miksei pakkoruotsin tilalle voisi tulla pakollinen valinnainen kieli?
Säilyisi se ruotsinkieli sitä opiskella tahtoville ja muille sellainen kieli millä oikeasti hyötyy.
T. itseä lähimmälle ruotsinkieliselle alueelle 60km, enkä kertaakaan ole joutunut käyttämään ruotsia. Venäjää ja saksaa olen jonkin verran joutunut käyttämään.
Kommentit (134)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:09"]Mistäköhän johtuu, että suomalaisten kielten osaaminen on suppeaa: juurikin siitä pakkoruotsista. Aika monelle jo kahden kielen opiskeleminen on iso ponnistus, joten englannin ja ruotsin jälkeen ei vaan voi ottaa enää enempää kieliä. Jos ruotsin tilalle voisi valita jotain muuta, syntyisi niitä opetusryhmiä, syntyisi tarve tehdä oppikirjoja, syntyisi tarve palkata uusia kielten opettajia jne. Sitä paitsi, jos ruotsi todella on portti kaikkiin mahdollisiin kieliin, niin näppärä ruotsinppettaja opiskelee uuden kielen vuodessa ja siirtyy opettamaan sitä. Ja ennen kuin joku alkaa pilkata meitä vain kahta kieltä opiskelleita tyhmiksi, niin mulla on väikkäri tehtynä englanniksi tekniikan alalta. Kielten opiskelu ei vain mun matemaatikon aivoilla luonnistu.
[/quote]
Kuulea suurin este on kyllä ihan laiskuus. Itse kävin iltalukiossa lukemassa italiaa ja espanjaa kun niitä ei tarjottu omassa lukiossani. Monet kavereistani olivat myös kiinnostuneita näistä kielistä mutta eivät jaksaneet tulla iltalukioon.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:45"]
Missä sä sitä venäjää muka olet tarvinnut?? Muuta kun siellä joensuussa ja se nyt ei todellakaan kuulu länsi-suomeen.
[/quote]
Suomessa on selvästi enemmän sellaisia kuntia joissa venäjänkieliset ovat suurin kielivähemmistö kuin sellaisia, joissa ruotsinkieliset ovat. Joensuu ei siis todellakaan ole ainoa tällainen kunta.
[/quote]
Vaikkapa tästä kartasta näkee mikä on todellisuudessa tilanne:
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:45"]
Missä sä sitä venäjää muka olet tarvinnut?? Muuta kun siellä joensuussa ja se nyt ei todellakaan kuulu länsi-suomeen.
[/quote]
Suomessa on selvästi enemmän sellaisia kuntia joissa venäjänkieliset ovat suurin kielivähemmistö kuin sellaisia, joissa ruotsinkieliset ovat. Joensuu ei siis todellakaan ole ainoa tällainen kunta.
[/quote]
Ihanaa, luetaan kaikki vain venäjää ja saadan lisää venäläisiä tänne asumaan! Sitten Putin voi lähettää vihreitä ukkeleita tänne heitä suojelemaan.
Mä olen helsinkiläinen, mutta mulle ei ole koskaan ollut ruotsin kielestä mitään hyötyä. Tai no ehkä olen voinut salakuunnella ruotsinkielisten keskusteluja, mutta se siitä. Helsingin suomenruotsalaiset asioi usein suomeksi ja ruotsalaiset englanniksi.
Venäjän osaamisesta sen sijaan olisi paljonkin hyötyä. Todella monesti multa tullaan kysymään venäjäksi ties mitä. Muutenkin työelämän kannalta hyödyllisempi kieli.
Miksei sen LISÄKSI voi opetella muita kieliä?
Töissäni olen pivittäin tekemisissä ulkomaalaisten yhtiöiden kanssa. Soitin puhelun mm. perjantaina Intiaan ja Saksaan. Tänään keskustelin sähköpostilla mm. Englantiin ja Viroon. Monta kertaa olen puhelimella/sähköpostitse yhteyksissä myös Ruotsiin tai Tanskaan...
Aina englanniksi AINA!
41v m
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:45"] Missä sä sitä venäjää muka olet tarvinnut?? Muuta kun siellä joensuussa ja se nyt ei todellakaan kuulu länsi-suomeen. [/quote] Suomessa on selvästi enemmän sellaisia kuntia joissa venäjänkieliset ovat suurin kielivähemmistö kuin sellaisia, joissa ruotsinkieliset ovat. Joensuu ei siis todellakaan ole ainoa tällainen kunta. [/quote] Ihanaa, luetaan kaikki vain venäjää ja saadan lisää venäläisiä tänne asumaan! Sitten Putin voi lähettää vihreitä ukkeleita tänne heitä suojelemaan.
[/quote]
Ihan tosissasiko meinaat, että jos penskat lukevat pakkoruotsia niin Putin pelkää heitä?
[/quote]
Venäjän viennissä ja toimitettujen tuotteiden käyttöönotossa sekä käytön opastuksessa.
Ruotsin kielestä ei ole koskaan ollut kuin harmia (=sen opiskelusta)
Saksan kielen taidot jäivät ruotsin takia vajaavaisiksi, kun ei enää kolmanteen kieleen jaksanut keskittyä, varsinkaan ruotsin opettajan tyylin jälkeen, vaikka tiesinkin että saksaa tulisin tarvitsemaan.
M50 Varsinais-Suomalaisesta kaupungista, josta viimeinen ruotsinkielinen kuoli jo 70-luvun alussa.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:02"]
No niin... 10 oppilasta haluaa opiskella venäjää, 6 saksaa, 5 italiaa, 7 ruotsia ja 4 vaikkapa islantia. Mistä meinaat saada kieltenopettajia kyliin ja kaupunkeihin?
[/quote]
Meidän kunnassa ja lapsen koulussa tuosta muodostuisi A2-kielessä venäjän ryhmä toiselle koululle jos sitäkään. Pakollisena B1-kelenä uskoisin tuollaisilla valinnalla kaikien oppilaiden päätyvän lukemaan PAKKOvenäjää.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:55"]
Ottamatta kantaa ruotsin pakollisuuteen....
[/quote]
Näitä väkisinkeksittyjä ongelmia pakkoruotsittajat tehtailevat ilmeisesti työkseen.
Jos joku kunta rakentaa jalkapallohallin, pitäikö se kieltää, koska jos muuttaa, ei voikaa pelata hallissa?
Jos vankilassa istuu syytön vanki häntä ei voi vapauttaa, koska hänellä ei ole kotia ja koska vanginvartija jäisi työttämäksi?
Jos ruotsalainen affena pilkkii silakoita merestä miten hän voi pilkkiä niitä, jos hän muuttaa Nurmekseen? Pitäisikö pilkkiminen kieltää?
TEIDÄN ongelmanne ei ole huolehtia siitä, miten MEIDÄN lapsemme opiskelevat. Huolehtikaa omista lapsistanne ja pakottakaa heidät vaikka keräämään käpyjä jos siltä tuntuu.
[/quote]
Sun ajatusmaailma on tosi kapea kun et keksi kuin pilkkimisen ja käpyjen keruun, jotka ovat jo mennyttä aikaa. Kertoo vain että et ymmärrä yhtään mitään yhtään mistään. No kaikilta ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu.
[/quote]
no kerro mitä hyötyä on ruotsinkielestä.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:09"]
Mistäköhän johtuu, että suomalaisten kielten osaaminen on suppeaa: juurikin siitä pakkoruotsista. Aika monelle jo kahden kielen opiskeleminen on iso ponnistus, joten englannin ja ruotsin jälkeen ei vaan voi ottaa enää enempää kieliä. Jos ruotsin tilalle voisi valita jotain muuta, syntyisi niitä opetusryhmiä, syntyisi tarve tehdä oppikirjoja, syntyisi tarve palkata uusia kielten opettajia jne. Sitä paitsi, jos ruotsi todella on portti kaikkiin mahdollisiin kieliin, niin näppärä ruotsinppettaja opiskelee uuden kielen vuodessa ja siirtyy opettamaan sitä. Ja ennen kuin joku alkaa pilkata meitä vain kahta kieltä opiskelleita tyhmiksi, niin mulla on väikkäri tehtynä englanniksi tekniikan alalta. Kielten opiskelu ei vain mun matemaatikon aivoilla luonnistu.
[/quote]
Iha nuteliaisuuttani kysyn mistäs meinasit rahat kaikkiin kieliin ottaa? Nytkin jo monet kunnat opettavat vain minimioppimäärän eivätkä tarjoa laajoja kielivalintoja tai ylimääräisiä kieliä. Vaikka uskonnon tilalla olisi kyllä hyödyllisempää tankata mitä tahansa kieltä.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 01:35"]Säilyisi se ruotsinkieli sitä opiskella tahtoville ja muille sellainen kieli millä oikeasti hyötyy.
T. itseä lähimmälle ruotsinkieliselle alueelle 60km, enkä kertaakaan ole joutunut käyttämään ruotsia. Venäjää ja saksaa olen jonkin verran joutunut käyttämään.
[/quote]
Tällaiseen ei ole varaa. Arvaa paljonko maksaisi lisää?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 01:35"]Säilyisi se ruotsinkieli sitä opiskella tahtoville ja muille sellainen kieli millä oikeasti hyötyy. T. itseä lähimmälle ruotsinkieliselle alueelle 60km, enkä kertaakaan ole joutunut käyttämään ruotsia. Venäjää ja saksaa olen jonkin verran joutunut käyttämään. [/quote] Tällaiseen ei ole varaa. Arvaa paljonko maksaisi lisää?
[/quote]
Paljonko maksaa luokanopettajien kouluttaminen ruotsinkin opettajiksi tai ruotsinopettajien reissaaminen ympäri kuntia? Lappeenranta taisi laskea hinnaksi 20 000 euroa. Miksi muuten ruotsin opettaminen on sitten ilmeisesti ilmaista, mutta jos toista kieltä opetetaan saman verran, niin se maksaa sitten liikaa?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:42"] [quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:05"] [quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:55"] Ottamatta kantaa ruotsin pakollisuuteen.... [/quote] Näitä väkisinkeksittyjä ongelmia pakkoruotsittajat tehtailevat ilmeisesti työkseen. Jos joku kunta rakentaa jalkapallohallin, pitäikö se kieltää, koska jos muuttaa, ei voikaa pelata hallissa? Jos vankilassa istuu syytön vanki häntä ei voi vapauttaa, koska hänellä ei ole kotia ja koska vanginvartija jäisi työttämäksi? Jos ruotsalainen affena pilkkii silakoita merestä miten hän voi pilkkiä niitä, jos hän muuttaa Nurmekseen? Pitäisikö pilkkiminen kieltää? TEIDÄN ongelmanne ei ole huolehtia siitä, miten MEIDÄN lapsemme opiskelevat. Huolehtikaa omista lapsistanne ja pakottakaa heidät vaikka keräämään käpyjä jos siltä tuntuu. [/quote]
Sun ajatusmaailma on tosi kapea kun et keksi kuin pilkkimisen ja käpyjen keruun, jotka ovat jo mennyttä aikaa. Kertoo vain että et ymmärrä yhtään mitään yhtään mistään. No kaikilta ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu. [/quote] no kerro mitä hyötyä on ruotsinkielestä. [/quote] Edelleen sä junnaat yhtä ja samaa rataa. Astu ulos pullosta niin voit kehittyäkin. Tosin taitaa olla liikaa vaadittu.
[/quote] no minä en ole hyötynyt ruotsista yhtään. Sen sijaan venäjän taidoista on hyötyä, vaikka asun llänsi-suomessa. Miksi kaikkien täytyisi opetella ruotsia, kun sen ajan voisi opiskella jotain yleisempää kieltä, kuten saksa, ranska, venäjä.
[/quote]
Noiden kaikkien edelle menevät yleisyydessään kiina, hindi, espanja, portuali, arabia ja bengali.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:09"]
Mistäköhän johtuu, että suomalaisten kielten osaaminen on suppeaa: juurikin siitä pakkoruotsista. Aika monelle jo kahden kielen opiskeleminen on iso ponnistus, joten englannin ja ruotsin jälkeen ei vaan voi ottaa enää enempää kieliä. Jos ruotsin tilalle voisi valita jotain muuta, syntyisi niitä opetusryhmiä, syntyisi tarve tehdä oppikirjoja, syntyisi tarve palkata uusia kielten opettajia jne. Sitä paitsi, jos ruotsi todella on portti kaikkiin mahdollisiin kieliin, niin näppärä ruotsinppettaja opiskelee uuden kielen vuodessa ja siirtyy opettamaan sitä. Ja ennen kuin joku alkaa pilkata meitä vain kahta kieltä opiskelleita tyhmiksi, niin mulla on väikkäri tehtynä englanniksi tekniikan alalta. Kielten opiskelu ei vain mun matemaatikon aivoilla luonnistu.
[/quote]
Iha nuteliaisuuttani kysyn mistäs meinasit rahat kaikkiin kieliin ottaa? Nytkin jo monet kunnat opettavat vain minimioppimäärän eivätkä tarjoa laajoja kielivalintoja tai ylimääräisiä kieliä. Vaikka uskonnon tilalla olisi kyllä hyödyllisempää tankata mitä tahansa kieltä.
[/quote]
Monet ruotsin opettajat opettavat esim. saksaa tälläkin hetkellä, joten ei tule lisäkustannuksia ja opitun kielen hyödyllisyys ja työllistävyys kasvoivat heti sadoilla prosenteilla... Puhumattakaan vaikutuksesta kahdenkymmenen vuoden päästä, kun työmarkkinoille tulisi iso ryhmä saksankielentaitoisia jotka avaisivat markkinat keskieurooppaan ihan uudella tavalla.
Meidänkin firmassa on saksankielen taitoisia jouduttu hakemaan ulkomaita myöten, niin ostoon kuin myyntiinkin.
Koska pakkoruotsittajien mielestä vain ja ainoastaan suomenruotsi on yleissivistävää.
Ihan samaa mieltä! Meidän aika lähellä (n. 15km päässä) on ruotsinkielinen alue, mutta sielä ei ole mitään muuuta kun asutusta ja yksi ruokakauppa joten sielä ei tarvitse koskaan asioida. Venäjän raja meillä taas on muutaman kymmenen kilometrin päässä, ja täällä käy tosi paljon venäläisiä turisteja. Kaikkiin palvelualan ammatteihin tällä alueella valitaan työntekijät tyyliin "sä pupuht venäjää, sä et".
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 01:35"]Säilyisi se ruotsinkieli sitä opiskella tahtoville ja muille sellainen kieli millä oikeasti hyötyy. T. itseä lähimmälle ruotsinkieliselle alueelle 60km, enkä kertaakaan ole joutunut käyttämään ruotsia. Venäjää ja saksaa olen jonkin verran joutunut käyttämään. [/quote] Tällaiseen ei ole varaa. Arvaa paljonko maksaisi lisää?
[/quote]
Paljonko maksaa luokanopettajien kouluttaminen ruotsinkin opettajiksi tai ruotsinopettajien reissaaminen ympäri kuntia? Lappeenranta taisi laskea hinnaksi 20 000 euroa. Miksi muuten ruotsin opettaminen on sitten ilmeisesti ilmaista, mutta jos toista kieltä opetetaan saman verran, niin se maksaa sitten liikaa?
[/quote]
Onko joku väittänyt että se olisi ilmaista? Tässä on rahan lisäksi kyse myös mm. lasten koulutuksen tasa-arvoista.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:02"]
No niin... 10 oppilasta haluaa opiskella venäjää, 6 saksaa, 5 italiaa, 7 ruotsia ja 4 vaikkapa islantia. Mistä meinaat saada kieltenopettajia kyliin ja kaupunkeihin?
[/quote]
Missä koulussa on vain 10 oppilasta? Minun yläasteella oli yli sata jokaisella luokkatasolla. Siitä olisi riittänyt lukijoita kolmellekin kielelle.
[/quote]