Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varastitko sinä sormukset Stockan vauvanhoitohuoneesta?

Vierailija
26.03.2015 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015032619422962_uu.shtml

Keskiviikko oli huono päivä helsinkiläiselle Nona Schaumanille, 26.

- Tänään kävi itselle todella suuri kämmi, sellainen, jota en uskonut koskaan tapahtuvan, hän kirjoitti Facebook-viestissään.

Schauman oli ostoksilla Stockmannilla. Hän meni noin puolen päivän aikaan vaippaikäisen tyttärensä kanssa tavaratalon kuudennen kerroksen lastenhoitohuoneeseen, ja otti vaipanvaihdon ajaksi sormistaan kaksi sormusta. Toinen niistä oli Schaumanin suvun aatelissormus, jonka hän sai taannoin syntymäpäivälahjaksi isältään. Sormuksen mukana hän sai kortin, jossa isä toivoi tyttären pitävän sormuksesta hyvää huolta. Sormus on kulkenut suvussa pitkään, sillä Nonan isoisä antoi sen aikoinaan lahjaksi vastavihitylle vaimolleen vuonna 1942. Sormus voi olla tuotakin vuotta paljon vanhempi.

- En tiedä, minkä ikäinen sormus on.

Pettymys isälle

Jatkaessaan ostoksia tavaratalossa Nona huomasi kauhukseen sormuksen kadonneen.

- Olin Herkussa, kun isä tuli mieleeni ja kosketin muka sormusta sormessani. Huomasin sen hävinneen ja juoksin yläkertaan.

Lastenhoitohuoneessa ei ollut kuitenkaan kumpaakaan sormusta.

- Laitoin ne saippuatelineen päälle, kun pesin vauvan peppua. En muistanut laittaa niitä takaisin sormeen, kun leikin tytön kanssa hoitopöydällä.

Nona kiittää Stockamannin henkilökuntaa, joka auttoi itkevää asiakasta kuuluttamalla sormuksista. Kukaan ei kuitenkaan vastannut tuomalla sormukset takaisin. Toinen niistä on Nonan rippilahja ja Kalevala-sarjasta.

- Neuvonnan rouvat kertoivat, että he eivät ole aiemmin kuuluttaneet kadonnutta omaisuutta.

Nona ei ole vielä kertonut isälleen tapahtuneesta.

- Vähän pelottaa, miten isä reagoi. En haluaisi tuottaa pettymystä 72- vuotiaalle, Nona kertoo ja sanoo, että sormuksella on valtava tunnearvo.

Kultaisessa sormuksessa on ovaalinmuotoinen vaakuna ja kaiverruksena sekä Nonan isovanhempien hääpäivä että vuosi, jona Nona sai sormuksen syntymäpäivälahjaksi.

Valvontakuvat tallessa

Valvontakameran kuvista näkyy, että vauvanhoitohuoneeseen meni Nonan jälkeen ainakin yksi nuori äiti lastensa kanssa. Nona toivoo, että se henkilö, joka otti sormukset talteen, toimittaisi ne Stockmannin neuvontaan kirjekuoressa, jossa lukee hänen nimensä.

- Hän voi tehdä sen nimettömänä. Aatelissormus on tärkein perintö isältäni. Olen itkenyt koko eilisen päivän ja toivon vain, että saan sormuksen takaisin.

Nona kertoo, että sormuksella ei ole suurta rahallista arvoa, eikä sukusormusta ole helppo myydä eteenpäin.

Nona kertoo olevansa hyvin päättäväinen ja tekevänsä kaikkensa sormusten palauttamiseksi. Siksi hän tekee tapahtuneesta rikosilmoituksen. Sormusten katoamisen jälkeen hän on laittanut tiedon niistä useaan Facebook-ryhmään.

- Olen aivan äimänkäkenä siitä, miten auttavaisia ihmiset ovat. Aivan tuntemattomat ovat jakaneet viestiä ja halunneet auttaa, hän kertoo ilahtuneena ihmisten myötätunnosta.

Kommentit (366)

Vierailija
241/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti uskon, että sormukset ovat tipahtaneet roskikseen. En jaksa uskoa sekuntiakaan, että joku olisi ne varastanut. On vaan helpompi syyttää muita, kuin myöntää itse mokanneensa.

Vierailija
242/366 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapoihini ei kuulu varsastaa. Olen 48v, joten tunnen minun oman ja muiden oman..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/366 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, etteivät kaikki de tai von-etuliitteiset ole aatelisia, tai ettei kaikilla aatelisilla ole näitä etuliitteitä?

Vierailija
244/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stockan vaipanvaihtohuoneessa saippuateline on toisella puolella kuin roskikset, joissa on luukkukansisysteemi, joten melko epätodennäköistä. Sormukset alkavat olla myös jo sen verran tunnettuja, että jos joku siivooja olisi poiminut ne talleen, luulisi niiden palautuneen jo löytötavaroihin joilla varmasti on tytön yhteystiedot.

Vierailija
245/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja mikäli katsot tytön fb päivitystä näet kyllä kuinka hän asiasta itseään jo soimaakin, mutta haluaa vain tehdä kaikkensa jotta sormukset löytäisivät tiensä kotiin. Ja IL soitti itse tämän fb päivityksen perusteella tytölle, eikä toistepäin. Juttuunkin on näköjään nyt tehty joitakin muutoksia, eli ehkei hän itsekään ollut tyytyväinen siihen millä tavalla tuota aatelisuutta ja nimeä tuotiin julki...

Vierailija
246/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi itku, mutta miksi ottaa sormukset pois vaipanvaihdon ajaksi. Tai kantaa itselleen noin arvokasta korua jatkuvasti mukanaan.

Eikä nyt suvussa vuodesta 1942 kulkenut sormus mikään kummonen sukusormus vielä ole, ymmärtäisin jos olisi kyse vaikka vuodesta 1842.

Toivottavasti hän saa kuitenkin sormuksensa takaisin, ymmärrän harmituksen kun omaa huolimattomuuttaan unohtelee ja hukkaa jotain tärkeää.

Vierailija
247/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:10"]

Onko perusteita rikosilmoitukselle, jos itse on niin urvelo, että unohtaa sormuksensa jonnekin? Hieman taas poliisin resurssien väärinkäyttöä, etenkin kun sormuksella ei edes mitään suurta rahallista arvoa ole.

[/quote]

Typerys, on tietysti rikosilmoiuksen paikka. Ei Stokkan vessassa olevat tavarat kuulu sille joka silelä menee käymään. Ei saa ottaa tavaroita jotka ei ole omia. Toivottavasti varas jää kiinni.

Vierailija
248/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella hävisi sellainen lasinen trendikäs juomapullo Stokkan vessassa. Unohti sen lavuaarin reunalle. Pitääkö soittaa iltalehteen?

Vierailija
249/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:45"]

Stockan vaipanvaihtohuoneessa saippuateline on toisella puolella kuin roskikset, joissa on luukkukansisysteemi, joten melko epätodennäköistä. Sormukset alkavat olla myös jo sen verran tunnettuja, että jos joku siivooja olisi poiminut ne talleen, luulisi niiden palautuneen jo löytötavaroihin joilla varmasti on tytön yhteystiedot.

[/quote]

Tämän kohun jälkeen niitä ei kukaan uskalla palauttaa, koska epäillään heti varkaaksi ja pääsee somejulkisuuteen.

Ja toiseksi. Olen itse aina palauttanut löytämäni tavarat poliisin löytötavaroihin. Sinnehän ne pitää palauttaa. Monet infot ja muut jopa kehoittavat viemään tavarat suoraan poliisille, koska heillä ei ole lukittavia tiloja löytötavaroille. Arvokkaat sormukset lojuvat jossain laatikossa, mistä kuka tahansa ne voi varastaa.

Joku on voinut ne löytää ja ajatellut viedä ne tunnollisesti poliisille, koska ajattelee niiden olevan niin arvokkaita, ettei vie infoon. Mutta mimmi pani heti somerälläkän päälle ja syyttää jo jotain nuorta satunnaista äitiä varkaaksi, vaikka ei varmaan ole ainoa neljän tunnin aikana vessassa käynyt. Jopa minä saattaisin miettiä tässä vaiheessa, että voi helvetti, näistä sormuksista on päästävä eroon, koska kukaan ei usko, että minä en varastanut niitä, vaan aioin viedä ne poliisille. Jos vien ne poliisille nyt, mimmi varmaan julkaisee heti facessa, että "tumma, lyhyttukkainen, 150 cm nainen kahden lapsen kanssa toi sormukset, hänen nimikirjaimensa alkavat e.r ja muka sanoi, ettei ole varastanut ja ei tuonut niitä silti nimettömässä kuoressa infoon"

Saattaisin nakata roskiin tämän kohun jälkeen ja pääsisin niin helpommalla.

Vierailija
250/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:14"]

Ehkä ei kannattaisi jättää niitä aatelissormuksia lojumaan yleisiin vessoihin. Tuossa on kyllä ihan omaa vikaa.

[/quote]

Niinpä, täysin uhrin oma vika. Samoin jos on minimekossa ja raiskataan, niin ehkä ei kannattaisi kulkea minimenokassa, ihan oma vika sekin.

Vierailija
251/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:48"]

Ehkä ei kannattaisi jättää niitä aatelissormuksia lojumaan yleisiin vessoihin. Tuossa on kyllä ihan omaa vikaa.

[/quote]

Niinpä, täysin uhrin oma vika. Samoin jos on minimekossa ja raiskataan, niin ehkä ei kannattaisi kulkea minimenokassa, ihan oma vika sekin.

[/quote]

No ihan oikeasti. Sinäkö jätä esim. lompakon, missä on satoja euroja rahaa lojumaan julkiselle paikalle ja sitten vingut, että joku otti sen. Jätät pyörän lukitsematta ja sitten nostat somekohun, kun joku vei sen. Lähdet parin sompun matkaan ympäri kännissä ja sitten itket, kun sinut raiskataan.

Järjenkäyttö sallittu

Vierailija
252/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 00:36"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:58"]Ensin syyllistetään varakaudesta, sitten syyllistetään siitä, ettei kaikki kokenut myötätuntoa vaikka hän onkin köyhä ja vaatimaton ja mieskin ulkomaalainen opiskelija... [/quote] Aivan, miten on lukeneiden syy, jos uutinen antaa olettaa hänen olevan Stockkan herkusta kaiken ruuan ostava aateliskoruinen aatelinen, joka miettii läheistä isänsää ruokakaupassa ja itkee, miten niin vanhalle selittää katoamisen. Ei ole todellakaan muiden vika, jos ei tästä sitten ymmärrä, että kyseinen nainen on kaupungin vuokra-asunnossa asuva köyhä yh-äidin kasvatti jolla ei ole minkäänlaista oikeaa suhdetta isäänsä ja joka nyt tänään vain sattui stockkalle ja siellä vessaan.

[/quote]

ja face profiilin mukaan tällä köyhällä yh:lla on varaa käydä joka vuosi ulkomailla. Ei niin köyhä, että sääliä kannattaisi.

Vierailija
253/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:50"]

[/quote]

[/quote]

No ihan oikeasti. Sinäkö jätä esim. lompakon, missä on satoja euroja rahaa lojumaan julkiselle paikalle ja sitten vingut, että joku otti sen. Jätät pyörän lukitsematta ja sitten nostat somekohun, kun joku vei sen. Lähdet parin sompun matkaan ympäri kännissä ja sitten itket, kun sinut raiskataan.

Järjenkäyttö sallittu

[/quote]

Sinäkö otat vieraan lompakon?

Vittu mitä wt sakkia. Tavaroita ei oteta jos ne eivät ole omia. Eikö tämän pitäisi olla jokaiselle aivan itsestään selvää?

Vierailija
254/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:26"]

Mun lapsella hävisi sellainen lasinen trendikäs juomapullo Stokkan vessassa. Unohti sen lavuaarin reunalle. Pitääkö soittaa iltalehteen?

[/quote]

Jos haluat sen takaisin, niin kannattaa yrittää. Jutuista päätellen stokkalla käy paljon varastelevaa roskaväkeä.

Vierailija
255/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klonkku

Vierailija
256/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 06:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 03:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:08"]

Mitähän tähän ny sanois..

[/quote]

Sormus on luultavasti Tillanderilla teetetty ja sen arvo on noin 5000 euroa tunnearvon lisäksi. Itse en kyllä ilkeäisi pitää aatelissormusta sormessani koska Suomen aateliset tuntevat hyvin toisensa ja tietävät miltä toistensa sormukset näyttävät. 

[/quote]Eiköhän tuollaisen sormuksen voi halvemmallakin teettää jo olisi halunnut säästää isäpapan tunteita. Mutta kun ei voi vastustaa suuren draaman viehätystä. On se niin kamalaa kun oli oikea AATELISSORMUS jonka joku köyhä oli VARASTANUT. Jos Stockkalle menee niin saa kyllä syyttää itseään, eiköhän siellä varastele kaikki, mummot ja henkilökunta mukaanluettuina.

[/quote]

Tillander on ainoa oikea paikka tuollaisen sormuksen teettämiseen. Itse en edes ryhtyisi tekemään aatelissormusta tai sen kopioa koska tiedän niiden tekemisen olevan korvamerkitty Tillanderille. 

Tässä ei ole nyt kysymys muusta kuin sormuksen tunnearvosta minun käsittääkseni. Tuo Bukowskin linkkeihin vahvistaa sen, että näköjään huutokaupastakin voi ostaa jollekin toiselle teetetyn aatelissormuksen. Itse en sellaista käyttäisi koska kokisin todella nolona jos minulta alettaisiin kysymään toisen suvun kuulumisia ja asioita.

[/quote]

Niinkö ne aatelissukujen jäsenet toimiva - kyselevät tuntemattomilta ihmisiltä suvun kuulumisia, kun vaan näkevät tutun suvun sormuksen?

[/quote]

Suomessa on 282 aatelissukua. VÄHÄN epäilen heidän tunnistavan kaikkia vaakunoita..aika faakiireja ovat jos näin on..

Vierailija
257/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:42"] [quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:28"]Auttaisikohan löytymään, jos lupaisi reilun löytöpalkkion? [/quote]Entä jos ei ole rahaa reiluun löytöpalkkioon? Silloinko saa löytäjä... ei kun varas pitää? [/quote] Löytöpalkkioon on aina löydyttävä varaa vähintään 10% löydetyn omaisuuden arvosta. [/quote]Tarkoitin, että jos on toden totta PA, tili tyhjä ja matti kukkarossa, jääkaapissa valo ja kannu vettä. Tuollainen vaihe on jopa minullakin opiskelijana ollut, ei silloin tyhjästä olisi mitään palkkiota voinut maksaa jos vaikka fillari olisi lähtenyt vääriin käsiin.

[/quote]

Sitten on varmaan parempi opetella pitämään tavaroistaan hyvä huoli.
[/quote]
Ei jeesus mikä urpo... Aina sekään ei riitä, että pitää huolta. Mulla oli omakotitalossa pyörä lukitussa varastossa ja siellä se oli vielä lukittuna ja köytettynä kettingillä seinään. Silti sen joku sieltä varasti mun ollessa reissussa. Samoin lähti telkkari ja stereot talosta. Sun mukaan tää on vissiin mun oma moka, kun en ollut laittanut niitä naamoituun teräsbunkkeriin jonka lukko toimii sormenjälkitunnisteella vaan luotin, että kukaan ei tunkeudu kotiini?

Vierailija
258/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:50"]

[/quote]

[/quote]

Järjenkäyttö sallittu

[/quote]

Sinäkö otat vieraan lompakon?

Vittu mitä wt sakkia. Tavaroita ei oteta jos ne eivät ole omia. Eikö tämän pitäisi olla jokaiselle aivan itsestään selvää?
[/quote]
Varmaan suurimmalle osalle on. Mutta missä pumpulissa olet elänyt kun kuvittelet että maailmassa kaikki toimivat kuten oikein on? Itsensä ja omaisuutensa suojelu käyttämällä maalaisjärkeä ei ole sama kuin varastamisen hyväksyminen. Se on vain tosiasioiden tunnustamista.

Vierailija
259/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:45"]

[/quote]

Tämän kohun jälkeen niitä ei kukaan uskalla palauttaa, koska epäillään heti varkaaksi ja pääsee somejulkisuuteen.

Ja toiseksi. Olen itse aina palauttanut löytämäni tavarat poliisin löytötavaroihin. Sinnehän ne pitää palauttaa. Monet infot ja muut jopa kehoittavat viemään tavarat suoraan poliisille, koska heillä ei ole lukittavia tiloja löytötavaroille. Arvokkaat sormukset lojuvat jossain laatikossa, mistä kuka tahansa ne voi varastaa.

Joku on voinut ne löytää ja ajatellut viedä ne tunnollisesti poliisille, koska ajattelee niiden olevan niin arvokkaita, ettei vie infoon. Mutta mimmi pani heti somerälläkän päälle ja syyttää jo jotain nuorta satunnaista äitiä varkaaksi, vaikka ei varmaan ole ainoa neljän tunnin aikana vessassa käynyt. Jopa minä saattaisin miettiä tässä vaiheessa, että voi helvetti, näistä sormuksista on päästävä eroon, koska kukaan ei usko, että minä en varastanut niitä, vaan aioin viedä ne poliisille. Jos vien ne poliisille nyt, mimmi varmaan julkaisee heti facessa, että "tumma, lyhyttukkainen, 150 cm nainen kahden lapsen kanssa toi sormukset, hänen nimikirjaimensa alkavat e.r ja muka sanoi, ettei ole varastanut ja ei tuonut niitä silti nimettömässä kuoressa infoon"

Saattaisin nakata roskiin tämän kohun jälkeen ja pääsisin niin helpommalla.
[/quote]

Mä kanssa ihmettelen että mikä tän mimmin tarkoitus on? Jos vähäkään järkeään käyttää ja todella haluaisi sormukset takas, niin olis luvannu palkkion ja vedonnut löytäjän (tai varkaan, emme voi tietää todel. tilannetta) tunteisiin että kuinka paljon tunnearvoa sormuksilla on. Nyt se on varkaaksi syyttämällä pilannut mahdollisuuden saada koruja koskaan takas. Herää kysymys a) onko mimmi todella näin tyhmä? b) Onko somekohun nostamisella joku muu tarkoitus? c) Onko vain huolimattomuuttaan hukannut sormukset eikä edes muista mihin ja tää selitys tuntu paremmalta (joku varasti eli ei oma syy)?

Vierailija
260/366 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voishan ne myös käydä tiputtamassa vaikka poliisin tai stockan postilaatikkoon kirjekuoreen tai muovipussiin ja nimi päälle. Jos siis pelkää että joku some kohu muka tulis, tai siis tommonen mitä yllä oleva kirjoitti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä