Joudun tenttimään kiusaajalleni :(
Minulle selvisi, että joudun tenttimään opintokokonaisuuden pakollisia kursseja ihmiselle, joka kiusasi minua opintojeni aikana. Aloitin opintoni ennen häntä, mutta mm. terveysongelmien takia opintoni ovat viivästyneet ja hän valmistui ennen minua. Mikä neuvoksi? Tuntuu todella pahalta. Tästä on useampi vuosi aikaa, joten toivon, ettei hän muistaisi minua enää. En usko, että saisin häneltä reiluja arvosanoja tai kunnollista ohjausta gradua varten. Voi itku :( Tällä hetkellä valmistuminen näyttää olevan hyvin kaukana :(
Kommentit (203)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:15"]
Nyyh nyyh
[/quote]
Älä viitsi. Tämä on oikeasti minulle iso asia. Haluan todellakin saada opintoni valmiiksi mahdollisimman hyvin arvosanoin. Ei ole minun vikani, että sairastuin. En ole koskaan kiusannut kyseistä henkilöä tai kohdellut häntä millään tavalla epäasiallisesti, joten hänen aiempi käytöksensä minua kohtaan ei ole millään tavalla puolusteltavissa.
[/quote]
Millä tavalla kyseinen ihminen on kiusannut sinua?
[/quote]
Hän on mm. arvostellut ulkonäköäni, haukkunut minua sairauteni takia, kutsunut useita kertoja tyhmäksi ja nolannut luennolla sekä seminaarissa. Hän on myös arvosteli kandityötäni, vihjasi sen olevan plagiaatti jne. Kiusaaminen on ollut verbaalista ja todella monimuotoista :( Hänellä on sana hallussa...
[/quote]
No onpa tyyppi ja nyt sitten päässyt uraputkeen yliopistolla!? Vaikka tiedän itsekin, että yliopistolta löytyy ihmisiä joka lähtöön.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:40"]
Onni onnettomuudessasi on se, että kyse on vain tenteistä. Niitä ei voi arvostella kannaltasi epäedullisesti ilman että jää todisteita. Ellei sitten ole tosi kiero ja esim. hukkaa osaa vastauksistasi väittäen että "ilmeisesti luovutit kesken kaiken".
[/quote]
Kannattaa merkata vastauspaperit niin, että välistä ei voi poistaa lehtiä/arkkeja niin ettei se tulisi ilmi. Hyvä numerointi sivuihin.
Mutta tuollainen sabotointi tentaattorin taholta olisi jo kuin dekkarista.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:15"]
Nyyh nyyh
[/quote]
Älä viitsi. Tämä on oikeasti minulle iso asia. Haluan todellakin saada opintoni valmiiksi mahdollisimman hyvin arvosanoin. Ei ole minun vikani, että sairastuin. En ole koskaan kiusannut kyseistä henkilöä tai kohdellut häntä millään tavalla epäasiallisesti, joten hänen aiempi käytöksensä minua kohtaan ei ole millään tavalla puolusteltavissa.
[/quote]
Millä tavalla kyseinen ihminen on kiusannut sinua?
[/quote]
Hän on mm. arvostellut ulkonäköäni, haukkunut minua sairauteni takia, kutsunut useita kertoja tyhmäksi ja nolannut luennolla sekä seminaarissa. Hän on myös arvosteli kandityötäni, vihjasi sen olevan plagiaatti jne. Kiusaaminen on ollut verbaalista ja todella monimuotoista :( Hänellä on sana hallussa...
[/quote]
Kerro tarkemmin. En mitenkään pysty kuvittelemaan tälläistä tilannetta muualla kuin ala-asteella.
Paska tilanne. Tenttimisessähän sun ei tarvitse henkilökohtaisesti nähdä tätä tyyppiä, mikä on hyvä asia, jospa ei muistaisi sun nimeä...
Tuo on hyvä idea mitä joku ehdotti tenttivastauspapereiden merkkaamisesta (esim. jatkuu 2. paperi, jatkoa 1.paperilta). Teen itsekin aina niin, eihän voi tietää jos tenttaattorilla menee paperit sekaisin tai jotain.
Mutta graduohjaus onkin hanaklampi juttu. Siinähän voi käyttää sähköpostia, kysy vain yksilöityjä kysymyksiä jne. Gradua on hyvä muutenkin luetuttaa jollakin aivan ulkopuolisella, siis jollain ystävällä tai tutulla, niin saa selville eteneekö teksti loogisesti ja onko ymmärrettävää. Ja ei se ohjaus useinkaan kovin kummoista ole, itse se työ on ajateltava ja tehtävä. Laitoksilla on myös kirjallisena gradun arviointiperusteet, tutustu niihin ja huomioi ne asiat työssäsi mitä perusteissa painotetaan.
Tsemppiä, kyllä sinä saat opintosi suoritettua!
Eikö kukaan kyseenalaista tätä kiusaamista? En itse usko APta, tuntuu hassulta että joku kiusaaja olisi yliopistossa arvostettu ja lahjakas henkilö. Uskon että kyseessä on jokin väärinymmärrys, ihmisillä on eri käsitykset kiusaamisesta. Esimerkiksi tämä henkilö on ollut erimieltä APn kanssa, ja AP kokee sen nolaamiseksi yms. Varmaan jokatapauksessa AP saa hullun maineen jos lähtee lähestymään jotain ylempia henkilöitä tässä väitetyssä kiusaamisasiassa, jos tämä toinen henkilö on pidetty. Voi olla että ihmiset laittaa kateuden piikkiin APn syytökset.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:59"]
Eikö kukaan kyseenalaista tätä kiusaamista? En itse usko APta, tuntuu hassulta että joku kiusaaja olisi yliopistossa arvostettu ja lahjakas henkilö. Uskon että kyseessä on jokin väärinymmärrys, ihmisillä on eri käsitykset kiusaamisesta. Esimerkiksi tämä henkilö on ollut erimieltä APn kanssa, ja AP kokee sen nolaamiseksi yms. Varmaan jokatapauksessa AP saa hullun maineen jos lähtee lähestymään jotain ylempia henkilöitä tässä väitetyssä kiusaamisasiassa, jos tämä toinen henkilö on pidetty. Voi olla että ihmiset laittaa kateuden piikkiin APn syytökset.
[/quote]
Luitko ap:n viestin? Miten joku voisi ymmärtää väärin syytökset plagioimisesta? Tai haukkumiset ulkonäön, älyn tai terveydentilan takia? Älytöntä tällainen suhtautuminen. Onko kiusaaminen todella näin suuri tabu yliopistomaailmassa?
[/quote]
Sulle ei varmaan ole akateeminen maailma tuttu. Kyllä siellä on ihan samalla tavalla luonnehäiriöisiä kuin muuallakin. Apurahoista tappeleminenkin vaatii tietynlaista luonnetta. Mutta voihan se olla, että kyse on vain väärinkäsityksestä, emmehän me täällä palstalla sitä voida tietää. Suurin osahan on neuvonut ap:tä vain pitämään kanssakäymisen mahdollisimman vähänä kyseisen henkilön kanssa. Ei todellakaan kannata mennä niin sanotusti nostamaan kissaa pöydälle jollei ole aivan pakko. Siinä pissaa vain omaan nilkkaansa. Ap:n kannattaa vain keskittyä siihen miten saa opiskelunsa suoritettua mahdollisimman nopeasti.
[/quote]
No sinä et varmaan usko kiusaajana ketään. Just tommosia syytöksiä ne esittää aina. Aina muka uhrin vika.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:59"]
[/quote]
Sulle ei varmaan ole akateeminen maailma tuttu. Kyllä siellä on ihan samalla tavalla luonnehäiriöisiä kuin muuallakin. Apurahoista tappeleminenkin vaatii tietynlaista luonnetta. Mutta voihan se olla, että kyse on vain väärinkäsityksestä, emmehän me täällä palstalla sitä voida tietää. Suurin osahan on neuvonut ap:tä vain pitämään kanssakäymisen mahdollisimman vähänä kyseisen henkilön kanssa. Ei todellakaan kannata mennä niin sanotusti nostamaan kissaa pöydälle jollei ole aivan pakko. Siinä pissaa vain omaan nilkkaansa. Ap:n kannattaa vain keskittyä siihen miten saa opiskelunsa suoritettua mahdollisimman nopeasti.
[/quote]
Nimenomaan akateeminen maailma on tuttu. En ole ikinä törmännyt siihen että kiusataan. Siihen ole taas monta kertaa että joku ottaa kritiikin henkilökohtaiseksi ja kokee sen nolaamiseksi. Esimerkiksi plagiaattisyytös jostain kandintyöstä on usein vain viittaustekniikallinen, koska väärin tehty viittaus on plagiointia.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:59"]Eikö kukaan kyseenalaista tätä kiusaamista? En itse usko APta, tuntuu hassulta että joku kiusaaja olisi yliopistossa arvostettu ja lahjakas henkilö. Uskon että kyseessä on jokin väärinymmärrys, ihmisillä on eri käsitykset kiusaamisesta. Esimerkiksi tämä henkilö on ollut erimieltä APn kanssa, ja AP kokee sen nolaamiseksi yms. Varmaan jokatapauksessa AP saa hullun maineen jos lähtee lähestymään jotain ylempia henkilöitä tässä väitetyssä kiusaamisasiassa, jos tämä toinen henkilö on pidetty. Voi olla että ihmiset laittaa kateuden piikkiin APn syytökset.
[/quote]
totta! Enemmän ap tässä kuulostaa kiusaajalta ku on noin kovasti muita mustamaalaamassa!!
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:59"] Eikö kukaan kyseenalaista tätä kiusaamista? En itse usko APta, tuntuu hassulta että joku kiusaaja olisi yliopistossa arvostettu ja lahjakas henkilö. Uskon että kyseessä on jokin väärinymmärrys, ihmisillä on eri käsitykset kiusaamisesta. Esimerkiksi tämä henkilö on ollut erimieltä APn kanssa, ja AP kokee sen nolaamiseksi yms. Varmaan jokatapauksessa AP saa hullun maineen jos lähtee lähestymään jotain ylempia henkilöitä tässä väitetyssä kiusaamisasiassa, jos tämä toinen henkilö on pidetty. Voi olla että ihmiset laittaa kateuden piikkiin APn syytökset. [/quote] Sulle ei varmaan ole akateeminen maailma tuttu. Kyllä siellä on ihan samalla tavalla luonnehäiriöisiä kuin muuallakin. Apurahoista tappeleminenkin vaatii tietynlaista luonnetta. Mutta voihan se olla, että kyse on vain väärinkäsityksestä, emmehän me täällä palstalla sitä voida tietää. Suurin osahan on neuvonut ap:tä vain pitämään kanssakäymisen mahdollisimman vähänä kyseisen henkilön kanssa. Ei todellakaan kannata mennä niin sanotusti nostamaan kissaa pöydälle jollei ole aivan pakko. Siinä pissaa vain omaan nilkkaansa. Ap:n kannattaa vain keskittyä siihen miten saa opiskelunsa suoritettua mahdollisimman nopeasti. [/quote] Nimenomaan akateeminen maailma on tuttu. En ole ikinä törmännyt siihen että kiusataan. Siihen ole taas monta kertaa että joku ottaa kritiikin henkilökohtaiseksi ja kokee sen nolaamiseksi. Esimerkiksi plagiaattisyytös jostain kandintyöstä on usein vain viittaustekniikallinen, koska väärin tehty viittaus on plagiointia.
[/quote]
Riippuu ensinnäkin siitä, millä tavoin viittaus on tehty väärin, että onko se katsottavissa plagioinniksi. En ole ap, mutta minullakin on valitettavasti myös kokemusta kiusaamisesta yliopistomaailmasta. Olen keskustellut myös monien muiden kiusattujen ihmisten kanssa. Paljon yleisempi ilmiö, mitä luullaan. Sitä sinun vähättelysi ei muuta.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:59"]Eikö kukaan kyseenalaista tätä kiusaamista? En itse usko APta, tuntuu hassulta että joku kiusaaja olisi yliopistossa arvostettu ja lahjakas henkilö. Uskon että kyseessä on jokin väärinymmärrys, ihmisillä on eri käsitykset kiusaamisesta. Esimerkiksi tämä henkilö on ollut erimieltä APn kanssa, ja AP kokee sen nolaamiseksi yms. Varmaan jokatapauksessa AP saa hullun maineen jos lähtee lähestymään jotain ylempia henkilöitä tässä väitetyssä kiusaamisasiassa, jos tämä toinen henkilö on pidetty. Voi olla että ihmiset laittaa kateuden piikkiin APn syytökset. [/quote] totta! Enemmän ap tässä kuulostaa kiusaajalta ku on noin kovasti muita mustamaalaamassa!!
[/quote]
Ketä ap on mustamaalannut? Onko sanonut nimeä? Yliopistoa? Tiedekuntaa? Oletko itse tämä kiusaaja kun noin kolahti?
Mikä ala kyseessä?
Te jotka ette usko ap:ta: kyllä vaan akateemisessakin maailmassa kiusataan. Olkaa onnellisia jos se ei ole teitä itseänne koskenut. Nimenomaan se on tuollaista ovelaa henkistä kiusaamista koska kiusaaja on tosiaan usein ihan älykäs ihminen. Äly ja hankittu sivistys ja oppiarvot eivät sulje pois ilkeyttä ja pahasuopaisuutta.
En suosittele, että menet kaivelemaan vanhoja asioita ja esittämään syytöksiä enää tässä vaiheessa. Koska käytännössä et voi tilanteelle mitään, niin anna tentaattorille mahdollisuus kohdella sinua asiallisesti. Tarkoitan siis sitä, että pysy itse asiallisena tekemisissäsi ja odota samanlaista käytöstä häneltä. Jos nyt jatkossa tapahtuu jotain epäasiallista, niin puutu siihen heti.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:59"] Eikö kukaan kyseenalaista tätä kiusaamista? En itse usko APta, tuntuu hassulta että joku kiusaaja olisi yliopistossa arvostettu ja lahjakas henkilö. Uskon että kyseessä on jokin väärinymmärrys, ihmisillä on eri käsitykset kiusaamisesta. Esimerkiksi tämä henkilö on ollut erimieltä APn kanssa, ja AP kokee sen nolaamiseksi yms. Varmaan jokatapauksessa AP saa hullun maineen jos lähtee lähestymään jotain ylempia henkilöitä tässä väitetyssä kiusaamisasiassa, jos tämä toinen henkilö on pidetty. Voi olla että ihmiset laittaa kateuden piikkiin APn syytökset. [/quote] Sulle ei varmaan ole akateeminen maailma tuttu. Kyllä siellä on ihan samalla tavalla luonnehäiriöisiä kuin muuallakin. Apurahoista tappeleminenkin vaatii tietynlaista luonnetta. Mutta voihan se olla, että kyse on vain väärinkäsityksestä, emmehän me täällä palstalla sitä voida tietää. Suurin osahan on neuvonut ap:tä vain pitämään kanssakäymisen mahdollisimman vähänä kyseisen henkilön kanssa. Ei todellakaan kannata mennä niin sanotusti nostamaan kissaa pöydälle jollei ole aivan pakko. Siinä pissaa vain omaan nilkkaansa. Ap:n kannattaa vain keskittyä siihen miten saa opiskelunsa suoritettua mahdollisimman nopeasti. [/quote] Nimenomaan akateeminen maailma on tuttu. En ole ikinä törmännyt siihen että kiusataan. Siihen ole taas monta kertaa että joku ottaa kritiikin henkilökohtaiseksi ja kokee sen nolaamiseksi. Esimerkiksi plagiaattisyytös jostain kandintyöstä on usein vain viittaustekniikallinen, koska väärin tehty viittaus on plagiointia.
[/quote]
Voi mitä logiikkaa! "Koska mulla ei ole tästä kokemuksia, niin eihän sitä voi kellekään tapahtua." Mulla on kokemusta useammasta kandi- ja maisteriseminaarista ja hirveän yleistä on, että monet ovat käsittäneet väärin vertaisarvioinnin ja rakentavan palautteen antamisen. He kuvittelevat olevansa jotenkin parempia opiskelijoita, jos he onnistuvat löytämään muiden tutkimustöistä mahdollisimman paljon ilkeää huomautettavaa. Tiedän opiskelijoita, jotka ovat ottaneet tämän mollaamisen niin raskaasti, että ovat vaihtaneet pääainetta tai lopettaneet opintonsa. Siksi ainakin meidän oppiaineessa on alettukin kiinnittää huomiota vertaisarviointiin ja siitä annetaan ohjeita.
[/quote]
Ai kokemusta Porvoon yliopistosta vai?
Jos joku vaihtaa "ilkeän" kritiikin takia pääainetta, ei ole kyllä oikea motivaatio ja henkilö yliopistoon ylipäätänsä kyseessä. Pitää ottaa vastuuta itsestään eikä pistää kaikkea muiden syyksi ja oppia että ei kaikki pyöri sen ympärillä että varjellaan itseä mielipahalta.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:15"]
Jos joku vaihtaa "ilkeän" kritiikin takia pääainetta, ei ole kyllä oikea motivaatio ja henkilö yliopistoon ylipäätänsä kyseessä. Pitää ottaa vastuuta itsestään eikä pistää kaikkea muiden syyksi ja oppia että ei kaikki pyöri sen ympärillä että varjellaan itseä mielipahalta.
[/quote]
Sinun mielestäsi ihmisten ei siis kuulu saada rakentavaa palautetta kandi- tai maisteriseminaareissa? Ja nuo hipsukat voi jättää pois, sillä se kritiikki voi olla oikeasti erittäin ilkeätä. Vai onko sinusta asiallisesti sanottu esim. että vain vähämielinen ei osaa pilkkusääntöjä tässä vaiheessa opintojaan (sanatarkasti sanottu)?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:15"]
[/quote]
Sinun mielestäsi ihmisten ei siis kuulu saada rakentavaa palautetta kandi- tai maisteriseminaareissa? Ja nuo hipsukat voi jättää pois, sillä se kritiikki voi olla oikeasti erittäin ilkeätä. Vai onko sinusta asiallisesti sanottu esim. että vain vähämielinen ei osaa pilkkusääntöjä tässä vaiheessa opintojaan (sanatarkasti sanottu)?
[/quote]
Tulee niin mieleen, kun toimin itse kandiseminaariavustajana (silloin kandiseminaaria kutsuttiin vielä proseminaariksi) ja uudet seminaarilaiset arvostelivat harjoitustyönä edellisten vuosien seminaarilaisten töitä (töissä ei opiskelijoiden nimiä). Kaikki arvosteltavat työt olivat 2.5-3 (4-5) töitä, eivät toki täydellisiä (ei mikään seminaarityö ole), mutta erittäin tasokkaita. Nämä seminaarilaiset löysivät kuitenkin mitä pienimmätkin virheet ja tekivät lähes tikusta asiaa - ennen kuin olivat itse kirjoittaneet omasta työstä sanaakaan.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:15"]Nyyh nyyh
[/quote]
Karma <3