Pakkohan jostakin on saada rahaa kun Kela ei päästä eläkkeelle.
Toimeentulotukea voi hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän väliä tästä joku valopää tekee tänne ketjun mutta kukaan ei koskaan vastaa mitä se käytännössä tarkoittaa, miten tuollainen systeemi toteutetaan ja kuka sen toteuttaa.
Minä olen monta kertaa ehdottanut, mutta koskaan ei saa tulta alleen ja viimeksi kukaan ei edes vastannut, että muutetaan kaikki työkokeilut vapaaehtoiseksi vapaaehtoistyöksi, josta työttömänä sitä tehdessään saa yhteiskunnalta porkkanan, eli kulukorvauksen. Samalla lopetetaan työkokeilut yhdistyksillekin, vaan saa vapaaehtoisena tehdä. Yhdistyksen hallitus vastaa ohjauksesta ja joku työkokeilija voi vastaavalla sopimuksella toimia ohjaana, työaika kaikilla, myös ohjaajilla kohtuullinen, muutama tunti päivässä tai muutama päivä viikossa, oman tilanteen mukaan. Esim jos asuu lähellä, se voi olla muutama tunti päivässä ja kauempaa tuleville se pari päivää viikossa, miten vain sovitaan.
Työ voisi olla käsitöitä vanhuksille ja keskoslapsille esim kansalaisopistojen tai koulujen tiloissa ja tuolla aiemmin jo kirjoitin viestin, mitä muutakin se voisi olla, tämä tuli jälkeenpäin mieleen - olisi itselleni mieluinen homma jos jäisin työttömäksi. Samoin voisin tehdä tällä tavoin vapaaehtoistyötä eläinsuojissa, mitä olen aiemmin tehnyt muutenkin. Osa työttömistä on ihan täysipäistä väkeä, jotka voivat tehdä erilaisia hommia ilman valvoontakin, tulos ratkaisee. Somevaikuttaminenkin voisi olla yksi homma, ei se ole keltään pois, jos sen tekee hyväntekeväisyyden nimissä. Itse osaisin mm tehdä nettisivuja, niitä voisi tehdä persaukisille yhdistyksille, joilla ei ole varaa niiden tekemisestä kellekään maksaa.
Siis tajuatko sinä, että tällainen on jo olemassa ja sen nimi on kuntouttava työtoiminta?
Miksi täällä yritetään keksiä pyörä uudelleen, kun se on jo tehty? Työttömyyskorvaus on jo VASTIKKEELLISTA, koska työttömän pitää etsiä töitä ja jos työttömyys pitkittyy, sinut laitetaan johonkin hömpänhömppään tai ns. kunnon töihin TYÖTTÖMYYSKORVAUKSELLA JA SIIHEN LIITTYVÄLLÄ KULUKORVAUKSELLA + JOISSAKIN KUNNISSA SAA MATKAKORVAUKSET PÄÄLLE.
Monet kuntouttavat ovat ihan oikeaa työtä, eikä vain pitsin nypläystä tai kiiltokuvien liimausta. Monista näistä kuntouttavista töistä voisi olla ihan oikeita työpaikkoja, joista voitaisiin maksaa edes suht kunnollista palkkaa. Mutta kun on niin kiva kyykyttää "orjia" töihin mitättömällä 520e/kk + 9e kulukorvaus "palkalla".
Ja joissakin tällaisissa paikoissa työtön saattaa käydä vuoden-kaksi putkeen, eikä mitään hyötyä ole ollut - ei pääse etenemään, ei kerry eläkettä, ei jäänyt mitään muuta käteen kuin p*skaa. Hetki taas työttömänä kotona ja ei kun ralli uudelleen käyntiin. Katsokaas kun tämä kuntottava työtoiminta ei näytä kovin hyvältä CV:ssä, niin ei työtön pääse koskaan näyttämään kykyjään palkkatöissä, kun ei kukaan palkkaa "lusmua".
Sitte työttömiä syytetään, kun ei työ kelpaa, mutta eipä kukaan palkkaakaan CV:n aukkojen tai em. syyn takia. Aina luullaan, että pitkäaikaistyötön on jotenkin viallinen, vaikka on saattanut tehdä hyvillä saavutuksilla "töitä" jo monia vuosia, mutta sehän on tapahtunut työttömänä työttömyyskorvauksella, niin sitä ei lasketa.
"Kuntouttava työtoiminta" = työ, josta on jostain syystä hyvin haasteellista maksaa käypä vastike = palkka.
Jos työtä tehdään tukia vastaan, työnantajille ei tule tarvetta palkata ketään ja entistä enemmän työpaikkoja siirtyy vähitellen tukien varassa tehtäviksi.
Mun mielestä olisi hyvä jos työttömyysetuutta vastaan laitettaisiin vaikka työttömät keräämään roskia ojanpielistä pariksi tunniksi viikossa. Älkääkä sanoko että sitä varten on palkkatyöntekijöitä. Ei ole selkeästi tarpeeksi. Itsehän olen nyppinyt roskia kaduilta ihan muuten vain.
T. työtön
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olisi hyvä jos työttömyysetuutta vastaan laitettaisiin vaikka työttömät keräämään roskia ojanpielistä pariksi tunniksi viikossa. Älkääkä sanoko että sitä varten on palkkatyöntekijöitä. Ei ole selkeästi tarpeeksi. Itsehän olen nyppinyt roskia kaduilta ihan muuten vain.
T. työtön
Voit omakohtaisesti näin tehdä, jos et isompaa kokonaiskuvaa hahmota, mutta et voi vaatia vastaavaa muilta.
Työttömiä olisi vaikempi haukkua laiskoiksi, jos ne tekisivät töitä tukiensa eteen.
Vierailija kirjoitti:
"Mummojen ulkoilutus" ihan kuin jostain koirista puhuisi.
Mummojen kesetuksesta (pun intended) vastaa ja sillä rahastaa silti siinäkin lusmuillen monet huijarilafkat.
Papparaisilla taas ei niin väliä (tuottoa) kun heistä ei puhuta, eikä vaivauduta edes taksin alle tönäisemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, työkokeilu on erilainen kuin mitä minä ajattelen. Minä ajattelen sitä vapaaehtoisuuden kautta, eli saa tehdä valitsemaansa ja haluamaansa vapaaehtoistyötä ja pitempiä ajanjaksoja kuin nykyään. Olen ollut aktiivina yhdistyksessä, jossa jatkuvasti vaihtuu työkokeilijat. Joskus on hyviä tyyppejä, joista ei oikein kokoaikatyöhön ole, mutta tuollaisat kevyttä hommaa he voivat tehdä. Työkokeilut on huonosti järjestettyjä ja lyhytaikaisia, sekä niihin ei pääse automaattisesti. Minun mallissani se olisi tyyliin Teen vapaaehtoistyötä yhdistyksessä X ja sen sijaan että alettaisiin pienentää tukia jos tätä ei saa, siitä saisi tuon korvauksen mitä nytkin saa ja matkat todellisten kulujen mukaan sen lisäksi.