Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipäjonot pois, tilalle opastusta rahan käyttöön!

Vierailija
13.03.2015 |

Useimmilla niistä, jotka joutuu turvautumaan leipäjonoihin, syynä ei ole tulojen pienuus vaan elämänhallinnan ja rahankäytön ongelmat. Miksi antaa köyhälle kala, kun sen voi opettaa kalastamaan ja hankkimaan itse ruokansa koko loppuiäkseen? Miksi jakaa ilmaista ruokaa ihmisille, kun ne voisi opettaa käyttämään rahojaan järkevämmin, niin että niistä riittäisi myös ruokaan?

Mielestäni ruokaa on hyvä jakaa akuuttiin tarpeeseen. Nykyään leipäjonoissa käymisestä on kuitenkin tullut monelle pysyvä elämäntapa, jota ilman ne ei yksinkertaisesti pärjäisi. Eikö olisi parempi opettaa ne pärjäämään omillaan?

Kommentit (143)

Vierailija
141/143 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin olisi kiva katsoa kun lopetetaan nuo leipäjonot. Miten ihmiset pyörisivät ihmeissään ja miettisivät mistä saavat ruokaa. Jollekkin rattaiden kanssa liikkeellä olevalle voisi antaa paahtoleipäpussin nurkan takana. Muut voisivat mennä keräämään pulloja. Sitten taas kohta ilmaisjakelu johonkin ja kun ihmisten mieli olisi vähän rauhoittunut, niin taas lopetettaisiin. Sitten laitettaisiin ne taas jonottamaan paikaan, missä annettaisiin vähän läksytystä. Jonoissa ei saisi tupakoida;-)

Vierailija
142/143 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihan samaa mieltä ku ap - siitäkin huolimatta että elän ite pelkillä tuilla! En ihan oikeesti ymmärrä sitä kitinää mitä työttömiltä kuulee ku rahat kuulemma loppuu ja voivoi ku ei oo ees vaatteisiin rahaa. Ja oon eläny toimeentulotuella viimeset 3 vuotta, heti sen jälkeen ku opiskelut loppu, eli mitään säästöjä ei tosiaan oo missään vaiheessa ollu.

Jotenki ihmetyttää et mihin ne rahat sit menee jos ei se +450€ kuukaudessa riitä ruokaan ja muihin ostoksiin. Toimeentulotuki ku lasketaan niin et sen vuokran, lääkkeiden ja laskujen jälkeen jää toi summa käteen. Siitä pitää sit maksaa netti, kännykkälasku ja bussikortti. Jos jonkun talous kaatuu noihin, nii ei kyllä oo yhteiskunnan vika. Netti ku ei oo pakollinen, puhelinliittymä ei oo montaa kymppii enempää ja jos on, eikä talous kestä, on syytä vaihtaa halvempaan. Noidenki jälkeen jää siis vähintään 300€ kuussa puhtaana käteen, ja sillä summalla saat sit ostaa mitä haluat. Toi riittää kevyesti yhen ihmisen ruokiin kuukaudeks, ja jos ei riitä, se on oma vika. Se on laskettu sen verran yläkanttiin et normaalin määrän perusruokaa saa kyllä, eli nälissään tai aliravittuna ei pidä olla - eikä siis turvautuu leipäjonoihin.

Itellä jää joka kuukaus kaikkien laskujen (myös "turhakkeet" eli netti ja puhelimen osamaksu) ja ruuan jälkeen ylimmäärästä lähemmäs 100€ kuussa! Ja se on mun mielestä jopa liikaa, jos miettii et se on pelkkää valtion antamaa shoppailurahaa. Toki sen ilomielin käytän, tässäki kuussa oon päässy useemman kerran leffaan, kahville ja kirpputoriostoksille.

eli jos elät toimeentulotuella ja valitat et rahat on loppu nii ihan oikeesti, oma vika. Se on laskettu just tasan nii et ne ihan nollatuilla elävätki pärjää. Ei mun mielestä työttömillä oo oikeutta vaatii muita kustantaa mitkää ylimmääräset hankinnat, vaikka tällä hetkellä tilanne onki epäreilu ku töitä on liin vähän tarjolla.

p.s. Ne jotka vetää tähän viel sen valituksen et on nii vaikeeta eikä voi sille mitää jos vaikka alkoholiin menee rahaa ku sillä turruttaa pahan olonsa nii ite rahotin vuoden ajan päivittäisen huumeidenkäytönkin (subutex mikä on aika helvatun kallista) pelkillä valtion tuilla, ilman yhtäkään lainaa, pimeitä töitä tai rikoksii. Sillon sit vedettii sitä makaronimössöö mut seki on oma valinta, koska hoitoon pääsee kyllä, jos sairaus vaikuttaa nii paljo elämään ja talouteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/143 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:09"]

Kauanko sä itse olet elänyt esim toimeentulotuella?

[/quote]

Olen ap ja elin muutaman vuoden pelkällä opintorahalla ja asumislisällä - selvästi niukemmin kuin toimeentulotuen asiakkaat siis.
[/quote]
Mitä sillä katoit? Vuokran? Matkakulut? Sähkön? Ruuat? Lääkkeet? Lääkärikulut?
Melkoista opintorahaa olet kyllä nauttinut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä