Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipäjonot pois, tilalle opastusta rahan käyttöön!

Vierailija
13.03.2015 |

Useimmilla niistä, jotka joutuu turvautumaan leipäjonoihin, syynä ei ole tulojen pienuus vaan elämänhallinnan ja rahankäytön ongelmat. Miksi antaa köyhälle kala, kun sen voi opettaa kalastamaan ja hankkimaan itse ruokansa koko loppuiäkseen? Miksi jakaa ilmaista ruokaa ihmisille, kun ne voisi opettaa käyttämään rahojaan järkevämmin, niin että niistä riittäisi myös ruokaan?

Mielestäni ruokaa on hyvä jakaa akuuttiin tarpeeseen. Nykyään leipäjonoissa käymisestä on kuitenkin tullut monelle pysyvä elämäntapa, jota ilman ne ei yksinkertaisesti pärjäisi. Eikö olisi parempi opettaa ne pärjäämään omillaan?

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:59"] Toimeentulotuen saa jos laskelma on alijäämäinen. Eli käteen jää asumiskulujen jälkeen alle toimeentulotuen eli edes yksi euro alle niin saat sen euron lisäksi saat sähkö+vesi+kotivakuutus+julkisenpuolen terveydenhoitomenot reseptilääkkeineen. MUTTA Jos sinulle jää edes 1 euro ylijäämäistä niin et saa toimeentulotukea tai näitä edellä mainittuja tukia/avustuksia. Itsellä on tilanne, että oma laskelma on ylijäämäinen, joten en saa mitään ja edessä olisi suuri leikkaus josta seuraa osastohoitoa useampi vuorokausi. No en voi mennä koska siitä tulisi laskua n. 400 euroa ja asumiskulujen jälkeen minun toimeentulotukilaskelma on 90 euroa ylijäämäinen. Älkää ahdistaako hieman!?[/quote] Ei pidä paikkaansa. Laskelmaan otetaan huomioon vuokran lisäksi nuo sähkö, kotivakuutus ja sairuaskulut ja SITTEN katsotaan tuleeko alijäämää=tukea. Ei ole mitään sääntöä että sen pitäisi olla miinuksella jo vuokran jälkeen. Jos sun laskelma on ilman hoitokuluja 90e plussalla, on se sairaalakulujen jälkeen 310e miinuksella jonka saat toimeentulotukena. Mikäli se on sinulta evätty, on tehty virhe ja voit valittaa päätöksestä jonka jälkeen saat rahasi.  [/quote] Ei pidä paikkaansa. Jos sulle jää plussa edes se yksi euro niin on ihan virkailijasta kiinni antaako HARKINNANvaraista tukea KOHTUULLISIIN sähkö-/vesilaskuihin. Samoin kuin asumismenoihin lasketaan vain osa koska on OMAVASTUU joka maksetaan siitä perusosasta. Ja nuo sairaalakulut otetaan huomioon vasta kun olet sen ensin ITSE maksanut.

[/quote]

Näin juuri asia menee. Kyse on aivan suoraan sosiaalityöntekijän halusta myöntää harkinnanvaraista. Sekin on jännä asia siinä, että terveydenhoitolaskut tai reseptilääkkeet pitää ensin itse ostaa tai maksaa. No ajatellaan minua esim. en saa toimeentulotukea koska toimeentulotukilaskelma on ylijäämäinen ja joudun sairaalaan useaksi vuorokaudeksi vaikka 10 - 12 vrk. josta seuraa laskua n. 400 - 450 euroa eräpäivä 2 viikkoa. OK! Ei mitään mahdollisuutta maksaa sitä. NO sitten otan lainaa (pikavippi, muuta en saa) ja maksan pois.

Mitä sosiaalitoimisto tekee?  Ilmoittaa, etten tarvitse harkinnanvaraista koska minä olen maksanut sen laskun jo!

Nykyäänhän ei enää edes pääse sosiaalityöntekijän puheille. Etuuskäsittelijät tekevät päätökset puhtaasti laskien.

Vierailija
2/143 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 20:12"]Sekin on jännä asia siinä, että terveydenhoitolaskut tai reseptilääkkeet pitää ensin itse ostaa tai maksaa. No ajatellaan minua esim. en saa toimeentulotukea koska toimeentulotukilaskelma on ylijäämäinen ja joudun sairaalaan useaksi vuorokaudeksi vaikka 10 - 12 vrk. josta seuraa laskua n. 400 - 450 euroa eräpäivä 2 viikkoa. OK! Ei mitään mahdollisuutta maksaa sitä. NO sitten otan lainaa (pikavippi, muuta en saa) ja maksan pois.

Mitä sosiaalitoimisto tekee?  Ilmoittaa, etten tarvitse harkinnanvaraista koska minä olen maksanut sen laskun jo!

[/quote]

Jos tuo pitää paikkaansa, haasta sossu oikeuteen. Siinä rikotaan varmasti lakia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko sä itse olet elänyt esim toimeentulotuella?

Vierailija
4/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta toimeentulotuellakin elänyt. Ikinä en ole leipäjonossa seisonut. Luottotiedot on tallella ja nykyään asuntolainaakin. Mutta kyllä, jos toimeentulotuki tulee vuodesta toiseen kuin Manulle illallinen ja leipäjonoissa seistään älypuhelin kainalossa, niin jossain on vikaa.

Vierailija
5/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:09"]

[/quote]

Olen ap ja elin muutaman vuoden pelkällä opintorahalla ja asumislisällä - selvästi niukemmin kuin toimeentulotuen asiakkaat siis.

Vierailija
6/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun ne rahat eivät vaan riitä? Eikö sittenkään saa lähteä kerjuulle? Mieluummin kuoletat ihmiset nälkään vai?

Vierailija
7/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäis vielä vuokran, sähkölaskun ja lääkkeiden jälkeen sitä rahaa niin ottaisin ilomielin vastaan kaikki neuvot sen käytössä vastaan, mutta tyhjästä on paha nyhjästä.

Vierailija
8/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:21"]

Entä kun ne rahat eivät vaan riitä? Eikö sittenkään saa lähteä kerjuulle? Mieluummin kuoletat ihmiset nälkään vai?

[/quote]

Totesin jo aloitusviestissä, että ruokaa on hyvää jakaa akuuttiin tarpeeseen. Jos "akuutti tarve" jatkuu kovin kauan, eiköhän jostain löydy joku meno josta voi pihistää tai joku tuki joka on jäänyt hakematta.

Vierailija
9/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas ihminen jolla ei ole mitään kokemusta pitkäaikaisesta köyhyydestä. Kuvitteleeko pikku prinsessa kaikkien köyhien aiheuttaneen itse työttömyytensä ja siitä johtuvat köyhyyden? On aivan eri asia elellä opintotuella kuin toimeentuletuella toivottomana tulevaisuudesta. 

Miksi näitä kermaperseiden aloituksia tulee joka päivä? Ole tyytyväinen tilanteeseesi äläkä korota itseäsi ylemmäksi kuin muut. Myös sinulle voi tapahtua asioita joihin itse et voi vaikuttaa. 

Vierailija
10/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella leipäjonossa kävijällä on taustalla paha velkaantuminen. Velkoja joudutaan maksamaan vielä toimeentulotuestakin, eikä raha riitä enää ruokaan. Siinä vaiheessa talousneuvonta on jo myöhäistä kun on ns. paskat housuissa. Se pitäisi aloittaa jo peruskoulussa.

Vierailija
11/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:27"]

Tässä taas ihminen jolla ei ole mitään kokemusta pitkäaikaisesta köyhyydestä. Kuvitteleeko pikku prinsessa kaikkien köyhien aiheuttaneen itse työttömyytensä ja siitä johtuvat köyhyyden? On aivan eri asia elellä opintotuella kuin toimeentuletuella toivottomana tulevaisuudesta. 

Miksi näitä kermaperseiden aloituksia tulee joka päivä? Ole tyytyväinen tilanteeseesi äläkä korota itseäsi ylemmäksi kuin muut. Myös sinulle voi tapahtua asioita joihin itse et voi vaikuttaa. 

[/quote]

Ja tässä taas ihminen joka ei ymmärrä mitään todellisesta köyhyydestä. Toimeentulotuki on lainattomaan opintotukeen verrattuna niin ruhtinaallinen, ettei niistä voi puhua samana päivänäkään.

Vierailija
12/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:27"]

[/quote]

Mä niin toivon, että nämä kermaperseet joutuu kanssa työttömiksi niin ehkä sitten loppuu toi ainanen nillitys siitä, että köyhät eivät muka osaa käyttää rahaa oikein.

Vierailija
13/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:12"]

En ole ap, mutta toimeentulotuellakin elänyt. Ikinä en ole leipäjonossa seisonut. Luottotiedot on tallella ja nykyään asuntolainaakin. Mutta kyllä, jos toimeentulotuki tulee vuodesta toiseen kuin Manulle illallinen ja leipäjonoissa seistään älypuhelin kainalossa, niin jossain on vikaa.

[/quote]mä elän toimeentulotuella ja osaan käyttää sen järkevästi! tuo leipäjonosta ruuan hakeminen on vaan "ekstraa" siis oikeesti kuka hullu pienituoloinen kieltäytyy ilmaisesta ihan hyvälaatuisesta ruuasta? jos me ihmiset ei otettais niitä ruokia sieltä jonosta nii ne menis hukkaan! ja säästöä se on pienikin säästö, sen säästön voi sijoittaa vaikka siihen älypuhelimeen tai uusiin farkkuihin :)

Vierailija
14/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:12"]

[/quote]

Oletko kuule mennyt ihan tarkistamaan, millaista väkeä leipäjonoissa on ja millaisilla statussymboleilla varustettuna? Tarkistatko samalla vielä vaatteista, ettei ole liian hienon merkkisiä? 

Suosittelisin lämpimästi sinua tekemään vaikka vapaaehtoistyötä leipäjonoissa. 

Vierailija
15/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti niitäkin, jotka oikeasti tarvii ruoka-apua, mutta kyllähän tuo totta on, että monilla kyse on elämänhallinnan puutteesta. Esimerkkinä yks tuttu perhe, rahaa ei ole koskaan, ei edes ruokaan, erilaisilla tuilla elellään. Mutta tosiaan jokaisella perheenjäsenellä on oma älypuhelin, oma tietsikka, lisäksi perheessä on muutama läppäri, pelikonsoleita, jättimäinen telkkari, syödään lähinnä eineksiä. En oo oikeestaan koskaan nähnyt, että perheessä esim. leivottaisiin ja vaikka asuvat ok-talossa, niin eipä näy pihalla kasvimaata ja marjat jää metsään. Lisäksi perheen isä tupakoi ja viihteelläkin käydään. Niin ja tietysti löytyy koira, pitäähän se lemmikki olla. Jos tarvitaan uusi sohva, niin mennään ja ostetaan uusi, mistähän siihen rahat löytyy, en tiedä. Ja lapset saa aivan hirveän paljon joululahjoja.

Meilläkin on tiukkaa ja säästää pitää kaikessa. Moneen vuoteen ei ole ostettu huonekaluja ja vanhatkin on lähinnä kirpparilta ja sitten ne on kunnostettu, matot olen kutonut itse kudontapiirissä, vanhat vaatteet leikkelin kuteiksi. Tiskikonetta käytetään aniharvoin, käsintiskaus säästää. Valot sammutetaan, vettä säästetään, leivon itse kaikki leivät, joka kesä on kasvimaa, metsästä haetaan marjat ja sienet. Vaatteet kirpparilta ja osan teen itse, en ole mikään käsityöihme, mutta kyllä sitä yksinkertaisia vaatteita oppii tekemään kun vaan opettelee.

Koskaan ei ole leipäjonossa seisty, eikä toimeentulotukea haettu ja omassa talossa kun asutaan, ei saada asumislisääkään. Mutta sen tunnustan, että teen joskus jonkun pienen työkeikan pimeästi, esim. syksyllä pesin muutaman mummon ikkunat ja jokusen satasen tienasin, ne säästin joululahjoihin. Jonkin verran myös myin joululeivonnaisia ja nyt keväällä on tiedossa taas ikkunanpesua ja mattojenpesua, joten siitä saadaan kesälomarahat, voidaan tehdä joku pikku reissu.

Mutta siis joo, kannatan tuota että jonkinmoinen elämänhallintakurssi oli monille paikallaan.

Vierailija
16/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:16"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:09"]

[/quote]

No tuskin olit kovin sairas, oliko montakin lasta elätettävänä jne.

Sinulla ei ole realistista käsitystä köyhyydestä.

Olen ap ja elin muutaman vuoden pelkällä opintorahalla ja asumislisällä - selvästi niukemmin kuin toimeentulotuen asiakkaat siis.

[/quote]

Vierailija
17/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:24"]

[/quote]

Totesin jo aloitusviestissä, että ruokaa on hyvää jakaa akuuttiin tarpeeseen. Jos "akuutti tarve" jatkuu kovin kauan, eiköhän jostain löydy joku meno josta voi pihistää tai joku tuki joka on jäänyt hakematta.

[/quote]

No ei vaan löydy

Vierailija
18/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos ne ei "vaan riitä", niin silloinhan nimenomaan ei osaa käyttää rahaa. Minimitoimeentulotuesta kun jää vuokran, sähkön ja sairausmenojen jälkeen yksin asuvalle noin 480e käyttörahaa (ja pariskunnalle/lapsellisille tietysti enemmän) - mihin se menee jos ei ruokaan riitä?

Vierailija
19/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:22"]

Jos jäis vielä vuokran, sähkölaskun ja lääkkeiden jälkeen sitä rahaa niin ottaisin ilomielin vastaan kaikki neuvot sen käytössä vastaan, mutta tyhjästä on paha nyhjästä.

[/quote]

Vuokra, sähkö ja lääkkeet otetaan huomioon toimeentulotuessa. Niiden jälkeen jää vielä se 480e. Neuvo: hae toimeentulotukea, niin et joudu nyhtämään tyhjästä.

Vierailija
20/143 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:30"]

Aika monella leipäjonossa kävijällä on taustalla paha velkaantuminen. Velkoja joudutaan maksamaan vielä toimeentulotuestakin, eikä raha riitä enää ruokaan. 

[/quote]

Ei joudu. Ulosottoa ei toimiteta pienistä tuloista ollenkaan. Jos toimeentulotuesta maksaa velkoja mieluummin kun ostaa ruokaa, on se ihan oma (tyhmä) valinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi