Oletko oikeasti vaurastunut sijoittamisella?
Minua kiinnostaisi tietää, onko joku oikeasti vaurastunut sijoittamalla? Mihin olet sijoittanut, kuinka pitkäksi aikaa jne.? Mistä alkupääoma on tullut? Millaista nettotuloa sijoituksesi ovat sinulle tuoneet?
Kiitos vastauksista.
Kommentit (5)
Olen vaurastanut huomattavasti. Aloitin sijoittamisen 11-vuotiaana isäni avustuksella. Alkuun sijoitin lahjarahojani ja sitten kesätyörahoja, palkkaa jne. Kasarin puolivälin jälkeen it-osakkeilla tuli aika mukavastikin rahaa. Olen hajauttanut sijoitukseni kotimaisen, Aasian, Euroopan ja Yhdysvaltojen pörssien kesken. Olen nyt harrastanut sijoittamista kohta 45 vuotta. Kyllähän sijoittaminen aina kannattaa pitkällä aikavälillä. Täytyy vaan pitää järki päässä.
Olisi mielenkiintoista nähdä lukuja. Jos olet saanut tuottoa sijoituksillasi, niin onnea. Saatko osinkoja, vai mistä tuotto muodostunut? Kenen kautta olet sijoittanut, ja paljonko se syö tulosta?
Kyllä olen. Duunaritöissä säästin kuukausittain ylimääräiset rahat osakesijoituksiin. Myös vanhempani antoivat 3v välein verottoman 4999€ lahjan. 10v aikana sain sijoituksilla 80k€ osakesalkun millä maksoin asuntolainan pois 5v etuajassa.
M39
En nyt tiedä onko puoli miljoonaa euroa bruttona vaurastumista, mutta sen verran sain pk-seudun sijoitusasunnoillani v. 2010-2020. Minulla oli maksimi velkavipu mitä sain pankista. Vuokratulot ja asuntojen hintojen nousu toivat kivat tuotot. Minulla asiassa auttoi vielä se, että olin noina alkuvuosina ulkomaan työkomennuksella ja omia asumiskustannuksia ei ollut käytännössä juuri lainkaan (firma maksoi kaiken muun paitsi ruoan), joten jäi reilusti säästöön ja pystyin ostamaan useamman kämpän nopeaan tahtiin. Viime vuosikymmenen nollakorot olivat myös huima etu. Myin asunnot pois oikeastaan siksi, että jäin ulkomaille ja etänä vuokrahommelien hoito oli hieman työlästä. Tällä hetkellä asuntojen hinnat Suomessa ovat taas niin alhaiset, että hintojen puolesta sijoitusasuntojen osto pk-seudulta on juuri nyt poikkeuksellisen houkuttelevaa. Palaisin mahdollisesti asuntosijoittajaksi tänä vuonna jos asuisin vielä Suomessa ja jos pankista saisi edelleen lainaa edullisin ehdoin.