Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varastitko sinä sormukset Stockan vauvanhoitohuoneesta?

Vierailija
26.03.2015 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015032619422962_uu.shtml

Keskiviikko oli huono päivä helsinkiläiselle Nona Schaumanille, 26.

- Tänään kävi itselle todella suuri kämmi, sellainen, jota en uskonut koskaan tapahtuvan, hän kirjoitti Facebook-viestissään.

Schauman oli ostoksilla Stockmannilla. Hän meni noin puolen päivän aikaan vaippaikäisen tyttärensä kanssa tavaratalon kuudennen kerroksen lastenhoitohuoneeseen, ja otti vaipanvaihdon ajaksi sormistaan kaksi sormusta. Toinen niistä oli Schaumanin suvun aatelissormus, jonka hän sai taannoin syntymäpäivälahjaksi isältään. Sormuksen mukana hän sai kortin, jossa isä toivoi tyttären pitävän sormuksesta hyvää huolta. Sormus on kulkenut suvussa pitkään, sillä Nonan isoisä antoi sen aikoinaan lahjaksi vastavihitylle vaimolleen vuonna 1942. Sormus voi olla tuotakin vuotta paljon vanhempi.

- En tiedä, minkä ikäinen sormus on.

Pettymys isälle

Jatkaessaan ostoksia tavaratalossa Nona huomasi kauhukseen sormuksen kadonneen.

- Olin Herkussa, kun isä tuli mieleeni ja kosketin muka sormusta sormessani. Huomasin sen hävinneen ja juoksin yläkertaan.

Lastenhoitohuoneessa ei ollut kuitenkaan kumpaakaan sormusta.

- Laitoin ne saippuatelineen päälle, kun pesin vauvan peppua. En muistanut laittaa niitä takaisin sormeen, kun leikin tytön kanssa hoitopöydällä.

Nona kiittää Stockamannin henkilökuntaa, joka auttoi itkevää asiakasta kuuluttamalla sormuksista. Kukaan ei kuitenkaan vastannut tuomalla sormukset takaisin. Toinen niistä on Nonan rippilahja ja Kalevala-sarjasta.

- Neuvonnan rouvat kertoivat, että he eivät ole aiemmin kuuluttaneet kadonnutta omaisuutta.

Nona ei ole vielä kertonut isälleen tapahtuneesta.

- Vähän pelottaa, miten isä reagoi. En haluaisi tuottaa pettymystä 72- vuotiaalle, Nona kertoo ja sanoo, että sormuksella on valtava tunnearvo.

Kultaisessa sormuksessa on ovaalinmuotoinen vaakuna ja kaiverruksena sekä Nonan isovanhempien hääpäivä että vuosi, jona Nona sai sormuksen syntymäpäivälahjaksi.

Valvontakuvat tallessa

Valvontakameran kuvista näkyy, että vauvanhoitohuoneeseen meni Nonan jälkeen ainakin yksi nuori äiti lastensa kanssa. Nona toivoo, että se henkilö, joka otti sormukset talteen, toimittaisi ne Stockmannin neuvontaan kirjekuoressa, jossa lukee hänen nimensä.

- Hän voi tehdä sen nimettömänä. Aatelissormus on tärkein perintö isältäni. Olen itkenyt koko eilisen päivän ja toivon vain, että saan sormuksen takaisin.

Nona kertoo, että sormuksella ei ole suurta rahallista arvoa, eikä sukusormusta ole helppo myydä eteenpäin.

Nona kertoo olevansa hyvin päättäväinen ja tekevänsä kaikkensa sormusten palauttamiseksi. Siksi hän tekee tapahtuneesta rikosilmoituksen. Sormusten katoamisen jälkeen hän on laittanut tiedon niistä useaan Facebook-ryhmään.

- Olen aivan äimänkäkenä siitä, miten auttavaisia ihmiset ovat. Aivan tuntemattomat ovat jakaneet viestiä ja halunneet auttaa, hän kertoo ilahtuneena ihmisten myötätunnosta.

Kommentit (366)

Vierailija
361/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.bukowskismarket.com/fi/457941-aatelissormus-kultaa-18k-h-tillander-1989-paino-6-1-g

hmmm, tässä sama kuva kuin lehdessä eli ko sormuksia on siis ilmeisesti useita?

