Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴

Vierailija
12.09.2024 |

https://yle.fi/a/74-20108384

Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.

Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻

Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).

Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!

Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?

Kommentit (599)

Vierailija
1/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jotkut syö. Olemme viimeksi käyneet ravintolassa yhdessä 6 vuotta sitten, mies muistaakseni lounasti toimistolla käydessään keväällä. Lounasetu on mutta häviää tiskille. Koen tekeväni kotona samat ruuat halvemalla enkä halua ravintolan hälinää ympärilleni nautiskellessani, taitoa löytyy.

En käytä myöskään elokuvateattereita, uimahalleja, baareja etc. En kampaamoita enkä kauneushoitoloita. Hieronnan tai ikkunanpesun saatan silloin tällöin ottaakin.

Vierailija
2/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä käyn suht säännöllisesti ravintolassa. En buffeteissä, ne on yäk, samoin burgerit sun muut mätöt, ne on laiskoille lapsellisille, jotka eivät hyvästä ymmärrä. Kun on kohtuu hintainen,ei buffetti,  ei "fine dining" niin ok!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisillä ole varaa syödä ravintoloissa, nykyään ei sitä vähääkään irtonaista rahaa ole. Pian nostetaan ruuankin verotusta ja ihmetellään konkurssien määrää kun ihmisillä ei ole varaa kuluttaa kun aivan välttämättömimpään.

Vierailija
4/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi!

Vierailija
5/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö. Liian kallista

Vierailija
6/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ennen, kun olin vielä töissä. Minusta ulkona syöminen on nautinto. En juo alkoholia, en polta, en käy baareissa.

Nyt ei ole varaa, kun olen työtön. 

Nykyhallitus on saanut aikaan sen, että myöskään ravintolan pitäminen ei ole kannattavaa.

Vierailija
7/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oulussa me suosimme pelkästään etnisiä kebab pizzerioita. Suomalaisten pitämissä ravintoloissa emme ole asioineet vuosiin.

Vierailija
8/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolasyöminen silloin tällöin oli aiemmin mahdollista ihan keskiluokkaiselle perheelle.

Tämän hallituksen taitamattomuutta osoitti heti alussa ne puheenvuorot jotka sai järkevän palkansaajan luopumaan kaikesta turhasta.

Talouden vakauttamisen viestin tilalle oli tullut selvä uusi, kostonhimoinen sävy jossa palkansaajalle luvattiin kuria ja kurjia aikoja. Kansa reagoi heti ja aika moni yritys huomasi sen tuloksessaan. Ei voi olla kenenkään etu että näin moni yritys on mennyt konkurssiin. Ei myöskään ole valtion etu että verotulot korvataan nyt velanotolla.  

Vierailija
9/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kerran viikkoon ravintolassa, ihan missä hyvä pöytiintarjoilu. Kyllä Helsingissä tuntuu riittävän kävijöitä, ainakin viikonloppuisin. Kannattaa varata pöytä.

Vierailija
10/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotuksella ei ole mitään tekemistä ravintoloiden pyörittämisen kanssa, yritysvero on Suomessa 20% mikä on eurooppalaisittain matala. Tosin alv:in nosto 25,5%:iin vaikuttaa toki.

Vierailija
11/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä syön säännöllisesti. Kun asuu yksin eikä tuhlaa vaatteisiin ja turhuuksiin, on hyvin varaa syödä kerran viikossa ulkona. Pidän fine diningista, enkä viitsi aina tehdä itse ruokaa.

Vierailija
12/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn itse tekemään samaa tasoa sillä erotuksella että ruoan annoskoko riittävä. Itsellä rima ihan liian korkealla. Hyvästä ruuasta ravintolassa voisin jopa maksaakkin.

ainoa syy käydä ravintolassa on ettei jaksa itse tehdä.

M37

Vierailija
13/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön useinkin ravintoloissa. Eihän se halpaa ole mutta elämä on kallista, kuten vanhassa DNA-mainoksessa todettiin.

Sellaiset ravintolat pärjäävät, joissa ravintoloitsijapariskunta ovat itse keittiössä ja tekevät työtään suurella innolla.

Vierailija
14/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi ap saa selville, että taantumassa on mennyt nurin myös rakennusyrityksiä ja tulee kysymään kuuluuko sisällä asuminen suomalaiseen kulttuuriin. 

Oikeasti on todella väsynyttä leikkiä kosmopoliittia haukkumalla omaa kotimaataan. 

Vierailija
15/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisillä ole varaa syödä ravintoloissa, nykyään ei sitä vähääkään irtonaista rahaa ole. Pian nostetaan ruuankin verotusta ja ihmetellään konkurssien määrää kun ihmisillä ei ole varaa kuluttaa kun aivan välttämättömimpään.

Aika outoa, että aina kun käyn ravintoiloissa, siellä on muitakin. Eivät liene ihmisiä? 

Vierailija
16/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ulkona syömiseen pitää olla joku erityinen syy, esim. syntymäpäivä tms. On se vaan niin kallista täällä!

No Suomen kansa köyhtyy vain lisää, kun ihmisiä irtisanotaan, koska kauppa ei käy, koska irtisanotuilla ei ole enää varaa asioida.

Vierailija
17/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitäpä se ALVin korotus nyt vaikuttaisi...

Vierailija
18/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on varaa (ihan normikeskituloisena) ja todellakin käyn laaturavintoloissa useinkin.

Vierailija
19/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotuksella ei ole mitään tekemistä ravintoloiden pyörittämisen kanssa, yritysvero on Suomessa 20% mikä on eurooppalaisittain matala. Tosin alv:in nosto 25,5%:iin vaikuttaa toki.

Yhteisöveroahan aletaan maksaa vasta, kun yritys on voitollinen. Sitä ennen toiminnan kannttavuuteen vaikuttaa todella monet verot - tärkeimpänä alv., mutta myös esim. alkoholivero, veroluonteiset maksut (kuten palkan sivukulut) ja muu regulaatio.

Vierailija
20/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun peruspitsalätty maksaa täällä stadissa kakskymppiä niin veikkaan että aika monelle alkaa kelpaamaan se kaupan pakastealtaan roiskeläppä oikein hyvin