Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varastitko sinä sormukset Stockan vauvanhoitohuoneesta?

Vierailija
26.03.2015 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015032619422962_uu.shtml

Keskiviikko oli huono päivä helsinkiläiselle Nona Schaumanille, 26.

- Tänään kävi itselle todella suuri kämmi, sellainen, jota en uskonut koskaan tapahtuvan, hän kirjoitti Facebook-viestissään.

Schauman oli ostoksilla Stockmannilla. Hän meni noin puolen päivän aikaan vaippaikäisen tyttärensä kanssa tavaratalon kuudennen kerroksen lastenhoitohuoneeseen, ja otti vaipanvaihdon ajaksi sormistaan kaksi sormusta. Toinen niistä oli Schaumanin suvun aatelissormus, jonka hän sai taannoin syntymäpäivälahjaksi isältään. Sormuksen mukana hän sai kortin, jossa isä toivoi tyttären pitävän sormuksesta hyvää huolta. Sormus on kulkenut suvussa pitkään, sillä Nonan isoisä antoi sen aikoinaan lahjaksi vastavihitylle vaimolleen vuonna 1942. Sormus voi olla tuotakin vuotta paljon vanhempi.

- En tiedä, minkä ikäinen sormus on.

Pettymys isälle

Jatkaessaan ostoksia tavaratalossa Nona huomasi kauhukseen sormuksen kadonneen.

- Olin Herkussa, kun isä tuli mieleeni ja kosketin muka sormusta sormessani. Huomasin sen hävinneen ja juoksin yläkertaan.

Lastenhoitohuoneessa ei ollut kuitenkaan kumpaakaan sormusta.

- Laitoin ne saippuatelineen päälle, kun pesin vauvan peppua. En muistanut laittaa niitä takaisin sormeen, kun leikin tytön kanssa hoitopöydällä.

Nona kiittää Stockamannin henkilökuntaa, joka auttoi itkevää asiakasta kuuluttamalla sormuksista. Kukaan ei kuitenkaan vastannut tuomalla sormukset takaisin. Toinen niistä on Nonan rippilahja ja Kalevala-sarjasta.

- Neuvonnan rouvat kertoivat, että he eivät ole aiemmin kuuluttaneet kadonnutta omaisuutta.

Nona ei ole vielä kertonut isälleen tapahtuneesta.

- Vähän pelottaa, miten isä reagoi. En haluaisi tuottaa pettymystä 72- vuotiaalle, Nona kertoo ja sanoo, että sormuksella on valtava tunnearvo.

Kultaisessa sormuksessa on ovaalinmuotoinen vaakuna ja kaiverruksena sekä Nonan isovanhempien hääpäivä että vuosi, jona Nona sai sormuksen syntymäpäivälahjaksi.

Valvontakuvat tallessa

Valvontakameran kuvista näkyy, että vauvanhoitohuoneeseen meni Nonan jälkeen ainakin yksi nuori äiti lastensa kanssa. Nona toivoo, että se henkilö, joka otti sormukset talteen, toimittaisi ne Stockmannin neuvontaan kirjekuoressa, jossa lukee hänen nimensä.

- Hän voi tehdä sen nimettömänä. Aatelissormus on tärkein perintö isältäni. Olen itkenyt koko eilisen päivän ja toivon vain, että saan sormuksen takaisin.

Nona kertoo, että sormuksella ei ole suurta rahallista arvoa, eikä sukusormusta ole helppo myydä eteenpäin.

Nona kertoo olevansa hyvin päättäväinen ja tekevänsä kaikkensa sormusten palauttamiseksi. Siksi hän tekee tapahtuneesta rikosilmoituksen. Sormusten katoamisen jälkeen hän on laittanut tiedon niistä useaan Facebook-ryhmään.

- Olen aivan äimänkäkenä siitä, miten auttavaisia ihmiset ovat. Aivan tuntemattomat ovat jakaneet viestiä ja halunneet auttaa, hän kertoo ilahtuneena ihmisten myötätunnosta.

Kommentit (366)

Vierailija
281/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mitään mutta kun lehden sivulla oli melkein allekkain tämä otsikko ja sitten siitä tahallisesta lentokoneturmasta kertova otsikko niin enpä kyllä jaksanut tätä juttua edes avata.

Vierailija
282/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku vastannut otsikon kysymykseen: "Varastitko sinä...?"

OLITKO SE SINÄ!? Mikä on alibisi?

Se, joka se oli, TUNNUSTA, tunnusta, TUNNUSTAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Me halutaan puhua siitä varkaasta, joka tunnusti! Millainenkohan ihminen se on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:28"]Uutisessa vihjataan siihen että tuo seuraavaksi vauvanhoitohuoneeseen mennyt olisi varas. Törkeää minusta. Ei todellakaan voi vetää sellaista johtopäätöstä. Kas kun eivät julkaise "epäillyn" kuvaa. Eiköhän siellä ole ehtinyt juosta porukkaa aika paljon tuossa ajassa. Sitä paitsi olen nähnyt muidenkin kuin vauvojen äitien käyvän vauvanhoitohuoneissa. Varsinkin jos niissä on vessa, kuten yleensä on, jotkut käyttävät sitä kun eivät jaksa jonottaa varsinaisiin vessoihin tai kävellä niille asti.
[/quote]
Itse ihmettelin myös eikö Helsingin stockalla tosiaan neljän tunnin aikana käy vauvanhoitohuoneessa kuin yksi äiti?

Vierailija
284/366 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että kihla ja naimissormusta käytetään ja ammattisormusta. aatelissormus arkena. 

Vierailija
285/366 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lukiessani mietin et miten ihmiset voikaan olla noin epäitsekäitä ja eikä ajatella muita ollenkaan että jollakin on tunne esineitä AJATTELEMATTOMAT toivottavasti sormus löytyy tsemppii

Vierailija
286/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin syyllistetään varakaudesta, sitten syyllistetään siitä, ettei kaikki kokenut myötätuntoa vaikka hän onkin köyhä ja vaatimaton ja mieskin ulkomaalainen opiskelija...

Vierailija
287/366 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikanaan joltain oli unohtunut sellanen tosi ihana eläinreppu ja mä otin sen ja vein sen omalle tytölleni. Kuulin että myöhemmin sitä oli käyty kysymässä ja joku pikkutyttö oli kauheesti kaivannut sitä äitinsä kanssa. En mä palauttanut sitä koska jos olisin palauttanut olisin jäänyt kiinni ja mä en olisi kehdannut mennä sinne enää. Vältin tyttöni käyttämästä sitä jonkin aikaa liian yleisillä paikoilla sanomalla ettei se vaan likaantuisi. Se oli sen verran harvinainen että ne olisi voineet kysyä siitä.  

Vierailija
288/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psst..... On tämäkin avautuminen tapa saada suvulle bisnestä ja näkyvyyttä kun ei ole heistä monen moneen vuoteen mitään täällä meilläpäin kuulunut ;)

Vierailija
289/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:12"]

Olen itse aatelinen myös ja lapsena vanhemmat ja muut sukulaiset opettivat, että siitä ei ikinä, ikinä saa puhua. Näin anonyymisti sitä kehtaa, muuten ei. Kuten tämän jutun kommentit osoittavat: Suomessa ei kannata tuoda esiin, että on aatelinen, se herättää kummaa agressiota, vaikka täällä ei koskaan mitään maaorjuutta tms ollut.

[/quote]

Olen puoliksi aatelissuvusta mutta me kaikki vaihdettiin nimemme tavalliseen jottei meitä kohtaan tulisi mitään ennakkoluuloja ja koska kukaan ei halunnut ratsastaa millään suvun nimellä vaan ollaan ihan tavallisia ihmisiä ja tyytyväisiä näin :) Isoisoisä oli kuulemma jo sanonut joskus jälkeläisilleen että aatelisnimi antaa vähän sisäsiittoisen kuvan muttei ehtinyt sitä kuitenkaan vaihtaa itse ennen kuin kuoli.

Vierailija
290/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltä varastettiin sormus joskus koulun asuntolassa. Yhteiskeittiössä tiskasin ja unohtui 1. koskaan omistamani ja suurella vaivalla säästetty sormus altaan reunalle...n puolentunnin päästä tajusin asian vaan empä sitä koskan takaisin saanut :(

Toisen kerran hävitin todella upean paksun kultasormuksen jossa valtavan kokoinen kivi, arvokas lahjaksi saatu sormus joka oli hieman iso ja putosi kun otin käsineen pois laittaessani kirjeitä luukkuun. Laitoin sormuksesta katoamisilm lehteen ja sain sen takaisin...palauttaja oli hieman nolona koska palautti sen niin "myöhään" (viikkoja ehti kulua). Sanoin vaan että pääasia että kumminkin sen sain ja annoin palkkion  jota ei meinannut kyllä millään ottaa vastaan.

Vierailija
291/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:58"]Ensin syyllistetään varakaudesta, sitten syyllistetään siitä, ettei kaikki kokenut myötätuntoa vaikka hän onkin köyhä ja vaatimaton ja mieskin ulkomaalainen opiskelija...
[/quote]
Aivan, miten on lukeneiden syy, jos uutinen antaa olettaa hänen olevan Stockkan herkusta kaiken ruuan ostava aateliskoruinen aatelinen, joka miettii läheistä isänsää ruokakaupassa ja itkee, miten niin vanhalle selittää katoamisen. Ei ole todellakaan muiden vika, jos ei tästä sitten ymmärrä, että kyseinen nainen on kaupungin vuokra-asunnossa asuva köyhä yh-äidin kasvatti jolla ei ole minkäänlaista oikeaa suhdetta isäänsä ja joka nyt tänään vain sattui stockkalle ja siellä vessaan.

Vierailija
292/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:47"]

Nykyään kaikki häviää jos jätät ne julkiselle paikalle. Kyllä pitää olla tyhmä pää jollain ja uusi omistaja on ihan varmasti sellainen joka ei niitä jätä vaan johonkin vaippaa vaihtaessaan. Olisinko mä ottanut jos olisin tullut sinne seuraavana??? Olisin ottanut. Mä tunnen itseni ja tiedän etten olisi pystynyt vastustamaan kiusausta. Moni muukin olis ottanut joten en kokisi siitä mitään tunnon tuskia. 

[/quote]

Onneksi suurin osa suomalaisia on vielä kuitenkin perusrehellisiä eivätkä kaltaisiasi oikean ja väärän tajun menettäneitä surkimuksia.

Vierailija
293/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kuulla vanhasta "tutusta" näin. Enpä kommentoi muuta kuin että Nona kävi Alppilassa samaan aikaan koulua kanssani ja oli yksi pahimpia pissiksiä silloin. Oli ylimielinen ja hengasi bilettäjäporukan kanssa halveksien muita. Joten sallinette sen, etten ole kovin pahoillani tästä tapauksesta

Vierailija
294/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 02:09"]Jännä kuulla vanhasta "tutusta" näin. Enpä kommentoi muuta kuin että Nona kävi Alppilassa samaan aikaan koulua kanssani ja oli yksi pahimpia pissiksiä silloin. Oli ylimielinen ja hengasi bilettäjäporukan kanssa halveksien muita. Joten sallinette sen, etten ole kovin pahoillani tästä tapauksesta
[/quote]
En salli. Ei tarvitse olla kateellinen vaikket oo aatelinen, vaan sivistymätön moukka. Ymmärrätkö miten arvokas se sille on kun se on aatelissormus? Itse et sellaista pääse ikinä edes näkemään.

Vierailija
295/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kadotin pari vuotta sitten 200€:n rannekellon (saanut lahjakortilla). Oisipa siitä tehty tällainen case. :(

Vierailija
296/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 02:29"]Mä kadotin pari vuotta sitten 200€:n rannekellon (saanut lahjakortilla). Oisipa siitä tehty tällainen case. :(
[/quote]
Ps. se putosi ranteestani, en ottanut sitä irti kuin kotona. Nykyään ei laatukelloihinkaan voi luottaa, huoh. Halvemmat on toisaalta kestäneet.

Vierailija
297/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 02:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 02:09"]Jännä kuulla vanhasta "tutusta" näin. Enpä kommentoi muuta kuin että Nona kävi Alppilassa samaan aikaan koulua kanssani ja oli yksi pahimpia pissiksiä silloin. Oli ylimielinen ja hengasi bilettäjäporukan kanssa halveksien muita. Joten sallinette sen, etten ole kovin pahoillani tästä tapauksesta [/quote] En salli. Ei tarvitse olla kateellinen vaikket oo aatelinen, vaan sivistymätön moukka. Ymmärrätkö miten arvokas se sille on kun se on aatelissormus? Itse et sellaista pääse ikinä edes näkemään.

[/quote]

Jostain syystä tämä "surullinen" uutinen sai minut hykertelemään tyytyväisenä. Joku ylimielinen ja etuoikeutettu aatelinen menetti sormuksensa ja itkee sen perään. Jos joku työtön jäisi auton alle ja ko. aatelinen näkisi sen, mahtaisiko hänellä tulla edes yhtä kyyneltä silmäkulmaan?

Vierailija
298/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:14"]Kuka ottaa sormukset pois vaipanvaihdon ajaksi?  [/quote] Otan jos on kakkavaippa.

[/quote]

Entä jos ei ole kakkavaippa?

Vierailija
299/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 02:16"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 02:09"]Jännä kuulla vanhasta "tutusta" näin. Enpä kommentoi muuta kuin että Nona kävi Alppilassa samaan aikaan koulua kanssani ja oli yksi pahimpia pissiksiä silloin. Oli ylimielinen ja hengasi bilettäjäporukan kanssa halveksien muita. Joten sallinette sen, etten ole kovin pahoillani tästä tapauksesta
[/quote]
En salli. Ei tarvitse olla kateellinen vaikket oo aatelinen, vaan sivistymätön moukka. Ymmärrätkö miten arvokas se sille on kun se on aatelissormus? Itse et sellaista pääse ikinä edes näkemään.
[/quote]
Jollakulla aatelislasit päässä kommenteista päätellen. Jos Maija Mäkinen nostaisi samanlaisen rummutuksen ITSE hukkaamastaan esineestä, olisivat ihmiset varmasti yhtä huvittuneita koko jutusta :D

Vierailija
300/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan ja Iltalehden kommenttien perusteella on helppo tajuta, miksi jotkut äänestävät vasemmistoa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän