Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sun kuuluu siivota, kerra oot ollu koko päivän kotona!"

Vierailija
06.03.2015 |

Hyvä vauvaraati, kumpi on "oikeassa", minä vai mieheni?
*
Meillä on 10 kk ikäinen vauva. Minä imetän ja mies ei vain tunnu heräävän vauvan itkuun (=saa itseään ylös) joten koko tämän ajan minä olen yksin nukkunut/herännyt vauvan kanssa, ja mies nukkunut toisessa huoneessa. Tällä hetkellä vauva nukkuu huonosti ja levottomasti, joten olen koko ajan väsynyt ja nousen aamulla vasta kun vauva herää.
*
Olemme opiskelijapariskunta, miehellä läsnäolopakko n. 8-14 tai 9-14.30, minä taas luen kotona kun vauva ottaa päiväunet ja joskus iillalla jos mies vahtii vauvaa. Mies on käytännön alalla, eikä ole luettavaa enää kotona.
*
Tänään heräsin kun vauvakin, syötin aamupalan, vaihdoin vaipan pariin otteeseen, vein ulos vauvan ja koiran kun mies nukkui pommiin eikä ehtinyt lenkittää, leikin vähän (=vahdin ettei vauva mene johtoihin tai kiusaa koiraa ym, siirsin jatkuvasti kielletyistä paikoista), annoin lounaan ja sitten oli pakko lähteä vaunuilla asioille. Koko päivän ollut hirveä kiire etten edes hiuksia ole harjannut.
*
Tulin äsken kotiin kauppakassien kanssa pari min miehen jälkeen, ja kun aloin purkamaan tavaroita ja kaivamaan meille lounasta kassista, mies sai hirveän raivokohtauksen. Hän alkoi huutamaan kun en ollut keittiötä siivonnut ja kun selitin että on ollut kiire, hän huuti, että "sun kuuluu siivota kerra oot koko päivän kotona ollut!". Yleensä minä siivoankin, koska mies on ssaamaton eikä mieheltä siivous luonnistu ei vauvan nukkuessa eikä etenkään vauvan kanssa, mutta silti hänestä minun kuuluu siivota ja tehdä kaikki muutkin kotityöt samalla kun "olen kotona" (= hoidan llasta, joka paikkaan ehtivä ttaapero pitää kiireisenä), vaikkei samaa edellytetä häneltä kun minä opiskelen.
*
Huoh. Onko teistä minun hoidettava kaikki kotityöt kerran läsnäolopakkoa yliopistolla ei ole ? Minusta ei ole ooikein, että minulla on velvollisuuksia (=lapsi, kotityöt, opiskelu) ympäri vuorokauden, mutta miehellä vain 8-14 plus joskus tunti tai kaksi jos illalla opiskelen, omaa aikaa hän kuitenkin ottaa useita tunteja joka päivä. Onko kellään samanlaista, mikä reilu työnjako?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai minä olen kuvottava loinen? Opiskelen alaa, jonka palkkataso liikkuu n. 6000-8000 e/kk, vähän paremmin kuin automekaanikkoisin tulevaisuuden palkka. Se siitä loisimisesta. Opinnot etenevät hitaasti, sillä lukuaikaa on pari ttuntia päivässä korkeintaan, mutta en halua laittaa lasta vielä hoitoon. Miksi minua vastaan hyökätään? Ap

Vierailija
42/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et ehdi edes hiuksia harjata kun on lapsi. Siis mihin sun aika menee?
Ensin johdot pois ja hanki vaikka portti/portteja kohtiin jonne lapsi ei saa mennä. Lukkoja lastikoihin jne.
Itse olin yksin lapsen kanssa klo 6-16 ja 17-02 kun hän oli pieni. Siivosin, tiskasin, hoidin asioita, kävin kaupassa, kävin muskarissa jne. Bussilla ja/tai jalan liikuin. Kummasti ehti. Ehdin jopa juoda kahvit ja syödä rauhassa. Suunnittele päiväsi, siitä se lähtee.
T. vilkkaan ja huonosti nukkuvan pojan äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tosiaan piittaa noista ilkeistä kommenteista.
Kuulostaa todella epäreilulta, että mies saa täyden työrauhan opiskeluun ja vielä rauhalliset kahvi- ja ruokatauotkin kuuluu hänellä asiaan.
Sinun pitäisi muka opiskelun ohessa sitten hoitaa vielä lapsi ja koti.
Huomaa ettei miehesi tosiaan ole paljoa aikaa lapsen kanssa viettänyt, kun ei ymmärrä.
Järjestäppä joku viikonloppu itsellesi "opiskelupäivä"
Eli mies hoitaa täysin lapsen ja kodin (ja mielellään vielä jonkun asioilla käynninkin).
Ehkä mieheni silmät aukeavat..
Jos ei, niin miettisin tosissani, että millainen lusmunöhverö sitä onkaan tullut kumppaniksi valittua..

Vierailija
44/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehes on kotona tottunut siihen että äiti hoitaa kaiken. Älä nyt suostu ottamaan kuraa vastaan. Laitatte paperille tehtävät työt ja jaatte ne. Yöllä herääminen kuuluu molemmille vanhemmille, muuten tulee burn out.

tervetuloa 2000-luvulle

Vierailija
45/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina jaettu kotityöt. Kun olin äitiyslomalla, hoidin lapsia, laitoin ruuat ja pidin yllä yleissiisteyttä. Pesin pyykit. Viikkosiivous tehtiin yhdessä. Illalla mies hoiti myös lapsia ja kotia. Toisen lapsen äitiyslomalla tein lisäksi gradua. Onneksi jossain vaiheesa lapset nukkui samaan aikaan n. 2 h päiväunet. Sain gradun tehtyä sillä tavalla. Iltaisin ja öisin en tehnyt työtä vaan olin lasten kanssa ja nukuin.

Nyt olen taas opintovapaalla. Yläkoululaisten äiti. Opskelua on sut leppoisaa ja omaa aikaa on riittävästi. En silt siivoa yksin - viikosiivous on koko perheen asia. Laitan ruokaa ja teen tavallista ylläpitoa. Nyt on vaan enemmän aikaa siihen ja lasten tarpeista huolehtimiseen.

En koskaan ottaisi miestä, jolla imuri ei pysy kädessä. Tai joka pitäisi minua kotipiikana

Vierailija
46/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli miehesi on poissa karkeasti noin 7 tuntia ja et saa yhtä kälyistä keittiönpöytää puhtaaksi?

aikasi menee täällä sontapalstalla , voisin kuvitella.

Vierailija
47/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:34"]Älä välitä mukatäydellisten av-mammojen huuteluista.. Kotityöt kuuluu tasapuolisesti molemmille. Sinä teet kotona töitä kun hoidat lasta ja opiskelet, mies tekee töitä muualla. Jos sinun tehtäväsi on siivota niin kohtuullista ainakin tehdä se esimerkiksi silloin kun mies on vauvan kanssa.

Hölmö mies, näköjään av-mamman mielestä on kuitenkin ok elää kuin 50-luvulla ja taisipa tänne jo lompakkomieskin keretä huutelemaan loisimisesta.

Meillä siivoaa se jota sotku häiritsee, aika 50-50 menee mutta koskaan ei mies mua vaadi vauvan kanssa siivoamaan koska tietää itsekin että se on haastavaa ja päiväuniaikaan myös minä ansaitsen omaa aikaa. Ihan siistiä meillä kyllä sitä huolimatta on. Kamala kotona loisijahan minä olen, lapsethan kuuluu laittaa hoitoon heti kun kohdusta ulos kerkeävät niin ei tarvii muijien miesten tai yhteiskunnan lompakolla loisia..
[/quote]

Näin!

Vierailija
48/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet (ilkeästi) täällä kommentoineet ei tunnu ymmärtävän, että myös ap opiskelee.

Vierailija
49/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kun lukee näitä, on kiitollinen kuinka hyvä mies mulla on! Siivoaa, laittaa ruokaa, hoitaa lapsia ja omasta tahdostaan. Kaikkeen te äidit suostutte...teette kaiken ja mies vain röhnöttää vapaa-ajan!

Vierailija
50/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:46"]

eli miehesi on poissa karkeasti noin 7 tuntia ja et saa yhtä kälyistä keittiönpöytää puhtaaksi?

aikasi menee täällä sontapalstalla , voisin kuvitella.

[/quote]

imetäppäs 10kk vanhaa ja valvo yöt yksinäsi. Vastuu väsyttää, vastuuton jaksaa veisata

Vierailija
51/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:42"]Siis et ehdi edes hiuksia harjata kun on lapsi. Siis mihin sun aika menee?
Ensin johdot pois ja hanki vaikka portti/portteja kohtiin jonne lapsi ei saa mennä. Lukkoja lastikoihin jne.
Itse olin yksin lapsen kanssa klo 6-16 ja 17-02 kun hän oli pieni. Siivosin, tiskasin, hoidin asioita, kävin kaupassa, kävin muskarissa jne. Bussilla ja/tai jalan liikuin. Kummasti ehti. Ehdin jopa juoda kahvit ja syödä rauhassa. Suunnittele päiväsi, siitä se lähtee.
T. vilkkaan ja huonosti nukkuvan pojan äiti
[/quote]

Minä suunnittelenkin. Kuitenkin yksi ylimääräinen koiran lenkitys (45 min plus pukemiset) miehen pommiin nukkumisen takia nyt vain aiheutti sen, etten ehtinyt siivoamaan kuten yleensä. Entä mihin aikaan sinä opiskelet, sanotaanko nyt vaikka juristiksi? Pointti oli se, että minä aivan varmasti teen osani tässä talossa, mutta miehellä on tuollainen vähättelevä asenne. "Kun kerran kotona olet" --》 aivan kuin en mitään tekisi.

Vierailija
52/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:49"]Taas kun lukee näitä, on kiitollinen kuinka hyvä mies mulla on! Siivoaa, laittaa ruokaa, hoitaa lapsia ja omasta tahdostaan. Kaikkeen te äidit suostutte...teette kaiken ja mies vain röhnöttää vapaa-ajan!
[/quote]

Samaa mieltä

Vierailija
53/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:36"]

Ai minä olen kuvottava loinen? Opiskelen alaa, jonka palkkataso liikkuu n. 6000-8000 e/kk, vähän paremmin kuin automekaanikkoisin tulevaisuuden palkka. Se siitä loisimisesta. Opinnot etenevät hitaasti, sillä lukuaikaa on pari ttuntia päivässä korkeintaan, mutta en halua laittaa lasta vielä hoitoon. Miksi minua vastaan hyökätään? Ap

[/quote]

Lue vain "jokatoinen" kommentti. Osa näyttää provosoivan tahallaan. Haluan ainakin uskoa näin! On niin käsittämätöntä kommenti laatua täällä tänään.

PS: sinä olet oikeassa ja oikeastaan tarvisit enemmänkin tukea

Vierailija
54/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidan meillä lapset ja kodin. Mies maksaa. Hyvin toimii. Moni nainen, kuten sinä ap, joutuu hoitaan kodin, lapset ja vielä maksamaankin. 

Vierailija
55/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin äskeisestä viestistä sanoa, että minä tässä suunnittelenkin jos heti aamulla vauvan herättyä pakkaan tavarat, käytän vain koiran ulkona ja menen päiväksi kirjastoon. Mies saa hoitaa lapsen ihan aamusta saakka. On nimittäin tottunut, että ensin viikonloppuna nukkuu klo 12, sitten juo rauhassa kahvit ym ja hänelle saa ppuhua vasta siinä klo 14 aikoihin. Sitten voisin jättää listan asioista, joita tavallisesti kotona teen, ehkä keksin myös puuhaa vauvan päiväunien ajaksi hänelle (minulla diabetes, mieshän voi lähteä käymään vaunulenkillä hakemassa insuliinia kun minäkin juoksen aina hänen asioillaan), ssitten illalla istun valmiiseen ruokapöytään ja yöksi menen vierashuoneeseen. Imetän kyllä, mutta ei lapsella yöllä nälkä ole, heräilee vain usein (ehkä hampaiden takia? ) ja rauhottuu rinnalle helpoiten, joten mies kyllä pärjää vaikken yöllä imettäisi. Muutamaa ikävää kommenttia lukuunottamatta: kiitos mammat! :)

Vierailija
56/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mikä teidän suhteessa mättää, on tuo raivoaminen. Kenenkään ei tarvitse kuunnella parisuhteessa raivoamista ja syyttelyä. Opetelkaa kommunikoimaan kuin ihmiset! Siivoaminen ei ole maailman tärkein asia! Sen ehtii tehdä vaikka huomenna, asiasta voi jutella, jos se sun ukkoas kaivelee, mitä sinä teet kotonasi päivisin. Ja en usko todellakaan, että miehesikään opiskelee koko päivää koululla. Siellä on varmasti kahvitaukoja, ruokatauko, ehkä hyppytunteja ja tunteja, kun miehesi pelaa candy crashia tylsyyksissään. Silloin sinunkaan ei tarvitse joka päivä olla ahkera kotiäiti ja opiskelija samaan aikaan. Ja miksei mies voi käydä kaupassa vaikka suoraan töistä tullessaan?

Vierailija
57/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:36"]

[/quote]

Ensi syksynä lapsi on riittävän vanha hoitoon ja pääset taas kunnolla kiinni opiskelemaan.

Lapsen hoitamien on kokopäivätyö

Vierailija
58/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei ikinä olisi käyttäytynyt noin, kun olin kotona vauvan kanssa. Mies työpäivän jälkeen hoiti vauvaa, siivosi, laittoi ruokaa. Minä myös tietenkin kannoin korteni kekoon. Koti on yhteinen, samoin lapset. Niitä hoidetaan yhdessä.

Kauhean moni nainen alistuu sovinistiäijän kyykytettäväksi.

Vierailija
59/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä lasta pitää "hoitaa" joka hetki?

Vierailija
60/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:49"]

Taas kun lukee näitä, on kiitollinen kuinka hyvä mies mulla on! Siivoaa, laittaa ruokaa, hoitaa lapsia ja omasta tahdostaan. Kaikkeen te äidit suostutte...teette kaiken ja mies vain röhnöttää vapaa-ajan!

[/quote]

Sama minulla. Ihana mieheni!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi