Leipäjonot pois, tilalle opastusta rahan käyttöön!
Useimmilla niistä, jotka joutuu turvautumaan leipäjonoihin, syynä ei ole tulojen pienuus vaan elämänhallinnan ja rahankäytön ongelmat. Miksi antaa köyhälle kala, kun sen voi opettaa kalastamaan ja hankkimaan itse ruokansa koko loppuiäkseen? Miksi jakaa ilmaista ruokaa ihmisille, kun ne voisi opettaa käyttämään rahojaan järkevämmin, niin että niistä riittäisi myös ruokaan?
Mielestäni ruokaa on hyvä jakaa akuuttiin tarpeeseen. Nykyään leipäjonoissa käymisestä on kuitenkin tullut monelle pysyvä elämäntapa, jota ilman ne ei yksinkertaisesti pärjäisi. Eikö olisi parempi opettaa ne pärjäämään omillaan?
Kommentit (143)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:40"]Ei se nyt vaan niin mene että ihmisiä aletaan enenevissä määrin ajaa ulos kodeistaan suoraan joidenkin asuntosijoittajien syliin.[/quote]
Mielestäsi siis kaikille kuuluu oikeus maksattaa sossun tuilla - eli kaikkien veronmaksajien selkänahasta revityillä rahoilla - itselleen ikioma omistusasunto? Kyllä taitaa maksajat loppua kesken!
[/quote]
Siinä vaiheessa kun ne veronmaksajat ovat savustaneet kunnon kansalaiset pois työpaikoilta ja koittavat ajaa heitä ahdinkoon, niin siinä vaiheessa vittu vieköön vaikka ulosmitataan niiltä paskoilta loputkin massit. He ovat lyhyessä ajassa saaneet maan sellaiseen jamaan että sitä vahinkoa ei ihan pienellä paikatakaan. Eli tässä tapauksessa vika ei ole niiden jotka ovat joutuneet syrjäytetyksi.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:40"]Ei se nyt vaan niin mene että ihmisiä aletaan enenevissä määrin ajaa ulos kodeistaan suoraan joidenkin asuntosijoittajien syliin.[/quote]
Mielestäsi siis kaikille kuuluu oikeus maksattaa sossun tuilla - eli kaikkien veronmaksajien selkänahasta revityillä rahoilla - itselleen ikioma omistusasunto? Kyllä taitaa maksajat loppua kesken!
[/quote]
Ei kaikki omistusasunnot ole kalliita. Lainaerä voi hyvinkin olla vuokraa pienempi. Etkö ymmärrä että nyt maksetaan melkoisia summia sijoittajien taskuun, kun työttömille maksetaan asumistukia jossain Helsingissä, ja on se vuokrien taso hirveä monilla pienilläkin paikkakunnilla. Sen sijaan jostain korvesta saa talon samansuuruisilla tai pienemmillä lainaerillä. Tosin omaisuutta näistä ei kellekään kertyne, kun se ei sitten ehkä enää mene kaupaksi ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:09"] Kauanko sä itse olet elänyt esim toimeentulotuella? [/quote] Olen ap ja elin muutaman vuoden pelkällä opintorahalla ja asumislisällä - selvästi niukemmin kuin toimeentulotuen asiakkaat siis. [/quote] Mitä sillä katoit? Vuokran? Matkakulut? Sähkön? Ruuat? Lääkkeet? Lääkärikulut? Melkoista opintorahaa olet kyllä nauttinut.
[/quote]
Vuokra (sis. sähkö ja vesi) 300 €, matkakulut 10 € (halpispyörä), ruoka 100 €, lääkkeet 10 €, lääkärikulut 10 €... Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:31"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:27"]
Tässä taas ihminen jolla ei ole mitään kokemusta pitkäaikaisesta köyhyydestä. Kuvitteleeko pikku prinsessa kaikkien köyhien aiheuttaneen itse työttömyytensä ja siitä johtuvat köyhyyden? On aivan eri asia elellä opintotuella kuin toimeentuletuella toivottomana tulevaisuudesta.
Miksi näitä kermaperseiden aloituksia tulee joka päivä? Ole tyytyväinen tilanteeseesi äläkä korota itseäsi ylemmäksi kuin muut. Myös sinulle voi tapahtua asioita joihin itse et voi vaikuttaa.
[/quote]
Mä niin toivon, että nämä kermaperseet joutuu kanssa työttömiksi niin ehkä sitten loppuu toi ainanen nillitys siitä, että köyhät eivät muka osaa käyttää rahaa oikein.
[/quote]
Olen työtön työmarkkinatuella ja asumislisällä. Rahaa jää säästöön 100e/kk.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:09"] Kauanko sä itse olet elänyt esim toimeentulotuella? [/quote] Olen ap ja elin muutaman vuoden pelkällä opintorahalla ja asumislisällä - selvästi niukemmin kuin toimeentulotuen asiakkaat siis. [/quote] Mitä sillä katoit? Vuokran? Matkakulut? Sähkön? Ruuat? Lääkkeet? Lääkärikulut? Melkoista opintorahaa olet kyllä nauttinut.
[/quote]
Vuokra (sis. sähkö ja vesi) 300 €, matkakulut 10 € (halpispyörä), ruoka 100 €, lääkkeet 10 €, lääkärikulut 10 €... Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
[/quote]
Kovinkaan monella tuo vesi, tai etenkään sähkö ei kuulu vuokraan. Moni ei myöskään saa lääkkeitään kympillä. Kaikki eivät myöskään asu pyöräilymatkan päässä kaikesta.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 14:48"]
[/quote]
[/quote]
Kovinkaan monella tuo vesi, tai etenkään sähkö ei kuulu vuokraan. Moni ei myöskään saa lääkkeitään kympillä. Kaikki eivät myöskään asu pyöräilymatkan päässä kaikesta.
[/quote]
Elämä on valintoja. Lääkekulut on ainoa, joiden suuruuteen kaikki ei voi itse vaikuttaa merkittävästi. Normaalin ihmisen on turha tulla urputtamaan, jos ei kelpuuta rähjäistä mutta täysin asuttavaa solukämppää ja/tai pitkähköjä pyörämatkoja vaan "tarvitsee" hyväkuntoisen yksiön eikä osaa kuvitellakaan pyöräilevänsä esim. 20 kilometrin päivittäisiä matkoja vuoden ympäri.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Elämä on valintoja. Lääkekulut on ainoa, joiden suuruuteen kaikki ei voi itse vaikuttaa merkittävästi. Normaalin ihmisen on turha tulla urputtamaan, jos ei kelpuuta rähjäistä mutta täysin asuttavaa solukämppää ja/tai pitkähköjä pyörämatkoja vaan "tarvitsee" hyväkuntoisen yksiön eikä osaa kuvitellakaan pyöräilevänsä esim. 20 kilometrin päivittäisiä matkoja vuoden ympäri.
[/quote]
Pienemmillä paikkakunnilla on TODELLA heikosti saatavana minkäänlaisia soluasuntoja, joskus niitä ei ole ollenkaan. Myöskään tuo pyöräily ei vaan sovi kaikille, ihan terveydentilan vuoksi. Se on helppo huudella jos sattuu asumaan isommassa kaupungissa ja olemaan täysin terve.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Pienemmillä paikkakunnilla on TODELLA heikosti saatavana minkäänlaisia soluasuntoja, joskus niitä ei ole ollenkaan. Myöskään tuo pyöräily ei vaan sovi kaikille, ihan terveydentilan vuoksi. Se on helppo huudella jos sattuu asumaan isommassa kaupungissa ja olemaan täysin terve.
[/quote]
Jäkäti jäkäti.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuten sanoin, elämä on valintoja ja lääkekulut on mainitsemistasi kuluista ainoa, joiden suuruuteen ei voi merkittävästi vaikuttaa. Halpoja kämppiä on ympäri Suomea, muitakin kuin soluja. Jos on sillä tavalla sairas tai vammainen, ettei pysty pyöräilemään kunnolla, voi valita asuinpaikkansa hyvien ja halpojen julkisten liikenneyhteyksien varrelta.
En jaksa lukee mut miks ne ei vaa pyydä rahaa porukoilta tai ota säästötililtä?
Nii mäki oon aina tehny jos on tarvinnu vaatteit tai uus puhelin.
-Jenna
Täällä ei ainakaan ole soluasuntoja eikä myöskään hyvää ja halpaa julkista liikennettä. Jos asuisin hyvien liikenneyhteyksien alueella (pääsisi kävellen tai pyörällä kauppaan jne.) niin se maksaisi vuokrassa taas satasia enemmän kuussa.
Ymmärrän että isoissa kaupungeissa on loistavat mahdollisuudet köyhäilyyn, mutta pienissä kaupungeissa ei aidosti ole.
Vuoden voisin olla vaikka päälläni, mutta kun köyhyys pitkittyy niin mitään yllättävää ei saa tapahtua. Siitä menee talous sekaisin pitkäksi aikaa. Myös on helpompi kontrolloida vain itseään koskevia asioita, mutta kun on kyseessä esim lapset, jos "ilmaisesta" koulusta tulee yllätysmemoja.
Antakaa ismisten jonottaa. Ehkä se joillekin yksinäisille on sosiaalinen tapahtuma ja huvia, mutta monelle se on kova paikka. Tässäkin uhoaa sellaiset, jotka eivät ole tuota palvelua koskaan tarvinneet. Ja varsinkin kuvittelevat, etteivät sitä koskaan tule tarvitsemaankaan.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuten sanoin, elämä on valintoja ja lääkekulut on mainitsemistasi kuluista ainoa, joiden suuruuteen ei voi merkittävästi vaikuttaa. Halpoja kämppiä on ympäri Suomea, muitakin kuin soluja. Jos on sillä tavalla sairas tai vammainen, ettei pysty pyöräilemään kunnolla, voi valita asuinpaikkansa hyvien ja halpojen julkisten liikenneyhteyksien varrelta.
[/quote]
Ne halvat kämpät on kaukana kaikesta, eikä nuo julkiset enää nykyään niin halpoja ole. Mulla onneks on taloudellinen tilanne kunnossa, autokin löytyy. Kun paljon matkustan niin olen todennu monesti sen oman auton halvemmaksi kuin julkiset. Ohis
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:33"]
Täällä ei ainakaan ole soluasuntoja eikä myöskään hyvää ja halpaa julkista liikennettä. Jos asuisin hyvien liikenneyhteyksien alueella (pääsisi kävellen tai pyörällä kauppaan jne.) niin se maksaisi vuokrassa taas satasia enemmän kuussa.
Ymmärrän että isoissa kaupungeissa on loistavat mahdollisuudet köyhäilyyn, mutta pienissä kaupungeissa ei aidosti ole.
[/quote]
Kuten sanottu, elämä on valintoja. Myös asuinpaikka on valinta.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:33"]
[/quote]
Kuten sanottu, elämä on valintoja. Myös asuinpaikka on valinta.
[/quote]
Voi vaikka muuttaa sinne missä on kaikki lähellä. Paha vaan että se ei ole halpaa. Kerro meille missä on kaikki niin lähellä ettei tarvitse maksaa kulkemisesta, mutta asunto on kuitenkin halpa? Ei missään.
Minusta nuo "elämä on valintoja" kommentit on ylimielistä kuraa. Kun ne valinnatkin tehdään vallitsevien olosuhteiden mukaan. Ei kukaan osaa ennustaa, että jos teen valinnan A, se vaikuttaa kymmenen vuoden päästä asioisin B, C, D, E ja välillisesti vielä asiaan F. Tietenkin nämä kommentoijat olettavat valintojen olevan suoraviivaisia "Jos valitsen ryhtyä alkoholistiksi, menen rappiolle", mutta kun ne valinnat ovat joskus pikkuisen enemmän. Valinnanvapauden korostaminen ongelmaisille ihmisille on usein pelkkä lyömäase, ei mitään muuta.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:33"] Täällä ei ainakaan ole soluasuntoja eikä myöskään hyvää ja halpaa julkista liikennettä. Jos asuisin hyvien liikenneyhteyksien alueella (pääsisi kävellen tai pyörällä kauppaan jne.) niin se maksaisi vuokrassa taas satasia enemmän kuussa. Ymmärrän että isoissa kaupungeissa on loistavat mahdollisuudet köyhäilyyn, mutta pienissä kaupungeissa ei aidosti ole. [/quote] Kuten sanottu, elämä on valintoja. Myös asuinpaikka on valinta. [/quote] Voi vaikka muuttaa sinne missä on kaikki lähellä. Paha vaan että se ei ole halpaa. Kerro meille missä on kaikki niin lähellä ettei tarvitse maksaa kulkemisesta, mutta asunto on kuitenkin halpa? Ei missään.
[/quote]
Kaiken lähelle ei tarvitse muuttaa, eikä se yleensä kannatakaan. Usein on halvempaa asua kauempana palveluista, jotka on kuitenkin hyvien ja halpojen julkisten liikenneyhteyksien päässä, jos terveys ei kestä pitkähköjä pyörämatkoja.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 15:33"] Täällä ei ainakaan ole soluasuntoja eikä myöskään hyvää ja halpaa julkista liikennettä. Jos asuisin hyvien liikenneyhteyksien alueella (pääsisi kävellen tai pyörällä kauppaan jne.) niin se maksaisi vuokrassa taas satasia enemmän kuussa. Ymmärrän että isoissa kaupungeissa on loistavat mahdollisuudet köyhäilyyn, mutta pienissä kaupungeissa ei aidosti ole. [/quote] Kuten sanottu, elämä on valintoja. Myös asuinpaikka on valinta. [/quote] Voi vaikka muuttaa sinne missä on kaikki lähellä. Paha vaan että se ei ole halpaa. Kerro meille missä on kaikki niin lähellä ettei tarvitse maksaa kulkemisesta, mutta asunto on kuitenkin halpa? Ei missään.
[/quote]
Kaiken lähelle ei tarvitse muuttaa, eikä se yleensä kannatakaan. Usein on halvempaa asua kauempana palveluista, jotka on kuitenkin hyvien ja halpojen julkisten liikenneyhteyksien päässä, jos terveys ei kestä pitkähköjä pyörämatkoja.
[/quote]
Ei ne julkiset nykyään mitään halpaa lystiä ole.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:59"]
Toimeentulotuen saa jos laskelma on alijäämäinen. Eli käteen jää asumiskulujen jälkeen alle toimeentulotuen eli edes yksi euro alle niin saat sen euron lisäksi saat sähkö+vesi+kotivakuutus+julkisenpuolen terveydenhoitomenot reseptilääkkeineen.
MUTTA
Jos sinulle jää edes 1 euro ylijäämäistä niin et saa toimeentulotukea tai näitä edellä mainittuja tukia/avustuksia.
Itsellä on tilanne, että oma laskelma on ylijäämäinen, joten en saa mitään ja edessä olisi suuri leikkaus josta seuraa osastohoitoa useampi vuorokausi. No en voi mennä koska siitä tulisi laskua n. 400 euroa ja asumiskulujen jälkeen minun toimeentulotukilaskelma on 90 euroa ylijäämäinen. Älkää ahdistaako hieman!?
[/quote]
Toimeentulon harkinnanvaraiseen osaan on oikeutettu kaikki jotka sitä tarvitsee, nekin joilla ei ole oikeutta saada sen perusosaa. Eli jos kyse on tarpeellisesta operaatiosta, siitä vaan leikkaukseen ja sairaalaan. Sossulla on velvollisuus maksaa laskut, jos et todella itse pysty siihen.
[/quote]
Tarkennan vielä vähän: Harkinnanvaraisen toimeentulotuen myöntämisen edellytyksenä on yleensä pitkäaikainen pienituloisuus. Kaikkien niiden, jotka on pystynyt hyvin säästämään palkastaan pahan päivän varalle (tai olisi pystynyt ilman ylisuuria lainoja tms.), odotetaan tehneen niin, jolloin harkinnanvaraista myönnetään vain erityisen painavista syistä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:40"]Ei se nyt vaan niin mene että ihmisiä aletaan enenevissä määrin ajaa ulos kodeistaan suoraan joidenkin asuntosijoittajien syliin.[/quote]