Vierailija
362/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:12"]

Olen itse aatelinen myös ja lapsena vanhemmat ja muut sukulaiset opettivat, että siitä ei ikinä, ikinä saa puhua. Näin anonyymisti sitä kehtaa, muuten ei. Kuten tämän jutun kommentit osoittavat: Suomessa ei kannata tuoda esiin, että on aatelinen, se herättää kummaa agressiota, vaikka täällä ei koskaan mitään maaorjuutta tms ollut.

[/quote]

Minäkin olen. Meillä ei tosin koskaan varoiteltu, olen vain ääneti kasvanut siihen. Meidän sukunimestä vain heti näkee aateliseksi, joten ei pahemmin voi peitellä. Tiesitkö, että sodan jälkeen aatelisilla oli oma auttajajärjestö, koska hädässä olevat aateliset eivät saaneet muuten apua? Niin ihmeellistä, syvää inhoa ja kateellisuutta on aatelistoa kohtaan ollut suomessa.

[/quote]

En ole hyvä historiassa, mutta jotenkin tuo nyt haiskahtaisi vähän "niin makaa kuin petaa" -tyyppiseltä jutulta. Ensin orjuutat armotta jotain talonpoikaisparjaa ja sodan syttyessä odotat auttavaa kättä hänen kanssasisariltaan? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:08"]

Mitähän tähän ny sanois..

[/quote]

Mä voin sanoa sun puolesta: 

Aivan sama kenen ne sormukset on, se on varas joka ne vei. 

Vierailija
364/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 02:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 02:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 02:09"]Jännä kuulla vanhasta "tutusta" näin. Enpä kommentoi muuta kuin että Nona kävi Alppilassa samaan aikaan koulua kanssani ja oli yksi pahimpia pissiksiä silloin. Oli ylimielinen ja hengasi bilettäjäporukan kanssa halveksien muita. Joten sallinette sen, etten ole kovin pahoillani tästä tapauksesta [/quote] En salli. Ei tarvitse olla kateellinen vaikket oo aatelinen, vaan sivistymätön moukka. Ymmärrätkö miten arvokas se sille on kun se on aatelissormus? Itse et sellaista pääse ikinä edes näkemään.

[/quote]

Jostain syystä tämä "surullinen" uutinen sai minut hykertelemään tyytyväisenä. Joku ylimielinen ja etuoikeutettu aatelinen menetti sormuksensa ja itkee sen perään. Jos joku työtön jäisi auton alle ja ko. aatelinen näkisi sen, mahtaisiko hänellä tulla edes yhtä kyyneltä silmäkulmaan?

[/quote]

Pah.

Aatelilla ei ole mitään etuoikeuksia Suomessa. Ei ole ollut pitkälti yli sataan vuoteen.

Ja aatelinen voi olla työtön siinä missä ei-aatelinenkin. Ihan vahva korrelaatio on vaikkapa työttömyydellä ja silmien värillä kuin aateluudella ja työttömyydellä. Eli ei minkäänlaista korrelaatiota.

Vierailija
365/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:12"]

Olen itse aatelinen myös ja lapsena vanhemmat ja muut sukulaiset opettivat, että siitä ei ikinä, ikinä saa puhua. Näin anonyymisti sitä kehtaa, muuten ei. Kuten tämän jutun kommentit osoittavat: Suomessa ei kannata tuoda esiin, että on aatelinen, se herättää kummaa agressiota, vaikka täällä ei koskaan mitään maaorjuutta tms ollut.

[/quote]

Höpö höpö, kun Suomessa ei ole aatelistoa. Vanhojen aatelissukujen jälkeläisiä varmasti on, mutta he eivät ole aatelisia. :D

[/quote]

Ei tietenkään muodollisesti ole, mutta aateli kokoontuu edelleen Ritarihuoneella.

Vierailija
366/366 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kyllä näkee kommennttien kautta millaisia järkkyjä susia jotkut toiset naiset ovat, muutama fiksu helmi vaan joukossa, jotka tietävät mikä on oikein ja mikä väärin.

On se kumma, ettei ihmiset osaa erottaa mikä on omaa ja mikä toisen Onko pakko pistää liiveihin kaikki minkä ilmaiseksi saa!

Toivottavasti varastaneen äidin jälkikasvu syö sormukset ja saa mahanpuruja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän