Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sun kuuluu siivota, kerra oot ollu koko päivän kotona!"

Vierailija
06.03.2015 |

Hyvä vauvaraati, kumpi on "oikeassa", minä vai mieheni?
*
Meillä on 10 kk ikäinen vauva. Minä imetän ja mies ei vain tunnu heräävän vauvan itkuun (=saa itseään ylös) joten koko tämän ajan minä olen yksin nukkunut/herännyt vauvan kanssa, ja mies nukkunut toisessa huoneessa. Tällä hetkellä vauva nukkuu huonosti ja levottomasti, joten olen koko ajan väsynyt ja nousen aamulla vasta kun vauva herää.
*
Olemme opiskelijapariskunta, miehellä läsnäolopakko n. 8-14 tai 9-14.30, minä taas luen kotona kun vauva ottaa päiväunet ja joskus iillalla jos mies vahtii vauvaa. Mies on käytännön alalla, eikä ole luettavaa enää kotona.
*
Tänään heräsin kun vauvakin, syötin aamupalan, vaihdoin vaipan pariin otteeseen, vein ulos vauvan ja koiran kun mies nukkui pommiin eikä ehtinyt lenkittää, leikin vähän (=vahdin ettei vauva mene johtoihin tai kiusaa koiraa ym, siirsin jatkuvasti kielletyistä paikoista), annoin lounaan ja sitten oli pakko lähteä vaunuilla asioille. Koko päivän ollut hirveä kiire etten edes hiuksia ole harjannut.
*
Tulin äsken kotiin kauppakassien kanssa pari min miehen jälkeen, ja kun aloin purkamaan tavaroita ja kaivamaan meille lounasta kassista, mies sai hirveän raivokohtauksen. Hän alkoi huutamaan kun en ollut keittiötä siivonnut ja kun selitin että on ollut kiire, hän huuti, että "sun kuuluu siivota kerra oot koko päivän kotona ollut!". Yleensä minä siivoankin, koska mies on ssaamaton eikä mieheltä siivous luonnistu ei vauvan nukkuessa eikä etenkään vauvan kanssa, mutta silti hänestä minun kuuluu siivota ja tehdä kaikki muutkin kotityöt samalla kun "olen kotona" (= hoidan llasta, joka paikkaan ehtivä ttaapero pitää kiireisenä), vaikkei samaa edellytetä häneltä kun minä opiskelen.
*
Huoh. Onko teistä minun hoidettava kaikki kotityöt kerran läsnäolopakkoa yliopistolla ei ole ? Minusta ei ole ooikein, että minulla on velvollisuuksia (=lapsi, kotityöt, opiskelu) ympäri vuorokauden, mutta miehellä vain 8-14 plus joskus tunti tai kaksi jos illalla opiskelen, omaa aikaa hän kuitenkin ottaa useita tunteja joka päivä. Onko kellään samanlaista, mikä reilu työnjako?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoitanut kodin, sillä olenhan päivisin kotona. Niin ja lapsia neljä, viides tulossa. 

Vierailija
2/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaihtoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin, mutta koska minäkin opiskelen, ja vielä vaativaa alaa, ei minusta tämä ole oikein. Ap

Vierailija
4/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikea sitä on selittää ettei siivoaminen maistu, jos kerran olet päivät kotona. Kannattaisi opetella sellainen siistin perussiivon ylläpitäminen. Se onnistui meiltäkin, vaikka oli kaksi pientä taaperoa talossa.

Vierailija
5/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta mies on törkeä

Vierailija
6/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehen opiskelu ei ole ojankaivuuta niin sitten siivous tasaisemmin. Jos tekee rankkaa työtä niin siivous kuuluu sitten vain kotona olijalle.

Vierailija
7/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:11"]

Mies vaihtoon

[/quote]

komppi tälle!

Vierailija
8/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siivottiin yhdessä, kun lapsi oli pieni. Siivotaan
Yhä. Koti ja lapset ovat yhteisiä, joita hoidetaan yhdessä.

Vierailija
9/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:10"]

Itse olen hoitanut kodin, sillä olenhan päivisin kotona. Niin ja lapsia neljä, viides tulossa. 

[/quote]

"ikinä en oo mistään valittanu. aina oon ollu hirveen tyytyväinen! nih!"

Vierailija
10/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ryhtiä tohon lepsuiluun, omasta päästä kiini kun ei ole 15min aikaa siivota aamun ja iltapäivän välissä.

Pistä vaikka se telkkari/tietokone/puhelin/lehti pois ja yritä edes.

Ps. Mies on ihan oikeassa

Vierailija
11/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies muka voisi tehdä joitakin kotitöitä? Jouduthan sinäkin paljon lukemaan, vaikka et fyysisesti olisi läsnä yliopistolla.

Vierailija
12/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni asia olisi eri, jos mies kävisi töissä ja toisi rahan pöytään, etkä sinä opiskelisi.
Nyt olette mielestäni aivan yhtä"arvoisia". Kumpikin opiskelee.
Joten reilua olisi mielestäni, että sinulla päävastuu lapsen ja kodin hoidosta päivisin ja miehellä iltaisin.

Meillä mies on aamusta iltaan töissä ja minä lapsen kanssa kotona. Mies tuo rahan, ja minä en opiskele, joten minä luonnollisesti hoidan kodin.
Mutta ei se minultakaan onnistu aina siistinä olemaan. Joskus on niitä päiviä, kun tenavan kanssa ei vaan ehdi siivoamaan.

Vierailija
13/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:16"]Meillä siivottiin yhdessä, kun lapsi oli pieni. Siivotaan
Yhä. Koti ja lapset ovat yhteisiä, joita hoidetaan yhdessä.
[/quote]

Tämä.

Vierailija
14/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole reilua!! Miehen kuuluu myös siivota, varsinkin kun päivät suht lyhyitä.

Vierailija
15/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:10"]

[/quote]

Entä miten sinun opintosi yliopistossa etenevät? Milloin käyt luennoilla ja seminaareissa? Antaako mies sinulle lukurauhan, kun luet tenttiin, ja hoitaa lapset vai teetkö nämäkin siinä sivussa, kun hoidat kodin ja lapset päivisin?

Vierailija
16/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:16"]Meillä siivottiin yhdessä, kun lapsi oli pieni. Siivotaan Yhä. Koti ja lapset ovat yhteisiä, joita hoidetaan yhdessä. [/quote] Tämä.

[/quote]

Mikä tämä?

Vierailija
17/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen voisi kohta laittaa hoitoon, niin pääsisit sinäkin opiskelemaan ? Jos ala kerran vaativa.

Vierailija
18/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole raskasta opiskelua, pääsääntöisesti sormilla näprätään mutta ei ole esim kirjoja joita pitää lukea kotona tms.
*
Te, joiden mielestä minun tulee yksin jatkossakin hoitaa sekä koti että lapsi: Miksi on oikein, että minun opiskellessa lapsen nukkuessa mies joko nukkuu tai pelaa, tai jos lapsi on hereillä kun opiskelen, mies pelaa lapsen touhutessa/kitistessä? Miksei miehen tarvitse oosallistua kotitöihin, mutta minun täytyy kotityöt tehdä vauvaa hoitaessa? Miksi on oikein, että kaikki lapseton aika menee minulta jjoko kotitöihin tai opiskeluun, mutta mies saa omaa aikaa useita tunteja päivittäin?Koska olen nainen?

Vierailija
19/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:07"]

Hyvä vauvaraati, kumpi on "oikeassa", minä vai mieheni? * Meillä on 10 kk ikäinen vauva. Minä imetän ja mies ei vain tunnu heräävän vauvan itkuun (=saa itseään ylös) joten koko tämän ajan minä olen yksin nukkunut/herännyt vauvan kanssa, ja mies nukkunut toisessa huoneessa. [/quote]

Jo tässä lähtee menemään pieleen. Pakota se mieheskin heräämään. Kyllä se sieltä nousee kun huomaa, että sinä et aio liikkua mihinkään. Olet alistuvalla ja periksiantavalla käytökselläsi mahdollistanut miehelle mukavan elämän, missä hänen ei tarvitse tehdä yhtään mitään kotihommia. Hyvin todennäköisesti tämä käytösmalli kumpuaa jo miehen lapsuudenkodista ja sinä mahdollistat sen jatkumisenj. Sad but true.

Vierailija
20/86 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen vauva voi alkaa pikkuhiljaa luopumaan varsinkin yöimetyksistä. Syötä illalla sille jotain kiinteää safkaa tai tarjotkaa yöllä korviketta, niin juuri sinun ei tarvitse aina herätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi